Transportens udslip stiger lidt, men andelen stiger meget fordi øvrig udslip falder: "Danmarks C02-udslip falder 40 procent i 2020 sammenlignet med 1990. Det skyldes hovedsageligt, at vi brænder mere biomasse og mindre kul og naturgas af." El-sektoren er en lavere hængende frugt end transport, og vi kan fortsat mindske (de 40% af el som kom fra) kul ved fx at bruge varmepumper i fjernvarmen.
Regering og Folketing kan påvirke udviklingen - hvis de vil : http://ing.dk/artikel/regeringen-dropper-m... http://ing.dk/artikel/elbiler-kan-blive-en...
Desværre har Folketinget en slingrekurs for el-biler; først nul afgift, så skæv afgift http://ing.dk/artikel/saa-dyre-bliver-elbi... , så lige afgift http://ing.dk/artikel/eu-saetter-foden-ned... men stadig meget skadeligt for salget - begge dele uden hensyn til markedet. Det tager årtier at indføre en ny teknologi, og udviklingen støttes bedst med forudsigelige vilkår som ændres langsomt. Det kan gøres med begrænset påvirkning af statskassen hvis en markedsbestemt kvoteordning anvendes.
Statskassen mister 350mio kr på dyre fossilbiler http://ing.dk/artikel/finanslov-registreri... men elbiler ønskes åbenbart ikke.