Solcelletræer lagrer strøm og oplader elbiler i skyggen

Sådan kunne fremtidens erhvervsparkering se ud med energitræer. Illustration: SolarBotanic

Snart vil du kunne oplade din elbil med solenergi ved at koble den op til en ladestander formet som et træ.

Det er det britiske firma SolarBotanic Trees (SBT) som står bag de såkaldte energitræer.

Først og fremmest skal energitræerne sælges til erhvervsparkeringspladser, skriver mediet Interesting Engineering.

»SolarBotanic Tree er ideel at anvende sammen med erhvervsparkering, hvor træet kan indsamle og lagre solenergi samt muligheden for hurtig opladning af elbiler,« skriver firmaet på deres hjemmeside.

Formen ligner en kæmpe svamp, hvor firmaet hævder at bruge verdens første 3D-bladformet solcelle-nanoteknologi, der anvender ultratynd solcellefilm. Det giver hvert træ en elproduktionskapacitet på 5 kW.

SBT har designet et Energy Management System, der bruger kunstig intelligens til at regulere opsamlingen og frigivelse af strøm, som kan forsyne et hus med strøm og oplade en elbil.

Det er muligt at koble flere træer sammen til en ‘skov’, så de kan forsyne flere husstande med strøm. Hvis energitæerne kobles til elnettet kan træet at lagre billigere strøm uden for spidsbelastninger, der senere kan blive solgt videre.

Andre versioner af energitræet er på tegnebrættet, blandt andet et energitræ, der skal optage vind- og solenergi.

Hverken prisen på et energitræ eller prisen per kilowatt er blevet oplyst. SBT arbejder også på at opnå endnu en finansieringsrunde for at kunne betale for en opskalering af produktionen. Firmaet håber, at en større produktion vil gøre energitræerne mere prisvenlige.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Det er det britiske firma SolarBotanic Trees (SBT) som står bag de såkaldte energitræer"

Lyder det ikke som om det burde hedde SFP (Send Flere Penge)?

Ideen er totalt tåbelig. ?

  • 45
  • 3

Udnyt de "ubrugelige"/frie arealer vi i forvejen har, f.eks. midterrabatten på motorvejen.

Sæt solceller op der og langs de mange 100 km motorvej vi har, både i midterrabet men måske også langs med. Samtidigt kunne man også overveje at lave vindmølleparker tæt på/langs med mortorvejen hvor der aligevel er larm og på de stededer der ikke er tæt beboelse.

  • 40
  • 4

...at der sidder nogle journalister på ing.dk, der falder for den slags "jo det er sørme flot lille Lise fra 4 a" ideer. Læserne her er faktisk ingeniører, der kan regne ud hvad der er en optimal løsning og ikke falder for den slags investor malknings ideer. Vi gider ikke høre om det. Vi vil høre om smart gennemtænkte tekniske løsninger. Kunne man ikke få afskedigt de halvstudere journalistrøvere og få ansat nogle skribenter med ingeniørbaggrund, der ved noget om tingene.

  • 44
  • 4

Dybt åndssvagt ineffektivt design - alle laver den slags med bedre fangst af solen, og HELT sikkert med mindre Venture-Kapital-Fælde skrigende ud af billederne.

Den Belgiske ovenfor, eller utallige andre.

DEt som mangler og det eneste som er interessant er om man har sparet DC/AC - AC/DC konverteringen:

  • Solceller med MPPT-tracker og høj streng-spændning via Step-down direkte på Batteriets Poler.
  • Batteri til Step-down direkte til DC-chargerens DC-bus koblet til bilen.
  • DC-AC til kollektivt net ved overskud.

Der er en del procenter at hente på denne øvelse - men det kræver scale i antal for økonomien er der.

  • 7
  • 0

Ideen er grundlæggende god, men måden virker lidt fjollet. Det ville være langt mere effektiv med standard paneler som ses mange andre steder... som sikkert også vil være langt billigere. Så vil standard panelerne forøvrigt også give mere skygge end der ses her.

  • 11
  • 0

5kW til 4 biler når solen skinner!

Variende sol hen over en 8 timers arbejdsdag, så er der vel til 150-200 km alt i alt og det på en god dag. Det bliver nogle dyre kilometre !

Kommer disse celler egenligt til at tjene deres eget og konstruktionens energi forbrug hjem i deres levetid ?

Solceller skal monteres på eksisterende tag- og facadearealer !

Der er absolut ingen grund til at bruge ekstra ressourcer på specielle konstruktioner, når vi nu har rigeligt med ubenyttede tag- og facade araler

  • 4
  • 5

DEt som mangler og det eneste som er interessant er om man har sparet DC/AC - AC/DC konverteringen:

Solceller med MPPT-tracker og høj streng-spændning via Step-down direkte på Batteriets Poler. Batteri til Step-down direkte til DC-chargerens DC-bus koblet til bilen. DC-AC til kollektivt net ved overskud. Der er en del procenter at hente på denne øvelse - men det kræver scale i antal for økonomien er der.

Vil det ikke være minimalt man kan spare af både energi og effektelektronik ?

2x DC-DC stepdown giver omtræntligt samme tab som DC/AC og AC/DC konvertering.

Der skal DC-AC inverter til at levere overskudsstrøm til elnettet, og der skal også være AC-DC for at hente strøm fra nettet når solcellerne ikke leverer nok. Og når man har disse, så har jeg svært at se der skulle være noget at hente ved at indføre mere DC-DC effektelektronik.

  • 4
  • 1

Det handler nok væsentligt mere om æstetikken end om hvor solcelleteknisk begavet det er at gøre det på den her måde. Solceller er grimme og det er et problem. Det er smag og behag, men måske vinder man noget på at det potentielt glider hurtigere igennem en sagsbehandling, gør færre naboer sure og ikke skræmmer kunderne væk - fx. hvis SuperBrugsen gerne vil gøre noget ved deres grønne regnskab. Se - vi har sat træer som laver strøm op på parkeringspladsen - hold da op - fedt mand. Nu føler jeg mig connected både med naturen og teknologien. Har I også en liter letmælk? Eller noget i den stil.

  • 8
  • 0

I stedet for halvhjertede "træer", byg istedet parkeringsanlæg med tag, dækket af solceller.

Et parkeringsanlegg med tak høres ut som et parkeringshus som både er dyrt og ikke særlig vakkert (som oftest). Dersom parkeringen mer ser ut som en park med vakre trær, så ville det være en bedre løsning.

En står over for disse forutsetninger: 1) Lage noe som gir skygge til bilene 2) Lage noe som er estetisk tiltalende og som både bileiere som naboer vil like.

Om disse to krav er oppfylt vil kravet videre være å realisere dette så billig som mulig, så vakkert som mulig og som gir maksimalt med strømprodudusjon. Ideen med å utforme skyggeflaten som et tre er genial! Lag det mest mulig likt som et tre som er "soltett" og som samtidig gir mest mulig strøm og er så billig som mulig. Ingen umulig oppgave om en er litt oppfinnsom og kreativ og kjenner teknologien!

Så kort sagt, se mulighetene og ikke fokuser på alt som er umulig (som mange ingeniører har som yndlingsbeskjeftigelse).

  • 1
  • 5

Jeg kan godt være enig i at udformningen af solceller som "træer" kan være et godt design, men rent teknisk/energimæssigt er det jo helt i skoven (med rigtige træer!).

Læg dertil at billedet viser biler der kun får ca. halv skygge fra "solcelle-træerne".

Det er en artikel det måske kunne være ok hos arkitekter, men på ing.dk???

  • 2
  • 0

Læg dertil at billedet viser biler der kun får ca. halv skygge fra "solcelle-træerne".

Det er en artikel det måske kunne være ok hos arkitekter, men på ing.dk???

Vi får nå se hvordan det går. En parkeringdplass med vakre trær, kafe/restaurant og kiosk og lekeapparater kan vel bli ganske attraktivt? Litt gress og blomster innemellom så blir det enda bedre!

En kan kanskje bruke naturlige trær med vid krone og kledd med solcellefolie med store åpninger som slipper gjennom noe lys til treet og hele plassen langs kantene og takene på bygningene dekket med effektive solpaneler. Litt mer interessant enn en asfaltørken?

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten