Speederen sladrer om for høj fart
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Speederen sladrer om for høj fart

Ved 100 km/t bruger bilen mere brændstof pr. kørt kilometer end ved f.eks. 50 km/hr. Så hvis man kan se, at man 300 meter længere fremme skal sætte hastigheden ned til 50, så kan man lige så godt gøre det med det samme. Så sparer man benzin.

Forsøg med 70 frivillige testkørere viste, at man kunne spare ca. 11 procent.

Vibrerende pedal

Mercedes-S-forsøgsbilen har indbygget et lille stempel under speederens gummibelægning. Når føreren skal »løsne for gassen« sætter stemplet gummien i vibrationer.

Forsøg viste, at det var meget bedre at give føreren besked via vibratoren under foden end ved lampers lysen på instrumentbrættet. Reaktionstiden var henh. 2 og 0.3 sekund. Det skriver New Scientist.

Bilen havde indbygget GPS-system til positionsbestemmelsen og dens computer havde oplagrede data for vejkryds, sideveje, hastighedsbegrænsninger, vejbanens hældning og vejkurvernes skarphed.

Den havde også radar til detektion af medtrafikanterne. Og det lille prik under foden er kun et forslag.

Føreren bestemmer selv, om han/hun vil følge anvisningen. Men biler med computervejledning under kørslen er nok noget, vi ser meget mere til.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten