Solcelleejere går tomhændede fra erstatningssager

Danske Solcelleejere oplever, at leverandøren er gået konkurs i over halvdelen af alle erstatningssager. Det efterlader ejeren med regningen.

Mange ejere af solcelleanlæg risikerer selv at komme til at hænge på regningen, hvis effektiviteten i deres anlæg daler på grund af dårlig kvalitet. Det skyldes, at mange danske leverandører, som opstod under boomet i 2011-2012, i mellemtiden er gået konkurs.

Foreningen Danske Solcelleejere forudser en stigning i antallet af erstatningssager i de kommende år, i takt med at de solcellepaneler, der blev købt under boomet i 2011-2012, ældes, og det åbenbarer sig, om kvaliteten var i orden.

I løbet af det seneste år har Danske Solcelleejere, der er en forening på 100 medlemmer, haft 20 erstatningssager. I over halvdelen af dem var leverandøren gået konkurs.

»Desværre er størstedelen af leverandørerne gået konkurs, og så får man ikke en erstatning,« konstaterer foreningens formand, Michael Hvitfeldt.

Det billede bekræfter Landsforeningen af solcelleejere (LFASE), der har over 400 medlemmer:

»Vi har haft en del medlemmer, der har stået med en konkursramt leverandør, og så er der kun egen lomme at bruge af,« siger Sven Kristensen, formand for LFASE.

Det skal siges, at retten til garanti ved konkurs afhænger af formulering af garantiaftalen, og ansvaret kan ligge hos forhandleren. Det er blot ikke det, Danske Solcelleejere oplever.

»Udenlandske firmaer kan love, hvad de vil – det er de danske leverandører, der har problemet,« siger Michael Hvitfeldt.

Læs også: Billige solcelleanlæg slår revner i de kommende år

Og solcellefirmaer har måttet lukke og slukke på stribe. En søgning på ordet ‘sol’ på hjemmesiden www.konkurser.dk sammenholdt med Danske Solcelleejeres egen oversigt viser, at mindst 22 danske solcelleleverandører gik konkurs i 2013, og det tal i dag er vokset til mindst 51.

Den hårde kerne står tilbage

Selv om det i dag ifølge Energitjenesten er ‘langt, langt de fleste anlæg, der kører uden problemer’, kan man grue for fremtidige regninger, som i tilfælde af konkurs lander på eget bord. For ifølge seniorkonsulent på Teknologisk Institut Ivan Katic og Danske Solcelleejere kan vi vente flere sager med solcelleanlæg, der underpræsterer:

»Jeg tror, der vil komme flere problemer i fremtiden med solcelleanlægs effektivitet. I 2011-2012 blev langt de fleste solceller sat op, og der vil i reglen gå en del år, før skader på grund af dårlig kvalitet viser sig,« siger Ivan Katic og uddyber, at dårlig kvalitet ofte først viser sig i ydelsen efter fem-ti år.

Læs også: Solcelleejere forudser et stigende antal erstatningssager

Dansk Solcelleforening mener, at det er ‘den hårde kerne’, der er tilbage, og købere skal derfor ikke frygte, at leverandørerne går nedenom og hjem.

»Der er rigtig mange, der er gået ud af markedet igen. I 2012 havde vi 70 medlemmer, og det har vi stadig. Det er den hårde kerne. De nye, der dukkede op dengang, blev aldrig medlemmer,« forklarer Flemming Kristensen, formand for Dansk Solcelleforening, og tilføjer, at han dog har hørt om problemer med konkursramte leverandører.

Det er billigere at gå konkurs

De mange konkurser skyldes ifølge Michael Hvitfeldt, et højt af antal erstatningssager tvinger firmaerne, der solgte solceller under boomet, til at lukke.

»Vi havde nogle, der tjente en del på solceller, men nu kommer der en hel del erstatningssager. Så er det billigere at lukke firmaet, og derfor står forbrugerne med håret i postkassen,« siger Michael Hvitfeldt og tilføjer:

»Tidligere Vega Solar-Panels gik konkurs og genåbnede som Vesopa ApS. Det lukkede så ned den 30. oktober og åbnede samme år den 1. november, nu var firmaet blot flyttet ind under Vega Energicenter.«

Og det er blot et ud af flere eksempler på firmaer, der lukker og åbner, som Michael Hvitfeldt nævner over for Ingeniøren. Og de mange konkurser efterlader forbrugerne dels med uforløste sager og dels uden mulighed for at søge erstatning i fremtiden.

Men det er et frit land og et frit marked, pointerer Flemming Kristensen:

»Man skal holde sig inden for dansk lovgivning, men hvis man er uheldig at gå konkurs, så er man ikke dømt ude i al evighed. Der er virksomheder, som knækker, og dér har man jo lov til at begynde igen,« siger han og tilføjer, at han tvivler på at medlemmer af Dansk Solcelleforening kunne finde på at spekulere i konkurser.

Sven Kristensen fra LFASE råder nye købere til at holde sig til firmaer, der er med i branchens kvalitetssikringsordning, (KSO-ordningen), for at undgå erstatningssager.

»Det er de pæne drenge,« afslutter han.

Kommentarer (1)

Det er lidt svært at afgøre om købere eller sælgere har haft mest succes.
Køberne ville snøre de øvrige el forbrugere og sælgerne køberne.
Afstemning?

  • 1
  • 4