Solceller giver tysk elbil 30 gratis kilometer pr. dag

Den kun lidt over fire meter lange elbil Sion er pakket ind i 7,5 m2 solceller. Det er nok til at give 30 kilometers 'gratis' kørsel på solrige dage. Illustration: Sono Motors

Hvis du har besøgt Teknisk Museum i Helsingør i sommerferien, vil du vide, at solceller på biler ikke just er nogen ny idé. Der holder den solcellebeklædte el-diesel-hybridbil Toria Connector 2001 nemlig. Prototypen blev udviklet før årtusindskiftet, men blev aldrig til et egentligt produkt. Men ideen levede videre. Flere bilfabrikanter har således tilbudt solceller til især deres dyrere modeller. Strømmen fra de ofte soltagsmonterede celler hjalp imidlertid sjældent med at drive bilen - dertil var produktionen for lille. I stedet drev strømmen ventilatorer, der kunne sørge for, at bilen ikke blev for varm, selv om den holdt parkeret i solen.

Men nu har det tyske iværksætterfirma Sono Motors haft succes med at crowdfunde en ny elbil, hvor solcellerne giver lidt mere mening.

Kører op til 30 km på sol

Modellen Sion Extender er en mindre bil på størrelse med en Toyota Auris. Den vejer 1,4 ton og er udstyret med et vandkølet lithium-ion-batteri med en kapacitet på 35 kWh. Når det er fyldt op med strøm fra en ladestation, er det ifølge Sono Motors nok til 250 kilometers kørsel. Men derudover har bilen i alt 7,5 m2 solceller fordelt ud på polycarbonat-karroseriet. Der er tale om 330 individuelle celler med en produktionskapacitet på 3,65 W. Det giver en produktionskapacitet på 1.205 W. Men da alle bilens celler ikke kan rammes af sollyset på én gang, er den kun teoretisk.

Ifølge producenten vil bilen under optimale forhold kunne producere nok strøm til at give op til 30 km ‘gratis’ kørsel pr. dag.

Fra april til september vil en Sion-ejer i München kunne regne med at få mindst 17 km gratis kørsel pr. dag. Illustration: Sono Motors

Hvordan de er kommet frem til dette resultat, fremgår dog ikke af virksomhedens hjemmeside. Men i en video-præsentation af bilen forklarer Sono Motors administrerende direktør, Laurin Hahn, at de 30 km er maksimum på en solbeskinnet junidag i virksomhedens hjemby München. Fra april til september ligger den beregnede produktion dog over 17 km alle dage.

Batteri kan levere strøm til nettet

Energien i batteriet kan imidlertid også bruges til andre formål. Bilen kan også levere strømmen tilbage til elnettet, hvis der er brug for det, eller strømforsyne andre enheder.

Iværksætterne har netop præsenteret prototypen i München og vil fra midten af august sende den rundt til 12 forskellige midteuropæiske byer, hvor man kan booke til prøvekørsler. Sono Motors vil nemlig op på 5.000 forudbestillinger, før de sætter gang i en egentlig produktion af bilen.

Foreløbig er prisen sat til 120.000 kroner for en bil uden batteri. Planen er, at kommende bilejere enten kan leje batteriet eller købe det med fra starten. For nuværende regner Sono Motors med, at batteriet kommer til at koste 30.000 kroner.

Konkurrence på vej

Skulle det lykkes Sono Motors at få de 3.500 forudbestillinger, de på nuværende tidspunkt mangler, hjem, kan de regne med konkurrence i løbet af kort tid. Den kinesiske tyndfilm-solcelleproducent Hanergy har præsenteret tre solcellebeklædte elbiler - men om det var mere end et marketingstunt, er svært at sige.

I Holland har tidligere studerende fra universitetet i Eindhoven, der var med til at bygge universitetets solcellebiler til konkurrencen Bridgestone World Solar Challenge, dannet firmaet Lightyear, som vil bygge en solcelleopladet familiebil. Der er prisen imidlertid noget højere. Ifølge Lightyears hjemmeside skal kommende købere regne med at betale omkring 885.000 kroner for en soldrevet 'dyt'.

Se videoen med præsentationen af Sion her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ideen er oplagt. Det interessante er her at der er kommet tal på effekten.

På den ene side er 30 Km åbenbart højt sat. På den anden side er spørgsmålet, om 30 Km er værd at gå efter. Kunne de 7,5 m2 solceller gøre mere gavn på et tag.

Det kunne også være interessant at kende tallet for Danmark, som bør være lavere. Og hvad kan tallet være for Sydeuropa, eller Afrika. Markedet sydpå burde være mere oplagt.

  • 4
  • 2

På den anden side er spørgsmålet, om 30 Km er værd at gå efter. Kunne de 7,5 m2 solceller gøre mere gavn på et tag.

Med et højt egetforbrug (eller nettomålerordning eller decideret støtteordning) så vil solcellerne på taget (f.eks. af en carport) klart yde mere i forhold til deres pris - og ejeren undgår dilemmaet om hvorvidt jævnlig parkering i solen skal accepteres for at generere de ekstra par kilowatttimer.

Hvis bilens batteri omvendt skal kunne gøre nytte som ekstern elkilde, så vil det kræve ekstra godkendelse af bilen, som elkilde - samt åbne et nyt dilemma om, hvorvidt man skal køre bil eller drive et el-apparat.

PS. Det er Elon Musks mening, som jeg altså er enig i.

  • 1
  • 1

Det er desværre sådan at det er ufatteligt svært at gå fra prototype til produktion. Jeg gad godt se nogle af iværksætterne der gerne vil fremtidens biler, stille sig op på scenen og fremvise en produktionscelle frem for en bil.

  • 1
  • 0

Kendt romantisk ide men det er på bekostning af design, produktion og parkeringsbegrænsning. Solceller er bedre placeret andetsteds. Chancen for konkurs er 100,000% med det produkt.

En solcelledug der kan lægges over bilen til campingbrug eller på taget af en campingvogn kunne være interessant. Der skal ikke meget til for at producere 1000watt og det er rigeligt til computer, belysning og madlavning.

  • 2
  • 1

Jeg tror solceller på taget bliver valgfrit ekstraudstyr på fremtidens elbiler, lige som med f.eks. soltag. Afhængigt at ens behov, f.eks. hvis man har sin bil stående i solen det meste af dagen og kun kører et lavt antal km dagligt kunne det sikkert være attraktivt. Også selvom det kun er et par håndører man sparer. Endvidere vil det give muligheden for at flashe nogle solceller samt give følelsen af at køre på direkte grøn energi. Det skal der nok være et segment har lyst til at betale for, selvom det nok ikke betaler sig på bundlinien.

  • 1
  • 0

I Holland er de ellers gået i gang med et projekt, hvor bilens batteri bruges som ekstra lager.

Forsøget finder sted i en bydel i Utrecht og starter i første omgang med 20 biler, men det er meningen at det skal udvides til 200.

Smart Solar Charging | About Smart Solar Charging http://smartsolarcharging.eu/en/about-smar...

Der er en lille video på siden hvor der fortælles yderligere om projektet.

  • 2
  • 0

Undrer mig at der er forholdsvis mange på ingeniørens debat, der kun kan se det umulige, eller håbløse i nye projekter, eller ideer.

Hvorfor er der så mange negative holdninger til mulig fremtidig teknologi og løsninger?

  • 9
  • 1

Er der nogen der har regnet på dette enkle regnestykke:

De siger at 35 KWH giver 250 Km, altså lidt over 7 km per KWH (lyder ret højt). I så fald er de 30 km som solen giver altså et spørgsmål om at installere et ca 4 KWH større batteri i bilen, der bliver ladet op om natten. Med de batteripriser der er tale om pt. er det mindre en 1000 US$ ekstra i bilprisen. Mon ikke solcellerne og hele systemet er ret meget dyrere? Og hvis der ikke er natopladning kommer bilen alligevel ikke særligt langt!

Hvis det skal give noget, og solcellerne ikke skal være hypereffektive og dermed rasende dyre... så vil der være mere mening i at lave noget der kan "folde ud" når bilen er parkeret (hvis den altså ikke har mulighed for at lade op fra alm. stik). Har overvejet en form for tagkasse (a la dem til skiudstyr), der kan åbne sig over taget på bilen og sprede paneler ud der følger solen, det vil også give skygge og mindre varme i bilen når man skal køre igen. Det vil have et større areal end det der her er tale om. Evt. op til det (3?) dobbelte af bilens totale areal set fra oven (hvis man ikke lige parkere ved siden af een der også har dette system!). Evt. noget med en rulle med printede celler på en øvre stang der ruller ned mod en nedre stang og som sagt så følger solen.

De fleste pendler til arbejde hvor bilen står parkeret (og her sydpå er det typisk udenfor), og kan lade fra solen.

Hvis noget har lyst til at finansiere det, så har jeg mulighed for at udvikle en prototype i et område med meget sol... bor sydpå...

Og man behøver ikke at udvikle en ny bil, vi kan enten tage en Nissan Leaf eller nogle af de mange Fluence'er hvor batteriet ikke er godt længere og lægge et nyt i og koncentere os om selve solcellekonstruktionen. Det bør ikke have de store udgifter

Det findes faktisk allerede på trailere der er en slags solstrømgeneratorer, der kan åbne store arealer af solceller og levere strøm.

(;-)))

d.

  • 3
  • 2

De siger at 35 KWH giver 250 Km, altså lidt over 7 km per KWH (lyder ret højt).

7 km per kWh svare til 140 Wh/km. Det er nok ikke helt ved siden af. Men jeg vil mene at deres påstand om at solcellerne kan generere 4,2 kWh/dag er vildt overdrevet. Det svare til en kapacitetsfaktor på 14,5 % Hvilket her i Danmark er mere end normale solceller med en optimal opstilling. (Cirka 10 %)

De kan selvfølgeligt have brugt nogle solceller med en væsentlig højre effektivitet. Men de er stinkende dyre, så det tvivler jeg på.

I områder med en meget større solindstråling vil kapacitetsfaktoren selvfølgeligt være højre. Men så vil deres tal nok kun gælde for lande syd for middelhavet. I et land som Danmark vil den faktiske produktion nok være meget mindre end 4,2 kWh/dag. Hvis man køre rundt inde i en by, med meget skygge, vil jeg gætte på at et realistisk tal vil være langt under det halve. Men for nogen er FeelGood værdien er nok også noget værd.

  • 1
  • 1

Hvis bilens batteri omvendt skal kunne gøre nytte som ekstern elkilde, så vil det kræve ekstra godkendelse af bilen, som elkilde - samt åbne et nyt dilemma om, hvorvidt man skal køre bil eller drive et el-apparat.

Du har sikkert ret, og i så fald er det et symptom på at samfundet som sådan er galt afmarcheret. Systemet (samfundet) kvæler ganske enkelt alt for mange initiativer i sin iver efter at bevare sig selv ved hjælp af kontrol.

PS Hvis man fx ville overvåge Nørrebro og Tingbjerg så kan det gøres meget nemmere end at sende to (2!) personbetjente fly op. Lad folk flyve frit med droner, naturligvis med bieffekten at det gør banderne også. Men så kan de måske nøjes med at ramme dem de slås med, og i øvrigt bliver de hurtigt sat ud af spillet alle sammen.

  • 0
  • 1

De folie reflekterer folk anbringer i bilvinduerne er tynde, foldbare og billige. Hvor i bilen vil du anbringe nogle tynde stive solpaneler? Hvor mange tror du har råd til dem.

Og hvor mange vil leve med den store ulemperne at deres bil nu bliver varmere på grund af panelerne. Hvilket jo er det modsatte af hvad folk prøver at opnå med reflektorne.

Alt sammen for nogle få Wh.

  • 1
  • 3

Hvorfor er der så mange negative holdninger til mulig fremtidig teknologi og løsninger?

Folk der arbejder med ingeniørmæssige opgaver er vandt til, at det de leverer 'skal holde vand'. Det med at sige, øh .. det virkede forresten ikke, bringer os ikke videre. Derfor laver mange en 'slag på tasken vurdering' inden de jubler over noget. Ny teknologi er spændende og ingeniører vil også gerne den vej, men de ved også at det er et langt sejt træk at nå målet, ofte med mange meget små trin. Teknologi er ikke et mål i sig selv. Teknologi har kun et formål hvis det kan løse en opgave, på en bedre måde end den måde der bruges i øjeblikket. Vi har begrænsede ressourcer m.h.t. penge, tid og arbejdskraft. Derfor er vi normalt nødt til at vælge, og dermed også vælge fra. Der er ingen grund til at bruge ressourcer på noget der ikke vil kunne virke rimeligt.

  • 5
  • 2

Det at man sjældent skal rode med ladekabler, når man kommer hjem, eller bruge tid på at finde en ledig ladestander, hvis man bor i byen er vel et væsentligt plus, som jeg tænker der godt kunne være en ikke ubetydelig betalingsvillighed for.

  • 5
  • 0

På den anden side er spørgsmålet, om 30 Km er værd at gå efter. Kunne de 7,5 m2 solceller gøre mere gavn på et tag.

På et tag, ændrer solcellerne ikke på rækkeviddden - det kan de kun gøre på bilen.

Med et højt egetforbrug (eller nettomålerordning eller decideret støtteordning) så vil solcellerne på taget (f.eks. af en carport) klart yde mere i forhold til deres pris

Hvis man bor i en lejlighed, er der ofte ikke mulighed for at have bilen parkeret under en carport, og solcellerne kan om sommeren for mange let være forskellen på, at skulle lade en gang om måneden i stedet for en gang om ugen.

Over bilens levetid, får man måske 100.000 km gratis. Mon ikke solcellerne forrenter sig selv udmærket?

Sion er da en god idé - om de når til produktion er mere uvist - til forskel fra andre, har de valgt ikke selv at producere bilen, hvilket måske ikke er så ringe endda.

P.S. Det lader til at flere ikke har set videon - solcellerne har en effektivitet på 24%, og bilen er udstyret med et 230V stik, der sikkert vil glæde mange håndværkere og andre aktive personer, campister etc.

  • 3
  • 1

Jeg må indrømme at jeg heller ikke tror meget på den med solceller på selve bilen. Det giver lidt ekstra range men på den forkerte årstid. Det er stadig bilens performance om vinteren der sætter grænsen for anvendeligheden. Hvorfor mon der er så mange Nissan Leaf der næsten ingenting har kørt til salg på bilbasen? Jeg gætter på at det kan være fordi du ikke kan regne med at køre meget over 100 km om vinteren hvis der skal være varme på og batteriet ikke er 100% nyt. Den her omtalte bil kan nok realistisk køre 150 km en iskold vinterdag hvis man kører ud, sætter bilen så den bliver kold og kører tilbage igen. Jeg ved hvor meget den slags kørsel bruger om vinteren i en bil med 70 Kwh batteri. Muligheden for at integrere bilens batteri med huset er en god ide. Hvad med følgende mulighed. Man indbygger en fx 6KW MPPT tracker og en DC/DC konverter i bilen og beslutter en stadard hvormed man kan tilslutte solcelle paneler direkte til biler. (Det er hovedsagelig max. spændingen der skal defineres samt noget sikkerheds kredsløb, så der ikke ligger høje DC spændinger man kan komme til. Lidt styring og relæer kan klare dette) Hjemme på carporten opsætter man så et antal paneler man har lyst/plads/brug for/råd til. De er ved at være billige. Disse kan eventuelt opsættes stik øst så de producerer bedst om eftermiddagen så man kan nå at få lidt produktion med hvis man ikke er hjemme det meste af dagen. Når man ikke er hjemme tilmelder man en P-plads med solcelle tilslutning til en deletjeneste. Hvis man nu skal besøge en fremmed by kan man til gengæld "låne" parkering /opladning hos lignende der heller ikke er hjemme. På den måde kunne der opbygges et netvært af ikke net tilsluttede ladestationer. Samfundet vil jo ikke have VE el. Så kan de blive fri. Det er "gratis" strøm der bliver svært at beskatte.

  • 0
  • 0

Jeg må indrømme at jeg heller ikke tror meget på den med solceller på selve bilen. Det giver lidt ekstra range men på den forkerte årstid.

Det afhænger sandelig meget af hvilke fritidsaktiviteter man har.

Lad os tage et typisk eksempel, for mange, der bor i lejlighed:

Man opholder sig fx i sommerhuset hver weekend 3-4måneder i sommerhalvåret, hvor der er rigtigt mange solskinstimer. Man kører hjemmefra fredag morgen og på arbejde. Bilen står parkeret på fabrikkens parkeringsplads til kl. 3 om eftermiddagen, hvor man kører direkte til sommerhuset. Har man mindre end 30 km fra hjemmet til arbejdspladsen, er batteriet ladet helt op eller næsten helt op. Man kan altså fra en lejlighed via arbejdspladsen i Københavnsområdet nå hele Sjælland, Fyn, Lolland, Falster, Langeland, Samsø, adskillige andre småøer og dele af Jylland uden at lade på vejen.

Er man heldig med vejret lader bilen 100 km over weekenden, og man behøver kun at lade i sommerhuset for at nå arbejdspladsen mandag morgen, hvis sommerhuset er mere end 150 km fra arbejdspladsen.

Man kan enda arbejde på båden, med bilen som forsyningsstation til elektrisk håndværktøj, og bilen leveres med anhængertræk, så man kan trække båden fra sommerhuset og ned til stranden.

Er sommerhuset tættere på arbejdspladsen, kunne man måske overveje, at bruge bilen som strømforsyning til sommerhuset, og således undgå både faste og variable udgifter til den offentlige forsyning, evt. med et par paneler på sommerhuset til hjælp.

Ligeledes er der rigtigt mange, der kun sjældent kører lange ture om vinteren, hvorfor rækkevidden er ligegyldig når Kjørmes Knud viser tænder.

Jeg opfatter bilen som start på en ny epoke - om få år vil der blive leveret biler, der kan lade op til 50 km om dagen med egne solceller, og så er der altså rigtigt mange, der kan dække behovet for kørsel med sporadiske eller sjældne besøg på ladestationen, især selvfølgelig i områder, der modtager mere sol end Danmark.

Hvorfor mon der er så mange Nissan Leaf der næsten ingenting har kørt til salg på bilbasen?

Det er vel fordi folk har et lavt kørselsbehov - det er da ikke vildt kompliceret - og for disse er en bil som Sion måske det helt rigtige valg.

  • 0
  • 0

Så hvis det var mig, ville jeg folietrukket alle områder uden solceller, med billede af solceller :-) Så hele bilen fremkommer som solcellebelagt design. Det har selvsagt ingen praktisk betydning, men når det nu er markedsføring..

  • 2
  • 1

Jeg tror solceller på taget bliver valgfrit ekstraudstyr på fremtidens elbiler, lige som med f.eks. soltag.

Audi A8 kan (eller kunne) fås med et soltag med solceller. Strømmen fra dem kan drive bilens udluftning (men ikke klimaanlæg), og derved mindske kabinens temperatur ved parkering i solen.

Det er da meget rart at der kun er 35 istedet for 50 grader når man kommer tilbage til bilen, men mere er det ikke. Og så udelukker det altså et gennemsigtigt glastag, som Tesla Model 3 kan fås med.

I betragtning af at solceller monteret på en bil aldrig vil kunne bidrage væsentligt til dens elforbrug, så må jeg sige at det virker som en dårlig ide, af de allerede nævnte grunde.

Men det er da rigtigt at folk stadig betaler for ekstraudstyr, der ikke giver meget mening.

  • 2
  • 0

Så hvis det var mig, ville jeg folietrukket alle områder uden solceller, med billede af solceller :-)

Monteringen af solcellerne er ikke vellykket - faktisk er det svært at forestille sig et resultat, der bærer mere præg af happy hobby.

Det er da meget rart at der kun er 35 istedet for 50 grader når man kommer tilbage til bilen, men mere er det ikke. Og så udelukker det altså et gennemsigtigt glastag, som Tesla Model 3 kan fås med.

Her ville det være rart med noget dokumentation - ellers er det bare en ubegrundet mening om fremtiden.

  • 1
  • 1

Batteri vægten og prisen er normalt nævnt som værende elbilers acilles hæl. -Måske er der ikke plads til mere batteri på de valgte placeringer? 1. Hvad vejer en kWh batteri I en el-bil kvalitet? 2. Hvad koster en kWh batteri I en el-bil kvalitet? 3. Hvad vejer en kWh per dag solcelle I en tyndfilms kvalitet? 4. Hvad koster en kWh per dag solcelle I en tyndfilms kvalitet?

1/3? Hvis batteriet er tungere end solcellen er der en økonomisk fordel på resten af bilen, da vægt koster I bærende dele. 2/4? Da firmaet lægger op til en batteripris på mindre end 1000 Kr/kWh finder jeg det ikke sansynligt at solcellen er billigere end batteriet.

-Hvis jeg husker ret er der dog en fordel ved tyndfilmsceller, at de er relativt gode til diffust lys, hvorfor de producerer relativt godt I overskyet og vinter vejr.

Den pris på ca 30kkr for 35kWh lyder enten optimistisk eller interessant! -Når jeg kigger på celler er de skarpeste priser jeg kan mindes ca 2kr/Wh for celler med lav lade/aflade strøm.. Bent

  • 0
  • 1

Batteri vægten og prisen er normalt nævnt som værende elbilers acilles hæl. -Måske er der ikke plads til mere batteri på de valgte placeringer? 1. Hvad vejer en kWh batteri I en el-bil kvalitet? 2. Hvad koster en kWh batteri I en el-bil kvalitet? 3. Hvad vejer en kWh per dag solcelle I en tyndfilms kvalitet? 4. Hvad koster en kWh per dag solcelle I en tyndfilms kvalitet?

Dine spørgsmål er for så vidt meget interessante.

Det faktum at producenten kun oplyser at der dagligt kan produceres op til 30 km's kørsel, men ikke oplyser hvilken energimængde (i kWh) der ligger til grund for det giver svaret:

Det hænger ikke sammen

(indtil den dag solceller er så billige at de omtrent uden merpris kan integreres usynligt i rudeglas eller lak, hvilket kan bidrage til at mindske solens opvarmning af bilen).

  • 0
  • 0

Det faktum at producenten kun oplyser at der dagligt kan produceres op til 30 km's kørsel, men ikke oplyser hvilken energimængde (i kWh) der ligger til grund for det giver svaret:

Fabrikanten oplyser at bilen kan lade 4.2 kWh på en god dag i München.

Om det hænger sammen eller ej afhænger fuldstændig af hvordan man bruger bilen, hvilken renteforventning man har - både som udgift og som indtjening og hvilken forventning man har til ladeomkostninger.

Uden disse oplysninger kan man ikke sige om det hænger sammen eller ej - det er i bedste fald din personlige holdning, i værste fald vrøvl.

  • 1
  • 0

Fabrikanten oplyser at bilen kan lade 4.2 kWh på en god dag i München.

Hvis vi går ud fra at det er optimum, så vil den gennemsnitlige produktion være cirka 3 kWh. Velopmærket hvis bilen hver eneste dag har optimale forehold for lysindfald. Hvilket nok er ret usandsynlig. Og på en gennemsnitlig dag i Januar vil der højest produceres 0,3 kWh. Svarende til 2 km kørsel uden varme. I virkeligheden så vil produktionen være noget mindre. Specielt om vinteren i byer hvor bilen vil være i skygge det meste af tiden. På Danmarks breddegrader, så vil der i praksis ikke være nogen brugbar produktion om vinteren.

Man kan så argumentere for at det vil give bedre mening i lande tættere på ækvator. Men her (jeg er i UAE for tiden) kæmper alle for at kunne parkere deres bil i skyggen. Og det er simpelthen fordi at ellers så bliver bilen så varm indvendigt at man brander sig på alt man røre ved. Inklusiv rettet. Så jeg tror ikke at nogle få kWh mere vil motivere folk udi den slags selvpineri. (Til gengæld har de AC kølede parkeringshuse. Det er meget dejligt når udendørs temperaturen sniger sig over 50 C.)

  • 0
  • 0

Og så udelukker det altså et gennemsigtigt glastag, som Tesla Model 3 kan fås med.

Taget er transparent ifølge videon og firmaets hjemmeside! Måske er det firmaets største problem, at folk ikke gider se videon fordi den er tysk (tysksproget).

Sjovt at unge mennesker har mod på at starte en produktion af elbiler. Ifølge samme hjemmeside har de startet projektet med 700.000 Euro , som er kommet ind ved crowdfunding - så det er måske ikke helt umuligt, at bilen bliver en realitet.

Men her (jeg er i UAE for tiden) kæmper alle for at kunne parkere deres bil i skyggen.

Solceller på biler er mest interessant i tempererede zoner med gode lysforhold, og er som jeg ser det mest henvendt til folk, der bor i lejlighed.

Måske er det også værd at henlede opmærksomheden på, at solceller på carporten eller garagen kun hjælper, hvis bilen er parkeret om dagen under panelerne, og så kan man ikke samtidig bruge bilen til fx at køre til arbejdspladsen eller køre til stranden eller lystbådehavnen etc. i weekenden.

Teslaløsningen med batteribackup i hjemmet, er alt for dyr for mange mennesker, især når regeringer og forsyningsselskaber kæmper med næb og klør for at undgå egenforsyning. Skulle afgifterne på strøm bortfalde, er konceptet stadig interessant for folk uden lademulighed i hjemmet.

Jeg synes ideen fortjener opmærksomhed, også fordi man har undgået vægt og visse produktionsomkostninger, ved at montere solcellerne i polycarbonat. https://www.sonomotors.com/

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten