Sort skærm for tusindvis af tv-kunder kommer bag på Yousee
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sort skærm for tusindvis af tv-kunder kommer bag på Yousee

DR1 og DR2 er forsvundet fra flere tusinde kabel-tv-kunders fjernsyn i københavnsområdet, siden Yousee flyttede rundt på selskabets kanaler for et par uger siden. Der var imidlertid ingen, der forudså problemet, eller ved hvad der er skyld i det.

»Vi ved ikke hvad det er, eller hvor det kommer fra, men hvis man har dårligt isolerede kabler, oplever man, at DR1 og DR2 falder ud. Det kan for eksempel være, hvis man har kabelbrud eller ældre kabler,« oplyser Rasmus Avnskjold, pressechef hos Yousees ejer, TDC.

Problemet er kun opstået for kunderne i københavnsområdet, efter at Yousee rutinemæssigt flyttede kanalerne på frekvensbåndet for at udnytte det bedst muligt. Her er DR1 og DR2 rykket til frekvenserne mellem 582 og 590 MHz, hvor der altså er ukendt støj i københavnsområdet.

Læs også: Mystisk fejl i signalomlægning gav sort skærm

»Vi ville gerne vide, hvor det kommer fra, men vi ved det ikke endnu. På grund af den beskedne mængde kunder, der er ramt, er det nok lettere at løse den enkelte kundes problem end at finde kilden,« vurderer han.

Nye kabler løser problemet for de fleste

Yousees løsning på problemet er derfor så enkelt som at tilbyde de berørte kunder et nyt kabel til deres fjernsyn. Den strategi har indtil videre fungeret i langt de fleste tilfælde, forklarer Rasmus Avnskjold. I 158 tilfælde har Yousee dog måttet sende en tekniker ud for at løse problemet. Her har der typisk været tale om forældede kabler i kundens bygning, som trængte til udskiftning.

»Det positive i dette her er, at vi får opdateret en masse udstyr i folks hjem. Vi ved jo ikke, hvad de har stående. Det kan være noget billigt udstyr, folk har købt i den lokale elektronikbutik,« siger Rasmus Avnskjold.

Læs også: Dansk måle­udstyr sporer støjen i dit kabelnet

Der har tidligere været lignende problemer for kunder med dårligt isolerede kabler. Her var det de københavnske bussers kommunikationssystemer, der interfererede med kanalerne. Problemet skyldtes, at de luftbårne radiosignaler benytter samme frekvenser som signalerne i antennekablerne og derfor kan forstyrre antennekablernes indhold, hvis afskærmningen ikke fungerer ordentligt.

Tv-signaler kan forstyrre

Ironisk nok er det derfor muligt, at det er andre tv-kanaler, der forstyrrer signalet, fortæller Robert Lindgaard, chefkonsulent i Energistyrelsen.

»Der er mange muligheder for forstyrrelser. Det kan være både Boxers tv-kanaler eller DR’s luftbårne kanaler,« påpeger han og tilføjer, at problemet også kan skyldes tetra-radioer, som blandt andet bliver brugt af beredskab og politi, ligesom andre landmobile radiotjenester kan stå bag problemet.

»Man bruger en masse frekvenser i kablerne, som bliver brugt til noget andet i luften. Det kan nemt give problemer, hvis kanalen bruges ret intensivt i luften. Det ser vi ofte, når Yousee eller Stofa omlægger deres kanaler,« siger Robert Lindgaard.

Læs også: Undersøgelse: 4G-støj kan sende hvert andet danske tv i sort

Der er dog ikke grund til at ændre på reguleringen, så frekvenserne ikke må genbruges i kablerne, mener han. I stedet peger han, ligesom Yousee, på ordentligt skærmede kabler.

»Vi regulerer slet ikke, hvordan frekvenserne bruges i kablerne, så hvis folk har dårlige kabler, er der ikke andet at gøre end at skifte dem ud. Du må jo også have fat i vvs'eren, hvis du har utætte vandrør,« påpeger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ekstra bladet artikel med ekstra bladet overskrift. Lille ubetydelig historie med en anelse teknisk berøring som bliver pustet op til "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!BREAKING NEWS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!". Utroligt at ingeniøren vil nedværdige sig til den slags.

  • 4
  • 19

Og du reagerer helt som en fra Ekstrabladets Nationen.
Lad dog være med at læse eller bare klikke på linket hvis det er dig så inderligt imod.

At der rent faktisk er flere tusinde der på den ene eller anden måde er berørt og i større eller mindre omfang OG at det for det meste kan løses med en simpel løsning skøjter hen over hovedet på dig.

Og så er det jo ikke slået op som en "breaking news" historie.

Man gør her opmærksom på et problem, man fortæller hvad der for langt fleste kan løse problemet.

Og så har de den frækhed at fortælle om tidligere tilfælde hvor problemet kunne læses på samme måde.

Med denne og andre artikler IKKE KUN her og i EB så er flere blevet opmærksomme på hvad der eventuelt kunne være galt.

  • 21
  • 1

Det havde jeg også engang, men gud fader bevares, hvor var der mange forstyrrelser og udfald.
Skiftede til Boxer og der har aldrig været problemer siden. Og så er det væsentligt billigere.

  • 2
  • 4

Det lyder enkelt: Kunderne skal skifte "forældede og utætte kabler og stik".
Samt måske et nyt fjernsyn.
Har selv været igennem samme mølle: Regning: Min konto.
Er det rimeligt at påføre ikke kyndige et brud på TV udsendelse som de ikke umiddelbart kan håndtere?
Var det nogen der nævnte 4G ?

  • 3
  • 9

Jeg har selv forfærdelige modtageforhold: Alle kanaler går fuldstændig tydeligt igennem! Og hold da kæft for noget lort der bliver serveret ad dén vej.
Familien bliver ved med at spørge om jeg har parkinson's, fordi jeg ikke kan holde op med at ryste på hovedet!

  • 5
  • 4

Er helt enig - YouSee er ofte arrogante og svære at få op af stolen, men i denne sag har de meldt ud siden jeg fik kendskab til sagen, at berørte kunder kunne få et gratis antennekabel med posten.

Når det så er sagt, synes jeg at YouSee har lavet rigtig mange ændringer de sidste år og oveni kommer så alle de afbrydelser der har været - planlagte såvel som ikke-planlagte.

  • 3
  • 1

@John Jensen: Jeg klikkede på linket fordi det lå øverst på forsiden som "top-historien" (deraf breaking news), og fordi jeg som yousee kunde er interesseret hvis der sker ting der påvirker mit TV-signal. Det er ikke artiklen som sådan jeg har noget imod, men over at man ikke laver en overskrift som "Ukendt støjkilde skaber problemer for yousee-kunder" eller lignende, i stedet for at overskriften får læserne til at tro at yousee er de værste i hele verden - tænk på dem der bare skimmer overskrifterne eller ikke læser artiklen grundigt, de får automatisk boostet deres had til yousee bare ved hjælp af den overskrift.

  • 3
  • 9

Der er åbenbar nogle der er heldigere end mig.
Kabel fra "gravsten" til huset "utæt":
Køb nyt kabel 1.400 kr og bestil en entreprenør til at grave det ned under indkørslens flisebelægning.
Det får man ikke lige for det når man vender lommeulden.

  • 2
  • 3

YouSee kommer fra en monopolsituation og har fortsat i praksis et monopol mange steder, hvor deres kabler er installeret. Derfor har de været vant til at kunne tillade sig at være arrogante og have dårlig kundeservice, og denne kultur er svært for dem at ændre.

De laver de ændringer, der passer dem uden hensyn til kunderne. Deres synsvinkel er hvad er bedst for firmaet. Nyligt slukkede de også for det analoge signal, som betød flere udgifter for nogle kunder bl.a. undertegnede.

Mine dårlige erfaringer med YouSee stammer helt tilbage til deres kort til en digital boks til mit første digitale kort, det tog måneder og en masse bøvl før det virkede. Da jeg prøvede deres roste internetløsning kom den aldrig til at virke tilfredsstillende, og der var en masse bøvl og manglende interesse for at løse problemerne fra YouSee's side. Så jeg skiftede til en anden udbyder, og siden har der ikke været nogen som helst problemer.

Desværre er jeg stort set bundet til YouSee mht. til TV pga. de indlagte kabler i ejendommen, så jeg kan kun håbe på, at deres kundeservice forbedres i fremtiden, så kunderne ikke får så meget bøvl. De nylige kanalændringer hen over hovedet på folk er ikke et godt tegn.

  • 4
  • 8

Min holdning vil altid være at You See dæmper eller skærer så meget ned for sendestyrken i deres TV signal, således der så godt som ingen forstyrrelse skal til, før abonnenterne mister signalet.

Man gør dette for at man ikke skal fordele et Tv signal ind til Naboen/Naboerne.

I gamle dage og i de analoge tider levede mange med, nå ja, mindre forstyrrelser.

You See og deres udtalelser om forstyrrelser er ganske enkelt noget af det mindst troværdige der kan fremlægges. Så begynde skrive negativt om de medier der bringer samme oplysninger, dette bliver for smed at rette bager.

  • 4
  • 6

@ Anders Hald

YouSee eller TDC kan kun takke sig selv for al den dårlige omtale De har fået, og får.

At prøve skylde skylden over på de der viderebringer de dårlige oplevelser, det synes jeg er for ringe. Mit forhold til YouSee og deres godkendte kabler og stik egner sig ikke på tryk. Igen jeg stoler aldrig på YouSee.

  • 6
  • 4

Da YouSee omlagde kanalerne 1/3 kunne jeg (bosiddende på Frederiksberg) ikke længere se DR1 og DR2 og et par andre kanaler. Den korte udgave af historien er at jeg skrev til YouSee (hvor jeg blot fik svaret at jeg skulle genindlæse kanalerne: hjalp ikke) og derefter ringede til dem og talte med dem i 50 minutter(!) og efterfølgende fik tilsendt et gratis 5 meter ret tykt antennekabel (kaldet "tilslutningsledning med ferrit") som til min overraskelse løste problemet.

Jeg ser YouSees TV (DVB-C) via en "YouSee Plus" Samsung set top box. Boksen kan foretage en såkaldt avanceret modtagertest: den rapporterede signal 0 for hvad den kalder QAM 119 (dette er nok DVB-C/DVB-T kanal 35 på 586 MHz som nævnes i artiklen, men boksen siger intet derom; her sendes if. YouSee DR1, DR2, SVT2 HD, ARD HD, DR1Syn, DR2Syn) og QAM 29 (kanel/frekvens ukendt; her sendes L info). For de øvrige "QAM'er" rapporterede boksen signalstyrke omkring 55 dBuV. Med det nye kabel havde QAM 119 pludseligt 55 dBuV (men QAM 29 var stadigt 0), og de øvrige QAM'er var steget 1-2 dBuV. Jeg konkluderer at når boksen siger signal = 0 betyder det ikke at der ikke er signal, men at der er forstyrrelser.

Jeg ville mægtigt gerne vide hvad det er der forårsager disse forstyrrelser! YouSee burde da kunne finde ud af det. Har læserne af ing.dk nogen bud?

  • 5
  • 0

Man kan af antallet af thumb-down på fornuftige indlæg ovenfor se, at der er 4 Yousee-ansatte, som har læst denne side.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten