SPLASHDOWN Nasas måne-kapsel er på vej tilbage til Jorden

Plus1. december 2022 kl. 08:0047
SPLASHDOWN Nasas måne-kapsel er på vej tilbage til Jorden
Illustration: Nasa.
Orion-kapslen er nu på vej hjem fra sin tur om Månen og landingen kan følges her live fra Nasa. Bidrag gerne i debatten med din viden og nysgerrighed.
Artiklen er ældre end 30 dage

Søndag omkring klokken 18.00 dansk tid vil Nasas Orion-kapsel ramme atmosfæren. Under landingsmanøvren vil kapslen blive knap 3.000 grader celsius, og Nasa kalder det selv en af missionens helt store test. Se med, når Artemis-missionen lander - eller brænder op som et stjerneskud.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
47 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
47
20. november 2022 kl. 20:51

Hvorfor bruger Artemis 6 dage på at nå til månen, Apollo gjorde det på 3 dage?

45
16. november 2022 kl. 10:42

Prøv at se fra 2:24:19

Touché - så også selv start af translunar boosteren kort efter, jeg havde postet før.

Det ændrer dog ikke på min overordnede holdning i #42 ?

41
16. november 2022 kl. 07:59

Men: I forhold til SpaceX hænger NASA i bremsen med deres live streaming. Det er selvfølgelig ikke interessant for missionen, men som tilskuer, ville det have været fedt at have online video af de forskellige sekvenser om bord.

Men: Held og lykke med missionen ?

40
Journalist -
16. november 2022 kl. 07:56
Journalist

.

39
Journalist -
16. november 2022 kl. 07:51
Journalist

.

38
Journalist -
16. november 2022 kl. 07:48
Journalist

.

37
Journalist -
16. november 2022 kl. 07:17
Journalist

Seneste melding er, at en opsendelse ventes at ske klokken 07.45, men Nasa afventer stadig resuktaterne af en test af den radar-station, som oplevede et problem med et ethernet-stik.

36
Journalist -
16. november 2022 kl. 06:29
Journalist

Ethernet-kontakten på radaren er skiftet og den ser nu ud til at virke. Radaren er afgørende for at tracke raketten under opsendelsen og bliver brugt i forbindelse med en mulig destruktion af raketten, hvis den forlader sin kurs.

Tankning og efterfyldning af brændstof ser også ud til at forløbe problemfrit nu - og nedtællingen bevæger sig snart ind i et planlagt 30 minutters stop. Opsendelsen er stadig planlagt til 07.04 dansk tid.

35
Journalist -
16. november 2022 kl. 05:49
Journalist

Problemet med radaren består i en ethernet-kontakt, som det vil tage 70 minutter at skifte. Så der burde være tid inden opsendelsesvinduet åbner.

34
Journalist -
16. november 2022 kl. 05:35
Journalist

Godmorgen. Så prøver Nasa endnu engang at opsende SLS-måneraketten, og i løbet af natten er det faktisk lykkedes at fylde både hovedtankene og det øvre trin med ilt og brint. Men. Men. Efter påfyldningen af trinnene skal de løbende efterfyldes. Og i den process, er der opstået en lækage i en ventil på affyringsrampen.

Lækagen gjorde, at Nasa sendte et såkaldt rødt hold ud til ventilen for at spænde den. Og det ser ud til at være lykkedes. Så nu er tankningen i gang igen. Men seneste nyt er, at der er problemer med et radarsignal, som ifølge foreskrifterne skal fikses før opsendelsen.

33
16. november 2022 kl. 05:21

En gammel digitaler (deccie) er med - hej!

NASA live stream

Regner med at se opsendelsen kl 07:04 (dansk tid).

32
16. november 2022 kl. 01:23

Nu sidder jeg og kigger her - der er 5 timer til lift-off, så jeg bliver nok ikke hængende.

Men har jeg ret, hvis NASA er lidt 'tunge' i det? - i forhold til f.eks. Elon Musks rumprogram, der (synes jeg umiddelbart) har virket væsenligt mere agilt og endda nyskabende (f.eks.at raketterne kan lande 'baglæns' - det er ret vildt at se).

31
5. september 2022 kl. 08:33

at vi er vidne til et underfunded overpolitiseret projekt her. Det virker ikke, som om de er, hvor de forsøger at give udtryk for.

Jeg ved ikke, hvad der skal til for at genrejse NASA, (og sansynligvis er jeg gammel sur mand nu) men jeg synes, det ser noget op ad bakke ud.

29
3. september 2022 kl. 18:08

Spørgsmålet er vel snarere, om de nogensinde tør trykke på knappen?

28
3. september 2022 kl. 17:25

Det tog 4 forsøg før de kunne gennemføre WDR, og selv ikke den gik helt efter planen. Nu er spørgsmålet om de tror de kan blive klar til mandag/tirsdag hvor de næste vinduer er.

26
Journalist -
3. september 2022 kl. 17:19
Journalist

...

25
Journalist -
3. september 2022 kl. 17:07
Journalist

Men chefen, Launch Director, vil vende situationen en sidste gang.

24
Journalist -
3. september 2022 kl. 15:35
Journalist

Det lykkedes ikke at stoppe lækagen ved at tryksætte systemet med helium, (og heller ikke ved manuel påfyldning) så nu skal de finde på en tredje alternativ mulig løsning. Det er rigtig dårligt tegn, især fordi de igen oplever lækager så tidligt under tankningen. Der er lang vej igen med brint-påfyldninger og efterpåfyldninger...så uret tikker virkelig nu.

23
Journalist -
3. september 2022 kl. 15:18
Journalist

Det har du ret i. Jeg opdagede det faktisk også tidligere, og undrede mig over om Nasa havde ændret tider. Men uanset, så får jeg det også til 19.45. Jeg får det rettet øverst. Tak for at gøre opmærksom på det.

22
Journalist -
3. september 2022 kl. 15:16
Journalist

Påfyldningen af brint starter nu igen, efter man har forsøgt at få en pakning til at arte sig ved en metode, hvor man har stoppet flowet af brint og tryksat linien med helium midlertidigt. Det bliver ret afgørende, at se om det virker.

@Flemming: Jeg ved det ikke med sikkerhed, men tænker RS-25 motorerne er bygget specifikt til brint og ikke sådan lige kan ændres til metan eller andet. Og ja, ellers er jeg enig i, at det nu begynder at se skidt ud, at vi ser lækager hist og her hele tiden. Det tegner bestemt ikke godt.

Og godt at se du blander dig. Du kan så måske (med din fortid i CS) svare på, hvorfor det virker betydeligt nemmere at have brint i andet eller tredje trin, som også Saturn fløj med. Er det ikke fordi, trykket simpelthen er meget lavere i de trin?

21
3. september 2022 kl. 15:11

Der står højre oppe at afsendelsen står til 20.17, men det kan jeg ikke få til at passe. der står der er 4t og 36 til afsendelse det får jeg til 19:45 sådan ca.

20
3. september 2022 kl. 15:02

Det nemme svar er ja, da de blev pålagt at genbruge motorerne, da politikerne mente det ville holde udgifterne nede. Det har der så være mange diskussioner om sidenhen om så også var tilfældet. Men en fornuftig gennemgang af de forskellige brændstoftyper kan du finde her: https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_propellantOg det kunne se ud til at LPG kunne få noget indpas sidenhen, men ikke endnu. Men som jeg forstår det kun til først trin.

19
3. september 2022 kl. 14:38

ved du, om det udelukkende skyldes genbrug af de gamle motorer, at NASA hænger fast i brugen af H2 som brændstof - i stedet for f.eks. RP1 eller LPG, som jo er noget mindre problematiske og har en noget højere densitet.

Jeg kan ikke helt undgå at sidde med fornemmelsen af, at vi kigger på et noget anakroistisk launchsystem her.

18
3. september 2022 kl. 14:34

Påfyldningen er påbegyndt igen 40 minutter senere, om de kan indhente de 40 min må vi se.

17
Journalist -
3. september 2022 kl. 13:25
Journalist

Teknikere har nu opdaget en helt ny lækage på en del af brint-påfyldningssystemet i motordelen, i en såkaldt quick disconnect. De betyder, at nedtællingen er stoppet indtil videre, og meldingen er, at man vil forsøge at varme delen op for at få den til at udvide sig og dermed stoppe lækagen - og så starte påfyldningen igen og håbe på den har sat sig bedre til rette.

16
Journalist -
3. september 2022 kl. 12:41
Journalist

En overtrykalarm er gået under påfyldning af brint, og systemet har automatisk stoppet tankning. Nasa prøver nu at omgå det manuelt.

15
Journalist -
3. september 2022 kl. 11:59
Journalist

...

14
Journalist -
3. september 2022 kl. 10:36
Journalist

...

13
Journalist -
3. september 2022 kl. 08:02
Journalist

Nasa har givet vejret 60 procents chance for at arte sig til den gode side, og de er klar med få opdateringer og ændringer i tidsplanen denne gang.

Hvad vi ved er, at hovedproblemet sidste gang var et problem med at nedkøle den ene af hovedmotorerne. Det sagde en sensor i hvert fald. Motorerne skal være kølet inden den minus 252 grader Celsius kolde brint bliver sendt af sted for at undgå materialerne vrider sig eller revner.

Hvis der er en temperaturuoverensstemmelse mellem motorerne kan det være tegn på, at der er problemer med flowet af brændstof. Men undersøgelser efterfølgende viste, at der burde være fint flow i brændstofsystemet, så Nasa har overvejet, om det er en sensorfejl.

Men øjensynligt har jeg ikke set meldinger på, at sensoren rent faktisk er skiftet. Som Flemming skriver ovenfor, så ser det bare ud til, at Nasa starter chill down proceduren 40 minutter før normalt. Så der er bedre tid til at køle.

Det skal siges, at der ikke var en stor temperaturforskel mellem motor tre og de andre.

Ud over motorproblemerne, så var der jo også problemer med brintlækager sidste gang. Det er nok en ting, som vi skal vænne os til, da brint er et lille molekyle, der har det med at finde en vej ud. Og de gamle rumfartsdage var fyldt med brint-lækager og udsættelser – og da udstyret langt hen ad vejen er det samme, så ja…

Men Nasa har altså skiftet slange og en tryksensor på den såkaldte tail service mast umbilical, som er en af de store enheder på affyringsrampen, hvorfra man fylder brint og ilt på hovedtrinnet. Hvis nogen ved mere om den enhed, så skriv det endelig her.

Den udskiftede slange og sensor skulle løse problemet med brintlækagen herfra. Om det er rigtigt må vi vente at se, når/hvis tankpåfyldningen starter omkring klokken 10.40.

Vi krydser fingre igen.

11
31. august 2022 kl. 08:18

Tilsyneladende yderligere udsat, til lørdag 3/9

Så vidt jeg har kunnet læse på nettet, har de faktisk ikke styr på, hvad der forårsagede den manglende afkøling af #3 - og ikke en gang om det "blot" var en sensorfejl.

Nu skal man selvfølgelig tolke med stor forsigtighed, men så vidt jeg kunne læse, var planen blot at starte chill down proceduren tidligere næste gang, fordi det var for kompliceret at gå i reel (mekanisk) fejlfinding, så som at at komponentteste temperatursensor, bleederventil m.m. - uden at skulle tilbage til VAB.

Men lad os nu krydse fingre for næste forsøg - - -

8
29. august 2022 kl. 14:42

Udsat til fredag 2/9

7
Journalist -
29. august 2022 kl. 13:37
Journalist

Teknikere har nu konkluderet, at der ikke er en revne i selve hovedtanken, men derimod i det orange skum udenpå raketten. Umiddelbart ser det ud til, at der er opstået en revne, som har trukket luft ind under skummet, og nedkølet det, så det har skabt en længere revne i skummaterialet. Men det skulle ikke forhindre opsendelsen. Hovedproblemet er stadig motor nummer 3 ...og uret tikker nu.

6
Journalist -
29. august 2022 kl. 13:29
Journalist

Vi har indtil videre live-dækket nedtællingen i artiklen herover. Herfra sker opdateringerne her i debatten.

Der har været adskillige udfordringer udervejs med lynnedslag, brint-lækage, frostansamling på hovedtanken og nu det mest kritiske: et problem med at få brændstofflow gennem motor nummer 3.

Problemet er, at motor nummer 3 nu ikke har samme temperatur som resten af motorerne, og det går ikke under lift-off. Så teknikkerne prøver nu alle mulige metoder (åbner og lukker alternative ventiler) for at øge brændstofflowet af brint gennem motor nummer 3. Men hidtil uden held.

4
Journalist -
27. august 2022 kl. 11:20
Journalist

Yes. Mandag 14.33. Der åbner et to timers opsendelsesvindue, og ellers har de 2. september og 5. september som de første backup-dage. (5. september er dog et kun 90 minutters opsendelsesvindue).

3
27. august 2022 kl. 11:11

Hvornår forventes opsendelsen at ske dansk sommertid? Er det mandag 29. august 2022 kl. 14:33 ?