Spildevandsanlæg gør bakterier multiresistente

By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Spildevandsanlæg gør bakterier multiresistente

Spildevandsanlæg er et fortræffeligt sted for bakterier til at udveksle gener, så de bliver resistente overfor alverdens antibiotika.

Det viser et studie fra University of Michigan School of Public Health. Her undersøgte adjunkt Chuanwu Xi og hans hold for første gang forekomsten af Acinetobacter bakterier på fem steder nedstrøms for spildevandsanlægget i Ann Arbor, Michigan.

De fandt flere multiresistente bakterier up til 100 yard, det vil sige 91,5 meter nedenfor det punkt, hvor vandet ledes ud i Huron-floden, skriver University of Michigan.

Bakterierne havde haft tid til at blive multiresistente i spildevandet, og kunne på den måde overleve mange forskellige antibiotika. Faktisk var bakterierne nedstrøms spildevandsanlægget bedre til at modstå antibiotika, end de bakterier, der blev fundet opstrøms for anlægget. Nogle af bakterierne nedstrøms kunne modstå syv ud af otte slags antibiotika.

»For 30 år siden ville antibiotika have slået de fleste af de her stammer ihjel uden problemer,« siger Chuanwu Xi.

Forskergruppen valgte at se på bakteriestammen Acinetobacter, som er skyld i stadigt flere hospitals-infektioner, og som er mestre i at udvikle resistens.

Det er ikke rensningsanlæggenes skyld

Problemet er, ifølge forskerne, at spildevandsanlæggene ikke kan rense vandet ordentligt, selv om de prøver. De mangler simpelthen udstyret til at fjerne alle antibiotika og andre medikamenter, som kommer ind med spildevandet.

Bakterierne vil forsøge at modvirke antibiotikaene og deler genetisk materiale, som ruster dem bedre i kampen mod antibiotikaen. På den måde vil de stærkeste overleve, altså de, der er smartest til at skrabe resistens-gener til sig.

Det næste skridt for forskerne er at undersøge, hvor langt væk fra udløbet bakterierne kan overleve, da denne undersøgelse kun undersøgte vandet op til 91,5 meter væk fra udløbet.

Derudover vil Chuanwu Xi også undersøge om vandbakterierne i undersøgelsen er lige så farlige som de bakterier der inficerer mennesker på hospitalerne.

Han understreger, at selv om opdagelserne er foruroligende, kan der være stor forskel på bakterier der findes i vand og i mennesker - og dermed på den fare vandbakterierne udgør for mennesker. Derfor kræver det mere forskning på området.

»Vi mangler stadig at forstå linket mellem vandbakterier og menneskelige multiresistente bakterier,« siger han.

Efter at have arbedet nogle år med Grander vandvitalisering til drikkevand, kan jeg se at bakterier ikke bryder sig om denne behandling og dør ud. Måske nogen har kendskab til Grander og spildevand?

Jeg er nu lidt skeptisk omkring disse bakterier vokser i renseanlæggene eller de er i spildevandet fra starten. Det er noget billigere at disinficere vandet end det er at fjerne de sidste rester af antibiotika i renseanlægget.

Hvis der er nogen der vil læse hvad der står i den rigtige artikel tror jeg refencen der burde have været i artiklen er: "Zhang Y, Marrs CF, Simon C, Xi C.
Wastewater treatment contributes to selective increase of antibiotic resistance among Acinetobacter spp.
Sci Total Environ. 2009 407(12):3702-6. "

Hvis man ikke har bibioteksadgang er abstraktet på:

De er en gammelkendt sag at kloakrotter spreder resistente sygdomsfremkaldende mikroorganismer til miljøet. Desværre har kloakforsyningerne aldrig kunnet indse at de er med til at udbrede kloakrotternes territorier, således at helt nyanlagte kloakledninger og bygninger tilføres kloakrotter, fordi man ikke systematisk anvender rottespærrer.
WHO har peget på artiklens bekymring om udbredelse af resistente sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Troels har ret i at det ikke hænger sammen. Procentregning er et rigtig godt værktøj til at manipulere og skabe sensationer af ordinære data.

Jeg læser i den originale artikel (Sci Total Environ. 2009 407(12):3702-6) at der er målt 100.000 kim per 100 ml af acinetobacter i indløbet til renseanlægget og heraf er 33% multiresistente, mens der i udløbet fra renseanlægget er 50 kim per 100 ml af acinotobacter og heraf er 72% multiresistente. Det ser ud som om det statistisk set er sandt at de 72 % er signifikant højere end de 33 %, men hvis man multiplicerer fraktionerne med bakteriekoncentrationerne er der i indløbet 33.000 kim per 100 ml af multiresistente acinetobacter i indløbet, mens der i udløbet er 36 kim per 100 ml af multiresistente acinetobacter.

Der er således intet i dataene der viser at der er en tilvækst af multiresistente acinetobacter i renseanlægget, men derimod er det stadig sandt at resistente bakterier i spildevand kommer fra de mennesker der har en infektion med resistente bakterier.

For sjov har jeg beregnet ud fra artiklens tal at fjernelsesgraden af acinetobacter i renseanlægget er 99,95% mens den for multiresistente acinetobakter ”kun” er 99,89 %.