Sommerkurser trækker udenlandske cleantech-talenter til Danmark

115 udenlandske studerende mødte i dag op ved eksamensbordet for at brillere med dansk cleantech-viden. De har nemlig brugt de seneste to uger af deres sommerferie på et intensivt sommerkursus arrangeret af Aarhus Universitet i samarbejde med den danske cleantech-industri.

Det er med til at sætte Danmark på det grønne verdenskort og på sigt trække unge talenter til landet, vurderer Per Hessellund Lauritsen, som til dagligt er forskningschef i Siemens Wind Power og deltager på kurset som vejleder for de studerende.

»De studerende har fået et godt kendskab til Danmark. Det betyder, at det ikke vil være fremmed for dem at søge job i Danmark, hos os eller andre i industrien. Så vores rekrutteringsfelt bliver lige pludselig meget større,« siger han.

Sommerkurset i vindenergi havde 44 elever. I alt er 115 elever taget til Danmark for at bliver undervist i dansk cleantech. (Foto: Henrik Olsen) Illustration: Henrik Olsen

Per Hessellund Lauritsen lægger ikke skjul på, at han har lagt mærke til dygtige studerende blandt de besøgende, og at han håber, at det på sigt kan føre til en ansættelse hos Siemens. De skal dog først hjem og gøre deres uddannelse færdig.

Ulrich Madsen, der er CS Application Manager i Novozymes, er også begejstret for sommerkurserne. Han ser det som en mulighed for Novozymes til at udbrede kendskabet til virksomheden.

»Den måde, man producerer bioethanol på i Danmark og Europa, er anderledes end den måde, man gør det på i Sydamerika og USA. Derfor har vi brug for folk rundt omkring i verden, som har kendskab til den måde, man gør tingene på lokalt,« siger Ulrich Madsen.

Undervisning til virkeligheden

Det er ikke kun biobrændsel og vindenergi, de udenlandske studerende bliver udfordret med. For i alt er der fire sommerkurser, som også byder på viden om el og fjernvarme.

Kursisterne slutter af med et fælles projekt, som de skal forsvare som en del af kursets afsluttende eksamen.

Her har de fået til opgave at udarbejde et produktkoncept til et interessant marked. På kurset for vindenergi er der blandt andet grupper, der har valgt at arbejde med arktiske møller, og andre med møller designet til det varmere afrikanske klima.

»Opgaven handler i høj grad om at få eleverne til at tænke i helheder. Det kan godt være, at de arbejder med teknik og teknisk design, men de skal også lære at tage højde for, at det skal kunne sælges. Det er de ikke vant til på universiteterne,« siger Per Hessellund Lauritsen og fortsætter:

»Specielt det at tænke test og få valideret, at designet nu også kan holde til det, man regner med. Den del mangler ofte i universitetsopgaver, men det er jo den virkelighed, de kommer ud til.«

Ud over viden kan kursisterne tage fem ECTS-point med hjem.