Spilmulighed i kørende Tesla undersøges af trafiksikkerhedsmyndighed

Kan man spille spil samtidig med at man kører sin Tesla? Det spørgsmål bliver nu undersøgt af den amerikanske færdselsstyrelse, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), efter at en bilfører har klaget over, at det var muligt at spille under kørslen på bilens touchskærm, skriver bl.a. Arstechnica.

NHTSA vil undersøge omkring 580.000 Tesla Models 3, S og X produceret fra 2017 frem til i dag.

Det er en feature kaldet Passenger Play, der er under lup, og som angiveligt giver føreren mulighed for at spille spil i bilen, selv om den er i bevægelse. Passenger Play fulgte ifølge Arstechnica med ved en softwareopdatering til bilerne i november.

Funktionen giver en advarsel om, at spil "kun er for passagerer" og det skal man bekræfte, før gamingen kan går i gang.

Alligevel bemærker NHTSA, at Passenger Play "kan distrahere føreren og øge risikoen for et styrt".

Assistentpilot under lup

Tesla undersøges for tiden også af NHTSA for i 12 tilfælde at have kørt ind i et udrykningskøretøj, der holdt i vejkanten, efter anvendelse af Teslas førerassistentsystem. Ulykkerne har kostet mindst 17 kvæstede personer og mindst ét ​​dødsfald. Denne undersøgelse dækker 765.000 Teslaer bygget mellem 2014 og 2021.

I forhold til den nye sag har Passenger Play været tilgængelig for passagerne siden december 2020, men i de tidligere versioner kun spilmuligheden kun aktiveres, når køretøjet var i Park-tilstand.

NHTSA oplyste tidligere på måneden, at 3.142 trafikdræbte i USA i 2019 kan tilskrives distraherede bilister.

Myndigheden anbefaler, at sekundære funktioner i køretøjer designes, så de ikke kan anvendes af chaufføren under kørslen.

Tesla har endnu ikke reageret på undersøgelsen.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke NHTSA i samme ombæring skulle rette fokus på at der faktisk er muligt at benytte mobiltelefon mens bilen kører ?

Der er ret meget større sikkerheds potentiale i at tvinge mobilproducenterne til at få telefonerne til at lukke ned for betjening af mobiltelefoner hvis de befinder sig i en kørende bil.

Ovenstående skravet, så er det helt fint det sikres at man ikke kan spille på infotainment skærmen mens der køres bil.

Måske al skærm betjening skulle lukkes helt, så kun fysiske knapper og voice control kan benyttes under kørsel.

  • 10
  • 7

Mon ikke NHTSA i samme ombæring skulle rette fokus på at der faktisk er muligt at benytte mobiltelefon mens bilen kører ?

Burde være overkommelig at få til at fungere. Hvis app'en også er koblet op med en GPS, så kunne den gå i stand-by, hvis positionen bevæger sig hurtigere end - say 10 Km/t.

Dette valg kunne også være forbundet med prisen på abonnementet.

Btw - kunne næste generation af mobiler have en røgdetektor indbygget, og lukke ned såfremt man tænder en cigaret? (nødopkald skal stadig kunne anvendes)

  • 3
  • 11

Jeg kommer til at kede mig i S-toget så...

Gad vide hvad man gjorde inden alle disse elektroniske dimser overtog menneskets evner til at tænke selv ?

Hvis man kan lave en kode der lukker når man sidder i et køretøj der bevæger sig mere end 10km/t, så kan man også lave en kode til at modtage et Safe Zone signal fra en lille sender i tog/bus.

Og det kan alt sammen lade sig gøre med telefoner fra IPhone1 og frem.

OK - jeg ved godt un-smart phones stadigt blev produceret at hedengange Nokia på det tidspunkt.

Men hvor mange un-smart phones er der i brug af folk der har råd til en bil ?

  • 7
  • 3

Hvis man kan lave en kode der lukker når man sidder i et køretøj der bevæger sig mere end 10km/t, så kan man også lave en kode til at modtage et Safe Zone signal fra en lille sender i tog/bus.

Og (hurtig)færger, fly, busser (dog naturligvis ikke chaufføren!) m.m. - denne "smarte" løsning bliver hurtigt kompliceret og med en masse omkostninger for 3. part.

Måske det bare var en lille smule mere fornuftigt at satse på at folk generelt er kloge nok til ikke at surfe på mobilen eller spille Mario Kart imens de kører på motorvejen - og-så lade Darwin tage den derfra?

Jeg bruger lige nu min mobil til at læse Ingeniøren - tænker at det kun er de ældre generationer, der sætter lighedstegn mellem mobiltelefoner og mangel på at kunne tænke?

God jul!

  • 6
  • 5

Bruger ( misbruger!! ) man igen igen Tesla til at påpege en problemstilling som er langt større i andre sammenhænge ? Lavedes den slags artikler for Clik bate ? Af Tesla hadere ? eller plantes denne slags historier af Olie og ICE bil producenter ?

Kan man have tillid til NHTSA agenda ( se nederst ) ?

I øvrigt vil Tesla i modsæting til mange andre bilproducenter let kunne lave en opdatering således at det ikke er muligt at spille spil på skærmen .

Vil du have informative informationer om Tesla kan bla følgende anbefales : ( overordnet video oversigt )

David Lee https://www.youtube.com/c/DaveLeeonInvesti...

Tesla Daily

Sam Alexander https://www.youtube.com/c/SamAlexanderYouT...

ps prøv at se : NHTSA appointed an openly ANTI-TESLA senior advisor .

  • 9
  • 6

Bruger ( misbruger!! ) man igen igen Tesla til at påpege en problemstilling som er langt større i andre sammenhænge ? Lavedes den slags artikler for Clik bate ? Af Tesla hadere ? eller plantes denne slags historier af Olie og ICE bil producenter ?

Kan man have tillid til NHTSA agenda ( se nederst ) ?

I øvrigt vil Tesla i modsæting til mange andre bilproducenter let kunne lave en opdatering således at det ikke er muligt at spille spil på skærmen .

Og det kan man jo undre sig over, for Teslafans er jo beskedne mennesker, som ikke praler om produktets fortræffentligheder, endsige tager til genmæle overfor andre folks utidige forbehold for produktet da der jo ikke findes sådanne.

Teslafans må jo døje med benzinbilejere, som får overført særlige tjenester og ydelser fra olieproducenter og bilfabrikanter, som dermed forpligter sig til at argumentere imod elbiler og Tesla i særdeleshed. Der findes overvågningsorganisationer, som sikrer at alle disse modtagere af de givtige ydelser opretholder en aggressiv tone, så utøjet ikke får fodfæste på bilmarkedet.

Håber at den var tyk nok!

OK – De fleste af os tænker nok at en del trænger til at slappe lidt af. Elbilerne skal nok komme efterhånden som folk får råd til dem, udvalget bliver større så der er modeller til enhver og ladenetværket bliver udbredt og mere overskuelig etc. - så ro på.

Ad spillemuligheder på skærmen i bilen; Hvorfor opstod muligheden in the first place??

  • 5
  • 17

ps prøv at se : NHTSA appointed an openly ANTI-TESLA senior advisor .

Ineressant påstand, men helt ude i skoven. Missy Cummings er absolut ikke anti-tesla men derimod ret kompetent og velegnet til det job. Forhenværende jagerpilot på F/A-18 Hornet vant til at håndtere en sådan tingest fra hangarskibe mm og altså kendt med udstyr der hjælper i den slags situationer. Herudover professor i "Duke University Department of Electrical and Computer Engineering and the Department of Computer Science" - yderligere "affiliate professor with the University of Washington’s Aeronautics and Astronautics Department and an American Institute of Aeronautics and Astronautics Fellow".

Du kan næppe klare at se hele denne video da den er en lille times tid lang, men den forklarer helt pænt hvad hun har konstateret er problemer i tesla. Jeg vil gætte på at når andre bilmærker begynder at lave tilsvarende ting, så vil de få samme tur i maskinen.

https://www.youtube.com/watch?v=GjqukYG1-u4

Der er nogle lidt skræmmende ting vedr. teslas system i den video.

M

  • 6
  • 4

Missy Cummings er absolut ikke anti-tesla men derimod ret kompetent og velegnet til det job.

Jeg har set hele videoen og kan godt se hvorfor nogle siger at hun er anti Tesla baseret på den. Hun er nok ikke anti-tesla eller anti-Elon Musk men hun er meget kritisik overfor deres tilgang og kommer måske også med nogle beskyldninger, som der ikke findes bevis for.

Eksempelvis bliver det antaget at Tesla ikke tester tilstrækkeligt før de udsender opdateringer. Men eftersom der i USA ikke findes nogle retningslinjer for hvilke test softwaren skal gennemgå, så er det helt subjektivt. På et eller andet tidspunkt er man nødt til at frigive softwaren og uanset hvor meget der er testet, så vil der være ting der først bliver opdaget efter at kunderne har fået opdateringen.

Så en ting er at hvis man nu har observeret at Tesla faktisk laver en masse test (hvilket de gør) og så føler at hun her kommer med en beskyldning. Men en anden ting er at hun naturligvis vil bruge sit nye job til at få indført nogle standarder for test, hvilke vi måske nok er mange mener vil være en god ting, men andre vil se det som en stopklods for at Tesla & Co kan udvikle så hurtigt. Man kan jo også se på hvordan det går her i Europa hvor reguleringen er så effektiv, at vi ikke engang kan få lov til at lave automatiske vognbaneskifte, selvom de uden problemer har haft det i årevis i USA.

Hun får da også lige sagt at kursen på Tesla er absurd høj og at nogle tror Elon Musk ikke kan lave fejl. Det var ikke smart sagt og var faktisk anti Tesla. Som direktør for tilsynet bør hun ikke have nogen holdning til aktiekurser og bilproducenternes direktører.

De fire test er alle lavet med Tesla men hvorfor har de ikke testet andre systemer? Hun bliver spurgt om Cadillac Super Cruise og kommer med et godt svar på hvorfor de ikke har testet lige det system men VW, Mercedes, Audi, Toyota og mange flere har også systemer der kan lave adaptiv fartpilot + lane keeping + emergency lane departure avoidance, som var de features der blev testet. Her i Europa tester Euro NCAP alle systemer som en del af bilernes godkendelse:

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety...

Jeg tror nu nok hendes forskning er seriøs nok, men det bliver alligevel til en for eller imod Tesla når de kun har det ene system med. Hvis nu de havde udvalgt fire systemer, så var de nok også kommet frem til nogle lidt mere balanceret konklusioner. Eksempelvis ved vi fra Euro NCAP at Teslas system klarer sig godt i forhold til konkurenternes og det er derfor sandsynligt at hun ikke kunne have konkluderet at Teslas testing var dårligere end andres.

  • 9
  • 3

Tjoeh, men du fremsætter en lang række påstande jeg ikke mindes at have set og helt uden referencer, så jeg giver ikke så meget for dine kommentarer hvis du ikke kan specificere hvor du har problemer.

M

Mange af påstandene er svære at referere til, fordi Missy Cummings slettede hele sin Twitterprofil, hvor hun i hundredvis af tweets havde kritiseret både Elon Musk og Tesla i særdeles useriøse og personlige vendinger, nogle hvor hun endda antyder at ville begå vold mod Elon Musk, hvis hun mødte ham.

Det har du muligvis ikke set, men det er der jo så tusindvis af Twitter-brugere, der har, mens det stod på.

Med til historien hører at hun er/var storaktionær og bestyrelsesmedlem i Veoneer (som udvilkler Lidar-teknologi til biler), men hun blev dog tvunget til at opsige bestyrelsesposten, for at kunne overtage posten hos NHTSA.

Uanset hvor kompetent hun måtte være i faget, er det mig ufatteligt at man kan sætte en person med så store interessekonflikter, og så følelsesmæssigt involveret, på sådan en post.

  • 13
  • 5

Tjoeh, men du fremsætter en lang række påstande jeg ikke mindes at have set og helt uden referencer, så jeg giver ikke så meget for dine kommentarer hvis du ikke kan specificere hvor du har problemer.

Så må du jo se videoen igen hvis du ikke kan huske hvad der bliver sagt. Min kommentar er skrevet umiddelbart efter at jeg har set den. Referencen er videoen, jeg har ikke tænkt mig at hive enkelte sætninger ud og debattere dem eller at bruge en time mere på at se den igen, så at du kan få nogle præcise minutangivelser af hvornår hvad bliver sagt.

Men her er alligevel nogle specifikke ting: 40:25 tesla beskyldes for at bruge "the general public to test your system" knyttet til over the air opdateringer. Subjektivt og ikke funderet i beviser for at Tesla gør mere end alle andre. Efterfulgt af en konstatering af at Teslas system er "unsafe" - men igen, hvorfor Tesla? Er de andres systemer da anderledes? Og hvad har det at gøre med OTA? I Europa har vi også OTA men her sender Tesla opdateringerne til godkendelse hos typegodkendelsesmyndigheden i Holland først - at de ikke gør det i USA skyldes at USA ikke har en sådan myndighed. Der er intet fra 40:25 og indtil spørgsmål som er begrundet i forskningsresultaterne tidligere i videoen - det er bare en subjekt holdning til nogle ting.

54:10 "I do think there is some business issues. The Tesla stock is crazy high. Elon Musk can't do any wrong" - efterfulgt at kritik af at myndighederne er svage. Ja hvad tror du hun nu gør, hvor hun har overtaget direktørposten i tilsynsmyndigheden?

Rent faktisk er det jo et langt rant som går direkte modsat hendes resultater. Helt objektivt, så var resultatet at 100% af bilerne stoppede uden at køre galt i test 1, inklusiv bil #2 som tydeligt havde en defekt (kameraet var sandsynligvis ikke kalibreret). I test 2 undveg 100% af de biler som ikke havde defekt. Test 3 var ikke en test af et selvkørende system og derfor ikke relevant. I test 4 var det igen kun bil #2, der tydeligt havde en defekt, der fejler. Alligevel er konklusionen at vi må gøre noget ved at der kan gå 30 sekunder fra driver input og det må sættes ned til 5 sekunder, at OTA opdateringer skal reguleres, at systemet er "deadly" (sagt mange gange) - begrundet i hvilket forskningsresultat?

Havde det ikke været mere rimeligt eksempelvis med konklusioner om at Tesla skal blive bedre til at registrere dårlig kamerakalibration, eller hvad nu der er galt med bil #2, og ikke tillade systemet at være aktivt med en defekt? I stedet for at brede konklusioner på bil #2 ud som om det gælder hele flåden?

  • 9
  • 3

Mange af påstandene er svære at referere til, fordi Missy Cummings slettede hele sin Twitterprofil, hvor hun i hundredvis af tweets havde kritiseret både Elon Musk og Tesla i særdeles useriøse og personlige vendinger, nogle hvor hun endda antyder at ville begå vold mod Elon Musk, hvis hun mødte ham.

Det har du muligvis ikke set, men det er der jo så tusindvis af Twitter-brugere, der har, mens det stod på.

Hvad jeg har set er at virkelig mange teslanere decideret har tilsvinet hende, kaldt hende luder og stripper samt andre spændende ting uden at kommentere hendes kritik af tesla, så jeg er egentlig ikke spor forundret over at hun har lukket kontoen - det ville jeg også gøre. Bedre bliver det jo heller ikke af at der bliver oprettet en fake konto som EM skriver i.

Med til historien hører at hun er/var storaktionær og bestyrelsesmedlem i Veoneer (som udvilkler Lidar-teknologi til biler), men hun blev dog tvunget til at opsige bestyrelsesposten, for at kunne overtage posten hos NHTSA.

Det er for at sige det pænt en højst besynderlig beskrivelse af hvad der skete. Der findes et hav af offentlige stillinger hvor forudsætningen for at betræde sådanne er at man skal opfylde visse krav - herunder ikke at have bestyrelsesposter eller aktier i visse firmaer. Da hun fik tilbudt stillingen var den slags også klart og som konsekvens fratrådte hun bestyrelsen og solgte sine aktier - den slags aktion fra hendes side kan nok bedst beskrives som integritet og ansvarlighed. Jeg tror kun det er teslanere der vil kalde den slags "tvang".

Uanset hvor kompetent hun måtte være i faget, er det mig ufatteligt at man kan sætte en person med så store interessekonflikter, og så følelsesmæssigt involveret, på sådan en post.

Det er en påstand du meget gerne må dokumentere - jeg kan ikke finde noget der bare ligner.

M

  • 3
  • 4

Så må du jo se videoen igen hvis du ikke kan huske hvad der bliver sagt. Min kommentar er skrevet umiddelbart efter at jeg har set den. Referencen er videoen, jeg har ikke tænkt mig at hive enkelte sætninger ud og debattere dem eller at bruge en time mere på at se den igen, så at du kan få nogle præcise minutangivelser af hvornår hvad bliver sagt.

For at sige det pænt, så har jeg vitterlig ikke nogen intentioner om at gense videoen for at lede efter noget du påstår at have set/hørt. Du fremfører nogle påstande uden at dokumentere dem og når du nægter at gøre dette, så vil jeg simpelt hen henføre dem som usande.

Men her er alligevel nogle specifikke ting: 40:25 tesla beskyldes for at bruge "the general public to test your system" knyttet til over the air opdateringer. Subjektivt og ikke funderet i beviser for at Tesla gør mere end alle andre.

Så det er altså subjektivt når hun konstaterer at tesla gør noget - vil du venligst opsummere hvilke andre bilfirmaer der gør det samme ?

Efterfulgt af en konstatering af at Teslas system er "unsafe" - men igen, hvorfor Tesla?

Måske fordi det er det mærke der bliver undersøgt ?

Er de andres systemer da anderledes?

Hvilke andre systemer ?

Og hvad har det at gøre med OTA? I Europa har vi også OTA men her sender Tesla opdateringerne til godkendelse hos typegodkendelsesmyndigheden i Holland først - at de ikke gør det i USA skyldes at USA ikke har en sådan myndighed.

Tjah, måske en praksis hun vil ændre ?

Der er intet fra 40:25 og indtil spørgsmål som er begrundet i forskningsresultaterne tidligere i videoen - det er bare en subjekt holdning til nogle ting.

Prøver du helt seriøst at påstå at forskere ikke må have holdninger ? Det tror jeg Niels Bohr ville være meget ked af.

54:10 "I do think there is some business issues. The Tesla stock is crazy high. Elon Musk can't do any wrong" - efterfulgt at kritik af at myndighederne er svage. Ja hvad tror du hun nu gør, hvor hun har overtaget direktørposten i tilsynsmyndigheden?

Jeg kan høre en stor mængde ""'er i det der bliver sagt og det er måske en god ting at den slags bringes på banen.

Rent faktisk er det jo et langt rant som går direkte modsat hendes resultater. Helt objektivt, så var resultatet at 100% af bilerne stoppede uden at køre galt i test 1, inklusiv bil #2 som tydeligt havde en defekt (kameraet var sandsynligvis ikke kalibreret). I test 2 undveg 100% af de biler som ikke havde defekt. Test 3 var ikke en test af et selvkørende system og derfor ikke relevant. I test 4 var det igen kun bil #2, der tydeligt havde en defekt, der fejler. Alligevel er konklusionen at vi må gøre noget ved at der kan gå 30 sekunder fra driver input og det må sættes ned til 5 sekunder, at OTA opdateringer skal reguleres, at systemet er "deadly" (sagt mange gange) - begrundet i hvilket forskningsresultat?

Jeg tror vitterligt ikke du har fattet hvad der er blevet konstateret i eksperimentet og at du fejer problemer ind under "dårlig kalibrering" som årsag. Du er nok også en af dem der mener at hvis man har sagt ja til teslas ansvarsfraskrivelse hvis man ikke gør som de siger, så er man selv ude om det - det er det som hun mener er en decideret fejl og som der skal gøres noget ved.

Havde det ikke været mere rimeligt eksempelvis med konklusioner om at Tesla skal blive bedre til at registrere dårlig kamerakalibration, eller hvad nu der er galt med bil #2, og ikke tillade systemet at være aktivt med en defekt? I stedet for at brede konklusioner på bil #2 ud som om det gælder hele flåden?

Så du mener altså at man reelt set skal ignorere fejl i en tesla og satse på at de fikser det for en specifik model ? At man eventuelt dør i et større sammenstød pga det manglende fix er jo så bare surt.

[/quote]

  • 3
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten