Solcellefly kan erstatte satellitter

Holdet bag solflyet Solar Impulse 2 vil udvikle ubemandede dronesatellitter, der i tyve kilometers højde kan varetage satellitopgaver i flere måneder ad gangen.

Det schweiziske hold bag rekord-solflyet Solar Impulse 2 er klar til at udvikle ubemandede solcellefly, der i 20 kilometers højde kan varetage satellitopgaver i flere måneder ad gangen.

Soldroner eller 'pseudo-satellitter' er to måder at beskrive konceptet, der normalt forkortes HAPS (high altitude pseudo-satellites), på.

»Tænk på et fly, der er i stand til at flyve i store højder flere måneder ad gangen. Og som pr. definition er ubemandet. Ofte omtalt som droner, kan de helt erstatte satellitter eller supplere deres opgaver med observation og kommunikation,« siger den 63-årige pilot og idémand André Borschberg til swissinfo.ch.

Sammen med Solar Impulses medstifter, Bertrand Piccard, er det hans ambition, at de ubemandede soldroner engang helt kan erstatte traditionelle satellitter, der både er kostbare at sende op og besværlige at modificere, når først de er oppe.

Kan fleksibelt varetage miljøovervågning

Solar Impulses primære fokus for de nye HAPS-modeller bliver miljøovervågning.

»Der er et voksende behov for at observere Jorden fra himlen. Klimaet er under forandring, og mønsteret er forskelligt år efter år. Det er i stigende grad vigtigt at være i stand til at overvåge og reagere hurtigt på disse forandringer. Jeg er sikker på, at vi med observationer fra himlen kan forbedre brugen af jorden og kvaliteten af landbrug samt vores viden om havene og skove,« siger André Borschberg, der tror og håber, at de første ubemandede stratosfære-svævefly kan være klar om tre til fem år.

Det enkeltsædede solcellefly Solar Impulse 2 (Si2) slog i 2015 verdensrekorden i tilbagelagt afstand for et soldrevet fly.

Den nedskalerede HAPS-version bliver i lighed med Si2-rekordflyet udstyret med solceller, batterier og propelmotorer, men skal derudover modificeres for at kunne holde sig oppe i de tynde luftlag. Vingespændet bliver på mellem 30 og 50 meter i forhold til Si2’s 72 meter.

»Det bliver meget lettere for os at skalere noget ned og gøre det lettere, end det gør for andre, der først bygger lette modeller og derefter forsøger at skalere op,« siger André Borschberg.

De ubemandede soldroner kontrolleres fra Jorden og skal operere i den lavere del af stratosfæren. Højt nok til at undgå flytrafik og farligt vejr og lavt nok til bekvemt at kunne udskiftes og vedligeholdes løbende fra landjorden. Til sammenligning er de laveste satellitter i et fastsat kredsløb om Jorden i en højde på ca. 200 kilometer.

Om dagen, når solpanelerne driver flyets to små motorer, bevæger flyet sig i højeste position, mens det om natten dykker en anelse til 15 kilometers højde for at spare på batterikraften i den lidt tættere atmosfære. Det burde give HAPS-satellitterne energi nok til flere måneders uafbrudt flyvning.

Google og Facebook står klar i kulissen

Foruden Solar Impulse er flere aktører klar til at gå på vingerne med ubemandede solsatellitter.

Sidste sommer meddelte Facebook, at de mod slutningen af 2015 ville påbegynde testflyvningen af deres boomerang-formede 450 kg tunge Aquila1, der kan levere internetforbindelse til øde egne af kloden.

Ideen er at bygge en større flåde, der i lighed med Solar Impulse-konceptet ubemandet svæver i op til tre måneder ad gangen og ved hjælp af laserer projekterer internetsignaler til jordstationer. Siden har det dog været småt med testnyheder eller videreudvikling af konceptet.

Hos Google har man haft kikkerten vendt mod både højtflyvende balloner, droner og satellitter. Efter at have købt virksomheden Titan Aerospace gik Google i gang med at videreudvikle et soldrevent drone-koncept til høje højder. Planerne blev dog udskudt efter at den ubemandede Solara 50-model styrtede ned i New Mexicos ørken under en test i foråret.

Imens arbejder Airbus på deres Zephyr Z8-solsatellit, der minder en del om de prototyper Solar Impulse har skruet på. Airbus' version kan ligeledes flyve i 21 kilometers højde i op til tre måneder med et vingespænd på 23 meter og en vægt på blot 53 kilo.

Solar Impulse har i forvejen talt med Facebook og Google om mulige samarbejde, men satser på at komme på vingerne med et selvstændigt produkt. I mellemtiden håber man, at det schweiziske parlament får udarbejdet en regulering af luftrummet, der tillader et optimalt miljø for fortsat udvikling af civile droneprojekter.

»I fremtiden vil alle nationer operere deres egne stratosfæriske dronesystemer i deres nationale luftrum. Hvert land vil selv have kontrol med, hvilken service der udbydes, og hvem der leverer den. Jeg tvivler på, at lande vil overlade Facebook og Google at stå for hele den globale dækning gennem droner,« siger Simon Johnson, der står bag et andet startupprojekt for stratosfære-satellitter OpenStratosphere.

Læs også: Overophedede batterier holder solcellefly på jorden i 10 måneder

Solrekordflyet Solar Impulse startede sin planlagte jordomrejse fra Abu Dhabi den 9. marts sidste år.

Efter 8.200 kilometers flyvning og en vingeskade tog den en uventet ferie i Japan og kom siden ud for batterioverophedning. Lige nu afventer flyet en større reparation på Hawaii før videre færd mod Vancouver planlagt til april. Det enkeltsædet solfly nåede inden da at slå verdensrekorden i længst uafbrudte flyvning på solceller, nemlig 118 timer.

Kommentarer (6)

Side hvonår, blev nationale indlæg, de foretrukne?
Sikkert ikke sålænge, der findes alternativer.....

  • 0
  • 7