SpaceX-grundlægger løfter sløret for ny lynhurtig transportform
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

SpaceX-grundlægger løfter sløret for ny lynhurtig transportform

Fly og højhastighedstog er bare ikke hurtigt nok for Elon Musk, den 42-årige grundlægger af blandt andet rumfartvirksomheden SpaceX, betalingstjenesten PayPal og Tesla Motors.

Han har længe gået og summet over, hvad han kalder ’den femte transportform’ efter både, fly, biler og tog, og han forestiller sig, at den næste hurtige transportform bliver et ’hyperloop’. Planerne vil han ifølge Twitter offentliggøre senest mandag den 12. august.

Det er efterhånden et år siden, han første gang introducerede ideen om denne transportform, der skulle kunne fragte mennesker fra f.eks. Los Angeles til San Francisco på en halv times tid, dvs. med en hastighed på godt 1.100 km/h.

Hvordan dette hyperloop skulle se ud, har været lidt af en gåde, men Elon Musk har selv sagt, at der ikke bliver tale om en transport i en vacuumtunnel, som ellers skulle kunne få f.eks. et tog op på meget høje hastigheder.

Læs også: Milliardær bag rumfartsfirma: Vi bygger raketter for at redde menneskeheden

Han har i stedet sammenlignet sin idé med en blanding af en Concorde, et airhockey-bord og en railgun, som affyres ved hjælp af elektromagnetisme – dog skulle ideen ikke involvere togskinner, som han forklarer i en video på youtube. (Forklaringen kommer 19 minutter inde i videoen)

Han har dog en idé om, at det skal blive en billigere transportform end alternativerne, og at denne rullende eller flydende kupé, som vil være to meter i diameter, måske kan køre på solceller.

Sidste år var han også opsat på at diskutere sagen med Californiens guvernør, da han syntes, at det var helt hen i vejret at bruge over 300 mia. kroner på et lyntog, når det kun ville koste en tiendedel at bygge dette hyperloop, hvor man heller ikke skulle vente på toget, men kunne blive fragtet af sted med det samme.

Når Elon Musk så får publiceret sine første planer i næste måned, håber han, at resultatorienterede partnere vil melde sig på banen – om ikke andet så for at give konstruktiv feedback.

Planerne bliver nemlig ikke gemt bag et patent, men lagt ud som open source, så alle kan være med.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne måske være et magnettog i en vacuumtunnel / et "lufttomt rør". Med et cirkel design kunne der være 4 mindre "magnettogs motorer" som holder toget på plads og samtidigt medfører at mange designdele kan laves billigere og lettere i kulfiber.

Med en diameter på ca 2 meter, vil sådanne tunnelrør let kunne transporteres til byggepladsen, ligesom en evt. boret tunnel under et bjerg vil være meget billigere end de store diametre som et elektrisk højhastighedstog har behov for.

At der lægges op til et åbent samarbejde og ingen patenter lyder godt. At han har pengene (verdens 190 rigeste) til at drive processen de første svære år, kunne indikere at det ikke bliver en døgnflue.

For et lille land som Danmark, kunne strækningen mellem KBH og Århus være interessant (over Samsø). go sommer kære minister ;-)

  • 0
  • 5

Man kan sænke lufttrykket uden at køre helt til vacuum. Vacuum er dyrt og har for mange fejlmuligheder.

At sænke lufttrykket er billigt nok til, at det kan betale sig energimæssigt, når toget skal højt op i fart.

Fejler lufttryksystemet, kører togene videre, blot ved lavere fart.

Sådan et system er også stationært, og kan dermed drives via solenergi ved endepunkterne, i det solrige Californien.

  • 1
  • 0

"Airhockey" lyder som noget med elektriske hovercrafts, accelereret af magneter ("railgun"). Man kunne forestille sig hovercrafts i et spor der er lukket nogenlunde i siderne, saa luften ikke slipper for nemt ud, og enten med batterier eller en stroemskinne til at tilfoere energien.

  • 1
  • 0

jeg er ret sikker i min sag , det er en blanding af at svæve på vand og magneter , der er vand i luften og der er strøm i radio bølger , vand kan ikke trykkes sammen men du kan ride på en bølge

Det virker som om han også har fundet ud af hvordan man rejser i rummet der er dog vacum
og der er lyset fra solen,s stråler en vigtig faktor som nok kommer sener

  • 0
  • 0