Solbilen Lightyear One har motor i alle hjul
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Solbilen Lightyear One har motor i alle hjul

Bilen har aerodynamisk design. Illustration: Lightyear

Tidligt tirsdag morgen blev en elbil med solceller, kaldet Lightyear One, lanceret som prototype. Det er første gang, køretøjet fremvises for offentligheden.

Konceptet er ganske enkelt: Lav en bil med solceller, og gør den så energieffektiv som mulig.

Producenten hævder, at den har en rækkevidde på 725 kilometer. Dette til trods for det, de beskriver som et ‘relativt lille batteri’.

Nøjagtig hvad kapaciteten er, oplyser de foreløbig ikke. Men rækkevidden garanteres at være 400 kilometer om vinteren og op til 800 kilometer om sommeren.

12 kilometer i timen

Hvor meget energi, man får ud af solcellerne, er selvsagt afhængigt af, hvor man bor. Solcellerne udgør fem kvadratmeter og strækker sig fra motorhjelmen til bilens bagende. Under optimale forhold kan de levere energi til 12 kilometers rækkevidde pr. time.

Disse dækker fem kvadratmeter. De skal om sommeren give nok energi til, at det ikke er nødvendigt at oplade bilen overhovedet. Men det vil selvsagt afhænge helt af kørselsmønsteret.

For at holde forbruget lavt har skaberne holdt vægten så lav som mulig ved at bruge letvægtsmaterialer. De har sat en motor i hvert af bilens hjul for at sikre, at så lidt energi som muligt går tabt i overføringen.

De hævder, at de ikke har fulgt konventionerne under designet af bilen, og at det kun er fysikkens love, som har ledt frem til resultatet.

Solbilen Stella Lux blev udviklet af et hold fra universitetet i Eindhoven, som senere udviklede solbilen Lightyear One. Illustration: SolarEHV/CC BY-SA 4.0

Designerne har baggrund fra grupper, som har deltaget i World Solar Challenge, hvor målet er at køre fra nord til syd i Australien, over 3.000 kilometer, med en bil, som udelukkende drives af solenergi.

Blandt designerne er holdet, som vandt konkurrencen i 2013 og 2015 med bilen Stella Lux bygget ved det tekniske universitet i Eindhoven i Holland.

Udviklingen af Lightyear One har taget to år, hvilket må siges at være meget kort tid for en ny bil. Men de hævder at have solgt over hundrede biler indtil videre.

Millionbil

Bilen kan allerede reserveres med forventet levering i 2021. Billig bliver den ikke ligefrem, da prisen starter på 149.000 euro.

Den, som reserverer, skal hoste op med mindst 4.000 euro for at sikre en plads i køen.

Hvert hjul har sin egen motor. Foto: Lightyear Illustration: Lightyear

I en pressemeddelelse siger medgrundlægger og Lightyear-chef Lex Hoefsloot, at det vigtigste mål med bilen er at dække behov, elbiler ikke formår at opfylde.

»Forskning har vist, at rækkevidde og mangel på lademuligheder fortsat er de største bekymringer, folk har, når de ser på elbil,« siger han.

Vi tænker, at en bil til 1,1 million kroner er en løsning, de færreste vil tænke er en måde at undgå lade- og rækkeviddeangst på.

Ikke meget afsløret

Indtil videre er der ikke afsløret mange detaljer. Vi ved, at bilen har fem sæder. Den har Android Auto og Apple Carplay, og den har et 230 volt, som gør, at du kan bruge den som energikilde.

Batteristørrelse, motoreffekt, luftmodstandskoefficient og andre tekniske detaljer er ikke fremlagt.

Solcelleelbil fra Sono Motors. Illustration: Sono Motors

Dette er i øvrigt ikke den første solcellebil, der er blevet præsenteret. Tyske Sono Motors har tidligere lanceret en lille solcellebil, som skal i produktion i år. Den er heller ikke direkte billig, men sammenlignet med Lightyear One er den nærmest gratis: 25.500 euro skal den kommende solcellebil koste.

Bilen hedder Sion og skulle ved hjælp af solcellerne kunne få op mod 30 kilometers ekstra rækkevidde om dagen.

Artiklen er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.... Hvis jeg skal syd på med familien, telt og oppakning så duer formfaktoren ikke. Så vil jeg hellere have et stop for hver 300 km. Til kørsel til arbejde.... Tja jeg ville skulle tanke hver 10 dag. Men når jeg alligevel holder hjemme hver aften, så kan jeg jo lige så godt tanke.

El bilen gør at vi skal ændre vores forbrugs mønster. Men der kan vist ikke længere være tvivl om at den kommer. Bare ærgeligt at det billige familie segment halter....

  • 18
  • 2

Interessant med en elbil, der ved moderat kørsel slet ikke behøvet at blive opladet om sommeren. I mere solrige egne kunne det tænkes være tilfældet hele året.
I det tilfælde behøver batterikapaciteten vel heller ikke være speciel stor, hvilket kunne give bedre effektivitet og lavere pris.

  • 8
  • 5

Interessant med en elbil, der ved moderat kørsel slet ikke behøvet at blive opladet om sommeren. I mere solrige egne kunne det tænkes være tilfældet hele året.
I det tilfælde behøver batterikapaciteten vel heller ikke være speciel stor, hvilket kunne give bedre effektivitet og lavere pris.

Når jeg kigger på det kort, så kan jeg da godt se, hvad det er for en type bil jeg burde have i "sommerhuset" i Sharm El Sheikh. Lige netop der ville en elbil med solceller betyde, at jeg aldrig behøvdede at sætte den til en stikkontakt.

  • 3
  • 2

Ideen med elmotorer i hvert hjul er forsøgt før, men opgivet igen da det gav nogle håbløse køreegenskaber! Den uaffjedrede vægt voksede massivt.

  • 11
  • 7

Er rækkevidden på elbiler ( Tesla) et problem er er der nogen der har en økomomisk interasse i at skabe denne myte :
"Forskning har vist, at rækkevidde og mangel på lademuligheder fortsat er de største bekymringer, folk har, når de ser på elbil"


Det er både og, som en tidligere debattør skriver "man skal tilpasse sig til elbilen".
Jeg tanker nu hvert 500 ~ 600 km, det tager ca. 5 min., på den tid ville jeg ikke kunne ladde en elbil med el til samme strækning med den teknologi vi har nu. Jeg er dog helt sikker på at det kommer og sandsynligvis før vi venter det, problemet bliver så om elnettet kan bære det.

Jeg vil meget gerne have en elbil men jeg er ikke villig til at tilpasse mig til en elbil... det er bagvendt tankegang at brugeren skal tilpasse sig maskinen.

  • 11
  • 27

Jeg vil meget gerne have en elbil men jeg er ikke villig til at tilpasse mig til en elbil... det er bagvendt tankegang at brugeren skal tilpasse sig maskinen.

Nu er det jo ikke sådan, spillet virker: Vi har ikke andet valg end at skifte til elbiler, fordi vi har ikke andre muligheder, når det kommer til at transport på landsplan skal være CO2 frit.

På et tidspunkt bliver det lovkrav at transport skal være CO2 frit.

Nuvel, hvis der bliver brintbiler tilgængelige til den tid, så kan du jo tanke på brintstationen og følge dine gamle vaner. Hvis der altså er nogen af dem til den tid, og det er til at tanke for menneskepenge.

  • 21
  • 6

Nu er det jo ikke sådan, spillet virker: Vi har ikke andet valg end at skifte til elbiler, fordi vi har ikke andre muligheder, når det kommer til at transport på landsplan skal være CO2 frit.

På et tidspunkt bliver det lovkrav at transport skal være CO2 frit.

Der er stadigvæk 10½ år til at finde ud af om syntetiske brændstof bliver til noget. Trods alt kun først i 2030 man har en ambition om af stoppe al salg af biler med forbrændingsmotor.

Jeg har mit naive håb omkring at der kommer andre alternativer til den tid i forhold til BEV.

  • 3
  • 17

Der er stadigvæk 10½ år til at finde ud af om syntetiske brændstof bliver til noget. Trods alt kun først i 2030 man har en ambition om af stoppe al salg af biler med forbrændingsmotor.

Jeg har mit naive håb omkring at der kommer andre alternativer til den tid i forhold til BEV.

Og hvad så hvis der er alternativer? Folk vil jo alligevel købe elbilen, da det er den bedste bil. Ikke bare i kraft af de få bevægelige del i drivlinien, men også i form af oplevelse ved kørsel og mest praktisk i daglig brug.
Du vil også vælge elbilen, hvis valget bliver virkeligt.

  • 20
  • 3

Jeg ved ikke hvor Journalisten har sine oplysninger fra, men i den video på youtube hvor jeg så bilen blive præsenteret for første gang sagde fabrikanterne selv at rækkevidden var ca. 400-450 km. (året rundt) - så hvordan det lige kan blive til 725 km. på dansk kan jeg ikke helt forstå. Jeg tror også Journalisten skal på kursus i afrunding for jeg lærte at hvis det var 725 så skulle der afrundes nedaf og ikke op af til 800.

Et sted nede i bunden står følgende: og den har et 230 volt, som gør - Undskyld et 230 hvad for noget ??.

Jeg er bestemt ikke perfekt men jeg garanterer for at den Artikel kunne jeg have skrevet bedre. Så svært er det altså heller ikke.

Dårlig research, fejlagtige opkysninger og generel sjusk. Den artikel burde have været i gennem et grundigt check før den blev udgivet.

  • 8
  • 5

jeg har 11 km hverdags pendling.

Og hvilket ferie køretøj. Jeg laver mine person biler om til sove/hotel vogne når jeg tager på ferie. Det ville være ren luxus at kunne bruge airconditon eller varme om natten. Og vide at den næste dag ville solcelerne spæde op med mere gratis energi.
Aerodynamisk effektiv (3 x bedre en audi e-truck) og 230 volt udtag så kan man campere alle steder.

  • 3
  • 3

Ja har selv en elbil. Det tager mig 3 sekunder at lade den og det sker hjemme.
Det synes jeg er nemmere end at være nødt til at stoppe og bruge 5 minutter på en tankstation.


Så du har en magisk himsterdims hjemme som lader dit batteri fuldt på 3 sekunder, interresant - jeg er sikker på at mange firmaer vil betale dig en formue for den.
Nej, du sætter din bil til at lade på 3 sek. det er ikke det samme som at have fuldt batteri på 3 sek.

Du kan vende og dreje fakta som du vil men du gør det bare værre.

  • 9
  • 22

“5m² solceller med eff. På 18,5% giver 925Wh, det skulle give 12km, så den kan kører 1km på 77Wh.
Batteriet er så 55KWh“

Det fik jeg det også til og det 40% længere end en BMWi3!

Svaret kan være at de har mere effektive solceller.

CDA for BMWi3 er 0,29 og 0,21 for Tesla 3.

Denne bil ser ud til at have bedre CDA og mindre frontareal.

  • 3
  • 2

Så du har en magisk himsterdims hjemme som lader dit batteri fuldt på 3 sekunder, interresant - jeg er sikker på at mange firmaer vil betale dig en formue for den.
Nej, du sætter din bil til at lade på 3 sek. det er ikke det samme som at have fuldt batteri på 3 sek.

Du kan vende og dreje fakta som du vil men du gør det bare værre.

Det var godt du lige fik øje på den lille detalje. Uanset at det burde være logisk for alle skal man ikke udelukke at en fossil bilejer var lige ved at trykke på køb knappen til en el-bil.
Og hvilken skuffelse det ville have udviklet sig til. Godt du lige fik oplyst den stakkel.
Hvilken koldkrigs tankegang. fact er at halvdelen af bilister i verdenen ville skifte over til en el-bil i dette sekund hvis de fik tilbudt en gratis ombytter. Uanset alle de argumenter en fossil hjerne kan finde på for at slippe for at køre i en el-bil
Fossil motoren er unødvendigt kompliceret og besværligt at vedligeholde, det finder man ud af når man får sit første el-køretøj. Det køre også bedre end noget fossil køretøj nogensinde kommer til. Man forstår godt det virker som en trussel og udvikler sig til en dommedags religion.
Alle skifter over til el og de sidste bliver de sidste 10-20 % der slæber rundt på hestetraillere campingvogne og dagligt køre 400 km. Og who f..king cares.

Bruge 5 minutter med en tankpistol i hånden og betale en vanvitig pris for det...pfthh.
Det bliver meget retro og mange gange være end at bruge 3 sekunder på at stikke en kontakt i væggen.

  • 20
  • 6

Nej, du sætter din bil til at lade på 3 sek. det er ikke det samme som at have fuldt batteri på 3 sek.

Hvori består den praktiske forskel? Man sætter bilen til. Næste morgen er den fuldt opladet. Hvor længe bilen suger elektroner er ejeren ligegyldigt.

Du kan selv være den der fornægter realiteten ved hvordan det er at køre elbil. Sandheden er at man til dagligt ikke bruger væsentligt tid på at lade. Det er noget der foregår når bilen alligevel holder stille, eksempelvis fordi du sover.

For de fleste vil der gå mindre tid med at lade, end de samme personer vil skulle spendere på tankstationer. Det tager vitterligt ikke mange sekunder at sætte bilen til, og selvom det måske gøres 10 til 20 gange for hver gang du ellers ville besøge tankstationen, så bliver det bare ikke til megen tid. Der er også dem der virkelig optimerer deres tid og kun lader en gang ugentligt.

Min Tesla Model 3 har 500 km rækkevidde, og hvis jeg vil, så kan jeg nøjes med at sætte den til opladning cirka ligeså ofte som du tanker. Men jeg bruger kun nogle sekunder på den handling. Den er 7 timer om at lade fra 0 til fuld, men det er mig ligegyldigt idet jeg sover.

Jeg foretrækker dog at lade den hver dag, da det er så fedt altid at have fuldt batteri og aldrig risikere pludselig at skulle finde en tank.

  • 16
  • 3

Der er stadigvæk 10½ år til at finde ud af om syntetiske brændstof bliver til noget. Trods alt kun først i 2030 man har en ambition om af stoppe al salg af biler med forbrændingsmotor.

Jeg har mit naive håb omkring at der kommer andre alternativer til den tid i forhold til BEV.

Hvorfor vil du absolut holde fast i forbrændingsmotoren?

Spørgsmålet er nok også om vi overhovedet har råd til at betale for syntetisk brændstof, for medmindre forskerne bryder de gældende naturlove, så skal der bruges rigtig meget energi på at fremstille syntetiske brændstoffer.

Et sted man måske kunne bruge konvertering er ved konvertering til metan, som så kan bruges når solen ikke skinner og vi har vindstille. Vi har allerede store lagre til naturgassen, så lagring vil ikke være noget problem eller noget der skal investeres i. Hvis vi så langsomt for afviklet naturgas/metan til opvarmning i hjemmet og udelukkende bruger det til fremstilling af el og fjernvarme som et samlet koncept, ville vi kunne udnytte energien mest effektivt, samtidig er det hurtigere at regulere produktionen af el med et gasfyret kraftværk, i forhold til andre brændsler. Spørgsmålet er er selvfølgelig om det kan betale sig, så længe Jylland kan lagre energien i de norske vandkraft værker og Sjælland i ditto svenske.

  • 6
  • 3

Sætter den i stikket når jeg kommer hjem ?
Hvilket stik ?
Den 120m forlængerledning jeg skal have hængende ud fra altanen ?

Selvom jeg bor i lejlighed, har jeg ikke et anderledes køremønster end da jeg boede i hus og sagtens kunne lade op i garagen

  • 12
  • 7

Forskning har vist, at rækkevidde og mangel på lademuligheder fortsat er de største bekymringer, folk har, når de ser på elbil"

Al forandring skræmmer mennesker. Det ved alle der har været projektleder på et IT-projekt.
Man ved man har, men kender ikke det man får. Folk vil derfor altid fokusere på ulemperne (reelle eller inbildte) ved det nye og forstørre dem mangefold i hovedet, mens fordelene stort set komplet ignoreres, uanset hvor store de er.

Det bedste man kan gøre, er at lade folk prøve en elbil. Så er de solgt på igen tid. Min genbos kone havde en elbil (Nissan Leaf) til låns nogle måneder for et par år siden. Hun krævede at de købte den.

Det tog min svoger 10 km i min elbil at beslutte sig til selv at købe en. Clincheren var da vi kørte ned af bakke, og procenten for batteriladningen steg. Hans benzinbil havde godt nok aldrig fået mere benzin i tanken af at køre ned af bakke.

  • 13
  • 4

Sætter den i stikket når jeg kommer hjem ?
Hvilket stik ?
Den 120m forlængerledning jeg skal have hængende ud fra altanen ?

Selvom jeg bor i lejlighed, har jeg ikke et anderledes køremønster end da jeg boede i hus og sagtens kunne lade op i garagen


Hørt for 140 år siden:
Kører den til en tankstation, når den skal fyldes op?
Hvilken tankstation?
Vil du have mig til at køre 300 km til nærmeste tankstation?

For 140 år siden var der ikke benzindrevne biler overalt, og derfor var der ikke tankstationer overalt. Da benzinbilerne kom, kom der tankstationer i store mængder.

Lige nu er der ikke elbiler overalt. Og derfor er der ikke etableret lademulighed overalt. Det må da være fuldstændigt indlysende, at dette ændrer sig med udbredelsen af elbiler.

Hold kæft, hvor er folk dog hjælpeløse i deres forestillinger om, hvad der kommer til at ske i fremtiden.

Er det da fuldstændigt umuligt at fatte, at infrastruktur indrettes efter behovet?

  • 18
  • 11

Selvom jeg bor i lejlighed, har jeg ikke et anderledes køremønster end da jeg boede i hus og sagtens kunne lade op i garagen

Mon ikke der kommer krav til antallet af lade standere i byerne. Men jeg anderkender at det er et problem for alle der ikke har deres egen ladeplads i haven. Det er ufedt at skulle holde en time eller længere for at "tanke" bilen op. Jeg tænker at ladestandere på arbejdspladsen kan blive en løsning, men det vil jo igen kræve at vores arbejdsgivere vil det.

Måske andels ladere hvor man er en flok om den samme lader og kan finde ud af at have forskellige mødetider/ladebehov...

Der er reelt mange uløste i en omlægning til et nyt brændstof. Men vi mennesker er supergode til at tilpasse os. Mon ikke vi magter dette skifte?

  • 9
  • 0

Lige nu er der ikke elbiler overalt. Og derfor er der ikke etableret lademulighed overalt. Det må da være fuldstændigt indlysende, at dette ændrer sig med udbredelsen af elbiler.

Når det er sagt, så er der faktisk mange tusinde ladestandere i det danske. Svaret er at man stiller forslag om etablering af lademulighed i boligforeningen (det skal nok blive vedtaget). Og indtil da er der mange alternative muligheder.

Det kan være at du kan lade ved arbejdspladsen. Eller hvis du bruger toget, så er der ofte ladestandere ved stationerne. Der er også mange indkøbscentre der har ladere, så du kan lade imens du køber ind eller træner fitness. Næsten alle bycentre har ladere.

Og endelig er det muligt at side i bilen i en halv time og vente på en lynladning. Det er der folk der gør, og det er hvad visse folk her tror er eneste mulighed. Men hvem forstår det? Det er sjældent nødvendigt at vente.

  • 8
  • 2

Hvis vi så efter i sømmene med så mange af de andre teknologier, som vi omgiver os med. Så skulle vi nok også finde fejl og overdrevne specifikationer. For selvfølgelig bliver der smurt tykt på, når der skal sælges et nyt produkt.
Så hvorfor spilde tid på at brokke sig over det åbenlyse, som alle normalt tænkende mennesker allerede ved.
Ja, det tager mere end 3 sekunder at sætte stikket i, bilen skal vende rigtigt for at stikket kan nå, man skal have plads til en lader hjemme, man skal planlægge sin kørsel mere, man skal acceptere højere priser - da intet er gratis, man skal generelt vende sig til en ny måde at kommer fra A til B, man kan muligvis ikke længere kører poderne rundt i hele Danmark med motorcross, heste og camping.
Men vi kan ikke fortsætte, som vi plejer og derfor er vi nødt til langsomt men sikkert at adoptere en nyere livstil - lidt, som når doktoren på en pæn måde siger at vi skal tage os sammen og lette røven, når vi ikke længere kan lukke bukserne og mister pusten efter 3-4 trappetrin.
Men dog vil jeg sige. Lad være med at påstå at det er lettere end det i virkeligheden er. Lad være med at overglamorisere et givent produkt. Nøjes i stedet for med at tale om det, som det nu engang er. Vi har ikke længere brug for salgstaler med alt for mange superlativer. Vi har derimod brug for ærlige og konkrete erfaringer. Ellers bliver det lige som at trække en kat i halen - den vender sig om og går til angreb.

  • 9
  • 0

Vi har derimod brug for ærlige og konkrete erfaringer.


Vil du have en ærlig og konkret erfaring?

På min arbejdsplads har vi puljebiler. Når vi skal køre i forbindelse med vores arbejde, er der frit valg mellem alle ledige biler.

Når jeg skal bruge en af disse biler, tager jeg altid elbilen, hvis mit behov ligger inden for dens rækkevide. Fordi jeg ved, at jeg med sikkerhed slipper for at skulle køre ind på en tank, når jeg tager elbilen.

Det eksempel viser med al tydelighed, at når man har valget, er udfordringen ved hver gang at sætte et stik i og tage det ud mindre end udfordringen ved en gang i mellem at skulle tanke en bil. Ellers ville jeg jo tage en fossilbil.

Desværre er debatten domineret af individer, der aldrig har haft valget. De støtter sig kun til deres - forunderligt utilstrækkelige - forestillingsevne. Alligevel tror de fuldt og fast, at de har ret.

Det værste er faktisk, at de sandsynligvis aldrig opdager, at de tog fejl. En morgen vågner de og siger: "Jeg vil have en elbil. Jeg har altid syntes, at det måtte være meget rarere at slippe for tankstationer." Glemt er alt deres skrigeri om alt for langsom ladning og alt for utilstrækkelige lademuligheder.

  • 11
  • 8

Hvori består den praktiske forskel? Man sætter bilen til. Næste morgen er den fuldt opladet. Hvor længe bilen suger elektroner er ejeren ligegyldigt.


For mig ville den praktiske forskel bestå i, at jeg af familiære og sundhedsmæssige årsager har et behov for med øjeblikkeligt varsel døgnet rundt at kunne starte bilen og køre cirka 100 km. Derefter 100 km hjem, helst uden at vente for mange timer.

Så nej, det er ikke altid ligegyldigt, hvor længe bilen suger elektroner. Hvis man kommer hjem fra arbejde med et næsten fladt batteri, er man afskåret fra at køre om aftenen.

Det er fint med elbiler, synes jeg, men lidt irriterende at de store tilhængere af elbiler aldrig vil acceptere, at løsningen ikke på nuværende tidspunkt er fantastisk for alle. Og nej, jeg har ikke råd til en Tesla.

Vi er nogle, der skal køre 2x12 km for at komme i biografen, og bor et sted, hvor kollektiv trasport er en vittighed, og hvor en ambulance er 20 min. om at nå frem. Vi kan ikke bare vente en nat på at kunne køre igen.

  • 9
  • 6

Det eksempel viser med al tydelighed, at når man har valget, er udfordringen ved hver gang at sætte et stik i og tage det ud mindre end udfordringen ved en gang i mellem at skulle tanke en bil. Ellers ville jeg jo tage en fossilbil.


Ja - men som du selv skriver, det forudsætter at kørselsbehovet ligger indenfor elbilens rækkevidde. Ellers tager du jo trods alt fossilbilen, ikke?

Det er der, vi er nogle, som endnu er nødt til at fravælge elbilen, selv om så mange har travlt med et at belære os om, at vi slet ikke har det kørselsbehov, som vi selv mener at have (hvor de så kan vide det fra???). Typisk fordi elbilen opfylder deres eget kørselsbehov, og det da simpelthen ikke kan passe, at andre har andre behov.

  • 6
  • 5

Hvori består den praktiske forskel? Man sætter bilen til. Næste morgen er den fuldt opladet. Hvor længe bilen suger elektroner er ejeren ligegyldigt.

Kigger vi fremad, så har elbilen den fordel, at ladning med tiden kan 100% automatiseres med induktionsladning til sjatladning og robotladere til hurtigladning.

Du parkerer blot, og bilen begynder selv ubemærket at lade.

Det sværeste i den opstilling er nok at få det standardiseret, men induktionsladere løser problemet for de der skal parkere i byen ved fortovet, da laderen vil være kun lidt synlig, evt. som et bump i vejen.

  • 7
  • 1

Hold kæft, hvor er folk dog hjælpeløse i deres forestillinger om, hvad der kommer til at ske i fremtiden.Er det da fuldstændigt umuligt at fatte, at infrastruktur indrettes efter behovet?


Næ, det er da nemt nok at forstå. Hvad er noget sværere at tro på, at er det sker her og nu. Og så længe infrastrukturen ikke er på plads, kan det for mange være svært at vælge en elbil.

Dette udsagn er ikke ment som en personlig fornærmelse, selv om mange elbilsfortalere tilsyneladende opfatter enhver skepsis sådan. For at være lige så uforskammet som dig: Hold kæft, hvor er det dog hjælpeløst, at man ikke fatter, at det der er godt for en selv, ikke nødvendigvis er godt for alle. Det minder faktisk lidt om religiøs missionering.

  • 12
  • 2

Vil du have en ærlig og konkret erfaring?


Men jeg har bare aldrig haft et problem med at tanke min bil. Hverken dengang at tankestationer, bare var en tankstation, eller i dag hvor der nærmere er et minicenter med alverdens indkøbsmuligheder.
Så at tanke min bil måske én gang om ugen, på ca 5 minuter. Har aldrig været et problem. Jeg fik til og med lige vasket et par fugleklatter af bilen og tørt ruder og spejle efter, samt set om mine vinduesviskere var i orden eller om de skulle have tørt det værste snask af.
Men forskellen er nok, at jeg kan lide mekanik og kan godt lide min bil, samt at passe på den og pleje den. Så det er ikke en pinsel for mig og jeg har også sjældent problemer med den. Og hvis jeg endelig har problemer, så er det ikke en forfærdelig oplevelse for mig, men noget lærerigt og spændende.
Men jeg er nok en af de få.
Jeg så på en brugt Fluence for ca 3 år siden til 90K. Men de lukkede better place og den kunne under realistiske forhold kun køre omkring det halve af de lovede km på en opladning - så jeg kunne ikke engang nå på arbejde og hjem igen. Desuden har jeg ikke et hus med plads til en ladestander.
Men tro mig, jeg glæder mig til at slippe af med f.eks brianspande, scootere og motorcykler, som støjer og stinker helt vildt, samt ligger og køre hvileløst omkring.
En kollega kom på arbejde på en BMW motorcykel med kardantræk, her den anden dag. Det var et elegant, holdbart og støjsvagt stykke mekanik, som jeg sagtens kan leve med på vejene.
Men motorcykler og scotere burde være nogle af de første, til at være forbudte. For de må da være noget af det nemmeste og billigste at bygge om til batteridrift - i forhold til en bil. Desuden køre de færreste lige så langt på dem, som i en bil.

  • 7
  • 4

Og nej, jeg har ikke råd til en Tesla.

Du skal heldigvis heller ikke have en Tesla længere for at have stor rækkevidde. Jeg bor selv på landet med samme sygehusproblem og dit argument ville virke for 5 år siden, men det er lettere allerede i dag.

Jeg har haft et langt sygdomsforløb i familien, og jeg tror vi har været omkring de fleste sygehuse i regionen med op mod 150-200 km kørsel for de sygehuse der er længst væk. Når sygehusene specialiserer sig, så bliver der også længere væk til en behandling.

Derfor: Elbiler i Danmark bør sælges med henblik på at kunne nå på tværs af en region på én opladning.

Det er direkte et krav fra staten og regionerne at du på en eller anden måde kan nå et sygehus, hvis du eller din familie vil behandles for sygdom, og du ikke har krav på sygetransport, og derfor bør elbiler med stor nok rækkevidde beskattes derefter, så så mange som muligt kan være med.

Herudover skal der sættes væsentligt flere ladestandere op ved sygehusene. Folk kan komme langvejsfra. Det er vi nødt til at skulle have gjort så snart som muligt, ellers vil folk vælge elbilen fra her ved deres næste bilskift.

  • 9
  • 2

For mig ville den praktiske forskel bestå i, at jeg af familiære og sundhedsmæssige årsager har et behov for med øjeblikkeligt varsel døgnet rundt at kunne starte bilen og køre cirka 100 km. Derefter 100 km hjem, helst uden at vente for mange timer.

Ved du hvad? Jeg kan til enhver tid sætte mig ud i bilen og køre 100 km. Ja endog 200 km. Og tilbage igen. Den står derude lige nu og er klar med fuldt batteri.

Ja i forrige uge kørte jeg som en spontan indskydelse til Köln med fruen. Og lidt rundt i Holland på vejen hjem.

1000 km på 10 timer (I øvrigt også som et spontant påfund af en YouTuber der bare skulle hjem):

https://youtu.be/_04rk3lIFcM

Og nej Tesla har ikke monopol på gode elbiler.

  • 8
  • 7

Desværre er debatten domineret af individer, der aldrig har haft valget. De støtter sig kun til deres - forunderligt utilstrækkelige - forestillingsevne. Alligevel tror de fuldt og fast, at de har ret.


Hvilket de da også har her og nu. Jeg har intet mod elbiler, og jeg køber sikkert en, når den kan opfylde mit behov. Det kan den bare ikke nu.

Når Ib Erik skriver, at han har brug for 120 m forlængerledning ud af vinduet fra sin lejlighed, er det da fuldstændig korrekt her og nu. Modargumentet er så, om han da ikke kan forstå, at der kommer ladestandere mange steder. Det er jeg sikker på, at Ib Erik godt kan forstå - men derfor kan han jo alligevel ikke anskaffe sig en elbil, FØR disse ladestandere er på plads.

  • 12
  • 4

Hvilket de da også har her og nu.


Hvilket jo er fløjtende uinteressant og irrelevant.

Planerne går på, at der skal være 1 million elbiler (endda inkl. hybridbiler!) i 2030.

Det vil sige, at vi løbende hen over de næste 11-12 år skal udskifte 1/3 af vores bilpark.

Med andre ord er det overhovedet ikke meningen, at vi alle skal ud og skifte til elbil her og nu. Langt fra. Faktisk så langt fra, at det virker direkte hjernedødt, når nogen hiver deres personlige her-og-nu situtaion op af hatten og bruger den som et argument for, at omstillingen ikke kommer til at kunne ske.

  • 7
  • 7

Ved du hvad? Jeg kan til enhver tid sætte mig ud i bilen og køre 100 km. Ja endog 200 km. Og tilbage igen. Den står derude lige nu og er klar med fuldt batteri.


1. - jeg er ikke så privilligeret, at jeg har har råd til en Tesla.
2. - når jeg kommer hjem fra arbejde har jeg kørt 178 km efter at have hentet et familiemedlem fra en specialinstitution. Nu er det så mit ansvar at kunne nå frem til et bestemt sundhedscenter små 100 km væk så hurtigt som muligt.

Med en elbil til max 300.000, hvor lang tid går der fra jeg er hjemme, til jeg kan køre 200 km?

Det er da fint, hvad du kan. Men vi er ikke alle lige så rige...

  • 7
  • 7

Ja - men som du selv skriver, det forudsætter at kørselsbehovet ligger indenfor elbilens rækkevidde. Ellers tager du jo trods alt fossilbilen, ikke?


Det skyldes, at den elbil, firmaet har valgt at anskaffe, har en direkte latterlig rækkevidde - cirka 50 km.

Med de rækkevidder, de nye elbiler har, ville jeg altid kunne tage elbilen, hvis det var en af disse, firmaet havde købt.

Men derudover har du jo totalt misforstået, hvad mit indlæg var et svar på. Det var ikke svar på en diskussion om rækkevidde. Det var et svar på en diskussion om, hvorvidt ubehaget ved at skulle sætte et stik i hver gang, er større end ubehaget ved at skulle tanke.

Derfor er din indvending irrelevant.

  • 7
  • 5

Desværre er mit transportbehov akut og uforudsigeligt, så der skal altid være mindst 150 km på batteriet - også i 20 graders frost lige efter arbejde.

Prøv at gense 1000 km på 10 timer videoen. Du kan til enhver tid køre præcis ligeså langt du vil. Der er naturligvis en risiko for, at du i særlige tilfælde må pitstoppe og lade på en lynlader. Det er det de er der for.

Men til dagligt bruger du præcis nul tid på at lade. Man lynlader ikke derhjemme og det er derfor også inderligt ligegyldigt hvor længe den står og lader om natten.

Dog skal man huske, at selvom det tager tid, så får den løbende km på batteriet og den behøver ikke lade fuldt op, før at det også tæller. En elbil vil typisk få 50 til 80 km ekstra rækkevidde for hver time den når at stå til opladning. Det betyder at selvom der er en teoretisk risiko for at du må finde dig i at bruge en lynlader undrdvejs, så er chancen nok ikke så stor.

  • 6
  • 3

Faktisk så langt fra, at det virker direkte hjernedødt, når nogen hiver deres personlige her-og-nu situtaion op af hatten og bruger den som et argument for, at omstillingen ikke kommer til at kunne ske.


Du fatter simpelthen ikke - og det er om noget hjernedødt - at folk argumenterer for, hvorfor netop de ikke anskaffer sig en elbil nu. Hvem har argumenteret for, at omstillingen ikke kan lade sig gøre. Stråmand...

I øvrigt generer du dig jo ikke for at argumentere med andre menneskers personlige her-og-nu situation, som du ikke engang kender.

Når jeg tillader mig at mene, at en elbil ikke er noget for mig, her og nu, skal jeg dælme kanøfles for at være i strid med den rette lære.

  • 6
  • 4

Du fatter simpelthen ikke - og det er om noget hjernedødt - at folk argumenterer for, hvorfor netop de ikke anskaffer sig en elbil nu. Hvem har argumenteret for, at omstillingen ikke kan lade sig gøre. Stråmand...


Åh, vi skal diskutere ligegyldigheder om, hvorvidt det kan lade sig gøre for dig, og hvorvidt det kan lade sig gøre for mig, og hvorvidt det kan lade sig gøre for Baldur.

Beklager, men det er en fuldstændigt ligegyldig diskussion i det store billede. Og jeg tror ikke på, at det er den tanke, der ligger bag folks udtalelser om elbiler her på ing.dk. Det er jo ikke et motorforum, hvor vi diskuterer, hvad der skal være vores næste bil. Det er ingeniørforum, hvor man diskuterer samfundets teknologiske udvikling. Det er den kontekst, egne oplevelser skal ses i.

  • 17
  • 5

Men knægten lider på vej til sygehuset - nej, tak. Og gad vide, om der lige er en lynlader at finde langs landevejen.

Så sørg for at der er det på batteriet inden du kommer hjem. Går ud fra at du en gang imellem også finder tid til at tanke din nuværende bil. Hvordan tør du forlade hjemmet?

Lige nu kommer du ud som en der finder på problemer. Det der kan lade sig gøre. Også uden noget komforttab.

  • 8
  • 5

Så sørg for at der er det på batteriet inden du kommer hjem


Det er nemt at være klog på andres vegne. Hvordan mener du, jeg skal sørge for det? Tage et par timer eller tre fri fra arbejde? Hente knægten kl 10 om aftenen?

Går ud fra at du en gang imellem også finder tid til at tanke din nuværende bil.


Ja, det tager under fem minutter - og jeg tanker op ved ½ fuld.

Hvordan tør du forlade hjemmet?


Om dagen klarer en kompetent og ansvarlig institution opgaven. Hjemme kan vi følges ad ud af huset.

  • 7
  • 8

Gad vide hvor meget den støjer? De to biler her i området der larmer mest når de suser forbi ude på vejen er en gammel Passat diesel og en Tesla.

  • 5
  • 1

Åh, vi skal diskutere ligegyldigheder om, hvorvidt det kan lade sig gøre for dig, og hvorvidt det kan lade sig gøre for mig, og hvorvidt det kan lade sig gøre for Baldur.Beklager, men det er en fuldstændigt ligegyldig diskussion i det store billede.


Hvorfor hulen diskuterer du det så, det er jo jer der vedblivende påstår, at jeg tager fejl - jeg har blot skrevet min mening om, hvorfor en ebil ikke er aktuel for mig lige nu. Men den mening kan I åbenbart ikke acceptere, så det er jo dig, der vil diskutere i stedet for blot at tage til efterretning, at jeg mener, som jeg gør.

  • 6
  • 9

Med en elbil til max 300.000, hvor lang tid går der så, før jeg kan køre 200 km.0 sekunder hvis du køber Hyundai Kona EV eller Kia E Niro.

Et faktatjek afslører så oven i købet, at Baldurs påstand er direkte usand. De udgaver af de nævnte biler, der kan erhverves for under 300.000 kr. har en rækkevidde på OP TIL 289 km. Så efter at have kørt 178 km hjem-arbejde-hjem, skulle jeg på 0 sekunder kunne køre 200 km. mere. Baldur, du lyver.

  • 5
  • 13

Et faktatjek afslører så oven i købet, at Baldurs påstand er direkte usand. De udgaver af de nævnte biler, der kan erhverves for under 300.000 kr. har en rækkevidde på OP TIL 289 km. Så efter at have kørt 178 km hjem-arbejde-hjem, skulle jeg på 0 sekunder kunne køre 200 km. mere. Baldur, du lyver.

Sikke et voldsomt sprogbrug.

En Kona EV med 64 kWh batteri og 449 km rækkevidde koster 309.995,- kr og mon ikke du kan forhandle det sidste ned, hvis man ligefrem er løgner på grund af 3% for meget.

Men prøv nu og høre her. Jeg (og sikkert alle andre læsere) er ikke specielt interesseret i din specifike situation. Du kan sove trykt ved at det vil være muligt at køre på fossiler de næste mange år i fremtiden. Det jeg forsøger at kommunikere er at det faktisk godt kan lade sig gøre, ikke at du gud hjælpe mig absolut skal gøre det.

Hvis du var reelt interesseret, så kunne du nok også godt finde de nødvendige løsninger. Det vi forsøger at formidle er at disse løsninger allerede idag ikke medfører et stort komforttab og fremtiden helt sikkert ingenting. Det kan eksempelvis være at du i en nær fremtid simpelthen kan lade ved dit arbejde, og så er der jo slet ikke noget problem.

Og så er det simple koncepter, som eksempelvis at du ikke skal side til en lader længe inden du har fået lidt ekstra rækkevidde. Mange tror at man absolut er nødt til blive holdende indtil den er fuldt opladt.

  • 15
  • 4

Svarer vel til "hjernedød" - blot er mit udsagn er 100 procent korrekt, og det er ikke relevant, hvad man kan forhandle med en bilforhandler eller vinde i Lotto. Desuden er ladeinstallationen ikke gratis, så prisen er snarere højere.

Men usandheder i sagens tjeneste er ok, må jeg forstå. Så farvel med dig.

Jeg har ikke brugt ordet "hjernedød" eller andre ord og vendinger uden respekt.

Du sætter målpælene som det passer dig, jeg synes at 310k er tæt nok på 300k til at det for en samfundsdebat er det samme. Jeg ved ikke om du har brug for en ladeinstallation, jeg har ikke betalt en øre for min. Laderen fulgte med bilen og den virker fint i den stikkontakt der var der i forvejen.

  • 13
  • 3

Hvis og hvis og hvis...

Ok så giv mig adressen på din arbejdsplads og jeg skal fortælle dig hvor mange meter du skal gå til nærmeste offentlige lader. Det er sikkert ikke mange meter. Der er flere tusinde af dem rundt omkring.

Giv mig adressen på hvor du køber ind. Så kan jeg fortælle dig hvor du lader, så du har lidt ekstra.

Med nej hatten på kommer man naturligvis ingen vegne. Med ja hatten finder man løsningerne.

  • 14
  • 2

Laderen fulgte med bilen og den virker fint i den stikkontakt der var der i forvejen.

Jeg ville aldrig vælge en opladningsform, som Sikkerhedsstyrelsen fraråder. Ladningen skal ske direkte fra tavlen, ikke via en stikkontakt.

Citat:

Advarslen mod den udbredte praksis kommer fra pressechef i Sikkerhedsstyrelsen Mette Cramon:
»Vi anbefaler, at man ikke bruger lysinstallationen til at lade en elbil, da installationen ikke er dimensioneret til langvarig høj belastning. Der risiko for overophedning. I stedet bør man få installeret en egnet ladeboks,« siger hun til GO.

Problemet er, at elinstallationer i boliger kun er dimensioneret til at være maksimalt belastet i højst tre timer. Samtidig kender man sjældent ledningens forløb igennem huset, før den når mormorkablets stik. På vejen kan strømmen løbe gennem adskillige lampesteder, hvor der måske er en løs skrue, der kan få en samling til at overophede, siger seniorprojektleder Kjeld Nørregaard fra Center for transport og elektriske systemer på Teknologisk Institut til GO."

  • 7
  • 11

Jeg elsker hurtige benzinbiler, men jeg kommer aldrig til at gå tilbage til fossibilen igen - vi har nu haft elbil siden november, og det fortryder jeg ikke! Mine kone har skrevet en artikel om den oplevede dagligdag med elbilen som familiens eneste bil, så hvis nogen har interesse i at få belyst nogle fordele og ulemper fra det virkelige børnefamile-liv, så læs gerne med her: https://blochegaa.dk/elbil-jamen-saa-kan-i...

  • 8
  • 0

Hybrid kit

Tænker ofte på det samme. I første omgang har jeg brug for et meget simpelt system til brug ved køkørsel. Trafikulykke på tysk autobahn type kø. stilstand... 3 meter frem..stilstand. Så kunne jeg lukke ned for dampmaskinen ude foran og lade den vile sig.

  • 2
  • 1

Så det du hermed siger er at elbilen er en god bil til at komme til og fra arbejde. Problemet er bare at det langt fra er det eneste folk bruger deres bil til og de koster nu engang så meget at folk ikke kan hgave en bil til hver behov så den ene de har skal kunne en del mere ned bare pendle til og fra arbejde. Hvis jeg havde pengen og kunne sætte dem af til en bil der skulle køre konen til og fra arbejde ja så var en elbil klart en mulighed. Men for mig er en elbil ikke en mulighed med de modeller der pt. kan købes ( ikke hvad gud og hver producent har lovet) De designs der pt. er at vælge imellem dur ikke og priserne på dem der kommer i nærhenden er langt uden for hvad jeg kunne drømme om at betale.

Elbilen skal nok blive virkelighed for mange flere end i dag men det kræver at udvalget kommer på højde med forssil bilerne og at infrastrukturen følger med og ikke mindst at folk har råd til at betale for dem

  • 4
  • 7

Med en elbil til max 300.000, hvor lang tid går der fra jeg er hjemme, til jeg kan køre 200 km?


Tag fat i din arbejdsgiver og sprøg om du kan få lov at lade med 2,3 KW (10A) de 8 timer du er på arbejde, eller måske endda 3,7 KW (16A)

Med 178KM til/fra arbejde har du knap 90 km hver vej, dermed slutter din arbejdsdag altid med et fuldt opladet batteri.

Hvor i består problemet ?
At du ikke tør spørge din arbejdsgiver ?
At din arbejdsgiver har sagde nej da du spurgte ?
I fald det sidste, så fluks fat i din fagforening og bed dem om at inkludere opladning af elbiler som krav ved næste overenskomst forhandling.

  • 8
  • 6

Jeg har en dieselbil og venter med længsel på at kunne købe en el-bil, der:

  • Giver mig mulighed for at køre København-Århus-København med stor sikkerhed (for at batterierne holder) (1-2 gange om året)
  • Giver mig mulighed for at sætte en trailer på bilen, så jeg kan komme på genbrugsstationen med affald (1-2 gange om året)
  • Og så ville det da være dejligt om jeg også kunne køre på ferie i bilen - så er 800 km pr dag godt nok til mig (ellers falder jeg bare i søvn bag rattet). En ladepause efter 400 km ville være acceptabelt.

Til hverdagsbrug kunne jeg godt nøjes med en 'normal' el-bil. Men det giver ikke mening at have dieselbilen stående til de 5 særlige lejligheder.

For mig at se er det sjusk at bilfabrikanterne ikke har fået godkendt el-biler til anhængertræk!
Turene til Århus kan jo klares med tog
Ferien kan klares med fly - men så har jeg vist svinet mere end jeg har sparet resten af året :)

En ren solbil? I Danmark?

Nåh jo! Jeg sammenligner naturligvis med at købe en ny Aygo eller tilsvarende - de ligger vist på godt 100.000 kr.

  • 4
  • 7

Vi har spillet denne plade før, og det er lidt off topic, men en Tesla Model 3 ser ud til at kunne opfylde alle dine krav til (synes jeg) rimelig penge.

København - Århus - København:
Det kan være at du lige vil have en kop kaffe på vejen tilbage, så kan du benytte lejligheden og smide 250 km ekstra ind på 15 min.

Træk:
Hvis 910 kg er nok, så kan den også klar det

Sydpå:
Vi kører 1500 km sydpå i "et stræk "her til sommer og turen er planlagt til at tage 16 timer, med stop undervejs. Tag evt. et kig på https://abetterrouteplanner.com/, den giver et meget godt billede af hvordan turen kan strikkes sammen.

Vil du have 1500 km til Supercharge, så husk at benytte et referal link fra en nuværende Tesla ejer.

  • 5
  • 2

Vi kører 1500 km sydpå i "et stræk "her til sommer og turen er planlagt til at tage 16 timer, med stop undervejs. Tag evt. et kig på https://abetterrouteplanner.com/, den giver et meget godt billede af hvordan turen kan strikkes sammen.

Legede lige med route planneren.

Skanderborg - Wagrain 1290 km.
- 7 tank stops under vejs.
- Stop tid, cirka 4 timer.
- Pris for at tanke 31€.

Med 2 børn i bilen passer det nok meget godt med 7 stop undervejs. Og under alle omstændigheder er det jo fornuftigt at tage et stop en gang imellem.

  • 5
  • 1

Hvis jeg vælger en C-Zero. til at køre til og fra arbejde.... Så skal jeg tanke hver dag (5 minutter) på vejen hjem, for at nå helt hjem!

Måske problemet ikke er el-biler, men at det er lidt svært at gennemskue hvad man skal købe for at komme frem og tilbage i hverdagen.

Der mangler en hjemmeside der samler alle elbiler på det danske marked og kort sammenligner Distancer og priser man kan køre. Samt måske endda forventet service omkostninger.

  • 0
  • 0

..Det er såmænd bare at gå i gang... :-) Der er adskillige tests af elbiler der har været til salg i de sidste år. Ikke noget forventet pis-rækkevidde men ærlige tests....
Smut lige forbi elbil no :-)
Aksel

  • 3
  • 1

...så kunne jeg godt tænke mig at se bilen fra siden.... Bagenden ligner noget GM EV1 og det er nok ikke tilfældigt. I indlæggene i denne artikel savner jeg noget (nogen) der skriver lidt om effektivitet. Ligesom i aerodynamik. det er jo det det handler om....

Må jeg igen opfordre til lige at smutte forbi elbil. no ?
Aksel

  • 2
  • 1

Et paradoks al den stund at du har tilpasset dig din nuværende maskine (bil) så meget, at du ikke opfatter det at tanke som en tilpasning...


Hvor er tilpasningen ??
Jeg kører og når tanken er kvart fuld begynder jeg at se efter en tankstation "på vejen", kører ind, tanker, efter 5 min. kører jeg videre.
Det er meget stor tilpasning!!!

Elbilerne passer fint hvis du bruger den som pendlerkøretøj så har du dit fine mønster: kommer hjem, sætter i stikket, kører om morgenen, sætter i stikket på arbejdet...

...og pudser glorien når jeg sætter mig i flyet for at flyve på ferie - jeg er jo åh så grøn til dagligt for jeg kører elbil (mens andre hænger campingvognen på krogen og kører selv).

  • 3
  • 11

Hvor er tilpasningen ??

Tilpasningen er der, hvor du ikke anser en takning for hver 5-600 km for en tilpasning. Men det er det jo. Du har tilpasset dig, at maksinen har dette behov. At du ikke kan se det viser, hvor meget du faktisk har tilpasset dig maskinen. Var flertallet af biler i stedet (tænkt eksempel) atom-drevet, så ville du nok anse at skulle tanke for hver 5-600 km i en bil drevet af fossil brændstof for en ganske forfærdelig oplevelse og noget, der kræver tilpasning.

Hele det at køre bil er jo en tilpasning. Der er intet menneskeligt naturligt i at "køre bil" og derfor er hele konceptet med at køre bil en "tilpasning til maskinen". Og det uanset om den drives af benzin, diesel, gas, madolie eller strøm.

  • 5
  • 3

Så det du hermed siger er at elbilen er en god bil til at komme til og fra arbejde. Problemet er bare at det langt fra er det eneste folk bruger deres bil til og de koster nu engang så meget at folk ikke kan have en bil til hver behov så den ene de har skal kunne en del mere ned bare pendle til og fra arbejde.

Jeg går så sandeligt ud fra at folk kender deres typiske kørsels behov ret godt.
Jeg er bybo og kan kun rigtigt sætte mig ind i en typisk bybos behov. Hvad er lige andelen af byboer der meget uforudset har brug for at køre 100-150 km ekstra lige efter arbejdstid, og de 2 gange pm året det sker hvor svært kan det så lige være at expres lade i 10 minutter. For mit eget vedkommende sker det måske et par gange om året og jeg har ikke haft noget tids problem. Jeg kan se på min omgangskreds plus kolegaer at laaangt de fleste kan bruge 2019 el-biler som erstatning uden problemer.
Jeg undre mig over man som el-bils fornægter ikke kan se hvad der er sket på markedet det sidste halve år. Alle de el-biler der kan produceres bliver solgt, mange kan nu se at det er godt som det er nu og ligefrem er parat til at gå på kompromis med nogen ting for at få den ekstra teknologiske kvalitet og køroplevelse en el-bil er.
Så gider man ikke høre på at det skulle være federe at tanke brændstof frem for at starte med fuld tank hverdag...sigh...paaf.

Jeg syntes det er særdeles fantastisk at jeg kan snart kan købe en el-bil der til mit daglige forbrug nærmest aldrig skal oplades. Så behøver jeg ikke lave indkørsel i min have.

  • 4
  • 1

Skal man også opgive opladning af mobiltelefonen?
Er der et felt på selvangivelsen til fri strøm på arbejdspladsen, ellers kommer man let til at glemme at opgive værdien.

Umiddelbart vil jeg tro, at det er bedre at lave en aftale med sin arbejdsgiver, end at få det skrevet ind i overenskomsten.

  • 0
  • 0

Umiddelbart vil jeg tro, at det er bedre at lave en aftale med sin arbejdsgiver, end at få det skrevet ind i overenskomsten.

Preben - det er nemt nok for arbejdsgiveren at give gratis strøm - bøvlet starter først efterfølgende i afregningen med Skat. Normalt følger refusion af elafgifter momsafregningen, således at opvarmingen af et kontorareal er med fuld elafgift. Energi til procesvarme er deriomod afgifts fritaget

Derfor er det helt utænkeligt at få "fri el" ind i overenskomsten ...

  • 0
  • 1

Man skal være opmærksom på at dette skal opføres som indkomst til skat.


Ja, men det er små penge det drejer sig om.

Firmaets elpris + firmaets distributions pris + procces afgift + moms.
Dvs en beskatning af noget i retning af 80-90 øre/kwh = 45 øre/kwh efter skat.

Har firmaet solceller skal der kun svares skat af kostprisen på dette + process afgift + moms.
Dvs en beskatning af omkring 50 øre/kwh = 25 øre/kwh efter skat.
Her kan vi dog lave en gennemsnits betragning over året på omkring så beløbet bliver 35 øre/kwh efter skat, da solcellerne ikke leverer helt så meget hen over vinteren.

3,7 KW i 7-8 timer på arbejdspladsen giver omkring 130 km kørsel.
De fleste vil stå med et fuldt opladet batteri fredag eftermiddag når de får fri.

Dermed får ret mange folk i arbejde slet ikke brug for at lade hjemme.
Problemstillingen omkring opladning for folk der bor i lejligheder er derfor nærmest ikke eksisterende for folk i arbejde.

Alt det kræver er lidt vision fra lønmodtagere og arbejdsgivere, staten behøver ikke engang gøre noget som helst, da vi kan klare det indenfor eksisterende lovgivning.

Det eneste vi skal gøre politiskt, er at stemme på politikere der agter at fortsætte med process afgift på strøm til elbiler. (og/eller de der vil fritage elbiler permanent for elafgifter)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten