Spareiver: Amerikanerne vinker farvel til V8'erne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spareiver: Amerikanerne vinker farvel til V8'erne

Hvis du tænker på en amerikansk bil, så er den sikkert stor og lang, måske en Ford Crown Victoria, en sportsvogn som en Corvette Stingray eller en SUV som en Chevrolet Trailblazer.

Én ting er i hvert fald sikkert: Den har mindst en V6-motor under kølerhjelmen, måske endda en V8. Det hele ligger i det gamle amerikanske mantra 'There is no substitute for cubic inches'.

For hvad skal man med turbo og andre smarte teknologier, hvis masser af kubik kan give dig det kick, du har brug for. Benzinpriser er ikke noget, vi taler om.

Men det er på vej til at ændre sig: Mere end halvdelen af alle de biler, som blev solgt på det amerikanske marked fra den 1. januar i år til maj, var kun firecylindrede. Det viser statistik fra det amerikanske analyseinstitut J.D. Power.

Det er 36 procent flere end i 2007, og det er den højeste andel af solgte firecylindrede siden J.D. Power i 1998 begyndte at holde regnskab.

For eksempel har Ford lagt en toliters firecylindret motor i deres nyeste Taurus-model. Indtil nu har den altid haft mindst en V6. Men med den nye motor er benzinforbruget blevet reduceret med 20 procent, samtidig med at hk og moment er steget.

Motoren vejer også 30 kg mindre og har færre bevægelige dele. Man kan selvfølgelig også få en Ford Taurus med en helt ny V6'er, men mange vil opdage, at de kan klare sig med noget mindre. Selv Fords Escape SUV kan nu kun fås med fire cylindre under motorhjelmen.

Nu skal der spares dyre benzindråber

Men hvorfor er amerikanerne blevet så glade for de, i amerikanske øjne, små motorer?

Ifølge amerikanske analytikere skyldes det især to ting: For det første har benzinprisernes himmelflugt fået mange bilkøbere til at overveje, om de nu også havde brug for en V6'er. Der er sparet temmelig meget, hvis man i stedet for 7 km/l kunne køre 12 km/l.

Professor Michael Sivak fra University of Michigan Transportation Research Institute har regnet lidt på det og fortæller til Foxnews.com, at amerikanske bilister i gennemsnit kan spare omkring 8.000 kroner om året ved at skifte ud til en bil med mindre motor. Den gennemsnitlige amerikanske bil kører i dag cirka 10,3 km/l.

For det andet så mister kunderne slet ikke noget i forhold til power og acceleration. Moderne firecylindere yder mindst lige så meget som en lidt ældre V6'er. Den høje effekt fra de små motorer sker vel at mærke, uden at benzinforbruget går op. Noget som amerikanerne ikke har været vant til og tilsyneladende har haft svært ved at acceptere.

I Europa har tendensen allerede fået producenter som Mercedes og BMW til at lægge de mindre motorer i deres mellemstore modeller. For eksempel køre de fleste af BMW's 5-serie nu med fire cylindere.

Dokumentation

Foxnews.com

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Indrømmet, jeres lyder bedre, men min er også rigtig :-)

http://everything2.com/title/There%2527s+n...

As saying among people who know internal combustion engines. To have an engine produce more power, you have to get it to burn more fuel/air mixture in a given amount of time. The easiest way to do this is to simply have more displacement, more space to hold the mixture. Now, it's possible to bungle even a motor with a lot of displacement (normally measured in cubic centimeters nowadays), like, say, a 1200cc Harley, can be enfeebled if one really goes out of one's way to do so.

  • 0
  • 0

.....til at se de en og to cylindrede cylindrede franske Voitures sans Permis af mærkerne Axiam Chatenet og Ligier få større udbredelse.

Fiat er jo gået foran og har genintroduceret den to cylindrede

Det er vidunderligt når jeg er på ferie i Frankrig at se den forrygende accelleration de små kasser kan præstere. Fra 0 til 10 meter på 10 sekunder.

Det morsomme er at de sagtens kan holde de amerikanske hastighedsgrænser, da dere max hastighed er 45 km/t og de 3 liter de forbruger på 100km kørsel vil chokere enhver amerikaner......problemet er bare at få en gennemsitsamerikaner placeret i de små biler :o)

  • 0
  • 0

Det morsomme er at de sagtens kan holde de amerikanske hastighedsgrænser, da dere max hastighed er 45 km/t

Det er efterhånden mange år siden at den generelle hastighedsgrænse på 55 mph blev ophævet. I dag er de typiske grænser 70 mph (112 km/t) i de østlige stater, dog 65 mph i staterne omkring Chicago og Washington-New York-Boston korridoren. I de vestlige stater er grænsen typisk 75 mph.

Og de fleste steder gælder samme grænse for lastbiler og der er ikke forbud mod overhaling højreom. De to sidstnævnte forhold er medvirkende til, at trafikken bare flyder meget mere stressfrit end vi er vant til her hjemme.

Jeg ved ikke om gennemsnitshastigheden på amerikanske motorveje er højere end på de europæiske, men det ville slet ikke undre mig på trods af deres generelt lavere tophastigheder.

  • 0
  • 0

Jeg er fuldt klar over de amerikanske hastighedsgrænser.....de små franske biler der må køres uden kørekort må max køre 45 km/t :o)

De kan derfor ikke overskride nogen hastighedsgrænser over there :o)

  • 0
  • 0

Enig! Der er sq ikke meget sex over en 4 cylindret motor.
8, 12 eller 16 cylindre, der får jorden til at ryste. Det er der noget ved - Undtagen ved benzinstanderen.

Da jeg var i lære, renoverede vi en 4 cylindret motor på 12 liter. Maksimalt RPM var 1800. Den sad i en dozer. Den 4 benede motor kunne absolut også få jorden til at ryste.

Benny

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten