Solid state-batteriet kan revolutionere elbilerne: Nu bygges fabrikkerne

Plus31. august 2021 kl. 03:059
Solid state-batteriet kan revolutionere elbilerne: Nu bygges fabrikkerne
Illustration: Quantumscape.
Pilotanlæg, der senere skal udbygges til at masseproducere solid state-batterier, kan stå færdige allerede i år.
Artiklen er ældre end 30 dage

Milliarder er blevet investeret i udviklingen af solid state-batterier, men der findes i dag ingen fabrikker, der masseproducerer elbil-batteriernes ‘hellige gral’. Det kan dog snart være fortid. I den seneste tid har flere virksomheder meldt sig på banen i kapløbet om at bygge verdens første fabrik til kommerciel produktion af solid state-batterier til elbiler.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
31. august 2021 kl. 19:36

Her en youtub fra The Limiting Factor. Følges af 65.600 abonnenter

Her en opsumering af de tidliger 17 indlæg ( anelyser ) af Teslas 4680 batterier. Fra råstoffer til hvad vi skal forvente i de kommende år .

#18 Ni måneders forskning om Tesla -batteridag // + fremskrivninger!

https://youtu.be/5v-DTS-ibow

8
31. august 2021 kl. 19:28

Det er særdeles positivt at bla VW mf støtter forsking i SS batterier. Ved + 400 wh/kg vil batterierne nå et nivo hvor indenrigs flyving ( op til 1000 km) vil være en mulighed.

Det kommer sansynligvis til at tage nogle år at gå fra pilotprojekt til produktion af betyding. De vandrør jeg lytter til mener det bliver i sidste halvdel af 20'erne. Ind til da må vi "nøjes" med Tesla 4680 batterier som er lige på trapperne med masseproduktion .

Det forventes at produktionskapasiteten slut 2022 vil have nået ca 100 Gwh . Målet for Tesla er 3 Twh i 2030 . hvilket bla er +10 gange mere en VW ambitioner. 2 Twh vil i runde tal være nok til produktion af ca 20 mill biler . Den sidste Twh skal bruges til Mega Pawervalls og hus Pawerwals hvis alt går efter planen .

I videoen nedenfor fremgår det at i dag koster 1kwh batterie ca 100 $ og vil være faldende over de næste 3-4 år til ca 50 $ , så det er den pris som SS batterier skal kunne konkurere med .

ps inden man bruger mega mange mia kr ( skatte kr) på P2X bør man nok lige tjekke hvor hensigtsmæssigt og om det vil være økonomisk rentabel at satse på P2X .

Tesla NEWEST EV Batteries vs Solid State Lithium Metal Batterieshttps://www.youtube.com/watch?v=Ln0Gvx3Hv3E

7
31. august 2021 kl. 17:04

I en tidligere artikel fremgår det at: << Nyt solid state-batteri kan op- og aflades 10.000 gange<<

Det kan alle batterier, der ikke er på markedet endnu.

Der er ikke mange andre teknologier, der har så meget vaporware som nye batteriteknologier. Og mens vi venter, udvikler de kendte batteriteknologier sig stille og roligt. Når de nye batteriteknologier endelig kommer på markedet, er mit gæt, at de ikke vil føles som en revolution, men blot næste trin i den gradvise udvikling.

6
31. august 2021 kl. 14:40

"Nu bygges fabrikkerne" Det er pilot anlæg der bygges....

Investeringsmarkedet har ikke meget tillid til Quantumscape. Aktien handles til godt 20 USD. Den var kortvarigt over 100 USD men er faldet jævnt siden toppen omkring nytår. Yderst spkulativ EV aktie.

https://www.google.com/finance/quote/QS:NYSE?sa=X&ved=2ahUKEwjrktnoodvyAhVsS_EDHWAyD3EQ_AUoAXoECAEQAw&window=1Y

Volkswagen leder desparat efter et "strå" der kan redde dem. Måske er Quantumscape deres redning, men jeg giver det ikke over 10% chance.

Der var en "sag" i foråret..... Det er muligt at Scorpion Capital har en interesse i at tale aktien ned.... Det er også muligt at der var noget om sagen.....

https://insideevs.com/news/501549/short-seller-targets-quantumscape-ssb/

5
31. august 2021 kl. 14:24

Der er en elektrolyt, den er bare ikke flydende.

4
31. august 2021 kl. 13:51

Der har ALTID været en elektrolyt i ETHVERT batteri. Hvordan og hvorfor kan det fungere uden en elektrolyt?

2
31. august 2021 kl. 12:00

Der skrives ikke noget om levetiden for batteriet?

1
31. august 2021 kl. 09:24

Fra prototype-fabrik til kommercielle produkter - hvor mange år kan det tage? 5, 10?