Softwareopdatering fik rejsekort-terminaler til at gå i sort

Siden søndag har mindst ti procent af landets Rejsekort-teminaler været nede og betydet, at passagererne har skullet rende rundt på stationerne og lede efter en aktiv kortlæser.

Læs også: Nedbrud i rejsekort: Passagererne må lede efter kortlæser, der virker

Fejlen er fortsat ikke rettet, men ifølge administrerende direktør Bjørn Wahlsten, Rejsekort A/S, har leverandøren East-West, ejet af franske Thales, arbejdet i døgndrift for at løse problemet.

»Jeg håber, at de finder fejlen meget hurtigt. Men fejlen er ikke set før,« fortæller Bjørn Wahlsten, som selv konstaterede fire fejlramte terminaler efter en rundtur på Hovedbanegården.

Fejlen opstod, da East-West foretog en rutinemæssige softwareopdatering på terminalerne i weekenden. Ifølge Bjørn Wahlsten var der ikke noget odiøst i den kode, der skulle udrulles, og derfor kom det bag på alle, at der opstod problemer efterfølgende.

»Det var klart overraskende, at kortlæserne gik ned. Vi laver altid en gennemgang, når vi lægger noget på, men dette problem så vi ikke under testen,« siger Bjørn Wahlsten.

»Fejlet er dog nu blevet rekonstrueret i Frankrig, og det gør, at vi forventer snart at kunne se, hvilken del af softwaren der forårsagede det. Vi har ikke set noget lignende i de tre år, vi har været i drift, så vi har behov for, at det bliver undersøgt til bunds,« siger han.

Læs også: DSB: Rejsekortet har kostet os over en milliard kr.

Både East-West, DSB og Movia er involveret i opfølgningen på det problem, der altså stadig ikke er løst.

Indtil videre bliver terminalerne genstartet manuelt af leverandørens teknikere, efterhånden som problemerne bliver registreret. Det virker, fortæller Bjørn Wahlsten.

»Men det viser jo ikke, hvad årsagen er, og den skal vi selvfølgelig finde,« siger han, men tør ikke love et tidspunkt for, hvornår fejlen er rettet.

»Vi får meldinger hver fjerde time, og afhængigt af, hvilken type fejl der er tale om, vil vi enten rette den om natten eller i løbet af dagen, når den er fundet. Vi har almindelige opdateringer hver fjerde time, hvor det måske kan klares. Ellers gør vi det om natten, hvor vi kan komme til at teste først,« siger direktøren.

Oplever passagerer problemer under transporten, kan de kontakte Rejsekorts kundecenter, men ifølge Bjørn Wahlsten skulle der fortsat være mindst én kortlæser på alle stationer, der virker, som den skal.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Standerne er ikke gået i sort. De ser fuldstændig ud, som dem der virker. Eneste forskel er, at de ikke virker!

At problemet skulle være nyt lyder underligt. Jeg har i hvert fald to gange tidligere være i samme situation, hvor standerne på en station ikke har virket. I begge tilfælde kunne man ikke se på dem, at der noget galt. Automaten på stationen virkede dog.

  • 1
  • 0

Oplever passagerer problemer under transporten, kan de kontakte Rejsekorts kundecenter, men ifølge Bjørn Wahlsten skulle der fortsat være mindst én kortlæser på alle stationer, der virker, som den skal.

Hvad så med alle de folk der oplever, at der kun er en terminal på mindre stationer og den ikke virker? Der var mange sådanne kommentarer i går. Havde været interessant at få et svar på det, men ser ud til Bjørn nægter at det skulle være tilfældet, og derfor er alt i skønneste orden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten