Vi har det på vores trækkere 2x40 watt i serie og trailerne går det fra 2x100w og i fremtiden optil 400w.
Der er virkelig en forskel at mærke.
Solceller monteret på lastbilers førehus kan potentielt supplere dieselgeneratoren, når aircondition, tv, pc og køleskab skal holdes kørende på motorvejene. To lastbiler skal i de næste par måneder teste, hvor meget grøn energi der kan hentes ved at køre med solceller på taget.
Kombinationen af solceller og lastbiler med dage på landevejen har et enormt potentiale, lyder det fra Poul Bruun, der er innovationsdirektør ved innovationscenteret ILT, der hører under brancheorganisationen ITD.
»Vi ser enorme perspektiver i denne type teknologi, og med de solcelletyper, der i dag er på markedet, kan vi stort set tilpasse dem, så de passer til den enkelte bil,« siger han til Ingeniøren.
ILT har siden i sommer kørt forsøg med solceller monteret på de særlige lastbiler, der transporterer dele til vindmøller og holder meget stille, mens kraner læsser af og på.
»Forsøget er ikke færdigt, men resultaterne er indtil videre meget positive. Nu er spørgsmålet, om der kan være lige så god gevinst, når bilen kører hele tiden,« forklarer Poul Bruun.
I de næste måneder vil to lastbiler fra transportvirksomheden Contino køre rundt med solceller på førerhuset. Den ene testbil udstyres med to paneler med i alt 130 watt, mens den anden testbil får tre paneler og opnår 195 watt.
Panelerne limes på lastbilen, og kanterne dækkes til, så vind og bilvaskens børster ikke laver skade. I starten af næste år forventer Poul Bruun at have et klart indtryk af, hvor godt solcellerne kan supplere lastbilens generator.
Hvis testen er positiv, er der mange flere flader på lastbilerne, der kan udnyttes til solenergi, siger direktøren.
»Den kan for eksempel være på taget af anhængeren, som ofte også har et strømforbrug i sig selv til køling, ventilation eller et pumpesystem,« forklarer Poul Bruun og tilføjer:
»Solenergiområdet har enormt potentiale og meget forskning i ryggen. Og så er det vigtigt, at transportsektoren følger med,« siger han til Ingeniøren.
Vi har det på vores trækkere 2x40 watt i serie og trailerne går det fra 2x100w og i fremtiden optil 400w.
Der er virkelig en forskel at mærke.
... rigtig god ide, men fra en ingeniør avis vil jeg også gerne høre lidt mere om detaljer om systemets opbygning og design som fx., er der ekstra batterier, hvad med skygge analyse, hvad er så gennemsnitlige effekt osv. lidt mere nørd kød please :-)
/Robert
Solceller med 110 km/t
Og siden hvornår er det blevet tilladt for en lastbil at køre 110 km/t?
Solceller monteret på lastbilers førehus kan potentielt supplere dieselgeneratoren, når aircondition, tv, pc og køleskab skal holdes kørende på motorvejene.
Hvilken dieselgenerator?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard