Solcelledrevet bil klar til produktion: Kan nøjes med opladning hver anden måned

Illustration: Lightyear

Det er langtfra første gang, vi hører om en solcelledrevet bil. Men det er måske første gang, at en sollecelledrevet bil er så gennemdesignet, at den er klar til produktion.

Ingeniører hos det hollandske firma Lightyear er efter seks års udvikling klar til at få deres solcelledrevne bil, som Ingeniøren har omtalt tidligere, fabrikeret og sat klar til salg. Dog kun i en lille eksklusiv serie på 946 biler til levering i Storbritannien og EU til november i år.

Uanset hvor forjættende det lyder at køre rundt på strøm hentet direkte ned fra Solen, så rejser konceptet en række kritiske røster. Mere om det senere.

Lightyear 0 vil koste knap 1,9 millioner kroner (før afgifter) og er forsynet med fem kvadratmeter buede solpaneler, som oplader bilen under kørsel eller parkering.

Men først og fremmest er bilen designet meget aerodynamisk og med lav vægt, bl.a. som følge af, at de traditionelle sidespejle er fjernet og erstattet af kameraer, og at bilens elmotorer er placeret ved hjulene. Derudover er bilens udvendige paneler bygget af kulfiber, og indtrækket er produceret af genanvendte PET-plastflasker.

»Alle andre biler ville være ubrugelige, hvis man kun havde den mængde energi, som vi kan producere på bilens solpaneler, til rådighed. Fordi andre biler anvender tre gange så meget energi til at køre. Det ville blive en meget dyr gimmick,« siger chefingeniør Roel Grooten fra firmaet til The Guardian.

»Du er nødt til at bygge en bil fra bunden for at gøre den så effektiv, at den kan fungere i praksis.«

Op til 71 km på sol uden opladning

Solpanelerne alene giver – ifølge udviklerne – bilen en rækkevidde under optimale vejrforhold på op til 44 miles, eller knap 71 km – vel at mærke uden opladning. Rækkevidde fra batterierne alene er på knap 625 km.

Det betyder, at hvis man har en daglig pendlerafstand til arbejde på maksimalt 35 km, kan man køre bilen uden at lade den op. I Holland har test vist, at en bilist i netop det scenarie kunne køre i to måneder uden opladning, mens det i mere solrige lande som Portugal eller Spanien skulle være muligt at køre uden opladning i syv måneder.

Ifølge biludviklerne kan man på én time lade til 32 kilometers kørsel – og det ved brug af en almindelig 230 V-stikkontakt.

Jim Saker, der er professor emeritus ved Loughborough Universitet i Storbritannien, mener ikke, at konceptet er dårligt. Men han mener, at bilen er for dyr til at være et reelt tilbud på markedet.

Interiørbillede fra Lightyear One Illustration: Lightyear

»Du skal betale en frygtelig masse penge for at få solpaneler på bilen for at opnå blot 44 ekstra miles. Spørgsmålstegnet i øjeblikket er, om det i virkeligheden er det værd,« siger han til The Guardian.

Mercedes-Benz afslørede for nylig planer om at udstyre en kommende elbil med solpaneler på taget, mens Toyota til tider har tilbudt solpaneler med begrænset kapacitet som et supplement til selskabets hybridbil, Prius.

Andre forskere peger på, at det mest klimavenlige alternativ at undgå at købe og køre bil og i stedet gå eller cykle.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

at evolutionen ikke har givet os mennesker fotosyntese. Hvis en bil kan køre på sådan en lille smule solceller, så kan vi vel også leve af en grøn hud?

Vi kunne også spare beklædningen.

Eller?

  • 13
  • 7

Mon ikke gerne man vil parkere en bil til 1,9 millioner (uden afgifter) i en garage når man ikke kører i den? Jeg er i hvert fald glad for at kunne parkere min bil i garage med de fordele det har. Men med en bil med solceller på taget vil det koste ejeren ekstra energi at parkere bilen under dække for vejret, og en parkering i skygge vil også koste.

Det er et sjovt koncept og bilens gode effektivitet giver rigtig god mening, men mon ikke man kunne finde et bedre sted at placere de solceller end på bilen.

  • 33
  • 2

Så en BZ4x med solceller på taget som kan give op til 1800 km om året. Pris 12000 kr som ekstraudstyr.

1800 km/år (gælder nok ikke for dk) x 0,15 kWh/km x 2 kr/kWh = 540 kr, så mindst 22 år for at tjene de 12000 hjem.

  • 17
  • 1

Mon ikke gerne man vil parkere en bil til 1,9 millioner (uden afgifter) i en garage når man ikke kører i den?

Mon ikke man parkerer biler i garage fordi de ruster eller lakken bliver kedelig?

Hvis bilen ikke tager skade af vejret så er det vel fint nok at parkere i det fri og bortset fra det så hvis man har råd til 2mil så har man nok også råd til strøm når bilen holder i garage.

  • 7
  • 6

Til den pris er det kun fordi man kan - ikke at det skal være et kritikpunkt.

I samme stil, kunne det være sjovt med en soldrevet transportabel oplader (det findes sikkert allerede til campingfolket)

  • 4
  • 0

...indtrækket er produceret af genanvendte PET-plastflasker.

Den slags udsagn har jeg stødt på en del steder for nyligt. Men er det i virkeligheden noget at føre sig frem med?

Som jeg forstår det er tekstiler noget af det sværeste at genbruge på grund af høj entropi. Hvor det sikkert er alt muligt vævet sammen og farvet etc.

Omvendt er PET meget rent og nemt at genanvende til alle mulige formål (inkl. nye flasker). Så når man har taget PET flasker ud af et kredsløb og lavet det om til tekstiler. Så har man altså haft en ineffektiv genanvendelse. Og det er da ikke noget at blære sig med...

  • Eller har jeg misforstået konceptet?
  • 25
  • 1

Til #13:

Men hvem er?

Jeg har virkelig svært ved at se målgruppen for denne bil.

Veganere, der har vundet i lotto?

Jeg har en fornemmelse af, at den type personer, der efterspørger denne bils særlige kvaliteter, også er en type personer, der ikke vil betale flere mio. for en bil.

  • 20
  • 2

Til #12:

Præcis.

Engangs-genbrugelighed er snyd. Alt for letkøbte point på bæredygtighedskontoen.

Når vi ser et bilsæde, der er fremstillet af brugte bilsæder, og som i fremtiden selv kan blive til nye bilsæder, så kan vi begynde at snakke om bæredygtighed.

  • 18
  • 1

Når Alternativet igen får en borgmester, får de den første solgt.

945 gange til, så kan 2. oplag gå igang.

Lad os ikke håbe at det går så skidt.

  • 6
  • 7

Altså. Er der overhovedet noget nytænkning i bilen eller er den bare 100% en ubrugelig gimmick?

Jeg håber da, at man under udviklingen har lavet nogen teknologiske landvindinger for umiddelbart er det da det eneste man har kunnet håbe at få ud af den her bil.

  • 2
  • 0

Mon ikke man parkerer biler i garage fordi de ruster eller lakken bliver kedelig?

Det er nu ikke derfor jeg er glad for at kunne parkere i garage. Om sommeren holder bilen i skygge så man slipper for at komme ud til en varm bil og om vinteren holder den i læ for sne og frost så man slipper for at skulle ud og skrabe ruderne rene.

Derudover undgår man også fugle som skider på bilen og generelt er bilen ren længere tid når den står i en lukket garage frem for under åben himmel. En lukket garage har den yderligere fordel at nabolagets katte ikke kan komme til at bruge bilen som "varmepude"... Ikke at jeg ikke under de små kræ lidt varme, men når resultatet er ridser i lakken vil jeg helst være foruden.

  • 7
  • 1

...fokuserer for meget på solcellerne. Det spændende, vil jeg mene, er den utroligt lave luftmodstand, bilens lave vægt, og de høje virkningsgrader af motorer mv. som tilsammen i runde tal (angiveligt) skulle fordoble rækkeviden, i forhold til andre elbiler - det er da til at tage at føle på. Kan nogle af disse ting overføres til biler i en mere overkommelig prisklasse, så ville det da være alle tiders.

At den har integrerede solceller er mindre væsenligt (men stadig en blæret featuere) som tillader at bilen fx kan hold i bagende solskin med aircondition kørende uden at dræne batteriet. Flere af ovenstående indlæg fokusere på at hvis det var deres bil, så skulle den stå parkeret i garagen osv. og så nytter solceller jo ikke noget, men mon ikke de fleste har det lige som jeg, hvor deres bil holder parkeret ved deres arbejdsplads 8 timer hver dag - i de timer hvor solen skinner mest - og solcellerne dermed faktisk kan bidrage reelt til at holde bilen opladet?

  • 28
  • 0

Om sommeren holder bilen i skygge så man slipper for at komme ud til en varm bil og om vinteren holder den i læ for sne og frost så man slipper for at skulle ud og skrabe ruderne rene.

Hvis du har en elbil med styr på software, så kan den varmes op om vinteren, eller køles ned om sommer, inden afgang. Dermed slipper du for at skrabe vinduer eller svede i en overophedet bil.

Dine øvrige fordele ved en garage er lidt sværrere at skrive software til ;-)

  • 9
  • 2

Artiklens slutbemærkning, om at det er bedst at gå eller cykle, bringer tankerne flere hundrede år tilbage, hvor teknologi forskrækkede mennesker foreslog at der skulle gå en mand med et rødt flag foran køretøjerne .... Er det virkeligt journalister med sådanne teknologi forskrækkede holdninger der skriver i Ingeniørenes fagtidsskrift? Det er langt ude.....

  • 8
  • 7

at evolutionen ikke har givet os mennesker fotosyntese. Hvis en bil kan køre på sådan en lille smule solceller, så kan vi vel også leve af en grøn hud?

Vi kunne også spare beklædningen.

Eller?

Ja - men det er jo nok fordi det er mere praktisk bare at lade planterne om den slags og så vi spiser dem, når de har optaget energien. Lidt ligesom man kan sætte solceller på garagetaget og så lade bilen op i stedet for at køre rundt med solceller på det meget lille tag en bil har (og som ofte står i skygge) :-)

  • 9
  • 0

Hvis bilens opbygning i alternative materialer har så stor virkning (glem plastflaske gimmiken)

"" først og fremmest er bilen designet meget aerodynamisk og med lav vægt, bl.a. som følge af, at de traditionelle sidespejle er fjernet og erstattet af kameraer, og at bilens elmotorer er placeret ved hjulene. ""

""Fordi andre biler anvender tre gange så meget energi til at køre. ""

Så ... var det måske en ide at kigge på vores mere almindelige biler. ?? Min Toyota Yaris Hybrid kører fx. 28 km pr liter benzin. Så hvis jeg nu kunne få den motorteknik monteret i sådan et 'moderne' karosseri (og det var til at betale for mig) så skulle jeg vel kunne køre omkring 86 km/liter. Se det var da noget der kunne spare på både min pengepung og CO2 udledningen :-) [ps. Ikke medregnet forurening, energiforbrug og udledning i produktionsfasen]

  • 7
  • 1

Artiklens slutbemærkning, om at det er bedst at gå eller cykle, bringer tankerne flere hundrede år tilbage, hvor teknologi forskrækkede mennesker foreslog at der skulle gå en mand med et rødt flag foran køretøjerne

Ikke for mig - men jeg har også arbejdet professionelt med diabetes i en længere årrække.

At sætte sig op på en cykel er ikke kun godt for miljøet, det er næsten det bedste du kan gøre for dig selv hvis du ønsker en lang og ubekymret alderdom.

  • 17
  • 0

I samme stil, kunne det være sjovt med en soldrevet transportabel oplader (det findes sikkert allerede til campingfolket

Udstyr til campingfolket er bygget til 12v og leverer typisk mellem 20A og 100A ved 13~14v, det kommer man ikke langt på med i en elbil.

Et camping solpanel giver omkring 6A ved 30v hvilket går gennem en MPPT lader og bliver til 14v 12A (så'n ca.), solpanelerne parrallelkobles før MPPT laderen til det max. MPPT laderen nu kan håndtere. På vores campingvogn har vi 3x125Wh som kan levere ca. 25A til batteriet.

Et camping solpanel lader så et 100Ah 12v (1200Wh) batteri på ca. 8,5 time.

  • 3
  • 0

Så ... var det måske en ide at kigge på vores mere almindelige biler. ?? Min Toyota Yaris Hybrid kører fx. 28 km pr liter benzin. Så hvis jeg nu kunne få den motorteknik monteret i sådan et 'moderne' karosseri (og det var til at betale for mig) så skulle jeg vel kunne køre omkring 86 km/liter. Se det var da noget der kunne spare på både min pengepung og CO2 udledningen :-) [ps. Ikke medregnet forurening, energiforbrug og udledning i produktionsfasen]

Du vil helt sikkert forbedre brændstofforbruget ved at få plads til det hele i et kassori hvor der er tænkt på alle detaljer, men du skal stadig slæbe rundt på både din benzinmotor og dine elmotorere, du kan nok ikke reducerer mængden af batterier og du ændre ikke nævneværdigt på den dårlige omsætning fra benzin til el samt at den (som jeg forstår det) har benzinmotoren forbundet direkte til hjulene... Så nej, du får ikke tre gange så lang rækkevide på en liter benzin...

  • 8
  • 0

…omsætning fra benzin til el samt at den (som jeg forstår det) har benzinmotoren forbundet direkte til hjulene...

Hvis du dropper “benzinmotor forbundet til hjulene” og kun bruger den til at lave strøm til en elektrisk drivlinje som også har batterier så kommer du meget langt på literen, det er der lavet forsøg med men fokus var at det var en “range extender” til den elektriske bil. 11kW svarer 10 hk så du skal ikke have nogen stor motor til at lade med og den vil køre optimeret til generatoren.

  • 1
  • 2

Hvis du dropper “benzinmotor forbundet til hjulene” og kun bruger den til at lave strøm til en elektrisk drivlinje som også har batterier så kommer du meget langt på literen, det er der lavet forsøg med men fokus var at det var en “range extender” til den elektriske bil. 11kW svarer 10 hk så du skal ikke have nogen stor motor til at lade med og den vil køre optimeret til generatoren.

Som i dette link: https://www.hella.com/techworld/dk/ti/Rang...

Benævnelsen syntes dog at være REX (i3 REX, Ampera REX)

Lånt fra: https://www.greengarage.dk/nyheder/bmw-i3-...

BMW i3 REX (Range Extender) BMW i3 kommer også i en såkaldt REX version, hvilket øger rækkevidden betragteligt. I REX modellerne er der indbygget en 647cc to cylindret motor magen til den der findes i BMW´s 650cc Maxi-scooter. Dog med den forskel at den lever op til euro6 normen, i modsætning til scooteren, der kun lever op til euro4 normen. Forklaringen på dette er forholdsvis teknisk, men handler i store træk om antal hestekræfter ved antal omdrejninger.

REX motoren fungerer ved at anvende benzin til at generere elektricitet, når batteriet kommer under et bestemt niveau. Der findes rex versioner af både 60 og 94 ampere versionerne, og de har begge en 9-liters benzintank, der giver hhv. 134 km (60ah) og 126 km (94 ah) ekstra rækkevidde.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten