SpaceX havde brud på helium-systemet ved eksplosion
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

SpaceX havde brud på helium-systemet ved eksplosion

De foreløbige undersøgelser af årsagen til eksplosionen af en Falcon 9-raket fra SpaceX den 1.september har vist, at et stort brud skete i helium-systemet på andet trin.

Det er dog endnu uklart, om bruddet er årsagen til eksplosionen eller en konsekvens af eksplosionen, skriver SpaceX i en pressemeddelelse, der fremhæver netop bruddet.

Læs også: Her er de mulige årsager til SpaceX-eksplosion

Ilttanken i rakettens andet trin indeholder flere runde tanke med helium, der er tryksat til 380 bar under flyvning. Helium fra tankene bliver ført tæt forbi brændkammeret på andettrinnets Merlin-motor, hvor helium bliver opvarmet og derefter sendt ind i brændstoftankene for at holde trykket.

Tidligere har SpaceX oplevet en eksplosion, som skyldtes, at en af afstiverne - som holder helium-tankene - knækkede, så en tank rev sig løs og fik ilttanken til at eksplodere.

Læs også: Dårlig stål-afstiver årsag til SpaceX-eksplosion

SpaceX understreger dog i deres seneste pressemeddelelse, at de to hændelser er uden sammenligning.

Nye opsendelser til november

Efterforskerne har indsamlet de fleste af stumperne, der var tilbage på affyringsplatformen Launch Complex 40 (LC-40) på Cape Canaveral, efter at raketten eksploderede otte minutter før en statisk test.

Læs også: ANALYSE: Var det bemandet rumfart, der eksploderede dér?

Stumperne er blevet samlet i en hangar, hvor de er fotograferet, har fået et mærkat og er blevet katalogiseret. De fysiske beviser bruger efterforskerne sammen med de kun 93 millisekunder af data sendt fra raketten - såkaldt telemetridata - som er optaget fra det øjeblik, hvor der først blev registreret et problem, til dataforbindelsen gik tabt. Men de 93 millisekunder indeholder også 3.000 kanaler med ingeniørdata samt video, lyd og billeder, oplyser SpaceX.

Sideløbende med efterforskningen knokler firmaets folk på at få affyringplatformen LC-39A færdig til nye opsendelser. Arbejdet ventes at være færdigt i november.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Heliummængden er nødvendig og jo større tanken er, desto tungere bliver den. Derfor må det komme til en afvejelse mellem tryksætning og tankens dimensioner.

Helium'en bruges også som startgas til at få fart på turbopumpen.

Og så noget andet: Tankene, som hedder Composite Overwrapped Pressure Vessel, COPV, er mere pilleformede end runde:

https://forum.nasaspaceflight.com/index.ph...

Der skal lige adskilles mellem den type tanke, som er lavet af kulfiber, og så gammeldags sfæriske tanke af titanium, der er tungere.

SpaceX overvejer nok at gå over til tanke af flettet kulfiber i stedet for viklede, da de er stærkere, men sværere at lave.

Jeg glæder mig til, at de skifter til metan, for alle deres hidtidige problemer skyldes på en eller anden måde brugen af heliumtanke. Metan er autogent og har derfor ikke behov for ekstra tryktanke.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten