Spaceship Two klar til rumturister næste år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spaceship Two klar til rumturister næste år

Rumturistfirmaet Virgin Galactic er sammen med flyfirmaet Scaled Composites i gang med at gennemføre svævetest af deres kommende rumfly Spaceflight Two over Mojave-ørkenen i Californien. Onsdag gennemførte rumflyet sin syvende glideflyvning.

Scaled Composites bygger de fly for Virgin Galactic, som skal kunne medbringe seks betalende passagerer og to piloter på en kort suborbital tur ud i rummet. Her vil de kunne opleve flere minutters vægtløshed.

Spaceship Two er designet af den legendariske flydesigner Burt Rutan, baseret på hans Spaceship One, som vandt Ansari-X-prisen i 2004. Dette rumfly fløj to gange ud i rummet.

Rumflyet Spaceship Two er i gang med omfattende prøveflyvninger i Californien. (Foto: Virgin Galactic) Illustration: Virgin Galactic

Prisen for en billet med Spaceship Two er cirka 1,2 mio. kroner, og der er indtil videre solgt 370 billetter. Turene skal starte fra den nye rumhavn, Spaceport America, i New Mexico.

Spaceflight Two blev først på ugen løftet op, monteret under moderflyet WhiteKnight Two og fløjet ud til nedkastningsområdet. Rumflyet blev fløjet af Scaled Composites testpiloter Pete Siebold og Clint Nicholos.

11 minutters fald og glidetur

Efter en 45 minutters tur op i 15,7 kilometers højde blev Spaceship Two frigivet fra moderflyet og gennemførte sin første svævning i den specielle stil med vingerne slået tilbage. På den måde svæver den ned som en slags fjerbold.

Her er vingerne bøjet i en 65 graders vinkel i forhold til skroget og forbliver i denne stilling i et minut og 15 sekunder. Undervejs bevæger rumflyet sig næsten lodret ned af med 4.700 meter i minuttet, mens dets hastighed bliver sænket via luftmodstanden.

I ti kilometers højde blev flyets vinger foldet ned til den normale konfiguration, og piloterne styrede Spaceship Two ind til en blød landing på landingsbanen i Mojave-ørkenen, 11 minutter og fem sekunder efter det var blevet frigivet fra moderflyet.

Pilot Pete Siebold sagde til Space.com efter flyvningen:

»Denne morgens prøveflyvning var en testpilots drøm. Spaceship Two er en fornøjelse at flyve, og den specielle stil med vingerne slået tilbage giver en ny, vidunderlig dynamik i flyvningen. Alt forløb efter planen.«

Denne afprøvning af Spaceship Two var den tredje på mindre end to uger og et vigtigt skridt på vejen i mod de første motordrevne prøveflyvninger og kommercielle flyvninger. Alle målene med prøveflyvningen blev nået, og teknikerne fra Scaled Composites og Virgin Galactic er nu ved at gennemgå alle data fra prøveflyvningen.

Inspireret af fjerbold

Den specielle konfiguration med hele rumflyets hale løftet 65 grader blev opfundet af Scaled Composites designer Burt Rutan. Han fik inspirationen fra fjerbolde.

Med halen løftet 65 grader er det muligt at styre rumflyet med skroget parallelt med horisonten. Dette giver en høj modstand på vej ned gennem de øvre lag af atmosfæren, og rumflyet er samtidig meget stabilt.

Dette betyder, at piloterne næsten ikke skal styre under nedturen, noget som ellers ikke tidligt har været muligt under rumkapslers hjemtur til jorden. Her har det været nødvendigt med avancerede computerstyret styring af kapslerne.

Kombinationen af høj luftmodstand og lav vægt betyder, at skrogets temperatur under indflyvningen forbliver lav sammenlignet med almindelige rumkapsler, så der behøves ikke varmebeskyttende kakler eller varmeskjold.

Dokumentation

SpaceX
Artikel på space.com
Artikel fra onorbit.com

Emner : Rumfartøjer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tillykke til Scaled og Rutan. Den store mesters sidste fly flyver som en drøm.

Ing skriver:

"Dette betyder, at piloterne næsten ikke skal styre under nedturen, noget som ellers ikke tidligt har været muligt under rumkapslers hjemtur til jorden. Her har det været nødvendigt med avancerede computerstyret styring af kapslerne"

-Hverken Vostok eller Mercury havde en computer ombord.

Det er derfor ikke korrekt. Kapsler - der i modsætning til vingede fartøjer ikke har noget lift, kan genindtræde helt passivt.

Reentry er et sindsygt kompliceret område med meget få kilder at trække på. En stykke textil kan overleve et reentry bedre end en titaniumstang - som set ved rumfærgen Culombias forlis - det er bare et spørgsmål om ballistisk koefficient...og form.

Vostok og Mercury landede passivt, og Vostok enda uden et behøve at orienteres før gentrænden. Fartøjet var kugleformet og havde blot et forskudt tyndepunkt. Uanset indflyvningvinkel ville den selv dreje rundt så trykcenteret var bagud og tyndepunktet fremad.

De er skøre de russere - men det virkede - uden computere.

Gemini og Apollo fik lidt lift ud af et forskudt tyndepunkt og kunne derfor ramme et forudbestemt landingssted med større nøjagtighed. Styringen foregik ganske enkelt ved at rulle kapslen ( forstået som roll ) omkring dens længdeakse. Astronauterne kunne gøre dette manuelt - uden nogen computer mellem dem og kapslens thrustere.

Rutans folde vinge er kun anvendbar ved suborbitale "kolde" reentry, hvor bremseenergien man skal skaffe sig af med er få procent af den energi der skal bortskaffes ved reentry fra orbit.

Hvis foldevingen ikke folder tilbage fortsætter det frie fald til impact.

Det relativt kolde reentry er en af grundene til at suborbital rumfart er dekader mindre krævende end rumfart i orbit.

Jeg må prise flyvegutterne for deres bedrifter i atmosfæren, men minde om at kanonkugle karlene hos Space X har orbittet og landet en kapsel af den goe gammeldavs slags. Fra tre gange højden og otte gange hastigheden af SS2

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Ja, jeg studsede også over den med den computerstyrede kapsel. Men måske mente Thomas rumfærgen? Den foretager nogle ret krappe drej på vej ned for at styre belastningen på de varmeisolerende kakler, og det foregår vist pr. computer, selv om der både er pilot og manuelle håndtag med på turen.

Men det er da godt at det går fremad med SS2. Jeg ville nu være mere rolig hvis de fik foretaget nogle flere motortests. Den sidste blev foretaget i marts - uden at der kom flere oplysninger ud end dette: http://www.scaled.com/projects/rocketmotor...

Jeg håber virkelig de har styr på det - og er forsigtig optimist stadigvæk.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten