Solcelleejere forudser et stigende antal erstatningssager

Solcelleejere forudser et stigende antal erstatningssager

Størstedelen af solcelleanlæg i Danmark blev installeret i 2012. Når de ældes, vil vi se flere erstatningssager på anlæg, der yder for lidt, forudser Danske Solcelleejere.

Formand for Danske Solcelleejere Michael Hvitfeldt har for nylig fået målt sine 30 solcellepaneler professionelt og opdagede, at de ydede mindre, end hvad producenten havde lovet ham. Hans paneler er fra 2012, og han tror, at hans sag kun er begyndelsen.

»Det, vi ser, er bare starten. Anlæggene fra 2011-2012 begynder at ældes nu, og så opdager vi effekttab,« siger Michael Hvitfeldt til Ingeniøren.

Solcellerne på hans grund ydede mellem 0,4 og 2,5 pct. mindre end det minimum, han var blevet lovet. Og også andre danske solcelleejere oplever fejl i solceller fra 2012.

»Vi oplever en hel del dårlige paneler, og vi har tre medlemmer med produkter fra Kina, der har hvide plamager,« beretter Michael Hvitfeldt.

I år har Danske Solcelleejere en forening på 100 medlemmer, som indtil videre har haft 20 erstatningssager på grund af problemer med anlæg. En del af sagerne handler om fejlmontering, som i de seneste år har fået flere solcelleejere til at rive sig i håret.

Læs også: Fejlmonterede solceller kan gøre tusindvis af tage utætte

Både fejlmontering og forringet ydelse er fejl, som ejerne bliver mere og mere opmærksomme på, ifølge Michael Hvitfeldt. Og det vil betyde en ting:

»Vi tror, vi vil se flere sager,« erklærer han.

Læs også: Klamphuggere kan banke solceller på tagene to år endnu

Dårlig kvalitet kan dræbe et anlæg

Ivan Katic, seniorkonsulent på Teknologisk Institut, er jævnligt ude for at måle på panelers effektivitet. Indtil videre ser han oftest problemer med utætte solceller og misfarvning, der begge skyldes fejlproduktion. Et problem, ejere bør kunne få erstatning for, og som ikke vil blive et mindre i fremtiden.

»I fremtiden vil der sikkert trænge fugt ind i nogle af de billige paneler. Alle producenterne lover 20-25 år garanti på ydelsen, og det bliver spændende at se, om det kan holdes i praksis,« siger Ivan Katic og tilføjer:

»Jeg tror, at der vil komme flere problemer i fremtiden med solcelleanlægs effektivitet. I 2011-2012 blev langt de fleste solceller sat op, og der vil i reglen gå en del år, før skader på grund af dårlig kvalitet viser sig.«

Og dårlig kvalitet i form af utætte paneler kan blive dyrt, hvis ikke de bliver opdaget i tide.

»Utætte celler betyder ikke så meget til at begynde med, men det kan betyde en gennemtæring af ledninger og at ydelsen falder meget drastisk - i værste fald kan anlægget dø,« uddyber Ivan Katic.

Han kan dog også berolige med, at de fleste af de useriøse producenter er udfaset fra markedet i dag, og problemer med dårlig kvalitet vil derfor primært ses i solcellerne fra 2011-2012.

Intet overblik over paneler, der yder mindre end lovet

Energitjenesten skriver til Ingeniøren, at 'langt, langt de flest anlæg kører uden problemer'. Men den udmelding bør ikke være en sovepude. For der er ikke et reelt overblik over problemerne, forklarer Michael Hvitfeldt:

»Vi ved ikke, hvor mange paneler, der mangler at leve op til, hvad producenterne har lovet. Vi ved, at nogle ikke gør. Men det kan også være, at der har været mindre lys det år. Og hvis ikke man får det fysisk testet, er der ingen mulighed for at sige noget,« begynder Michael Hvitfeldt og tilføjer:

»Ingen har ikke kendskab til, hvor godt danske solceller virker.«

Selvom det kan lede til flere erstatningssager, ser de danske leverandører gerne, at solcelleejere i højere grad tester deres paneler professionelt, ifølge formand for Dansk Solcelleforening Flemming Kristensen.

»Vi står som garant for kunden, og det er derfor også i vores interessere, at produktet lever op til det lovede. Des bedre et overblik, vi får over fejl, des stærkere står vi sammen med kunden over for producenten,« siger han.

Flemming Kristensen bedste råd til købere, der gerne vil undgå erstatningssager, er at tjekke, om solcellerne lever op til internationale standarder, om montøren har erfaring og certificering, og vurdere, hvorvidt man tror på, at firmaet stadig vil være aktivt om 20 år.

Kommentarer (23)

Det måtte vel komme. Ikke nok med, at vi sender statsstøtte efter en teknologi, som endnu ikke er fuldt udviklet og kun via statsstøtten overhovedet kan sælges. Nu viser det sig så, at der er købt for billigt ind fra kinesiske leverandører. Lærer vi da aldrig af erfaringerne?

  • 6
  • 19

Det er sådan et "ulven kommer" hyl...der er reelt meget, meget få som har noget at klage over!

Vent nu med at komme med alle dommedags profetierne, til vi reelt har mere end 10 sager i dette land! Det her handler mest om at nogle vil sælge disse test af paneler - spild af penge for langt de fleste, kig og kontrollerer ydelsen så ofte som muligt -'og kontrollerer med sammenlignelige anlæg i nærheden! Det er uden omkostninger for dig...

  • 14
  • 1

Nogle få har, måske... og hvad er ikke fuldt udviklet?

Den statsstøtte du taler om, hvor er den? Jeg har ikke modtaget 1 kr. Man, betalte selv hele sit anlæg. Det der så er blevet udlagt som statsstøtte er de CO2 afgifter, som man teoretisk set skulle have betalt for den energi, som man så aldrig kommer til at købe... da man producerer selv.

Jeg kan kun sige at mit anlæg har kørt 100% OK, og produktionen ligger over det der blev lovet.

Det er vel ikke mere anderledes end når man køber en bil, så er det nok også nogen der holder bedre over årende end andre, imens andre er noget noget skrammel - eller der synd med i spillet (VW). Men, det havde man vel nok en ide om, hvis man undersøgte sagen inden man købte.

  • 11
  • 7