Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

Køge Nord Station bliver som resten af Ringstedbanen færdig om godt et år, men først om tre år kan den med et nyt sikringsanlæg bruges efter planen. (Foto: Banedanmark) Foto: Banedanmark

Danmarks første nye jernbane i en generation, strækningen mellem København og Ringsted, bliver bygget til budgettet på ni milliarder kroner og til tiden, så den står færdig i december næste år. Der er kun ét problem: Til den tid er der ingen tog til at køre på banen.

Derfor besluttede transportpolitikerne på Banedanmarks opfordring onsdag at lade den nye jernbane stå tom hen i det første halve år, efter at den er bygget færdig. Ikke et eneste tog med passagerer kommer ud at køre på den nye strækning før i maj 2019.

Den tomme jernbane er en konsekvens af kaosset med at udskifte signalerne langs skinnerne og i togene.

Foto: Nanna Skytte

Læs også: Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Ringstedbanen bliver udstyret med det nye ERTMS-signalsystem. Desværre har det vist sig langt vanskeligere end ventet at ombygge i første omgang DSB's IC3-tog med signalcomputere.

Læs også: Så svært er det at gøre et tog klar til nye signaler

Banedanmark er desuden kommet for sent i gang med at planlægge, hvad styrelsen konsekvent betegner som 'plan B': At sætte eksisterende signalteknologi op langs strækningen. Derfor kan de signaler, som togene er udrustet med, ikke være klar på banen om 13 måneder.

Banedanmark har tidligere lagt op til at åbne banen med kun ét tog i timen, for sådan et signalsystem kunne styrelsens lige akkurat nå at få klar. Men onsdag, da den reviderede plan for at udrulle ERTMS i Danmark blev præsenteret, var det ændret til helt at udskyde åbningen af den ellers færdige bane.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

Ringstedbanen først fuld funktionel i 2020

Det er ikke lykkedes at få interview med Banedanmarks ledelse om, hvad der har fået styrelsen til at foretrække en helt tom jernbane. Projektdirektør Jan Schneider-Tilli har dog sendt følgende udtalelse på skrift:

»Banedanmark har anbefalet forligskredsen at åbne Den nye bane København-Ringsted med 5 tog i timen i hver retning i maj 2019, hvilket forligskredsen bakker op om. Løsningen vil medføre en markant større trafikal effekt, og giver en bedre fleksibilitet i trafikafviklingen.«

Læs også: Banedanmarks projektdirektør: Mørkerøde signaler for den nye jernbane

Ifølge det skriftlige materiale, som Transportministeriet og Banedanmark har udsendt efter mødet med trafikpolitikerne onsdag, kommer det til at vare endnu længere end til den forsinkede åbning af Ringstedbanen, inden den kan udnyttes fuldt ud.

Anlæg til 350 mio. kr. bliver måske overflødigt efter tre år

Det kræver, hvad Banedanmark betegner som et »fuldt dækkende signalanlæg«. Det kan første sættes i drift om tre år, i slutningen af 2020, hvilket er to år senere, end jernbanen står klar. Det er desuden kun tre år, før ERTMS muligvis skal tages i brug på strækningen og det nybyggede signalanlæg derfor bliver overflødigt.

Læs også: Banedanmark sagde nej til flere opfordringer om at sikre tog til halvtom Ringstedbane

Materialet nævner ikke ekstraregningen for at etablere et sikringsanlæg med eksisterende teknologi på den nye jernbane. To af de transportordførere, som var til stede på mødet, SF's Karsten Hønge og Dansk Folkepartis Kim Christiansen, oplyser dog uafhængigt af hinanden, at det koster 350 millioner kroner.

Kim Christiansen betegner det som »en elendig løsning«, hvis den nye Ringstedbane skulle være åbnet med kun ét tog i timen.

»Så er det trods alt bedre at sige, at vi åbner senere, men at vi til gengæld kan køre fem tog i timen, og at vi har en jernbane, hvor togene kan køre helt til Jylland,« begrunder han.

DF: »Irriterende og træls«

Det henviser til, at Banedanmark havde overvejet at vende lyntogene i Odense, hvis de skulle køre på Ringstedbanen og med de nye signaler, simpelthen for at kunne nøjes med færre togsæt på strækningen.

Læs også: Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten

Hvordan har du det med, at Danmarks første nye jernbane bliver bygget til tiden og prisen, men kommer til at stå tom det første halve år?

»Jeg synes, at hele denne historie er irriterende og træls,« siger Kim Christiansen.

Transportminister Ole Birk Olesen nævnte ikke, at åbningen af Ringstedbanen bliver udskudt, da han præsenterede pressen for hovedkonklusionerne fra konsulentfirmaet Deloittes kulegravning af projektet med de nye signaler onsdag.

Efter at være blevet interviewet til direkte tv afviste ministeren at svare på Ingeniørens spørgsmål med henvisning til, at de kunne være stillet i de otte minutters plenum med de øvrige journalister.

Efterfølgende har Ingeniøren forsøgt at få Ole Birk Olesens forklaring på den tomme jernbane, men det lykkedes ikke onsdag aften. Det er derfor heller ikke lykkedes at opklare, hvor stort det samfundsøkonomiske tab ved at lade Ringstedbanen stå tom et halvt år er.

Læs også: Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet

Så skal jeg bare have anskaffet mig ét eller andet motordrevet skinnekøretøj - og vupti - så er Køge Bugt køerne en saga blot... i hvert fald et halvt års tid. ;-)

  • 6
  • 0

Er godslokomotiverne ikke udstyret med ERTMS? Disse må vel kunne bruge banen fuldt ud?

  • 1
  • 1