Sonos om indbygget forældelse: Vi følte, at det var det mest ansvarlige
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sonos om indbygget forældelse: Vi følte, at det var det mest ansvarlige

Højttaler-producenten Sonos ser intet galt i, at gamle modeller bliver gjort ubrugelige og skal skrottes, hvis kunderne gennem et særligt rabat-program vælger at købe nye højttalere.

Programmet har ellers fået kritik for at være et perfekt eksempel på planlagt forældelse, altså når virksomheder sørger for, at deres produkter ikke længere kan benyttes, selv om komponenterne intet fejler.

Læs også: 'Genbrugstilstand' gør din Sonos-højttaler ubrugelig. Absurd og skandaløst, siger kritikere

I en mail til Ingeniøren fremhæver Shakira Payne, som er ansvarlig for kommunikation og bæredygtighed i højttalerproducentens britiske afdeling, at programmet kun gælder fire specifikke produkter. De blev alle lanceret for mere end ti år siden.

»Det mest ansvarlige var ikke at genintroducere disse gamle produkter«

Derfor, forklarer hun, »mangler de processorkraft og hukommelse til at understøtte den moderne Sonos-oplevelse«. Hun nævner blandt andet, at de ikke er kompatible med Apples Airplay2.

»For nogle ejere er de nye features ikke vigtige, men for andre er det vigtigt at have moderne Sonos-produkter, som kan levere disse nye oplevelser,« argumenterer Shakira Payne. De kunder giver højttaler-producenten en rabat på 30 procent, men kravet er, at de sætter deres gamle produkter i en særlig »genbrugstilstand«, som gør dem uanvendelige.

»Vi følte, at det mest ansvarlige var ikke at genintroducere disse gamle produkter til nye kunder, som måske ikke ser dem i den kontekst, at det er mere end ti år gamle og derfor ikke kan levere den Sonos-oplevelse, de forventede,« begrunder bæredygtighedschefen.

Hun tilføjer, at kommer kunderne ved et uheld til at aktivere den særlige genbrugstilstand, som gør højttalerne ubrugelige, så hjælper Sonos dem »på individuel basis«.

Sonos: Vi har forpligtet os til bæredygtighed

Shakira Payne fremhæver desuden, at Sonos har »forpligtet sig til bæredygtighed«, og at det starter med designet af produkterne, som »er bygget til at holde mange år.«

»92 procent af alle de produkter, vi har solgt - selv de, som er mere end ti år gamle - er stadig i brug i dag,« understreger hun.

Ingeniøren ville derfor gerne vide, hvad Shakira Payne mener, når hun kalder det »ansvarligt« at kassere de gamle højttalere fra kunder, der vælger at opgradere, og om det er ansvarlighed over for underne, for miljøet eller for Sonos selv.

Vi ville også gerne have haft Sonos' kommentar til, at den svenske forsker Carl Dalhammer, der står bag en rapport om planlægt forældelse, kalder Sonos' »genbrugstilstand« for det perfekte eksempel.

Læs også: Forsker om Sonos' 'genbrugstilstand': Det perfekte eksempel på planlagt forældelse

Sonos er imidlertid ikke vendt tilbage med svar på vores opfølgende spørgsmål.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis de var forpligtet til bæredygtighed kunne de jo give rabatten mod at man gav sine gamle sonos-prudukter tilbage f.eks hos en salgspartner. Så kunne de istandsætte dem, og sælge dem billigt som en slags entry enhed til folk der er på vippen, men ikke overbevist om at de skal bruge 10-20.000 kr på et multirumsystem.

  • 24
  • 0

Det var måske navnet de valgte til denne tilstand der var uheldigt, eftersom det ikke passede med virkeligheden.
I øvrigt er det åbenbart kun de nyeste telefoner som er kompatible med Sonos. Jeg fik en Sonos, men min lidt ældre telefon kunne ikke installere den. Den skulle have styresystem højere end OS6. Lidt træt af denne del og hersk mentalitet, som Apple måske startede.

  • 22
  • 2

.. intet andet.

Jeg har gudskelov ikke nogen af deres produkter, men en ting jeg i hvert fald ved med 100% sikkerhed nu er, at jeg skal aldrig have noget af deres bras.

Tænk hvis bilfabrikanterne havde samme lave moral:

"Din 10 år gamle bil har ikke samme køreoplevelse som en ny, derfor har vi besluttet at du ikke kan sælge den brugt, og hvis du ved en fejl kommer til at aktivere advarselsblinket, så bliver bilen ubrugelig."

Mine omkring 40 år gamle B&W højttalere sparker stadig røv.

Der er kun en ting at sige til det: boycott Sonos - også af hensyn til signalværdien over for andre firmaer med en uanstændig miljøpolitik.

  • 71
  • 7

Jeg bliver gladere og gladere for mine skønne EPOS højttalere, som jeg købte for salget af min brugte Fiat 127 tilbage i 1988. Med en Google Cromecast Audio i forstærkeren (som også er fra forrige artusinde) har jeg sikkert bedre lyd og lavere TOC end med en Sonos, idet jeg højst risikerer teknologisk forældelse af en 300kr dims.

  • 24
  • 0

Mine omkring 40 år gamle B&W højttalere sparker stadig røv.

Men de indeholder vel heller ikke software, som ikke opdateres længere og derfor potentielt kan udgøre en sikkerhedsrisiko på dit hjemme-netværk?

I disse IoT-tider er det vel, hvis man skal lege djævelens advokat, nødvendigt at tage en beslutning om at EoL'e gammel hardware før eller siden?

Tænk på, hvor meget gammelt skrammel, der står derude - routere, printere etc. Og store dele af det er fyldt med sikkerhedshuller og udgør en trussel for resten af nettet.

Buy-back-programmer er i øvrigt ikke noget nyt. Det eneste, der ser ud til at være nyt, er, at kunden selv får lov at smide sit gamle hardware ud.

  • 8
  • 17

valgte selv Heos efter sammenligning af lydkvaliteten i forhold til Sonos.
...men der kan jo faktisk være et helt fint argument omkring beskyttelse af brugerdata. Yderst tænkeligt at enheds-ID kunne (mis)bruges til at opsnuse tidligere spillede numre - og hvem vil gerne afsløres i at have for dårlig musiksmag!?!?

GDPR rules!

  • 5
  • 1

Nu skal vi passe på, at det hele ikke går i selvsving.

Sonos har gjort i nælderne med nogle uheldige formuleringer. Så langt så godt.

Men der er altså ikke tale om "indbygget forældelse" som overskriften hævder. Der er heller ikke tale om at man ikke kan sælge sin enhed brugt, som andre hævder.

Sonos har tilbudt en skrotningspræmie, hvor man mod at skrotte sit produkt får rabat på et nyt. Sonos har så taget den dovne vej og klaret skrotningen via software. Dette selvfølgelig for at sikre sig, at folk ikke får rabatten og fortsætter med at bruge det skrottede produkt.

Sonos burde have givet skrotpræmien ved indlevering til en forhandler, som kunne klare skrotningen forsvarligt. I virkeligheden ikke spor anderleds end det foregår i bilindustrien og mange andre steder. Og det er der vel ikke ret mange, der har noget i mod?

Sonos er glade, for de sælger flere produkter. Sonos' kunder er glade for de sparer penge. Hvad er egentligt problemet her?

Jeg tror folk bliver foragede over, at Sonos opfordrer folk til at skrotte velfungerende produkter. Det er ikke i tidens ånd, og det kommer der selvfølgelig en reaktion på. Den burde Sonos have set komme, men så er det vel heller ikke værre? I virkeligheden er det mere et retorisk problem end et praktisk. Men i dag hvor alt primært handler om hvilke ord vi bruger, er det selvfølgelig også sprængfarligt nok i sig selv.

PS Den anden dag smed jeg en iPhone 3GS ud. Den fungerede egentligt fint - som den altid har gjort. Ingen indbygget forældelse, ingen killswitch. Tiden var bare løbet fra den. Jeg kendte heller ingen andre, der ville have den. Hvis nu Apple havde tilbudt mig en skrotningpræmie, havde jeg taget imod med kyshånd. Gør det mig til skurk her? Apple?

  • 28
  • 7

I øvrigt:

Mit setup består af Sonos-enheder købt mellem 2006 og 2018. De virker fint i dag. Hele tiden opdateret fra Sonos' side med ny firmware. Det er nærmest definitionen på at undgå udsmidning.

Jeg har et produkt lanceret før iPhonen blev lanceret, som jeg i dag kan styre via selvsamme iPhone. Havde Sonos gjort som alle andre og lanceret "dumme" produkter uden mulighed for firmwareopdateringer, havde jeg kunnet smide halvdelen af mit setup ud hver gang der kom ny teknologi. Sonos har rent faktisk sørget for at mit nu næsten 15 år gamle produkt altid har virket moderne og fungeret med tidens krav. Selv ting som Sonos ikke kunne vide noget om, da de lancerede deres produkt er understøttet i dag. Jeg kan faktisk ikke komme på noget andet elektronikprodukt, som har holdt sig så ung som mit gamle Sonos-system.

Sonos er havnet i et selvforskyldt stormvejr, men at kalde deres produkter for noget bras er dybt urimeligt. Sonos er tværtimod løbet ind i det problem, at deres produkter har været for gode, så folk har holdt igen med at skifte dem ud. Hvor mange andre bruger deres 15 år gamle computere, telefoner, printere med fuldt udbytte i dag? Jeg gør i hvert fald ikke. Mens mit Sonos-setup består, har jeg skiftet TV, smartphone, brødrister, bil etc. flere gange. Jeg har aldrig skænket det en tanke at smide en Sonos-enhed ud. De fungerer super skarpt og er altid fuldt opdateret ift. sikkerhed og funktionalitet.

  • 22
  • 1

Det er nok ligemeget hvilket mærke man vælger John.
Meget få af dem er "Peer Reviewet" . Og selv om TÆNK prøver at sammenligne og give karakterer. Så er selv deres bedste valg, nok det bedste af den forsamling de bedømmer, men langt fra den kvalitet der kan fremstilles.
Nu er det højtalere der er i vælten i denne tråd og dengang nin hørelse var normal var det Lansing der var sagen. Spænd sikkerhedsbælterne for nu skal vi høre sterio

Men siden er min hørelse gået noget ned af bakke og hvor har det sparet mig mange penge. Jeg klarer mig let med mine "Creative" PC højtalere som jeg har fået af min søn fordi han ikke klare at høre på dem mere.

Lansing højtalerne var dyre, men blev solgt godt :) og siden har jeg ikke investeret i nye højtalere for de giver mig ikke en bedre fornemmelse. Og når jeg hører B&O begriber jeg ikke at man vil ofre den mængde kr. for at høre Hard Rock.

  • 4
  • 7

Hvis SONOS havde været rigtigt fede, havde de lavet et opgraderingsprogram. Det ville ikke være for alle, men hvorfor ikke sælge ny indmad?

Køb denne her plade og lod disse kabler sammen og vupti, så understøtter din 10 år gamle SONOS de nyeste teknologier, som eks. AirPlay 2.

Jeg tænker at de fleste SONOS ejere mindst kender én person, der ville kunne hjælpe med at skifte den smule indmad der skal skiftes.

  • 11
  • 3

Det med at tilføje ny funktionalitet til gamle produkter i stedet for at kassere dem, er der et konkret eksempel på med "BeoCreate" (eller re-create:
https://www.hifiberry.com/beocreate
Der er elektronik til streaming, S/PDIF-indgang, DSP og 4-kanals forstærker, der egner sig til at gøre passive højttalere aktive.

Dertil er der lavet montage-ramme og DSP-indstilinger, der passer specifikt til 3 modeller af B&O's højttere (CX50, CX100 og RL6000). Med tuning af EQ og delefrekvens foretaget af B&O og erstatning af det passive delefilter, formoder jeg at de kan lyde bedre end originalt.

DSP'en er en type (fra Analog Devices) der kan indstilles via en grafisk brugerflade, hvis man ved hvilke filtre man vil indsætte og afprøve. Elektronikken fra HiFiBerry kan altså bruges som generisk hardare af folk der kan finde ud af at konfigurere og indstille et delefilter, bruge Windows-programmer og forstå en smule snirklet dokumentation/videoer.

Anmeldelse: https://hackspace.raspberrypi.org/articles...

  • 6
  • 0

Hvis Sonos var så miljøbevidste som de selv gør sig ril, så undrer der mig meget at deres nyeste produkter stadig bruger en frygtelig masse stand-by effekt. Gamle produkter kunne bruge op til 15-23W og nye fortsat over 10W. Der er en undtagelse i direktivet når man snakker netværksafhængige enheder, men en højttaler kan sagtens designes således at den stort set intet effekt bruger selv om den “lytter” på et Wifi-signal om at nu skal den spille.

  • 8
  • 0

Vi havde talt om Sonos. Men nu :-(
Jeg vil ALDRIG købe et apparat hvor jeg ved der er en indbygget forældelse. Det er noget svineri.! Og uanset hvor fint et produkt er, og hvor mange "følgere" på nettet - den slags bør stoppes. Og den eneste ved der virker, er enkelt
- Stop med at købe produkterne.!
Jeg har stadig min gamle B&O radio som jeg købte for opsparede lommepenge i ca. 1975 - Den modtager stadig fint radio.
Men misforstå mig ikke. Jeg er på ingen måde modstander af fornyelse og ny teknologi. Tværtimod.
Men jeg synes at vi alle skal tage kraftig afstand fra produkter med indbygget udløbsdato. Som fx. en HP. printer jeg "Havde" som pludselig meldte blæk fejl. jeg skiftede farvepatroner(dyrt), stadig fejl. en web søgning og mere check viste at dens interne timer var udløbet. Alt var fint og i orden, men nu mente HP at jeg skulle købe en ny. Det gjorde jeg så ... men aldrig mere en HP.

  • 6
  • 1

Ja såmænd, mine 801 første generation har dog en så blød diskant at man ikke kan forstå hvad folk siger eller synger. Så nu er de skiftet ud til højttalere der, i en direkte sammenligning, lyder næsten ligesom Quads elektrostatiske, men er en del mere WF, Quads Z-serie, som ikke lyder af noget, mange synes de er kedelige.


Heri ligger meget af pointen med moderne aktive højttalere. Man kan pga den nu meget lavere pris på hhv forstærkere og DSP, lave en højttalere der potentielt passer noget bedre i dit lytterum. Om det så i praksis fungere efter hensigten er så en noget andet snak.
Dine originale 801'ere blev beskrevet således i Stereophile:
"Since the introduction of the original B&W 801 monitor loudspeaker in 1980, it has been adopted as a reference by several recording studios around the world, Over the past five years, I have seen 801s present in just about every recording session with which I have been artistically involved. While the original 801 monitor had its strong points, I was never satisfied with the detached and muddy-sounding bass, discontinuous driver balance, and low sensitivity. Unless this speaker was driven by an enormous solid-state power amplifier, with an elevated high-frequency response, the tubby and slow bass response often obliterated any detail in the two bottom octaves of musical material. "

Så en simpel stribe specifikationer og et par målinger af dine højttalere, havde tydeligt fortalt om problemet, lang tid før man behøvede at overveje et køb.
Men en billig DSP og et bare simple stereoforstærkere. og du ville kunne lave dem aktive og voldsomt meget mere velspillende end originalen.
Specifikationer er dog ikke altid nemme at få fat i. Selv på moderne produkter, skal man grave dybt for at få de rigtig tal og kurver.

Og dette problem render os selvbygger tit ind i. Vi møder folk der ønsker en given lyd, men ikke nødvendigvis har viden eller lyst til at forstå eller sætte sig ind i hvorfor noget lyder, som det gør.
Og tro mig, der bliver arbejdet hårdt for at skabe nogle auto-løsninger, for at løse det klassiske problem med noget så banalt, som en nogenlunde lineær frekvensgang, lige foran højttaleren.
Folk som, Earl Geddes, Sean Olive, Floyd Toole, osv osv. har i årtier lavet et stort stykke arbejde for at skabe nogle meget solide og let beviselige teorier, til at kortlægge hvad der skal til for at opnå fornuftig lyd.
Uheldigvis er mange moderne lydsystemer, blot nogle baggrundsstøjsendere, som ikke rigtig formår at spille godt, men heller ikke rigtig gør noget voldsomt forkert...... og så er mange tilfredse. Men de er også tiltænkt masserne, som samtidig ikke ved så meget om emnet og derfor typisk bare køber skidtet, ligesom alt muligt andet moderne elektronik.
Som det allerede er skrevet, så lad simpelthen være med at købe skidtet, hvis ikke du kan leve med deres politik. Jeg køber af samme årsag aldrig et Apple produkt.
Men folket går voldsomt op i design, størrelse og specifikke tekniske finurligheder. Hvilket så også burde fortælle dem, at de ikke nødvendigvis køber et holdbart produkt. Se bare det klassiske NAD tv fra hifiklubben, med indbygget harddiskoptager, T, S og C tuner og hvad ved jeg. 1-2 år senere var det forældet og hifiklubben tilbød en billig ekstern tuner for at kunne fortsætte med at se tv - dog uden muligheden for at optage tv, som ellers var et af tv'et smarte feature.
At beholde et par gamle højttallere er jo bare en logisk fornuftig løsning i denne sammenhæng, som dog ikke tager hensyn til mode, indretning og andre døgnfluetendenser. De kan i grove træk ikke blive forældet. Men det kan små kompakte og integrede løsninger meget nemt. Og os med reparationserfaring, kan jo også nemt skrive under på, hvilket produkt vi helst ville udføre service på.
Kender også mange i dag, der ikke har et normalt tv med typiske betalingskanaler.
De bruger sådan set bare tv'et, som en monitor og streamer så med en mini-pc eller lignende, hvor man selv kan bestemme software og indstillinger. Hvilket er en glimrende ide, fordi tv'ets processor/software typisk er for sløv eller forældet, før du næsten når hjem og sætter det til.
Jeg har ca haft 90 % genbrugselektronik i de sidse 10-15 år. Og har hjulpet en hel del andre med gør præcis det samme - i sammenhæng med grundig overvejelse af deres behov, hvilket nok står lidt i kontrast til typisk marketing.

  • 3
  • 0

Jeg vil ALDRIG købe et apparat hvor jeg ved der er en indbygget forældelse.


Ejeren skal af egen vilje og helt frivilligt deaktivere sin gamle Sonos permanent for at få rabat på en ny.

Hvordan pokker kan det afføde beskyldninger om indbygget forældelse?

Lad os gemme det udtryk til de situationer, hvor det hører hjemme:
Hvor noget holder op med at fungere, blot fordi producenten ikke vil have det til at holde længere, uanset at ejeren gerne ville havde til at blive ved med at fungere.

  • 6
  • 3

Ja, jeg har en Yamaha R-N500 receiver der ikke længere kan opdateres med software. Listen til netradio stationerne ligger på en server der nu koster et beløb per år. Dette krumspring fra Yamaha´s side kommer som dette apparat er 3 år gammelt. Ikke mere Yamaha blandt mine fremtidige indkøb. I den anden ende er Logitech Squeezebox Touch. Den virker endnu og er meget ældre. Netradio listen er også på nettet, men kan let redigeres i en browser. +1 til Logitech herfra.

  • 4
  • 0

Alt elektronik har vist indbygget forældelse!

Når producenten skal købe komponenter ind så er der forskel på holdbarheden af disse.

Typisk er det nok et spørgsmål om pris og at kunne overholde garanti og reklamationsret. Så hvis de kan spare lidt på at de købte kompomenter har en forventet levetid på 3 år frem for 10 år eller mere så gør man nok det? Hvis man er et high end brand så vælger man måske de +10 år.

  • 0
  • 0

Alt elektronik har vist indbygget forældelse!

Der kan være tale om forsæt, dvs. direkte designet forældelse, eller der kan bare være tale om dårlig kvalitet / billige komponenter, men det gør det da stadigvæk ikke acceptabelt at man driver en forretning hvor man er ligeglad med kunderne, bare garantien er udløbet.

Eksempelvis har jeg en ca. 30 år gammel JVC forstærker som stadig spiller fortrinligt og min daglige arbejdshest er en næsten 12 år gammel Thinkpad T61 - bevares, den har over tid fået mere hukommelse, en bedre skærm, SSD og jeg er på batteri nummer 3.
Men det er stadig en fremragende maskine.

Omvendt så har jeg været ude for et større antal Acer booksize computere som døde på stribe da de var et par år gamle, pga. dårlige lytter og fejldesignet køling.

  • 4
  • 0

I øvrigt er det åbenbart kun de nyeste telefoner som er kompatible med Sonos. Jeg fik en Sonos, men min lidt ældre telefon kunne ikke installere den. Den skulle have styresystem højere end OS6. Lidt træt af denne del og hersk mentalitet, som Apple måske startede.

Jeg går ud fra at du har Android da iOS kravet er iOS11.
iOS11 kan køre på over 6 år gamle apple devices, så måske du skulle lade din harme gå ud over din mobilfabrikant istedet?

  • 1
  • 2

Tænk hvis bilfabrikanterne havde samme lave moral:

"Din 10 år gamle bil har ikke samme køreoplevelse som en ny, derfor har vi besluttet at du ikke kan sælge den brugt, og hvis du ved en fejl kommer til at aktivere advarselsblinket, så bliver bilen ubrugelig."


Det er så langt fra sammenligneligt.
Sonos lukker ikke dine devices, det skal du selv vælge at gøre for at opnå rabaten.
Desuden har Sonos devices en langt længere levetid end stort set alt andet i brancen.

Lad mig gætte: du har en android telefon og syntes det er helt okay at der ikke kommer opdateringer til den efter et til to år?

  • 1
  • 4

Tænk på, hvor meget gammelt skrammel, der står derude - routere, printere etc. Og store dele af det er fyldt med sikkerhedshuller og udgør en trussel for resten af nettet.


For slet ikke at tale om stømforbruget, nu vi er igang med hvad der er klimavenligt.

En Play:5 (gen1) (som er en del af upgrade programmet) bruger fx. 8 watt i standby!!

Hvis de ikke blev kasseret, ville de formodentlig ryge ned i kælderen eller garagen, hvor de ville tilbringe 99% af deres tid på at bruge strøm til ingen nytte.

  • 0
  • 4

Hvis Sonos var så miljøbevidste som de selv gør sig ril, så undrer der mig meget at deres nyeste produkter stadig bruger en frygtelig masse stand-by effekt. Gamle produkter kunne bruge op til 15-23W og nye fortsat over 10W.


Der er nu igen af deres produkter der bruger 10W i standby:
https://support.sonos.com/s/article/256?la...

Men ellers er jeg helt enig med dig. En iPad kan holde flere uger på sit batteri, og stadig være klar til at ringe så snart der kommer et skype kald.
Det kan gøres meget bedre!

  • 0
  • 3

Men jeg synes at vi alle skal tage kraftig afstand fra produkter med indbygget udløbsdato. Som fx. en HP. printer jeg "Havde" som pludselig meldte blæk fejl. jeg skiftede farvepatroner(dyrt), stadig fejl. en web søgning og mere check viste at dens interne timer var udløbet. Alt var fint og i orden, men nu mente HP at jeg skulle købe en ny. Det gjorde jeg så ... men aldrig mere en HP.

Sonos upgrade program er nu slet ikke indbygget forældelse, tag nu lige og så artiklen igen.
Hvad HP andgår er jeg tilgengæld 100% enig med dig. De fleste printer producenter er nogen svin hvad det angår, en del af dem har enda også regionslåste blækpatroner!! (HP incl.).

  • 1
  • 2

Som en masse bilmodeller pumper op som et fantastisk salgsargument i reklamerne, er sikkert af samme skuffe. En bil der holder 10-12 år vil givet vis opleve samme forældelse af denne teknologi.

Svarende til hvis min gamle Fiat Punto havde iPod, Nokia eller BlackBerry support.

  • 0
  • 0

Før du kommer for godt igang med dine stråmænd, så vil jeg anbefale dig at læse og forstå hvad jeg ellers har udtalt om emnet!

https://ing.dk/blog/hvordan-gaar-med-forbr...


Ja okay du har ret: det forstod jeg så ikke...
Hvad har din Metro vaskemaskine at gøre med din Android mobiltelefon?

Mit argument var at det var rimeligt nok af Sonos at forvente at din telefon havde et ikke alt for gammelt OS.
Og at hvis din gamle telefon ikke kunne opgraderes til et nyere OS, så var det nok nærmere telefonfabrikanten du skulle gribe fat i.

OT: min forældre overtog den vaskemaskine der stod i huset da de købte det, før jeg blev født. Den blev først udskiftet flere år efter jeg flyttede hjemmefra (har vel været >25år på det tidspunkt).
Ja det var en dyr maskine, men det var IKKE en Miele...

  • 0
  • 2

Lad mig gætte: du har en android telefon og syntes det er helt okay at der ikke kommer opdateringer til den efter et til to år?

Den vil jeg godt svare på. Jeg har en Android telefon, og i øvrigt en iPhone som arbejdstelefon. Hver anden uge fortæller æbletelefonen mig at den skal opdateres, mens den stadig har den halve strøm tilbage. Jeg orker ikke at bruge den.

Kunne godt tænke mig at høre panelet her, på en 10 skala - hvor mange opdateringer er rare at få, og hvor mange giver som oftest bare bøvl uden anden værdi?

  • 3
  • 0

nos har tilbudt en skrotningspræmie, hvor man mod at skrotte sit produkt får rabat på et nyt. Sonos har så taget den dovne vej og klaret skrotningen via software. Dette selvfølgelig for at sikre sig, at folk ikke får rabatten og fortsætter med at bruge det skrottede produkt.

Kan sagtens forstå argumentationen.

Jeg er den glade ejer af sonos, men fornøjelsen går af. Når tilbudet på ombytnint til nyt lyder på, at jeg kan få en eks play 5, mod at aflevere min gamle play 5 også få 30 procent i rabat på det nye produkt. For en 6 år gammel højttaler?? som i dere øjne er forældet.

Hvis jeg skifte alle de gamle højttalere ud efter 6-10 år, så bliver det pludselig en dyr fornøjelse. Så burde man som andre skriver gå oldshcool med gamle forstærkere og højttalere, sammenkoblet med eks. en chromecast. Det er en bedre ROI Sammenlignet med SONOS.

For mig at se, så er det bare at vi skal forbruge mere og bæredygtighed er bare et buzzword de anvender.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten