Solcellebil bryder i brand under mesterskabsræs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Solcellebil bryder i brand under mesterskabsræs

Illustration: Jorrit Lousberg

En sejr gik op i røg for det hollandske hold Vattenfall under verdensmesterskabet for solcellebiler, der i denne uge er blevet afholdt i Australien.

Efter at have tilbagelagt over 2500 kilometer havde den hollandske solcellebil NunaX indtaget en førerposition på den femte og sidste sidste dag under løbet Bridgestone World Solar Challenge.

Men med under 250 kilometer til målstregen gik det galt.

Helt uventet brød bilen i brand, og Vattenfall-holdet, der består af studerende fra det tekniske universitet i Delft, måtte se førstepladsen smuldre mellem hænderne.

»Jeg står ved siden af en brændende bunke af kulstof,« siger en af holdets fire kørere Tim van Leeuwen i en pressemeddelelse.

Han var nået i sikkerhed efter at have parkeret bilen i vejkanten, men stod nu tilbage uden håb om at vinde det samlede løb på 3020 kilometer, der går fra Darwin i det nordlige Aurstralien til Adelaide på sydkysten.

»Der er en stærk følelse af modløshed på vores hold. Vi kørte på den sidste etape mod Adelaide, og der var under 250 kilometer til målstregen,« siger han.

Kørte 100 kilometer i timen

Studerende fra over 30 lande deltager i Bridgestone World solar Challenge, der bliver afholdt hvert andet år.

Vattenfall-holdet havde udsigt til at vinde deres ottende sejr, inden bilen brød i brand. I stedet endte bilen Bluepoint fra det belgiske Agoria Solar Team med at snuppe sejren.

Ræset bliver afholdt på offentlig vej, og kørerne skal derfor tage højde for den almindelige biltrafik, vejarbejder og andre trafikanter. I de små cockpits, hvor racerkørerne tilbringer flere timer, kan der blive op til 50 graders celcius.

Den bagende sol sørger også for, at bilen kan opnå en fart på omkring 100 kilometer i timen, men på finaledagen blev det for meget for NunaX.

»Det så ud til, at vi havde vinden i ryggen. Vi førte, og kørte 100 kilometer i timen, da jeg kunne lugte, at noget brændte. Jeg spurgte vores følgevogn, om der var noget galt med bilen, men alle de målte værdier så normale ud. Men inden længe var cockpittet fyldt med røg, og så vidste jeg, at der var noget galt,« uddyber Tim van Leeuwen i pressemeddelelsen.

Den endelige årsag til branden er stadig ved at blive undersøgt.

Se billedet af solcellebilen fra Vattenfall Solar Team, da den stadig var på farten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Øv. Jeg kender godt den fornemmelse.
Vi kørte med Solvogn Danmark i samme løb i 1990 og var ca. 2/3 gennem strækningen, da en "willy willy" kom imod os fra siden eller bagfra. Det er en lille turnado som opstår i varmen af en luft lomme. Den kaldes også en "sand devel".
Denne vind havde kraft nok til at løfte bilen i luften, dreje rundt og lande på taget.
Dette blev en total skade og vi kunne kun stå og kigge på en kranbil som samlede småstykkerne op fra vejen. Øv.

Men iøvrigt et fantastisk løb med rigtig mange oplevelser.

  • 9
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten