SpaceX-grundlægger løfter sløret for ny lynhurtig transportform
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

SpaceX-grundlægger løfter sløret for ny lynhurtig transportform

Fly og højhastighedstog er bare ikke hurtigt nok for Elon Musk, den 42-årige grundlægger af blandt andet rumfartvirksomheden SpaceX, betalingstjenesten PayPal og Tesla Motors.

Han har længe gået og summet over, hvad han kalder ’den femte transportform’ efter både, fly, biler og tog, og han forestiller sig, at den næste hurtige transportform bliver et ’hyperloop’. Planerne vil han ifølge Twitter offentliggøre senest mandag den 12. august.

Det er efterhånden et år siden, han første gang introducerede ideen om denne transportform, der skulle kunne fragte mennesker fra f.eks. Los Angeles til San Francisco på en halv times tid, dvs. med en hastighed på godt 1.100 km/h.

Hvordan dette hyperloop skulle se ud, har været lidt af en gåde, men Elon Musk har selv sagt, at der ikke bliver tale om en transport i en vacuumtunnel, som ellers skulle kunne få f.eks. et tog op på meget høje hastigheder.

Læs også: Milliardær bag rumfartsfirma: Vi bygger raketter for at redde menneskeheden

Han har i stedet sammenlignet sin idé med en blanding af en Concorde, et airhockey-bord og en railgun, som affyres ved hjælp af elektromagnetisme – dog skulle ideen ikke involvere togskinner, som han forklarer i en video på youtube. (Forklaringen kommer 19 minutter inde i videoen)

Han har dog en idé om, at det skal blive en billigere transportform end alternativerne, og at denne rullende eller flydende kupé, som vil være to meter i diameter, måske kan køre på solceller.

Sidste år var han også opsat på at diskutere sagen med Californiens guvernør, da han syntes, at det var helt hen i vejret at bruge over 300 mia. kroner på et lyntog, når det kun ville koste en tiendedel at bygge dette hyperloop, hvor man heller ikke skulle vente på toget, men kunne blive fragtet af sted med det samme.

Når Elon Musk så får publiceret sine første planer i næste måned, håber han, at resultatorienterede partnere vil melde sig på banen – om ikke andet så for at give konstruktiv feedback.

Planerne bliver nemlig ikke gemt bag et patent, men lagt ud som open source, så alle kan være med.