Sorte udsigter for transporten: CO2-udslippet fortsætter i vejret

Sorte udsigter for transporten: CO2-udslippet fortsætter i vejret

Energiforbruget til biler og fly stiger de næste 10 år, viser ny fremskrivning. På 30 år bliver transportens andel af klimaudslippet fordoblet.

Det går den forkerte vej med udslippet af drivhusgasser fra de biler og fly, som danskerne transporterer sig rundt i. Det viser et notat fra Energistyrelsen.

Ifølge notatet vil transportsektorens CO2-udslip stige svagt de næste ti år. Dermed går transporten den modsatte vej af vores produktion af strøm og opvarmning af bygninger.

Det betyder, at den andel af vores drivhusgasser, som stammer fra biler og fly, bliver mere end fordoblet på 30 år. I 1990 stod transporten kun for 14 procent af vores udslip, mens den i 2020 vil tegne sig for 29 procent, forudser Energistyrelsen i sin såkaldte basisfremskrivning.

Ferier forurener

Energistyrelsens beregninger viser, at vores ferier og forretningsrejser til udlandet trækker mest i den forkerte retning. Energiforbruget, som notatet opgør i stedet for CO2-udslippet, fra udenrigsluftfarten vokser med otte procent frem til 2020 målt i forhold til i år. Stigningen fortsætter også de yderligere fem år, som notatet dækker, og vil i 2025 ligge 12 procent over i dag.

Læs også: Rapport: Flyindustrien halter 12 år efter CO2-mål

Heldigvis for klimaet bliver flyene mere effektive, for antallet af passagerer vokser langt hurtigere, med 2,7 eller 2,8 procent om året.

Samtidig opskriver Energistyrelsen sine forventninger til væksten på vejene væsentligt. Trafikken er indtil videre steget 2,9 procent i år, og bilsalget sætter rekord. Samtidig ventes ny rekord næste år, fordi finansloven sænker registreringsafgiften.

Hvor styrelsen sidste år forventede, at trafikken ville stige med gennemsnitligt 1,0 procent om året i dette årti, så er det nu opskrevet til 1,86 procent. Endnu mere markant er forventningerne til væksten i biltrafikken efter 2020, som er næsten firedoblet fra 0,41 procent til 1,58 procent.

Bedre brændstoføkonomi hos bilerne

De flere kilometer, som vi kommer til at køre med biler og lastbiler, bliver dog stadig lige akkurat opvejet af, at bilerne bliver mere brændstoføkonomiske. Dermed vil vi stort set brænde lige så meget energi af i benzin- og dieselmotorer i 2020 og i 2025 som i dag. Vejtransporten står for tre fjerdedele af udslippet fra transportsektoren.

Læs også: Biltrafikken vokser 32 gange så hurtigt som togtrafikken

Samlet betyder det, at CO2-udslippet fra transporten stiger knap to procent de næste fem år, forudser Energistyrelsen, og derefter kun en knivspids ekstra frem til 2025.

Trods stigningen inden for transport viser styrelsens beregninger, at Danmarks C02-udslip falder 40 procent i 2020 sammenlignet med 1990. Det skyldes hovedsageligt, at vi brænder mere biomasse og mindre kul og naturgas af.

Læs også: Færre køer og biomasse redder Danmarks klimamål

Derimod har transportforskere her flere gange advaret om, at det nuværende bilsalg gør det så godt som umuligt at nedbringe udslippet fra vejene de næste 15 år.

Læs også: Politisk forlig kørt over: Biltrafikken stiger voldsomt i forhold til togtrafikken

Samtidig er det stadig ikke lykkedes at få en international aftale, som begrænser udslippet fra de stadig flere flyrejser, heller ikke på det netop overstået klimatopmøde COP21 i Paris.

Kommentarer (34)

Transportens udslip stiger lidt, men andelen stiger meget fordi øvrig udslip falder: "Danmarks C02-udslip falder 40 procent i 2020 sammenlignet med 1990. Det skyldes hovedsageligt, at vi brænder mere biomasse og mindre kul og naturgas af." El-sektoren er en lavere hængende frugt end transport, og vi kan fortsat mindske (de 40% af el som kom fra) kul ved fx at bruge varmepumper i fjernvarmen.

Regering og Folketing kan påvirke udviklingen - hvis de vil : http://ing.dk/artikel/regeringen-dropper-m... http://ing.dk/artikel/elbiler-kan-blive-en...

Desværre har Folketinget en slingrekurs for el-biler; først nul afgift, så skæv afgift http://ing.dk/artikel/saa-dyre-bliver-elbi...
, så lige afgift http://ing.dk/artikel/eu-saetter-foden-ned... men stadig meget skadeligt for salget - begge dele uden hensyn til markedet. Det tager årtier at indføre en ny teknologi, og udviklingen støttes bedst med forudsigelige vilkår som ændres langsomt. Det kan gøres med begrænset påvirkning af statskassen hvis en markedsbestemt kvoteordning anvendes.

Statskassen mister 350mio kr på dyre fossilbiler http://ing.dk/artikel/finanslov-registreri... men elbiler ønskes åbenbart ikke.

  • 12
  • 4

Det er næppe muligt at stoppe vores person- og godstransport, hverken nationalt eller globalt.

Men hvad gør vi så (globalt set)?
Svar: At brændslet ultimativt er baseret på bæredygtig energi, dvs. typisk noget med en elmotor eller biogas. Og vi er vel som artiklen skriver på vej med mere effektive motorer, og spirende brug af elbiler og gas-lastbiler til f.eks. renovation mv.

Politikerne kan bidrage med at stramme reglerne for bytrafik løbende. F.eks. er det jo muligt at indføre krav om nul/meget lav udledning af CO2 i byerne med brug af dualfuel-biler på alle nye personbiler i EU. Er der behov for særlige hensyn i den forbindelse?

Det er klart at der må ligge en basal forudsætning om et afgørende gennembrud på energilagring, herunder at anvendelsen af såkaldte sjældne jordarter minimeres, da brug af disse i stor stil vel heller ikke er bæredygtigt - selvom det måske ikke er et direkte klimaanliggende.

  • 3
  • 1

Skal jeg tilbage i offentlig transport skal:

1: Rejsekortet afskaffes
2: IC tog være med 6-8 mandskupeer.
3: IC4 skrottes
4: billetpriserne ned. For det koster det samme for 2 personer, at køre i bil esbjerg-københavn, som med toget.

  • 13
  • 7