Specialister rokker ved ministers argument: Vi kan sagtens afsløre NOx-snyd
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Specialister rokker ved ministers argument: Vi kan sagtens afsløre NOx-snyd

Udstyr hos Teknologisk Institut til måling af forurening på kørende biler Foto: TI

Hundrede tusinder af biler drøner i dag rundt på de danske veje med ulovlig chiptuning eller en forurening langt højere, end de er godkendt til. Men der er ikke noget at gøre ved det. Vi kan nemlig ikke måle det.

Sådan har udmeldingen hele tiden lydt fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V), men sådan ser virkeligheden ikke ud for danske specialister i miljøet.

Stik mod ministerens påstand, viser en af landet førende chiptunere nu, at man godt kan måle udledningen af NOx fra biler og afsløre, om der er blevet manipuleret med motorstyringen. På Teknologisk Institut vil seniorspecialist Kim Winther fra Transport og Elektriske Systemer ikke forholde sig direkte til ministerens påstand, men bekræfter, at de også på deres laboratorie i Århus kan afsløre manipulering.

»Vi kan nemt måle personbilers motoreffekt og moment, hvilket vil afsløre chiptuning i mange tilfælde,« forklarer Kim Winther.

Samme holdning har Danmarks førende chiptuner, Thomas Landberg fra Chiptuning.nu, der med onlineadgang til bilproducenternes originale motorstyringssoftvare på få minutter kan afsløre - via bilens OBD-stik - om softwaren i bilens motorstyring adskiller sig fra den standardsoftware, som bilen er født med - altså om bilen er chiptunet. Og det samme kan færdselspoliti og synshaller, hvis myndighederne ønsker det, lyder det.

»Med en pc og en OBD læser kan en færdselskontrol afsløre chiptuning på få minutter,« siger Thomas Landberg.

Minister afviser kontrolmåling

I dag kører 273.000 typegodkendte biler rundt på danske veje og forurener mere, end de må, og mellem 75.000 og 187.000 dieselbiler er chiptunet, ifølge ministeriet selv. Men på et samråd i Folketinget tilbage i december sidste år lød det fra ministeren:

»Der findes på nuværende tidspunkt ikke nogen let metode til at afsløre ulovlig chiptuning, der er egnet til anvendelse ved periodisk syn.«

Bag tallene gemmer der sig over 4 millioner VW, 3 millioner Renault, og 2 millioner Peugeot, Citroën, Mercedes og Audi

Læs også: Selv de nyeste dieselbiler udleder langt mere NOx, end de er godkendt til

Og på Transport- og Bygningsministeriets hjemmeside kan man under emnet ‘Fakta om Volkswagen-sagen’ læse at:

‘En kontrol ved syn kan ikke afsløre manipulation med motorstyringen.’

Læs også: Ud hvor emissionerne vender: Ingeniøren tester tuning

Kan måle efter EU-standard

På Teknologisk Institut kan målingerne laves i deres laboratorium i Aarhus.

»Emissioner er lidt mere krævende at måle, men vi råder over udstyr til at måle stort set alt, inkl. NOx, partikler, CO2 osv.,« fortæller Kim Winther.

Hos Teknologisk Institut er man ovenikøbet i stand til at måle emissionerne efter gældende EU-standard.

»Vores rullefelt kan køre den officielle målecyklus NEDC (New European Driving Cycle) med rimelig god nøjagtighed,« forklarer Kim Winther.

Ved Transport og Elektriske Systemer på Teknologisk Institut kan de endvidere ved hjælp af OBD aflæse brændstoftryk, tændingsindstilling, turbotryk, lambda mv., hvilket ifølge Kim Winther også vil indikere, om en bil er chiptunet.

Det Økologiske Råd: Indfør stikprøvekontrol

Hos Det Økologiske Råd mener seniorkonsulent Kåre Press-Kristensen, at det må skyldes uvidenhed hos ministeren, at denne type kontrol ikke er taget i brug i forbindelse med indførelsen af nye regler for chiptuning i juli måned.

»Ministeren burde være glad og straks lade politi og synshaller anvende muligheden,« fastslår han.

Samtidig mener Kåre Press-Kristensen, at myndighederne bør indføre en stikprøvekontrol blandt alle nyere biler for at sikre, om de fortsat overholder, hvad producenterne lover, i takt med at bilerne bliver slidt.

»Vi skal ikke sidde på hænderne og vente på EU. Vi skal indføre et krav om, at et antal biler hvert år tages ud til kontrol for at se, om de fortsat overholder de normer, de er godkendt efter,« siger Kåre Press-Kristensen.

Frygter for fremtiden

På Teknologisk Institut råder man også over udstyr, der kan måle emissionerne på kørende biler, hvilket bliver en del af den nye EU-standard fra november 2017.

»Vi kan godt måle på kørende biler, men ikke efter eksakt RDE-standard (Real Driving Emissions),« forklarer Kim Winther.

Læs også: Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

Med indførelsen af den nye RDE-standard i EU er man kommet et stykke ad vejen her og nu, mener Kåre Press-Kristensen. Men han frygter for, hvad der sker med forureningen fremadrettet, når bilernes udstyr til nedbringelse af NOx og partikler begynder at være slidt op.

»Uden en national kontrolmulighed har vi jo ingen idé om, hvor meget bilerne forurener, efter at de har forladt forhandleren,« konkluderer han.

Nu er rullefelter altså ikke standardudstyr på synsstederne og jeg tvivler på at de private synsvirksomheder vil synes det er interessant hvis de skal investere 100 af 1000 kr. for dette.
Så er tuningspecielisten vej mere gangbar - men det vil kræve at der udvikles en tilpasset OBD læser. som politipatruljer kan have i vognen som lige vil kunne afgøre om firmwaren i bilen ligner fabrikkens eller der er pillet mere end godt er. Den kan være udrustet med et SD kort så den er nem at opdatere med nye værdier efterhånden som der kommer nye modeller.
Det kræver så i tur at der er et økosystem i Færdselsstyrelsen til at opfange og tilpasse disse data til formålet.
Og så er det jeg citerer ministeren:
»Der findes på nuværende tidspunkt ikke nogen let metode til at afsløre ulovlig chiptuning, der er egnet til anvendelse ved periodisk syn.«
Det synes jeg han har ret i!

  • 5
  • 0

Nu laver vi vel ikke miljølovgivning efter hvad private synsvirksomheder finder interessant men efter hvad vi miljø politisk mener er nødvendigt så hvis synsvirksomhederne ikke kan/vil rette sig efter de regler der siger at de skal teste på et rullefelt ja så må de jo lukke eller finde andre kunder.

Så nej ministren svar er direkte forkert, der findes udstyr til det og eneste det kræver er at han sætter det som krav at det bruges til periodisk syn. Så må de virksomheder der udføre syn på vegne af staten opfylde disse krav. Ganske lige som alle andre brancher må indrette sig efter ændringer i loven, som skorstensfejere der nu skal fastgøre sig til et punkt over skorstenen eller til selve skorstenen ( og håbe den så holder..)

  • 10
  • 1