Speed pedelec-forsøgsordning udskudt: »Det var jo noget bras«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Speed pedelec-forsøgsordning udskudt: »Det var jo noget bras«

Illustration: Markus Mainka, BigStock

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forsøgsordning med at tillade de batteridrevne speed pedelecs, der kan køre op til 45 km/t på de danske cykelstier, er udskudt efter hård kritik.

Speed pedelecs er en katastrofe trafiksikkerhedsmæssigt. De skal ad helvede tilHarry Lahrmann, trafikforsker

Det bekræfter styrelsen overfor Ingeniøren og understreger, at selvom der endnu ikke er fastlagt en dato, så er det fortsat meningen, at forsøgsordningen vil træde i kraft på de danske cykelstier.

Styrelsen fremlagde idéen i februar med høringsfrist i marts og forventet implementering 15. april, men svarene var simpelthen for kritiske til at ignorere.

En katastrofe trafiksikkerhedsmæssigt

Et af de kritiske svar kom fra trafikforskerne på Aalborg Universitet, der udtrykte stor bekymring ved forslaget:

»Vi har sammen med forskerne på DTU lavet et høringssvar, hvor vi haglede det ned. Det var jo noget bras,« forklarer Harry Lahrmann, lektor og trafikforsker på Aalborg Universitet.

Forskerne var især nervøse for, hvordan man ville kombinere muligheden for at køre 45 km/t med at færdes blandt bløde trafikanter. Omvendt er det heller ikke optimalt at smide speed pedelecs ud blandt biler og lastbiler, mener Harry Lahrmann.

»Uanset om de er på vejene eller på cykelstierne, så går det jo helt galt,« siger han.

»Speed pedelecs er en katastrofe trafiksikkerhedsmæssigt. De skal ad helvede til. Selv elcyklerne kan vise sig at være problematiske,« mener han.

Læs også: Her er fem eksempler på speed pedelecs

Tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende

Da Ingeniøren i februar dækkede forslaget, havde Cyklistforbundet lignende kritik:

»Det er decideret tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende at åbne op for, at de må køre på cykelstierne,« sagde Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Men transportminister Ole Birk Olesen (LA) understregede dengang, at cyklens ydeevne ikke er et carte blanche til at køre hasarderet på de danske cykelstier:

»Både den almindelige cykel og speed pedelecen er underlagt færdselslovens almindelige agtsomhedskrav og i øvrigt § 41, hvorefter man skal tilpasse hastigheden til forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed,« skrev Ole Birk Olesen i en mail til Ingeniøren.

Færdselsstyrelsen kan ikke oplyse, hvornår forsøgsordningen nu forventes at træde i kraft.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sådanne hastigheder har intet at gøre på cykelstierne i byerne.
Lav forsøgsordningen på steder med landeveje og lange lige cykelstier, og forbyd hastigheder over 25 km/t i byzoner.

  • 13
  • 8

Biler og motorcykler skulle have været standset ved 50 km/t, De dræber 1 million mennesker på verdensplan pr år og invalidere mange flere. vi har i vores enorme visdom tilladt at bruge bly i benzinen, og vi bruger stadigvæk i det herrens år 2018 biler der udspyr den giftige gasart NO2. partikler og grim lugt. De super trængsler og bla bla bla i kender resten af historien.

Alle har medgivet at det ville være vanvid at køre meget mere end 25-30 i byen.
Og alle kan vel forhåbentligt se det gigantiske potentiale ved at være i stand til at køre 10 km ind/ud af storbyen hurtiger end nogen bil i myldretiden.

I 2030 vil det være 2-3 gange hurtigere end nogen bil.
Så kort fortalt forringes bilens kvaliteter mere og mere, mens cyklen kvaliteter er forbedres eksplosivt på alle punkter!!

Og få nu renoveret de cykelstier 10-15 km in/ud af storbyen. De skal være super komfortable. Teknologien er der. Tænk hvis man ikke havde bygget motorveje....ha ha ha.

  • 8
  • 27

Med de faktiske forhold på cykelstierne og det manglende politi på veje og fortove in mente kan kun en LA minister drømme om at speed pedelecs vil blive kørt pænt.
Se bare cykelstien på Lyngbyvej og over Nørrebro eller krydset ved Nørrebro station.
Lige der kunne politiet tjene til et par årslønninger i bøder.
Hvis der altså stod nogle betjente...
Mvh Jens

  • 22
  • 6

Det demokratiske flertal, bestående af 3,2 millioner bilister, kan ikke tage fejl.
(ok, hvis klimaet var deres alene, så havde de ret, men nu er de bare de fleste)

Forsøgsordningen var formuleret så tilpas dumt, så man her kunne give sig selv undskyldningen for at udskyde implementeringen af det eneste virkelige alternativ til den fossilædende bilisme.

Elbilerne skal køre mindst en halv gang om jorden, før økonomien og deres klimaaftryk er nede på de fossildrenes ditto.

Kravet om at de hurtige cykler som minimum skulle have kørekort huskede man omhyggeligt at glemme at tage med i ordningen. Med det opfyldt ville forsøget ikke have været noget bras. Men bras lavede man, for bras ville man have, som repræsentant for flertallet af klimadræbere.

Udviklingen fortsætter. Iflg. Knud Heinesen, så kan vi ikke bare se afgrunden, men står umiddelbart for at ryge ud over den.

  • 5
  • 12

Kravet om at de hurtige cykler som minimum skulle have kørekort huskede man omhyggeligt at glemme at tage med i ordningen.

Det er jeg ikke enig i. Bilister der hovedsageligt er bilister har ikke specielt gode forudsætninger for at køre på 2 hjul. De har dog modtaget en form for undervisning i trafik opførsel.
En motionscyklist der ofte køre med disse hastigheder UDEN for byen har meget bedre forudsætninger for at styre sådan et køretøj i en krisesituation, for det har han/hun prøvet mange gange. Det er jo ikke svært at køre en cykel, det er meget nemmere end en bil.
Der kunne være nogen der ikke har et kørekort som er selvskrevet til at tage denne transportform i brug.

Det er uhyre sjældent jeg oplever højhastigheds cyklister i København og Omegn. Jeg detunede selv min egen el-cykel tilbage til 25 km/t da jeg fik arbejde i Centrum.
Jeg syntes også at selvjustitsen fungere meget bedre på cykelstien end den gør på bilbanen.

MEN jeg synes bestemt man skal have en form for obligatorisk undervisning når man køber sådan en. Gerne med nogle moralske og etiske punkter for opførsel.

Også kunne man evt lade den dentunne til maks 35 km/t, og efter en måneds kørsel kan cykelhandleren låse den yderligere op. Fantastisk kunne være hvis motor controlleren kunne modtage et signal når man køre ind i et byområde. maks 25 km/t

  • 7
  • 0

45 km/t herude på landet hvor der er langt mellem cykelstierne, og på de få der ér, aldrig opleves trængsel.
I byerne, som Christian skriver, hastighedsbegrænsning på 25.

Noget med byskilte, ligesom for biler?

  • 7
  • 1

100% enig i dén del! Krav om kørekort, og ud på vejen ligesom knallert 45 - så er det en fantastisk ide med speed pedelec

Jeg ved om du er klar over at de vil blive mere irriterende for bilister end knallert 45 er ?
De kan ikke som standard accelerere op til 45 lige så hurtigt som en scooter 45.

På vejbanen skal man bruge noget lidt mere kraftigt ala en stealth bomber. Men så er der også garanti for den meget underholdende kørsel.
https://www.youtube.com/watch?v=6gGuyb4TAxU

  • 1
  • 2

Kørekort til speed pedelec?
Begrænsninger 25 km/t?

Ja, hvorfor ikke? Men så skal det gælde alle cyklister som kører over 25 km/t. Særligt alle motionister som kører i flok!!!
Hvorfor er man så bange for speed pedelec men ikke for dem som kører over 25km/t på alm cykel?
Kan alm cykel stoppe hurtigere? - nej. Det kan pedelec da den har bedre bremser.
Kan man se bedre på alm cykel hvis man kører over 25km/t - nej.
Har men bedre kenskab til trafikken på alm cykel hvis man kører over 25km/t end på pedelec? - nej.

Det er groteske argumenter bage ved stop af forsøgs ordning.
Har dem som har stoppet ordning cyklet selv i byerne? Kender de cykelstiger? Har de set de huller i vejen cyklister er udsat for? Hvor mange lige strakninger findes der i det hele taget på cykelstiger så man kan komme på de hastigheder?

Det er ikke cyklister som er årsag til de fleste af ulykker men bilister.

  • 6
  • 5

Problemet bunder i at eksisterende lovgivning tager udgangspunkt i specifikke transportmidler.
Dette er ligeledes i lodret konflikt med §41 som citeret. (jeg havde nær sagt som så ofte før laver lovgiverne modstridende love)
Knallerter til 30 km/t og knallerter til 45 km/t er lige så håbløse i trafikken.
En 45 knallert med nummerplade på kørebanen er i takt med at København og andre byer indsnævrer kørebanen en showstopper.
30 km/t knallerter på cykelstien kan også være lidt farlige ligesom pedelec.
konklusion det er ikke et spørgsmål om typen men om tilpasning af hastigheder.

  • 2
  • 1

som led i bestræbelserne på at komme den gigantiske udfordring imøde, som det er at få CO2-emissionerne ned.

Der mangler vilje til at se elcyklerne som en del af løsningen på det store problem.

Proportionerne er væk i perspektiverne, viljen mangler og så kører det bare videre i fnidderfnadder her ude på de billige sider, sidst i et debatforum, hvor problemet burde stå øverst i hierarkiet af problemstillinger.

  • 6
  • 0

Forslag: Såvel knallert 45 som speedpedelecs SKAL ind på visse cykelstier udenfor byerne. Lokal skiltning efter forholdene.
Lovpligtig ansvarsforsikring og absolut objektivt ansvar overfor langsommere trafikanter.
Med motor er det heller ikke noget problem at sætte hastigheden ned eller standse, når der er fodgængere eller langsomme cyklister i vejen.

Og kunne vi så ikke få wannabe Tour de France cyklisterne til at bruge klokke eller fløjte til at advare om at de kommer med meget højere hastighed end almindelige cykler?

Piften og vrede råb er ikke det samme som et klemt med klokken.

  • 7
  • 0

Jeg tog mig engang tiden til at gennemgå Harry Lahrmanns forskning, efter at han endnu engang havde tordnet mod bilisterne og deres bilers hastigheder. Der var INTET i de mange tilgængelige publikationer, der understøttede de automaudtalelser, som man hører fra hans side, hver gang han bliver spurgt om hastigheder på de danske veje. Det var ret tankevækkende.

  • 6
  • 1

Jeg har selv haft en Speed Pedelec i tankerne. Men så længe den er forment adgang til cykelstierne bliver det ikke til noget, og jeg bruger min el-cykel 25, til hyggekørsel og bilen til arbejde. Speed Pedelec'en er ikke en 100 kg knallert 45, der kan køre 45 km/t dagen lang. Den vejer som en turistcykel (23-30) kg, og det vil være med livet som indsats at bevæge den rundt på de smalle stærkt trafikerede midtjyske veje. Den er alt for følsom over for vind og vejr. Og sammenlignet med nogle skemaer jeg fandt for en racercyklist "nede i hornene", der skal bruge omkring 350 W, for at bevæge cyklen med 40 km/t, så er det ikke mange der kan udnytte cyklens potentiale på de 45 km/t. Lidt forsigtigt gættet, baseret på at cyklen er fysisk større end en racer, at man ikke kan sidde så aerodynamisk, at den typiske bruger ikke er aerodynamisk påklædt eller udfomet, og mængden af hjælp man kan få fra cyklens el-motor (min egen kan give op til 300%), så skal man selv putte i nærheden af 200 W trædekraft i pedalerne. Det vil jeg selv i hvert fald ikke kunne gøre ret mange minutter ad gangen. Jeg tror det er mere korrekt, de steder jeg har læst, at størstedelen der kører Speed Pedelec kan holde en gennemsnitsfart på omkring de 30 km/t.

  • 6
  • 4

Lav forsøgsordningen på steder med landeveje og lange lige cykelstier, og forbyd hastigheder over 25 km/t i byzoner.

Du har fået en tommel ned fra mig for at foreslå at forbyde hastigheder over 25 km/t i byzoner. Det er aaaalt for restriktivt over det meste af landet, omend der kan være enkelte zoner, hvor det er på sin plads.

Pladsen skal være meget trang eller trafiktætheden meget høj for at man ikke kan køre 27-28 uden problemer, eller for den sags skyld 35 alene på en bred cykelsti.

En generel hastighedsgrænse på 25 km/t i byerne for cykler ville være et decideret cykel-fjendtligt tiltag.

  • 6
  • 3

Det er skam ikke nogen ny måleenhed. Det er sådan cyklen virker. Den måler det moment man træder med, og jeg kan så på styreenheden vælge hjælpegraden ( 0%, +70%, +140%, +200% og +300%). Eller jeg kan tilkøbe en bluetooth-enhed og sætte i stedet for styreenheden. Så kan man med en applikation på telefonen vælge alternative styremetoder. Evt. at man vælger den puls man vil køre med, og så styrer app'en mængden af hjælp.

  • 3
  • 0

Der mangler vilje til at se elcyklerne som en del af løsningen på det store problem.

Det er billigere at anskaffe sig en brugt benzin-brænder end en speed-pedelec. Og for mange er det aspektet med at sidde ude i elementerne og få tøjet vådt og snavset - måske også svedigt - der er den primære modstand mod at køre på disse cykler.

I princippet er jeg meget enig med dig. Med en SP kan man problemfrit køre 15-25 km på cykel på arbejde.

Men den helt store knast for SP'ere er, at de er hverken fugl eller fisk. De sætter sig præcist mellem 2 stole rent trafikalt.

Måske skulle man sætte hastighedsgrænsen ned til 45 km/t i byerne, og lade SP'erne køre midt på vejen. Jeg tvivler dog på et vil være en god idé rent sikkerhedsmæssigt.

Idéen med at sætte deres hastighedsbegrænsning ned til 25 km/t i byerne rent elektronisk er faktisk ikke så dum, for problemet med at lade dem køre på cykelstierne i tæt trafik er primært, at folk ikke tror på de vil køre forsvarligt der.

Hvis SP kunne accepteres af den brede befolkning som et brugbart køretøj, så ville det kunne forårsage en drastisk reduktion i antallet af biler ind og ud af byerne morgen og eftermiddag, og retfærdiggøre nogle bredere cykelstier med "overhalingsspor".

PS. Selv jeg der gerne vil have en SP til at fragte mig til/fra job i 15 km stærkt kuperet terræn krymper mig ved tanken om at betale 37 tusind for sådan en :-|

  • 3
  • 0

For mig at se er der nogle praktiske problemer at forholde sig til i selve designet af forsøget:

De fleste kvalitetselcykler er meget hårdt begrænset til 25km/h fra fabrikkens side, hvordan forventer man at dette bliver åbnet i forsøgts omfang og derefter lukket ned igen hvis forsøget stoppes ?

Det er heller ikke ret mange steder cykelstier og/eller veje er i så god stand at man fristes til at køre 40-50 km/h på smalle cykeldæk til at begynde med.

Derfor synes forsøgsresultatet stort set forudgivet:

Konklusion 1: Der er ikke mange af cyklisterne der har kørt hurtigere end 25km/h

Konklusion 2: Dem havde væsentlig højere uheldsfrekvens.

  • 2
  • 1

Og kunne vi så ikke få wannabe Tour de France cyklisterne til at bruge klokke eller fløjte til at advare om at de kommer med meget højere hastighed end almindelige cykler?

Enig. Det er faktisk en del af færdselsloven, at man skal give signal, hvis man kommer bagfra og vil overhale.

Jeg har en ringeklokke til 19,- monteret på siden af frempinden på min "Tour-de-France-cykel", og jeg ville nødigt være foruden. Et høfligt ring i passende god tid, samt et "tak for det", når man kører forbi får det hele til at glide bedre og uden sure miner.

Jeg går ind for at stoppe racercyklerne regelmæssigt, og udstikke automat-bøder for ikke at ringeklokke. Men så må de gerne se gennem fingrene med mine manglende katteøjer for og bag, samt reflektser i hjulene (refleksstriben på dækket funker ikke længere...) ;-)

  • 9
  • 0

Hvorfor være uden reflekser på racercyklen?

Der findes "usynlig" reflekstape i mange farver, selv sort, som først afslører sig som refleks når der lyses på det i mørke.

  • 5
  • 0

Det er heller ikke ret mange steder cykelstier og/eller veje er i så god stand at man fristes til at køre 40-50 km/h på smalle cykeldæk til at begynde med.

Smalle dæk er ikke nødvendigt for hverdagscykler, faktisk er rullemodstanden mindre med brede dæk, når man ikke er racercyklist.

https://www.schwalbetires.com/tech_info/ro...

"Why do wide tires roll better than narrow ones?
The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is flattened a little under load. This creates a flat contact area.

At the same inflation pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area."

I upylrede lande har man længe kørt med hurtige elcykler, men i Danmark skal vi altid opfinde den dybe tallerken helt fra bunden.

  • 0
  • 0

Speed Pedelec'en er ikke en 100 kg knallert 45

Det er egentligt et godt spørgsmål, hvad forskellen på en knallert 45 og en elcykel 45 er.

For det første bør cyklister ikke almindeligvis komme i karambolage med en knallert 45, der ikke må køre på cykelstien. Det næste er, hvorfor skal en knallert 45 fører benytte en kraftig hjelm, når det ikke er nødvendigt for en elcykel 45.

Men den reelle forskel for mig er, hvordan vi opfatter de to køretøjer.

Førere af knallerter opfatter sig og opfattes som førere af motoriserede køretøjer. De opfører almindeligvis derefter, ligesom andre kan afpasse deres tilstedeværelse ift. dem. Man har en god fornemmelse af hvor hurtigt, de kører, og man kan som regel høre dem, i takt med at de kommer tættere på.

I Kina, hvor elknallerter er udbredt, kaldes de i øvrigt for de lydløse dræbere, da man ikke hører dem nærme sig.

Problemet med elcykler og Speed Pedelecs er, at de ikke kører med en hastighed, både førere og medtrafikanter forventer for en cykel. Selv som en yngre og omstillingsparat mand overrasker almindelige elcykler mig gang på gang.
Kraftige kvindemennesker og ældre herrer kommer susende, selvom deres pedaltråd mere tilsiger noget, der ligner gang hastighed. Deres koncentrationsniveau er som regel også afpasset til en lav hastighed, og det virker, som om de også bliver overrasket over, hvor hurtigt de egentligt kører.

  • 8
  • 1

I upylrede lande har man længe kørt med hurtige elcykler

2015:
Risikoen for at miste livet i et uheld på en elcykel er mindst fire gange så stor som på en almindelig cykel.
https://ing.dk/andre-skriver/risikoen-alvo...

2016:
Det kan være svært at lade være med at give elcyklen gas, og det er i høj grad årsagen til, at hver tredje elcyklist har været involveret i et uheld, eller oplevet en farlig situation, hvor farten fra hjælpemotoren er medvirkende årsag.
https://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil...

2018:
Holland oplever en stærk stigning i antallet af fatale cykeluheld. Elcykler og alder spiller en stor rolle.
http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-04-26-ga...

  • 4
  • 0

Du udstiller din egen uvidenhed ved at latterliggøre det du ikke forstår

Ordentlige elcykler yder hjælp i forhold til cyklistens egen indsats, derfor er % den korrekte betegnelse.

der skal bruge omkring 350 W, for at bevæge cyklen med 40 km/t,

Nu må der ikke ydes mere end 250W fra el-motor (speed-pedelec 350W). Så ved 300% hjælp nås maksimaleffekten ved en egenydelse på godt 83W (87W).

Nu mente Bjørn at man for at nå 40km/t skulle bruge ca 200W i egenydelse, hvor de godt 110W er uden hjælp.

  • 0
  • 0

Jeg kom sku lige til at tænke mig om.

I indre byzone køres der på bilbanen sammen med bilerne, og uden for byzonen køres der på cykelstien.

  • 0
  • 0

må køre på veje, men ikke på cykelstier. Hvis speed pedelecs holder sig til vejene, er det vel ikke farligere end end knallert.

  • 0
  • 0

Hvad forhindrer mig i at køre 90 km/t på Vesterbrogade i min bil?
- sund fornuft

Hvad forhindrer mig i at køre 40 km/t på Vesterbrogades cykelsti på min racercykel?
-sund fornuft

Hvad ville forhindre mig i at køre 40 km/h på Vesterbrogades cykelsti på en speed-pedelec?
- sund fornuft

Hele præmissen med at folk vil køre uansvarligt hurtigt holder bare ikke. Tror folk virkelig at cyklister er så meget dummere end billister, eller mener folk der er imod speed-pedelecs også at deres egne biler skulle plomberes så de ikke kan køre hurtigere end 50 km/t?

Sagen er at færdselsloven, skattelovgivningen (og folks forestillingsevne) ikke er fulgt med den tekniske udvikling. Desværre er de fleste menneskers reaktion når de ryger ud af deres komfortzone at gå i baglås, hvilket er tydeligt i denne debat.

  • 5
  • 0

Hvad forhindrer mig i at køre 90 km/t på Vesterbrogade i min bil?
- sund fornuft
Hvad forhindrer mig i at køre 40 km/t på Vesterbrogades cykelsti på min racercykel?
-sund fornuft
Hvad ville forhindre mig i at køre 40 km/h på Vesterbrogades cykelsti på en speed-pedelec?
- sund fornuft


Hvorfor er det nødvendigt med fartkontroller ved vejarbejde?
- Fordi, hvis ikke det har konsekvenser, så virker den sunde fornuft ikke...

Hvorfor får man klip i kørekortet og derved, i gentagelsestilfælde frataget retten til lovligt at kører bil, hvis man kører mere end 30 % for stærkt?
- Fordi, hvis ikke det har konsekvenser, så virker den sunde fornuft ikke...

Hvorfor er der folk der sætter sig ind i en bil og kører, når de stort set ikke kan stå på deres egne ben? Hvor er den sunde fornuft?

Hvad er konsekvensen ved at kører 40+ km/h på en speedpedelec eller en racercykel på Vesterbrogade i myldertid?
- Går det galt: alvorlig ulykke/døden
- Går det godt, man gør det igen og gerne hurtigere...

Hvis ikke det er forbudt, så er der enkelte der vil prøve. Går det godt, så er der flere der vil prøve til det bliver normen. Hvis det er forbudt og politiet ikke har mulighed for at håndhæve loven (nummerplader, fratage retten til at cykle osv.) så er der stadig nogen der vil prøve og antallet vil stige...

  • 2
  • 1

Hvorfor er der folk der sætter sig ind i en bil og kører, når de stort set ikke kan stå på deres egne ben? Hvor er den sunde fornuft?

Beklager men dette er et argument for at forbyde biler ikke pedelecs.

For alle trafikanter gælder paragraf 41 om sund fornuft i trafikken.

Det jeg argumenterer imod er den dobbelte standard der ligger i at forbyde andre noget man aldrig selv kunne drømme om, medens man selv gør noget lige så tåbeligt selv.

Helt ærligt: er der nogle modstandere af speed pedelecs i denne debat der ikke selv har bil?

Er der nogle der kan skære ud i pap hvorledes argumenterne imod speed pedelecs ikke kan bruges imod både biler og motorcykler?

Og sat på spidsen: en bil kan skade ens medtrafikanter uendeligt meget mere end en tung cykel, så biler er potentielt meget, meget farligere.

PS: argumentet med nummerplader gælder ikke. Min motorcykel er immun overfor fartkameraer.

  • 4
  • 3

Det er jo allerede under de nuværende forhold muligt at konstatere, at fornuften for en hel del hurtigtkørende cyklister, er en by i Rusland. Med deres indstilling om, at de har førsteret til at kunne overhale når og hvor det passer dem og at det er alle andre cyklisters pligt at forudsige hvad disse fartfjolser har tænkt at foretage sig, er der allerede lagt op til ulykker.

Problemet er farten, uanset hvor meget det påstås at være ligegyldigt, blot de mere langsomtkørende viser hensyn til disse fartgale mennesker, så de kan udleve deres drømme.

Disse fartfjolser som opfatter cykelstier som en idrætsarena eller racerbane har misforstået noget. Der er tale om en trafikåre som skal sikre at man kan bevæge sig fra A til B, uden risiko for liv og lemmer.

Og den risiko formindskes ikke ved at tillade højere hastighed, når det er åbenlyst konstaterbart, at der er for mange som ikke er i stand til at administrere sin adfærd med fornuft.

Love om trafikregulering er ikke fremkommet for at genere trafikanter som kører fornuftigt og med hensyn, men i et forsøg på at begrænse 'her kommer jeg' fjolserne, som er aldeles ligeglade med deres medtrafikanters sikkerhed.

Det er tilladt alle at køre på cykel. Børn, ældre, cyklister med fyldte bagagebærere, cykelkurve og barnestole. De er udsat for mange påvirkninger og kan være ustabile.

Det er nogle af de ting som tilsyneladende går hen over hovedet på fartfjolserne.

  • 1
  • 4

har altid eksisteret fra grupper af 4 hjulere, som er "4 hjul only" jeg har oplevet det på motorcykel og vi snakkede ofte om hvad faen der egentligt foregik. som om de virkelig forsøgt at få os ned med nakken og vi er mange der har oplevet groteske situationer og provokationer fra bilers side.

Og det samme gælder for cykler. man kan helt gratis påstå at alle cyklister bryder loven og køre som anarkister. Og det gør de også de bryder den lov der er lavet til at regulere store upraktiske farlige og trængslene transportmidler som bilen nu engang er...med mindre man er den eneste bilist på vejen. så er der faktisk ingen problemer.
Havde billister de samme muligheder som cyklister eller motorcyklister så kørte de på samme måde som disse 2 hjulere! selvfølgelig gjorde de det. Det kræver bare 5-10 gange så meget vejbane.

I går kørte jeg min bil ind og ud af København centrum. Det er jo en parodi på en moderne transport løsning. Men er man så 4 hjulet at man vitterligt ikke kender andet og ser bilen som det ypperste udviklingstrin så må det sku være lidt hårdt at se 2 hjulere løse problemet så overlegent på alle punkter.

Udvikler man så ligefrem en modstand mod disse anarkiste 2 hjulere som løser trængsels problemet for dem selv og alle andre biler. Han må ikke køre op igennem bil rækken på motorcykel og springe køen over. Man forstår ikke at motorcyklen slet ikke deltager i den samme kø! det er ren idioti og man vil hellere masse så mange biler ind på vejene og øge sin transport tid end at give den overlegen teknologi plads.

meget firkantet.

  • 6
  • 1

Det er nogle af de ting som tilsyneladende går hen over hovedet på fartfjolserne.

Jeg køre rigtigt meget mere på cykel end jeg køre bil og jeg oplever langt flere fartfjolser i bil.
Hvorhenne føler du dig generet af disse 2 hjulet fart fjolser? jeg har oplevet det 2 gange på 2 år inde København.

Jeg har cykle pendlet til divers provinsbyer og aldrig oplevet det som det store problem. Okay min gennemsnitshastighed er også højere end de flestes, så jeg er ikke en ældre dame med 10 km/t der bliver overhalet af en lydløs 35 km/t. Det kan godt give en overraskelse. Den ældre dame/herre har i øvrigt nu selv mulighed for at køre 25 km/t på de lige lange brede cykelstier ind/ud af byen.

Når ja nu når vi ved de brede cykelstier ind/ud af byen så er der en meget simpel løsning på problemet. De skal ikke være ramponeret så det kræver at man slingre rundt på cykelstien for at undgå de ubehageligheder som 99.99 % af alle cykler ikke er konstrueret til.
Og mens ombygger dem til "super komfortabel" så maler man da en stiplet linie i midten så man ved hvor man høre til.

Og det sidste vi venter på er et lille teknologisk fix! en billig radar der peger bagud og giver signal om at nu kommer et hurtigt kørende køretøj.

  • 1
  • 1

Nu taler vi jo om cykler og ikke biler.

Jeg har cyklet stort set dagligt i et halvt århundrede, primært i København, så jeg har også gjort mig mine erfaringer.

Og har set og ser temmelig mange tåbeligheder foretaget af cyklister.

Du argumenterer jo også ud fra nogle forhold som endnu ikke eksisterer og som du ikke ved bliver til virkelighed. Ud fra de eksisterende forhold for cyklister, vil det imo være tåbeligt at forøge muligheden for højere hastigheder på trafikerede cykelstier, hvilket især er i byområderne.

  • 2
  • 1

Præcis ligesom biler.
Jeg har ikke hørt nogen argumentere for at hastighed på 35-45 km/t ville være smart på cykelstien inde i byen.

Men hvad med min nye ide.
Lad dem køre ude på kørebanen inde i byen med hastighed op til 45 km/t. Bilerne kan i myldretiden alligevel ikke opnår særligt stor hastighed. Blink en gang og de ville være væk.

  • 0
  • 0

Det er så ikke min erfaring.

Efter introduktionen af el-cykler ser jeg langt flere farlige situationer på cykelstierne og mener også at kunne konstatere at den gennemsnitlige hastighed er forøget.

Og den hastighedsforøgelse er mange af vores cykelstier - endnu - ikke indrettet til.

  • 1
  • 0

Din idé går ud på at gøre speed pedelec'erne til de svage trafikanter ved at flytte dem ud mellem bilerne :)

For min skyld ingen alarm. Jeg opponere kun mod at gøre cykelstierne mere udsatte for brugerne, for jeg mener at alle skal have ret til at kunne færdes rimeligt sikkert på cykelstierne og især at der tages hensyn til de svageste.

  • 1
  • 0

Udvikler man så ligefrem en modstand mod disse anarkiste 2 hjulere som løser trængsels problemet for dem selv og alle andre biler. Han må ikke køre op igennem bil rækken på motorcykel og springe køen over. Man forstår ikke at motorcyklen slet ikke deltager i den samme kø! det er ren idioti og man vil hellere masse så mange biler ind på vejene og øge sin transport tid end at give den overlegen teknologi plads.

Det er så ikke tilladt.

Det er ikke lovligt, når en motorcykel overhaler imellem rækkerne af køretøjer. Heller ikke selv om der synes at være plads til det. Det skriver FDM og Rigspolitiet.

  • Overhaling kan kun ske til venstre jf. færdselsloven §21, hvorfor den eneste lovlige overhaling på motorvej eller veje med flere vognbaner i samme retning kan ske på venstre side i yderste vognbane under forudsætning af at sideafstanden overholdes. Det er derfor Rigspolitiets opfattelse, at kørsel mellem rækkerne ikke er tilladt, skriver politiassistent Christian Berthelsen i et svar til en kørelærer, der har forespurgt på det eviggyldige spørgsmål.

kilde: https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/...

  • 1
  • 1

Jeg savner fortsat holdbare argumenter imod speed pedelecs.

Der er ingen problemer med Speed Pedelecs.

De skal blot ikke blandes med almindelig cykeltrafik, ligesom der skal slås hårdt ned, hvis de benyttes blandt fodgængere, som man desværre ser med elcykler.

Med andre ord skal Speed Pedelecs ses og behandles som knallert 45. Problemet opstår alene, når de klassificeres som cykler, da førere af Speed Pedelces så netop vil benytte dem som cykler, og de har intet med en almindelig cykel at gøre.

  • 4
  • 2

Med andre ord skal Speed Pedelecs ses og behandles som knallert 45. Problemet opstår alene, når de klassificeres som cykler, da førere af Speed Pedelces så netop vil benytte dem som cykler, og de har intet med en almindelig cykel at gøre.

Ligefrem intet med en cykel at gøre! okey den er en faktor 10 bedre end en gammeldags cykel men det er stadigvæk en cykel der har fået tilført en et batteri og en motor.
Den kan stadigvæk køre lydløst, den er stadig meget hurtigere at manøvrere med end en tung scooter med små hjul, det er en letvægts konstruktion , den kan køre forureningsfrit dvs ikke genere andre med grim 2 takts lugt. Den er nem at reparere som en traditionel cykel + lidt simpel el-teknik, den er billig i drift, den er nem at parkere. Også fungere den ABSOLUT bedst ved at være en hybrid og at man bruger pedalerne.

Den har alt med den 200 år gamle cykel at gøre. Det er cykel version II.

  • 2
  • 1

Hvorfor er der folk der sætter sig ind i en bil og kører, når de stort set ikke kan stå på deres egne ben? Hvor er den sunde fornuft?

        Beklager men dette er et argument for at forbyde biler ikke pedelecs.  


Nej, det er et billede på at den såkaldte "sunde fornuft" ikke er den faktor der sikre at folk opfører sig hensynsfuldt i trafikken. Hvis ikke der var færdselsloven til at regulerer "den sunde fornuft", så ville det være en jungle der ude hvor den største havde ret til at kører først...

  • 0
  • 0

Nej, det er et billede på at den såkaldte "sunde fornuft" ikke er den faktor der sikre at folk opfører sig hensynsfuldt i trafikken

Læs nu lige færdselslovens paragraf 41 igen, så kan vi tage den derfra....

Det her er jo brændeovnsdebat 2.0 og dieseldebat 1.0. Folk elsker at pege fingre af andre og forbyde ting de ikke ved noget om.........
Som sagt er der ikke et eneste argument imod pedelelcs man ikke også kunne bruge på biler og motorcykler, men hvad f...... dobbelte standarder er vel dobbelt så gode som enkeltstandarder

  • 1
  • 0

Som sagt er der ikke et eneste argument imod pedelelcs man ikke også kunne bruge på biler og motorcykler, men hvad f...... dobbelte standarder er vel dobbelt så gode som enkeltstandarder


Jamen så tror jeg da at vi langt hen af vejen er helt enige... Biler og motorcykler hører ikke til på cykelstier, det mener jeg heller ikke at Speed Pedelecs gør :) Der er lovgivning der regulerer brugen af biler og motorcykler, det mener jeg også at der er behov for med Speed Pedelecs...

Jeg har på intet tidspunkt snakket for eller imod Speed Pedelecs, kun forholdt mig til din påstand om den sunde fornuft... Jeg tror ikke at den sunde fornuft sejre, uden at der er en lovgivning der regulerer den. Hverken for biler, motorcykler eller Speed Pedelecs... Og det er den påstand som jeg argumenterer imod, ikke andet...

  • 1
  • 0

Speed pedelecs hører hjemme på de ellers stort set tomme cykelstier på f.eks. primærrute 6 (Køge-Roskilde-Hillerød-Helsingør) eller rute 53

På de nævnte strækninger kunne man have nøjes med 3-4 km cykelsti fra byskiltene og afsluttet stien med en "nødtelefon" hvor de få cyklister, der nåede så langt, kunne ringe efter en taxi, der gratis ville køre dem 10 km mod den næste by og begyndelsen af dens cykelsti.
Det ville over en 10-årig periode være billigere and at anlægge, vedligeholde og snerydde den yderst sparsomt benyttede cykelsti.

  • 0
  • 0

"Det er cykel version II."

Og de skal naturligvis ikke chikaneres af langsommelige cykler version I (eller omvendt).

"

Nu ved jeg ikke hvordan andre tænker, men efter jeg har fået el-cykel (cykel version II) har jeg fået meget mere overskud. Jeg har ikke mere den der konstante tanke om tab af moment som alle på den gamle version I cykel har bakset med i 200 år.
Jeg har simpelthen fået mere tid til at lade andre cyklister køre i det tempo de nu er i stand. Indenfor kort tid byder en en chance sig til overhaling og et tryk på turbo knappen så er jeg forbi. Jeg har i det hele taget fået meget mere tid til at nyde køreturen.

  • 2
  • 0

Det er cykel version II.

Og de skal naturligvis ikke chikaneres af langsommelige cykler version I (eller omvendt)

Ja den omvendte hvor en hurtigt kørende mener at alle skal fjerne sig har jeg oplevet 2 gange. har jeg oplevet 2 gange de sidste 2 år. Jeg stikker bare en finger op i ansigtet på dem og så kan de diskutere med den.

Jeg observerede en dag en dame på el-cykel komme op til en trafiksituation hvor en cyklist er i gang med at overhale en anden cyklist. Hun fortsætter med uændret hastighed og bruger ring klokken. Er man i bilist og køre på motorvejen vil man meget tit opleve den præcis samme situation. det er den eksakt samme holdning til det trafikale fællesskab. "fjern dig jeg skal forbi"

Stod det til mig skulle hendes batteri i forvaring hos politiet i en måned. Så skulle den være feset ind.

  • 3
  • 0

Jeg observerede en dag en dame på el-cykel komme op til en trafiksituation hvor en cyklist er i gang med at overhale en anden cyklist. Hun fortsætter med uændret hastighed og bruger ring klokken.

Og problemet er, der er flere af den slags mennesker, end os der ikke ser andre som værende i vejen for os. Vi opnår simpelthen for stor forskel i hastigheder med cykler, elcykler og Speed Pedelecs, hvis de allesammen skal holdes på cykelstien.
Vi ser en voldsom stigning i ulykker med elcykler, herunder dødsulykker, og man behøver ikke være teknologi forskrækket for at se, at det bliver endnu værre med endnu hurtigere elcykler, når man fjerner mange af kravene til dem.

  • 2
  • 1

Jo men sådan var det også da vi gik fra hestevogn til bil. Eller fra cykel til bil. Stor stigning i antallet af ulykker med bil :-)

Kommer jeg ud for en ulykke vil jeg indgå i den statistik uanset om der var tændt for strømmen. Jeg bruger desuden min el-cykel 10-20 gange mere end min gamle træde only cykel. jeg køre mange flere kilometer og befinder mig meget længere tid i trafikken på min el-cykel, også er chancerne for at jeg kommer ud for en ulykke selvfølgelig større.
Trafik ulykker er et lotteri og jo flere lodder du har jo større er chancen for at vinde. Så det undre mig ikke alt andet ville godt nok være for vildt.

Jeg bliver vred når jeg ser en tunet knallert 30 med ung lømmel komme skrigende med 60 km/t på cykelstien. Jeg vil blive vred hvis nogen køre uforsvarligt stærkt og derved genere andre.

Så hvad med at vi vedtager at stoppe dem? gøre det uacceptabelt. måske det bare er et levn fra en svunden mere primitiv tidsalder. En genopdragelse...

  • 3
  • 1

Og problemet er, der er flere af den slags mennesker, end os der ikke ser andre som værende i vejen for os. Vi opnår simpelthen for stor forskel i hastigheder med cykler, elcykler og Speed Pedelecs, hvis de allesammen skal holdes på cykelstien.

Det er jeg ked af at høre Claus. Jeg oplever 99 % godhed og venlighed. Jeg håber du har mulighed for at fjerne dig fra problemet evt vælge alternativ transport form for det er fanneme belastende og ødelæggende for humøret og køreglæden.
Jeg mistede fuldstændigt glæden ved at køre bil da jeg begyndte at bruge den til daglig pendling. Jeg fik heldigvis løst problemet er er nu den lykkeligste pendler på cykel i Stor København eller turist på cykel i andre vesteuropæiske storbyer.

  • 1
  • 0

Jeg håber du har mulighed for at fjerne dig fra problemet

Mit største problem med elcykler er, når de bruges på gangarealer og gangstier. De er svære at bedømme hastigheden på, når farten ikke svarer til deres tråd i pedalerne ift. traditionelle cykler. Postbuddets fragtcykel larmer heldigvis tilstrækkeligt, til at man hører dem og bedre fornemmer deres hastighed.
Jeg ser ikke frem til at møde 15-årige på Speed Pedelecs på hverken gang- eller cykelsti. Slet ikke nu, hvor den lille lærer at køre på cykel uden støttehjul.
Speed Pedelecs hører simpelthen hjemme ude på vejen sammen med knallert 45 (der er jo ingen, der har ondt i røven, over de benytter tomme cykelstier på Lars tyndskids mark).

  • 2
  • 1

Dødsulykker på elcykel.

Det er naturligvis rarere hvis de gamle bare dør af en blodprop derhjemme, i stedet for at enkelte af dem, der opnår en stor glæde i livets efterår ved at komme omkring på elcykel, slår sig ihjel i trafikken, med eller uden modpart.

Det er det samme som med brugen af "lykkepiller" eller fortrydelsespiller. Stigningen i forbruget skal regnes i tusinde procenter, fordi de ikke fandtes før, der måtte man ty til strikken ophængt i hanebjælken eller strikkepinden.

  • 2
  • 0

Jeg ser ikke frem til at møde 15-årige på Speed Pedelecs på hverken gang- eller cykelsti.

Det kommer du heller ikke til. En Speed-ped koster i omegnen af 35000kr. Hvis man vil køre råddent er en knallert bare så meget bedre, billigere og nemmere at tune. Har desuden rimeligt svært ved at forstille mig hip-hop typer med omvendt kasket der mødes på (lydløse) el-cykler og kaster håndtegn til hinanden........

Selv har jeg 5 km til arbejde og kører på en normal elcykel. Jeg ville ikke drømme om at skulle betale de ekstra 20000 for en hastighed jeg ikke kan udnytte.

Målgruppen for speed-peds vil typisk være velbeslåede bedsteborgere der bor i omegnskommunerne og pendler til den nærmeste storby.

  • 4
  • 0

Målgruppen for speed-peds vil typisk være velbeslåede bedsteborgere der bor i omegnskommunerne og pendler til den nærmeste storby.

Præcis for her ville man vinde tid, penge og den der ubetalelige følelse af teknologisk overlegenhed. Køreglæde og jeg skal komme efter dig med andre +++fordele.
På min tidligere 10 km tur til ballerup ville jeg være det aller hurtigste. På min tidligere 17 km til Høje tåstrup ville jeg skære pendler tid ned med 20-30%

Jeg vil intet have i mod at køre på bilkørebanen med en 45 speed pedelec inde i byen. Det ville udvikle sig til et ret vildt adrenalin kick at køre gennem byen i myldretiden. Jeg ville selvfølgelig overhale 100 vis af biler på mine bare 5 km til centrum.

  • 0
  • 0

Det er naturligvis rarere hvis de gamle bare dør af en blodprop derhjemme, i stedet for at enkelte af dem, der opnår en stor glæde i livets efterår ved at komme omkring på elcykel, slår sig ihjel i trafikken, med eller uden modpart.

Ja hvem har ikke bemærket de her ældre kvinder der klæder sig i flagrende skørter og med listigt smil og oprejst pande suser ud for at indtage verden igen.
Som var de 20 år igen priceless og jeg tror ikke det er på grund af lykkepillerne at de smiler.

Til mændende plejer jeg at sige "det er lige så godt som Via..."

  • 0
  • 0

Danske cykelstier minder lidt den tyske autobahn i form af fri hastighed. Til gengæld stilles der høje krav til den enkelte cyklist om at køre efter forholdene. Det er klart at denne model bliver udfordret med en voksende andel af rigtig hurtige trafikanter.
Det er svært at lave rigide fartbegrænsninger på cykelstier, især når mange ikke har speedometer. Det har elcykler dog.
For at blive i autobahnånden, kunne en ide være at indføre vejledende max hastighed på de strækninger, hvor det er relevant. Evt opmalet på asfalten eller med skilte så det kan ses på afstand. Hvis ulykke sker skal det være en skærpende omstændighed hvis den vejledende hastighed er overskredet.
Hvis ellers det bliver gjort fornuftigt med passende maks. hastigheder, tror jeg det vil blive respekteret.

  • 1
  • 0

Det er faktisk en god sammenligning med den tyske autobahn. Omkring byerne opstår trængsel og hastigheden nedsættes eller for bilernes tilfælde går helt i stå og kø kørsel opstår. Alt fra amg mercedes til trabant køre samme hastighed.
Uden for byen bliver der mere plads og større hastigheds forskelle opstår. Det eksistere alt sammen allerede og den speed pedelec cyklist der tror han kan køre +35 km/t på cykelstien vil hurtigt dø i en ulykke eller opleve så mange mis ytringer og tilråb at det ikke bliver spor sjovt at være sådan en paria.
Det kan ikke sammenlignes med den bølle opførsel man som bilist kan opleve fra et meget lille fåtal af hooligan bilister.

Jo det bliver nødt til at være vejledende. Alle cyklister køre mere end 25 km/t når de køre ned af bakke, f.eks bispebjerg bakke i København.

  • 2
  • 0

Hvor i færdselsloven står det? Det kan jeg umiddelbart ikke se nogen steder.

Det kan godt være jeg har glemt en mellemregning...

Man ringer med klokken for at advare mod potentielt farlige situationer, såsom at den overhalede cykel slingrer imens den bliver overhalet af en anden cykel, fordi den overhalede ikke var klar over, at der kom en hurtigere cykel bagfra.

Jeg bruger desuden klokken, når jeg skal omkring sving med dårlig oversigt, såsom disse her tunneller ført under farlige veje - der er som regel skarpe sving før og efter, og dem som er på vej ned til tunnellen kan have meget fart på, og kunne føle trang til at bruge hele vejbredden...

  • 3
  • 0

Vi ser en voldsom stigning i ulykker med elcykler, herunder dødsulykker, og man behøver ikke være teknologi forskrækket for at se, at det bliver endnu værre med endnu hurtigere elcykler, når man fjerner mange af kravene til dem.

At der er potentiale for flere ulykker, er ikke et grundlag for at man skal forbyde "Speed Pedelec'en", eller jage den væk fra cykelstien. Vi er mange der har ventet med længsel på sådan et køretøj. Og hvis man vil sende en cykel, der i de fleste tilfælde måske vil køre 35 km/t ud mellem lastbilerne, er at sige at der for mange cyklister, og vi skal af med nogen af dem. På en cykelsti vejer både normalcyklisten og elcyklisten nogenlunde det samme, og begge risikerer i størstedelen af tilfældende at slå sig gevaldigt ved et sammenstød. Som det er nu, hvor en "Speed Pedelec" skal have nummerplade på og ud mellem lastbilerne, har man 100 kg (cyklist + cykel) der skal tage kampen op mod 40 ton lastbil - jeg ved godt, hvem der taber. Men sygehusregningen bliver lavere, end to cyklister der støder sammen. Man kan nøjes med en Falck-mand, med en skovl.
I går fik jeg drejet forkert på min cykel, og kom ud på en omfartsvej, hvor der ikke kommer mange cykler. I løbet af de 20 min der gik inden jeg kunne dreje fra, var jeg kun ved at blive kørt ned en enkelt gang, men det var tæt på - bilen slog et slag, og var halvt ovre i modsat kørebane, for at undgå mig - også selv om jeg holdt mig på de 15 cm asfalt uden for den fuldt optrukne hvide stribe. Op imod den nedgående sol, var jeg næsten usynlig.
En anden problemstilling er at der ikke er mange steder, hvor cykelstierne er af en tilstrækkelig kvalitet, til at kunne håndtere de nye typer køretøjer.
Der var en, der efterlyste en bagudvendt radar til cyklister, der advarer mod alt bagfrakommende - den findes allerede - Garmin laver den. Jeg har set den på min cykelhandlers cykel. Han er begejstret "Speed Pedelec" kører, og pendler 2x35 km/dag.

  • 3
  • 1

Selvfølgeligt er en hurtigere elcykel farligere end en langsommere, men det er tudetosset ikke at se på mulighederne fremfor kun at fokusere på farerne. Med en elcykel, der kan give bedre fremkommelighed kan vi få flere til at cykle fremfor at tage bilen, gøre knallerter overflødige (de burde forbydes) og øge folkesundheden.

Knallerter til 30 km/t og knallerter til 45 km/t er lige så håbløse i trafikken.

Tak til Bjørn Hansen for hans indsigtsfulde indlæg:

størstedelen der kører Speed Pedelec kan holde en gennemsnitsfart på omkring de 30 km/t.

Lige præcis. Prøv den selv. Det er umådeligt meget federe at cykle på en S-Pedelec, fordi man faktisk belønnes for at træde mere i pedalerne fremfor bare at få mere at slæbe på, som på en almindelig elcykel, der slår fra over 25. Og inde i byerne kan alle elcykler køres med en passende fart. Præcis som biler.

  • 2
  • 0

.......af dødsulykker med elcyler er det nødvendigt at holde sig for øje at procent beskrivelser nemt bliver til "fem høns" når en jounalist skal gengive historien . En dræbt er en dræbt. To dræbte er en forøgelse på 100%.

Det ska ses i lyset af at der totalt set bliver dræbt ca, 200 og 700 kommer tilskade i trafikken. Heraf totalt 22 cyklister, med og uden el(højresvingsulykker) hvor man kan se at de sidste mange år noget før elcyklerne har cyklist dræbte ligget konstant om kring de 20.

Jeg kunne derfor gerne se hvor mange af de tyve dræbte cyklister var elcyklister som var mænd på over 60 år.

Jeg er 74 og kører på en dameelcykel(28 gear)fordi jeg ikke mere kan svinge benet sikkert over sadlen, men det afholder da mig ikke fra at køre over 45 ned af bakker, selv om motoren har slået fra ved 25. Jeg så gerne en kraftigere motor til at komme op af bakkerne, og et større batteri for at få større rækkevidde, men ikke for at køre stærkere på flad vej.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_...

  • 2
  • 1

Jeg er 74 og kører på en dameelcykel(28 gear)fordi jeg ikke mere kan svinge benet sikkert over sadlen, men det afholder da mig ikke fra at køre over 45 ned af bakker, selv om motoren har slået fra ved 25. Jeg så gerne en kraftigere motor til at komme op af bakkerne, og et større batteri for at få større rækkevidde, men ikke for at køre stærkere på flad vej.

Så har du jo tænkt dig om hvilket så ikke gælder alle ældre mænd
Fra artiklen om de ældre mandlige hollandske el-cykelister

"Peter van der Knaap, director of the Dutch Road Safety Research Foundation, said older men were too confident in their ability not only to cycle at the speeds e-bikes make possible but also to mount or dismount the bike in the first place. "

Og videre til en af mine kæpheste kvaliteten af cykelsti asfalten.

“We know that simple accidents, including fatalities, can often be attributed to bad road surface,” Van der Knaap said. “We should not underestimate how many accidents happen among the elderly when getting on and off an e-bike. Such a bicycle is heavier than a regular one. Sometimes the problem starts because some older people do not take into account that their own physical possibilities are reduced.”

https://www.theguardian.com/world/2018/apr...

Det undrer mig faktisk at man ikke har gjort det til en del af el-cykel designet at give mulighed for at accelerere fra standsning til 5 km/t. Der er på dette tidspunkt at cyklen er mest ustabil, det gælder alle typer cykler og ligegyldigt hvor gammel man er.
Jeg har en Café Racer el-cykel der er monteret med gashåndtag, og ud over at være upraktisk/anstrengende i forhold til en pedalsensor , så kan man dog accelerere fra stop i en lige linie. Det burde alle el-cykler kunne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten