Spiritus, hastighed og uopmærksomhed: Hver femte trafikdrab sker i Midt- og Vestjylland

Plus4. januar kl. 11:422
Spiritus, hastighed og uopmærksomhed: Hver femte trafikdrab sker i Midt- og Vestjylland
Mere fartkontrol i Midt- og Vestjylland har ikke ført til færre trafikdræbte i Midt- og Vestjylland. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Antallet af trafikdræbte i Midt- og Vestjylland forbliver højt trods massiv indsats for at få det bragt ned.
Artiklen er ældre end 30 dage

Midt- og vestjylland har en kedelig statistik for trafikdræbte.

I 2022 blev der i den landsdel dræbt 29 borgere på vejene. Det flugter med statistikken på 25-30 trafikdræbte årligt.

Det er højt i forhold til, at det samlede antal trafikdræbte på landsplan ifølge jp.dk aldrig har været lavere, og i 2022 kun tæller 150 personer.

Det tal er siden 1971 faldet med 88 procent. Dengang lød det på 1.213 trafikdræbte.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
5. januar kl. 13:38

har altid haft et problematisk grundlag.

Traditionelt har det været Varde kommune, som er blevet skammet ud. Her er der ca. 50.000 indbyggere.

Man har så knap 5 mio. turistovernatninger, hvilket svarer til en øgning på 25-30%, hvilket ikke tages med i statistikken.

Og først herefter kan man begynde at tale om dagsturister, kørsel på ukendte veje, alkoholindtagelse i ferier etc.

1
5. januar kl. 10:27

Derfor håber Midt- og Vestjyllands Politi ifølge TV Midtvest, at bilisterne vil kigge indad for at skabe en ændring i holdningen til at køre for stærkt.

Okay! Er det ikke en falliterklæring? Nu ved jeg ikke hvilken forhold, som ulykkerne opstår under. Men jeg tænker, at det er fordi det er muligt, at opnå højt fart på grund af forholdsvis let trafik. I Københavnsområdet har vi jo også folk, som ikke respekterer hastighedsgrænserne, men måske er deres opførsel mere begrænset af tæt trafik, lyskryds, mv. Jeg mener - hvis der er en kultur hvor folk er ligeglade, og hvor unge får et kick af tage chancen, så er det desværre kun lovens lange arm og pengepungen, som virker. Nu drager jeg lige en parallel med rygning. Før rygeloven, så var der en generel accept i samfundet, at rygning var en personlig sag. Mange unge røg fordi det var spændende, voksent og sejt at være rebelsk. I dag er der færre unge, som ryger på grund af rygeloven og den fokus der har været på rygning. Hvis vi skal have samme fokus på spiritus og hestekræfter, så kan det kun lade sig gøre med samme tiltag. Ja, jeg ved, at det lyder groft at stigmatisere fartsyndere, men at lade fartsynderen kigge indad virker i hvert fald ikke. Nu ved jeg ikke om de der hastighedsmålere, som står ved vejene ind til byerne og blinker hvis du kører for hurtigt, har den ønskede præventive effekt. Men måske skulle disse også sættes op på de lange strækninger, hvor folk kører over den tilladte hastighedsgrænse?