Status

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Spildevand fra skibes 'scrubbere' fylder Østersøen med giftige stoffer og tungmetaller

Scrubberen skal rense udstødningsgasser med havvand. Her ses DFDS' fragtskibet Tor Ficarias scrubber blive etableret. Illustration: Aalborg

Nyt svensk studie afslører, at skibe med såkaldte scrubbere er en forholdsvis ukendt miljøsynder i Østersøen.

Undersøgelsen viser, at ni procent af udledningen af polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH-stoffer) i Østersøen kommer fra skibe med scrubbere.

På blot på et enkelt år blev der frigivet 200 millioner kubikmeter miljøfarligt spildevand i Østersøen.

De kræftfremkaldende PAH-stoffer findes blandt andet i udstødningsgasser.

En scrubber er et udstødningsrensningssystem, der kan rense og reducere især svovlholdig røg ved hjælp havvand, der efterfølgende bliver ledt ud i havet igen.

Scrubberen løser kun en udledningskilde og erstatter den med en anden, nemlig forurenet spildevand med giftige stoffer og tungmetaller.

Desuden viser undersøgelsen også, at skibe med kobberbaseret bundmaling står for en tredjedel af den samlede tilførsel af kobber til Østersøen.

En scrubber-maskine vasker udstødningsgasser fra skibe ved hjælp af havvand og reducerer forsurede svovludledninger til luften. Dog bliver der skabt en ny udledningskilde i det sure spildevand, der indeholder forskellige tungmetaller og andre giftige stoffer, der nu slippes ud i havet:

Illustration: Chalmers Tekniska Högskola

Det er svenske Chalmers Tekniska Högskola, der har udgivet undersøgelsen af scrubbernes miljøpåvirkningen på Østersøen i Marine Pollution Bulletin.

Forureningen kan være meget større

Scrubbere bruges ofte af store containerskibe og krydstogtskibe, fordi skibene overstiger mængden af udledt svovl i luften, som FN’s Søfartsorganisations regler har begrænset siden 2020. Derfor kan scrubberne reducere mængden af svovl, der bliver udledt i luften, mens skibet sejler eller ligger i havnen.

Forskerne har undersøgt skibenes udledninger ud fra en model, hvor de kan identificere skibenes positioner i realtid og sammenkoble forskellige databaser med oplysninger om, om skibene er udstyret med en scrubber.

Efterfølgende kunne forskerne undersøge de udledningsmængder og mængder af farlige stoffer, som skibene udleder i Østersøen.

Selvom undersøgelsen er ny, kan forureningen se værre ud, end hvad der er beskrevet i rapporten.

»Værd at bemærke er, at undersøgelsens data blev indsamlet i 2018, og på det tidspunkt var der cirka 180 skibe med scrubbere i Østersøen. Siden er disse skibe steget markant, og i 2021 var der næsten 600 skibe med scrubbere i Østersøen,« siger medforfatter på studiet og forsker i maritime studier ved Chalmers Tekniska Högskola, Erik Ytreberg i en pressemeddelelse om undersøgelsen.

Ifølge rapporten bruger cirka 4.000 skibe scrubbere på verdensplan, deraf 16 procent af alle containerskibe og en tredjedel af alle krydstogtskibe.

Tidligere på året har Rådet for Grøn Omstilling også kritiseret scrubbere for at trække svovl ud af luften, men sende tungmetallerne og tjære ud i havet i Politiken. Rådet vil gerne have et scrubber-forbud.

Emner : Spildevand
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det har vi jo.

Vi har bygget atomdrevne skibe siden USA byggede ubåden Natilus i 1952-54.

Kæmpeskibe der brænder 50-150 tons olie i døgnet er der mindst 10.000 af og vi kan nedbringe forureningen VOLDSOMT ved at skifte til atomkraft.

Skibe med atomkraft kan idag sejle Non-stop i 42 år på bare en ladning brændsel.

  • 7
  • 32

...........................................________........................ ....................................,.-‘”...................~.,.................. .............................,.-”...................................“-.,............ .........................,/...............................................”:,........ .....................,?......................................................\,..... .................../...........................................................,}.... ................./......................................................,:`^`..}.... .............../...................................................,:”........./..... ..............?.....__.........................................:`.........../..... ............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........ .........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/........... ..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}........... ...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............ ...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../............. ............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”............... ............/.`~,......`-...............................\....../\................... ..............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__........... ,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,.... .....`=~-,_\_......`\,.................................\........................ ...................`=~-,,.\,...............................\....................... ................................`:,,...........................`\..............__.. .....................................`=-,...................,%`>--==....... ...................................................,-%.......`...............

  • 7
  • 7

Når man raffinerer råolie og laver svovlfattig diesel og blyfri højoktan benzin ,bliver der noget stads tilbage ,som det er billigst at brænde af til havs.Det bør istedet gøres på landlige elværker mod betaling ,hvor der er langt bedre muligheder for at filtrere og rense og deponere. Danske elværker var ret langt fremme hvad det angår hvis jeg husker ret.

  • 25
  • 0

Det har vi jo.

Det er også sejlskibe som også er forureningsfrie - i 1970'erne spåede man at det kan blive en konkurrent - og med det tempo et kontainerskib sejler så tror jeg en Clipper sagtens kunne gøre det bedre (i hvert fald med vinden).

Af mindre suspekte løsninger så er der både elektrisk- og ammoniakdrevne skibe.

Udvalget af atomdrevne fragtskibe er noget begrænset (taget fra Wikipedia):

  • NS Savannah, United States (1962–1972)
  • Otto Hahn, Germany (1968–1979; re-powered with diesel engine in 1979)
  • Mutsu, Japan (1970–1992; never carried commercial cargo, rebuilt as diesel engine powered RV Mirai in 1996)
  • Sevmorput, Russia (1988–present)

Desuden er der jo de russiske isbrydere... de kan ikke rigtigt regnes som fragtskibe men de er civile og opereres af "FSUE Atomflot" (flot = flåde).

  • 14
  • 2

Åbne vs lukkede scrubbere Nu får artiklen jo det til at lyde som alle scrubbere Hælder vaskevandet ud til flipper. I lukkede scrubbere bliver alt det grimme fra vaskevandet, filteret fra og fyldt i en tank indrettet til formålet. Som så bliver tømt i land.

  • 18
  • 0

Jeg er enig med Lasse der er forskel på de to scrubber typers udledning til havvandet!

Men der blev lavet flere studier i forbindelse med indførelsen af scrubbere f.eks.: www2.mst.dk/udgiv/publications/2012/06/978-87-92903-30-3.pdf

Det norske SINTEF har lavet et tilsvarende studie for Oslo fjorden.

Begge "godkendte scrubbere" dengang !

  • 2
  • 1

Jeg er enig med Lasse der er forskel på de to scrubber typers udledning til havvandet!

Men der blev lavet flere studier i forbindelse med indførelsen af scrubbere f.eks.: www2.mst.dk/udgiv/publications/2012/06/978-87-92903-30-3.pdf Det norske SINTEF har lavet et tilsvarende studie for Oslo fjorden. Begge "godkendte scrubbere" dengang !

  • 0
  • 0

Jeg ved at flere flagstater har forbudt brugen af åbne scrubbere i deres farvande. Men helt sikkert at smide vaskevandet ud til flipper er og bliver noget svineri som ikke løser problemet.

  • 5
  • 0

Det er også sejlskibe som også er forureningsfrie - i 1970'erne spåede man at det kan blive en konkurrent

De mest naive af os, naturligvis ikke undertegnede:) troede virkelig på at de  ville blive udviklet bla. v.h.a. en langsomt stigende fossilafgift. Nu ville det være en velkommen luksus hvor flyrejser begynder at  ligne grise eksport alt for meget og flyskam tager hvad der måtte være tilbage af rejselysten.

https://ing.dk/artikel/norsk-georg-gearloe...

  • 1
  • 3

Det bør istedet gøres på landlige elværker mod betaling ,hvor der er langt bedre muligheder for at filtrere og rense og deponere. Danske elværker var ret langt fremme hvad det angår hvis jeg husker ret.

Vi var vist tæt på at være verdensførende på det område tilbage i 90'erne, hvor kulkraftværker her i landet stadig stod for hovedparten af varme- og elproduktionen. Hvad blev der lige af den ekspertise?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten