Milliarder er blevet investeret i udviklingen af solid state-batterier, men der findes i dag ingen fabrikker, der masseproducerer elbil-batteriernes ‘hellige gral’. Det kan dog snart være fortid. I den seneste tid har flere virksomheder meldt sig på banen i kapløbet om at bygge verdens første fabrik til kommerciel produktion af solid state-batterier til elbiler.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Her en youtub fra The Limiting Factor. Følges af 65.600 abonnenter
Her en opsumering af de tidliger 17 indlæg ( anelyser ) af Teslas 4680 batterier. Fra råstoffer til hvad vi skal forvente i de kommende år .
#18 Ni måneders forskning om Tesla -batteridag // + fremskrivninger!
Det er særdeles positivt at bla VW mf støtter forsking i SS batterier. Ved + 400 wh/kg vil batterierne nå et nivo hvor indenrigs flyving ( op til 1000 km) vil være en mulighed.
Det kommer sansynligvis til at tage nogle år at gå fra pilotprojekt til produktion af betyding. De vandrør jeg lytter til mener det bliver i sidste halvdel af 20'erne. Ind til da må vi "nøjes" med Tesla 4680 batterier som er lige på trapperne med masseproduktion .
Det forventes at produktionskapasiteten slut 2022 vil have nået ca 100 Gwh . Målet for Tesla er 3 Twh i 2030 . hvilket bla er +10 gange mere en VW ambitioner. 2 Twh vil i runde tal være nok til produktion af ca 20 mill biler . Den sidste Twh skal bruges til Mega Pawervalls og hus Pawerwals hvis alt går efter planen .
I videoen nedenfor fremgår det at i dag koster 1kwh batterie ca 100 $ og vil være faldende over de næste 3-4 år til ca 50 $ , så det er den pris som SS batterier skal kunne konkurere med .
ps inden man bruger mega mange mia kr ( skatte kr) på P2X bør man nok lige tjekke hvor hensigtsmæssigt og om det vil være økonomisk rentabel at satse på P2X .
Tesla NEWEST EV Batteries vs Solid State Lithium Metal Batterieshttps://www.youtube.com/watch?v=Ln0Gvx3Hv3E
Det kan alle batterier, der ikke er på markedet endnu.I en tidligere artikel fremgår det at: << Nyt solid state-batteri kan op- og aflades 10.000 gange<<
Der er ikke mange andre teknologier, der har så meget vaporware som nye batteriteknologier. Og mens vi venter, udvikler de kendte batteriteknologier sig stille og roligt. Når de nye batteriteknologier endelig kommer på markedet, er mit gæt, at de ikke vil føles som en revolution, men blot næste trin i den gradvise udvikling.
"Nu bygges fabrikkerne" Det er pilot anlæg der bygges....
Investeringsmarkedet har ikke meget tillid til Quantumscape. Aktien handles til godt 20 USD. Den var kortvarigt over 100 USD men er faldet jævnt siden toppen omkring nytår. Yderst spkulativ EV aktie.
Volkswagen leder desparat efter et "strå" der kan redde dem. Måske er Quantumscape deres redning, men jeg giver det ikke over 10% chance.
Der var en "sag" i foråret..... Det er muligt at Scorpion Capital har en interesse i at tale aktien ned.... Det er også muligt at der var noget om sagen.....
https://insideevs.com/news/501549/short-seller-targets-quantumscape-ssb/
Der er en elektrolyt, den er bare ikke flydende.
Der har ALTID været en elektrolyt i ETHVERT batteri. Hvordan og hvorfor kan det fungere uden en elektrolyt?
I en tidligere artikel fremgår det at: << Nyt solid state-batteri kan op- og aflades 10.000 gange<<Der skrives ikke noget om levetiden for batteriet?
Der skrives ikke noget om levetiden for batteriet?
Fra prototype-fabrik til kommercielle produkter - hvor mange år kan det tage? 5, 10?