Sommervarme skal opvarme Hollands cykelstier om vinteren

Illustration: European Geothermal Energy Council

Flere byer i Holland undersøger nu muligheden for at få opvarmet cykelstier om vinteren med sommerens varme. I kampen for at trække hollænderne ud på cyklerne vil de have cykelstier fri for is og sne. Især den uforudsigelige sorte is og morgenfrost efter klare nætter skal kommes til livs.

Varmen bliver fanget om sommeren, hvor vejen fungerer som et solpanel og opvarmer helt almindeligt vand. Det bliver holdt varmt med geotermisk energi i rør 30-50 meter under jorden.

Om vinteren bliver det varme vand igen pumpet op i varmevekslere under vejoverfladen, som derfor vil være sne- og isfri.

Den schweiziske bro ved Därligen, som er opvarmet med varme fra et geotermisk energilager og derfor er uden sne og is. Illustration: European Geothermal Energy Council

Læs også: Sort på hvidt: Cykelstier er en bedre forretning end nye veje

En af byerne, der viser interesse for konceptet, er den østhollandske by Zutphen, som blot har 40.000 indbyggere. De venter på en undersøgelse fra konsulentfirmaet Taws, som skulle ligge klar i starten af det nye år.

Teknikken er i brug på udsatte steder

Tilsvarende teknik er allerede i brug. Et eksempel er en tosporet vejbro ved Därligen i Schweiz, der som bro var særligt ramt af glatføre. Men nu holder systemet altid vejtemperaturen på over 3 grader.

I Danmark har man også tanker om at bruge den samme teknologi, oplyser Vejdirektoratet, men der er ingen konkrete projekter i gang. Vejdirektoratet fokuserer derimod på teknologier til at forbedre vejene mod nedbør og oversvømmelser.

Sverige har planer om at bruge geotermisk lagret varme til at holde udsatte vejstrækninger isfri. I slutningen af oktober skrev den svenske nyhedsside Ny Teknik, at den svenske pendant til Vejdirektoratet har fået 750.000 kr. til at teste brugen af sommeropvarmede vinterveje på et par projekter.

Læs også: Lasermåling afslører bumpede cykelstier

Om det hele er rentabelt kan diskuteres. Hollænderne fra konsulentfirmaet Taws argumenterer for de opvarmede cykelstier med ingen saltspredning, mindre forurening, hvis flere vælger cykel frem for bil og færre omkostninger til cykeluheld. Der sker omkring 7.000 cykeluheld i Holland årligt, hvoraf 5-10 procent skyldes glat føre om vinteren.

Prisen for en opvarmet cykelsti i Holland ligger på mellem 150.000 og 300.000 kr. pr. kilometer ifølge Taws. Herhjemme betaler vi 8 mio. kr. for 1 km københavnsk cykelsti.

Dokumentation

Teknisk Ukeblad: Denne løsning skal give isfrie sykkelveier
Ny Teknik: Sommarvärme mot blixthalkan (sort is)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes det lyder som en god idé - men hvis man alligevel skal igang, f.eks. når man laver en ny vej, hvorfor så ikke gøre det under hele vejen.

8 mio,- pr. kilometer cykelsti - er du da sindsyg?!! Det er da helt vildt. Hvad koster en vej så? Det er da fuldkommen vanvittigt.

  • 0
  • 0

8 mio,- pr. kilometer cykelsti - er du da sindsyg?!! Det er da helt vildt. Hvad koster en vej så? Det er da fuldkommen vanvittigt.

Something's rotten in the state of Denmark....

hvis vi er 24 gange dyrere end Holland (Nederlandene). For en cykelsti uden varme.

  • 0
  • 0

8 mio,- pr. kilometer cykelsti - er du da sindsyg?!! Det er da helt vildt. Hvad koster en vej så? Det er da fuldkommen vanvittigt.

Sikkert det samme, for det er ikke astfalten der koster 8.000.000 pr km, men det koster at grave i KBH fordi der i forvejen ligger så meget i jorden at der skal håndgraves over det meste... Samtidig kan man ikke have en skurby nogen steder og man skal køre al jord væk og tilbage, den kan ikke lige smides i en bunke ved siden af vejen...

  • 0
  • 0

Man kan da få pigdæk til cykler. Bruger man dem, får man også lidt ekstra motion. Må da være langt billigere at forære dem til cyklisterne, end det foreslåede projekt.

  • 0
  • 0

Mon dog? Pigdæk virker sikkert bedre på is og hård sne, men står knap så fast på våd og tør vej, som vejene jo er det meste af året. Cykelhandlerne vil måske få kronede dage, al den stund ikke alle har tid eller evner at skifte dæk flere gange om året.

  • 0
  • 0

Sidst i 90'erne kostede det 5.000 kr pr m. kantsten i Kbh. samtidige Vlits-projekt i Holland, en ca 12 km klimatilpasset cykelrute ml. Eindhoven og Helmond, endda projekteret med svagt propelleret medvind, var estimeret til 4.000 kr pr m.

Ja, prisen for cykelsti, er fordoblet på ti år.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten