Solcellebilen bliver langt dyrere end antaget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Solcellebilen bliver langt dyrere end antaget

Med øget pris på batteriet er det solcellerne, og ikke prisen, som vil give Sion en fordel sammenlignet med almindelige elbiler. Illustration: Sono Motors

Tyske Sono Motors er en elbilopstartsvirksomhed, som udvikler en elbil med solcellepaneler integreret i karosseriet. Bilen Sion er reserveret af over 8.000 kunder og skal efter planen leveres næste år.

Nu kan Sono fortælle, at de har tegnet kontrakt med Continental på firmaets EDU (Electric Drive Unit), der er en alt i et-løsning, som inkluderer motor, reduktionsgear og effektelektronik i samme enhed. De har leveret lignende løsninger til andre biler, blandt andet Renault Zoe.

Continental er måske først og fremmest et selskab, de fleste forbinder med bildæk, men den tyske industriaktør er verdens næststørste underleverandør i bilindustrien.

Teknologichefen i Sono Motors, Roberto Diesel, siger, at samarbejdet med Continental sikrer en erfaren systempartner.

120 kilowatt

Motoren, de leverer til solbilen Sion, giver et maksimalt omdrejningsmoment på 290 newtonmeter, og en maks.-effekt på 120 kilowatt (svarende til 163 hestekræfter). Det hele placeres i fronten af bilen, blandt andet for at give bedre stabilitet og mere effektiv regenerering.

EDU’en er en eksisterende løsning fra Continental og skal ifølge pressemeddelelsen kunne skrues direkte på plads i Sion uden behov for signifikant udviklingsarbejde.

Fra lancering af konceptmodel. Illustration: Sono Motors

Det vil dermed formentlig bidrage til at holde prisen nede.

Og det vil uden tvivl falde på et tørt sted, for det viser sig, at batteriet vil få en langt højere pris, end Sono Motors tidligere har anslået.

Batteripakken har en kapacitet på 35 kilowatttimer og leveres af tyske Elringklinger – også en stor tysk aktør i leverandørindustrien. Den giver en rækkevidde på 255 kilometer efter WLTP-standarden ifølge nye simuleringer, som Sono Motors har gennemført.

Valget af Elringklinger blev annonceret i maj, og der skal bruges et system baseret på 48 volts-moduler på 51 amperetimer. De skal være særlig lette og energitætte og have en kemi med specielt lavt koboltindhold. Det vides ikke, hvem der skal producere cellerne.

Bliver meget dyrere end antaget

Oprindelig har der været snak om et 25 kilowatttimers batteri til 4.000 euro. Nu ender det på 9.500 euro, skriver Cleanthinking.de. (på tysk)

Det kommer nok som et chok for mange af de 8.800, som har forhåndsreserveret bilen. Prisen kommer nemlig til at stige tilsvarende.

De har opereret med en startpris på 16.000 euro uden batteri. Hvis det bliver ved med at være prisen, vil den med batteri koste 25.500 euro, lidt lavere, hvis man trækker den tyske moms fra.

Det gør, at prisen ikke længere er særlig attraktiv sammenlignet med nuværende og kommende biler produceret af etablerede bilproducenter.

Sions 330 integrerede solceller kan spytte op mod 1,2 kilowatt ud – et tal, som er højst teoretisk, eftersom de aldrig vil have samme indstråling på samme tid.

Det behøver ikke nødvendigvis være nogen dårlig idé, eftersom bilen stort set altid vil blive ramt af sollys om dagen. Under optimale forhold anslår Sono Motors, at Sion vil få en ekstra rækkevidde på 30 kilometer om dagen.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først