Softwarefejl rammer Porsches kæledægge-elbil: Motoren går pludselig ud

Illustration: Porche

Porsches populære elbil Taycan er ramt af en software-fejl for de modeller, der er produceret og solgt i juni måned.

Problemet består i, at motoren pludselig og uden advarsel går helt i stå - og i flere tilfælde har det været umuligt for bilisterne at genstarte motoren.

Meldinger om problemet begyndte tilbage i maj, hvor de amerikanske trafikmyndigheder NHTSA begyndte at modtage klager over Taycan-modeller. Den 17. maj udsendte myndighederne en meddelelse, hvor de oplyste, at de havde modtaget ni klager over pludseligt motorstop uden nogen form for fejlmeddelelse - og heraf kunne seks bilister ikke genstarte bilen.

Læs også: Audi slukker forbrændingsmotoren – vi prøvekører to af erstatningerne

Talsmand for Porsche, Klaus Rechberger, har siden oplyst til Reuters, at firmaet har modtaget 130 klager over problemet - og i en pressemeddelelse oplyser Porsche, der er under Volkswagen, at de nu tilbagekalder 43.000 biler af typen Taycan og Taycan Cross Turismo.

Der er tale om en softwareopdatering, der tager en times tid, men kræver, at bilisterne kører bilen til et værksted. Ifølge Porsche bør bilerne stadig kunne bruges til at køre i, men Porsche vil kontakte ejerne med nærmere oplysninger, skriver de.

Taycan er Porsches første elbil og er siden sin debut i 2019 blevet særligt populær i USA, hvor den overgår de ellers ikoniske modeller 911, 718 og Panamera i salgstal. Taycan er en fire-dørs sportsbil med en rækkevidde på 450 kilometer og er tiltænkt de dyre kunder.

Læs også: Så blev det Jaguars tur - hvem er den næste?

Ifølge Porsche er softwarefejlen rettet på alle nye Taycan-modeller, og der har ikke været forlydender om kollisioner eller ulykker som følge af fejlen.

Porsche Taycan er flere gange blevet omtalt af firmaet som bilen, der skal bane vejen for en ny æra for bilfabrikanten, der giver »en smag af fremtiden«. Og modellen er da også blevet lagt mærke til vidt og bredt, blandt andet i BBC’s Top Gear magasin, hvor man kan se en Taycan Turbo S tage kampen op med en Tesla Model S.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hov hov! Ingen grund til at sparke på en der ligger ned.

VAG ved hvordan man laver biler, ingen grund til at ændre på det.

Skal man være fair, så bør de holde sig til værkstedsopdateringer, indtil de rent faktisk kan finde ud af at lave sikre OTA opdateringer.

I disse ransomware tider vil det være meget, meget kedeligt at se inkompetent sikkerhedshåndtering af softwareopdateringer resultere i, at din fine Porsche ikke vil flytte sig, før du har sendt nogle cryptocoins til Rusland eller Kina.

Tesla kan lave OTA opdateringer, fordi de er dybt paranoide med sikkerheden omkring det og har investeret mange penge og infrastruktur i det.

  • 25
  • 1

Det er forholdsvis få biler der har haft problemer, så det kan være de gerne vil have fat i en log eller inspicere noget hardware, i forbindelse med problemet.

Jeg tror ikke Porsche tør at satse med en fjern opdatering, Porsche har noget bedre kundeservice og kundebehandling end Tesla.

  • 13
  • 11

Kære Thomas Djursing , vil du forklare mig fattesvage hvad betegnelsen "Dyre kunder" dækker over? Hvis det var i et ord, måtte det være dyr på indkøb!

  • 5
  • 18

Tåbeligt at bilfabrikanterne i stor stil stadig holder fast i forældede metoder til software opdatering.

Hvis man er bange for at nogen "hacker" bilen via OTA så kunne man vel lave det så folk selv lige aktiverer "se efter ny software" og så installerer og derefter slår muligheden for at opdatere fra.

På den måde er det kun teknologiske analfabeter som må omkring værkstedet.

  • 2
  • 10

Det er som om nogle kommentar-skribenter antager at beslutningstagerne hos bilfabrikanter generelt er hovedløse høns som burde få rådgivning at selvsamme kommentar-skribenter.

  • 17
  • 1

Mon der er reelt belæg for at tro, at en "værksteds-opdatering" er mere sikker mod hacking, spoofing og virus, end en "carport / garage" opdatering ?

De seneste historier om emnet synes at vise, at intet er helt sikkert.

Men opdatering af "mission critical" SW er da et spændende emne, hvor selve opdateringsprocessen bare er een af brikkerne.

  • 1
  • 0

Jeg tror ikke Porsche tør at satse med en fjern opdatering, Porsche har noget bedre kundeservice og kundebehandling end Tesla.

Der er så hyggeligt hos Porsche, og så kan man få en snak sammen, tillige med en kop gourmet kaffe, eller måske endda få en lånebil helt efter eget valg. Stakkels Teslaejere, at gå glip af en sådan unik "kundeservice"

Andre mærker end Tesla bruger OTA.

VAG bruger Windows (De ved at det er godt at have i biler)

  • 7
  • 6

Det er som om nogle kommentar-skribenter antager at beslutningstagerne hos bilfabrikanter generelt er hovedløse høns

Så er det måske derfor at når hønsehuset rystes grundigt af den nye opkomling af en kylling, og hønsene derefter i længere tid kagler storskrydende om at de om nogen kender bedre veje frem, bare stadig ikke kan se ud af mørket.

Der er rigtig mange grunde til producenternes dispositioner på alle planer, at de så på flere områder skal overføre det til et helt nyt spil gør det ikke nemmere, men ICEV er i dag også helt afhænige af software.

  • 4
  • 4

Ja ja, VW retter nu også ind. Så ryger Porsches unikke kundeservice nok også en dag:

"Volkswagen introducerer Over-the-Air-opdateringer til ID.-modellerne."

Vi skaber en komplet ny digital kundeoplevelse med nye funktioner og forbedret brugeroplevelse hver 12. uge

https://www.mynewsdesk.com/dk/volkswagen-d...

  • 2
  • 4

Ja ja, VW retter nu også ind.

Er det så meget bedre?

Det er nemmere at få en "Solarwinds"-lignende virus ;-)

Er det ikke mere digitaliseringsstyrelsens mantra om at "nemt" er bedre end "sikkert"?

Der kan selvfølgelig være fejl i en opdatering via værkstedet også. Men det kan være meget brugbart at have nogle tydelige milepæle for disse opdateringer.

Når direktøren sidder med regnearket, så kan det være en fordel at det koster at sende en fejlagtig opdatering ud.

  • 1
  • 2

Er det så meget bedre?

Ikke hvis man synes det er en fordel at skulle på værksted med bilen.

Det er nemmere at få en "Solarwinds"-lignende virus ;-)

Nej Solarwinds virus var i al sofware fra Solarwinds selv, som blev opdateret hos kunderne, det foregik i månedsvis uden nogle opdagede det, da den skulle lave bagdøre hos brugerne.

.

Jeg tror nok Porsche er stærkt intresseret i at samtlige 43.000 berørte biler får opdateret til seneste SW version ASAP. Det er ikke bare ubekvemt, men kan faktisk udgøre en sikkerhedsrisiko at: "motoren pludselig og uden advarsel går helt i stå"

  • 4
  • 0

Jeg tror at du overser/undervurderer værdien af, at det koster leverandøren penge at sende fejlbehæftet software ud.

Så forklar venligst hvordan det koster leverandøren flere penge at sende fejlbehæftet software ud OTA, end installere fejlbehæftet software på værkstedet med en laptop.

Det er jo præcis fejlbehæftet software de har lagt i bilerne fra fabrikken. Så det har særdeles stor PR værdi at de får opdateret SW og lukket miseren så hurtigt og professionelt som muligt.

For ikke at tale om omkostninger af værkstedstimer mm. og eventuelle lånebiler, samt div. gener for kunderne der køber et kostbart, moderne kvalitetsprodukt.

.

Det er jo ikke sådan at man nu opdaterer nogle hundrede Porsche Taycan, og så venter et par måneder for lige at være sikker på at der ikke er nogen fejl i SW denne gang, hvorefter man opdaterer de sidste godt 40.000 biler.

  • 1
  • 1

Det er som om nogle kommentar-skribenter antager at beslutningstagerne hos bilfabrikanter generelt er hovedløse høns som burde få rådgivning at selvsamme kommentar-skribenter.

Det ville normalt være en god pointe, men stort set enhver tilfældig opsnappet på gaden villy have gjort det bedre som CEO i de sidste fem år.

I det mindste ser det ud til at de endelig har forstået lektien: Omstilling til el er liv eller død for firmaerne.

  • 3
  • 2

Derimod mener jeg ikke at det er en fordel for KUNDERNE at leverandørerne kan slippe billigere om ved at rette fejl, vhja. OTA.

Det er en STOR fordel for kunderne at de ikke skal på værksted med bilen for en simpel SW opdatering.

At leverandørerne kan slippe billigere ved SW opdateringer er ligeledes en fordel for kunderne, da bilerne kan sælges billigere, lige som ved enhver anden omkostningsreduktion på et givet produkt.

.

Hvis du virkelig mener det, når du nu skriver at producenterne så vil slække på test af kritisk sikkerhedsmæssig software, fordi motivationen til at teste bedre, bliver mindre hvis opdateringer bliver billigere for dem, så burde du nok lige tænke den igennem igen.

NB: Netop SW fejlen i Taycan er sluppet igennem div. testprocedurer, på trods af den da gældende motivationsfaktor, at eventuelle fejl deri skulle rettes på omkostningstung gammeldags vis.

  • 2
  • 1

Hvis du virkelig mener det, når du nu skriver at producenterne så vil slække på test af kritisk sikkerhedsmæssig software, fordi motivationen til at teste bedre, bliver mindre hvis opdateringer bliver billigere for dem, så burde du nok lige tænke den igennem igen.

Det er en helt almindelig fremgangsmåde for softwareudrulning. Og hvis du tror at der aldrig er en bonushungrende chef hos bilproducenterne, som vil gå den vej, så har jeg en jerngitter-konstruktion til salg, centralt placeret i Paris.

Listen over sager, hvor man har valgt den økonomisk optimale fremgangsmåde, frem for den etisk rigtige, er i praksis uendelig, også hos "velrenommerede" firmaer.

  • 3
  • 0

du nu skriver at producenterne så vil slække på test af kritisk sikkerhedsmæssig software.

Det er en helt almindelig fremgangsmåde for softwareudrulning.

Og alligevel har vi ikke endnu set det gjort fra nogle af de producenter der benytter OTA, men efterhånden som de sidste skifter, vil vi så opleve et rent mareridt, efterfulgt af ragnarok når de selvkørende biler også bliver udbredt i EU.

Skræmmende, men tak for din mening Gert

  • 0
  • 1

Det er en STOR fordel for kunderne at de ikke skal på værksted med bilen for en simpel SW opdatering.

Man kunne forestille sig at mange Porsche ejere er mere tryg ved at lade en mekaniker med erfaring i den slags udføre opdateringen, med sikkerhed for at der ikke går noget galt undervejs. Hvad der for nogle opfattes som en simpel SW opdatering er andre utrygge ved. Vi danskere er nok mere IT kyndige end eksempelvis tyskere og mange andre.

  • 1
  • 8

Det er jo præcis fejlbehæftet software de har lagt i bilerne fra fabrikken.

Tesla har fikset en del hardware fejl med software opdateringer. Både på den gode og mindre gode måde. Et eksempel er den berygtede opdatering der får ældre Model S til at lade langsommere - til gengæld bryder de så ikke i brand ved lynladning.

Teslas opdateringer er 99% nye funktioner og opdateringer, eksempelvis til kortet i navigationen. Softwaren i min bil fejler ikke noget, men siden jeg fik den, har jeg fået mange nye funktioner. Jeg har fået diverse spil, youtube, bedre browser, bedre regnsensor. Og naturligvis hele tiden den nyeste udgave af autopilot.

En konsekvens af at alle Tesla biler har den nyeste sikkerhedssoftware er at bilparken løbende bliver mere sikker. Bedre til at nødbremse og undvige. Bedre til at rede bløde trafikkanter og undgå uheld. Der kører ikke nogen Tesla begrænset til software, som måske nok var state of the art i 2012 men som næppe er det i 2021. Det er klart at de ældste biler er begrænset af den hardware, som var tilgængelig på salgstidspunktet. Men blot et par år nyere software gør også en stor forskel.

Over the air softwareopdateringer er meget mere end simple opdateringer af bugs.

  • 6
  • 1

Man kunne forestille sig at mange Porsche ejere er mere tryg ved at lade en mekaniker med erfaring i den slags udføre opdateringen, med sikkerhed for at der ikke går noget galt undervejs.

Siden hvornår har automekanikere været en sikkerhed for at der ikke går noget galt undervejs?

Når Tesla afsender en softwareopdatering OTA, er den forinden blevet gennemtestet på et begrænset antal biler under fabrikkens kontrol, så man præcis ved hvad der sker, når den afsendes.

Disse testforløb har de jo flere ressourcer til, når de ikke skal bruge 43.000 værkstedstimer m.m. på at installere softwaren.

  • 5
  • 2

Over the air softwareopdateringer er meget mere end simple opdateringer af bugs.

Det kan det også være ja, men som vi jo kan tælle, ifølge flere mere IT kyndige danskere herinde, i hvert fald ikke en fordel for kunderne, da bonushungrende chefer vil sende lemfældigt testet SW ud, på grund af de lave omkostninger ved OTA.

Direkte og Indirekte omkostninger pga. alvorlige SW-fejl på bilerne, fatter disse hovedløse høns af bilproducenternes CEO'er, jo så heller ikke en brik af åbenbart.

En konsekvens af at alle Tesla biler har den nyeste sikkerhedssoftware er at bilparken løbende bliver mere sikker.

Som da samtlige vore model 3 fik kortet godt af bremselængden umiddelbart efter ABS SW programmet blev optimeret og testet.

  • 1
  • 2

En konsekvens af at alle Tesla biler har den nyeste sikkerhedssoftware er at bilparken løbende bliver mere sikker. Bedre til at nødbremse og undvige. Bedre til at rede bløde trafikkanter og undgå uheld. Der kører ikke nogen Tesla begrænset til software, som måske nok var state of the art i 2012 men som næppe er det i 2021. Det er klart at de ældste biler er begrænset af den hardware, som var tilgængelig på salgstidspunktet. Men blot et par år nyere software gør også en stor forskel.

Hvorfor var alle disse forbedringer ikke installeret fra dag et? Det må jo være halvfabrikata som blev/bliver sendt på gaden.

Mine biler er aldrig blevet opdateret fra fabrikantens side. De var bygget færdige fra fabrikken og overholdt naturligvis gældende lovgivning etc.

Efterfølgende har jeg dog forbedret undervognskomponenter på de fleste. Imidlertid sætter den danske lovgivning faktisk begrænsninger for hvor meget du må forbedre bilen.

  • 1
  • 9

Siden hvornår har automekanikere været en sikkerhed for at der ikke går noget galt undervejs?

Når Tesla afsender en softwareopdatering OTA, er den forinden blevet gennemtestet på et begrænset antal biler under fabrikkens kontrol, så man præcis ved hvad der sker, når den afsendes.

Disse testforløb har de jo flere ressourcer til, når de ikke skal bruge 43.000 værkstedstimer m.m. på at installere softwaren.

Mekanikere er ikke 100 procent fejlfrie, men de fleste bilejere foretrækker nok at netop de fixer bremserne på deres biler, fremfor at de selv - modsat mig - laver dem selv. Måske har Porsche centeret en bestemt mekaniker, som udfører ganske mange af disse opdateringer, så måske er han bedre til det end ejeren.

Allerbedst bør man få valget.

  • 1
  • 9

Hvad forventer du af en mand, der stadig bruger XP? Der kommer jo ikke sikkerhedsrettelser til XP mere, så systemet må være perfekt! ROFL

Det er så den halve sandhed. I det indlæg som du sikkert refererer til beskrev jeg, at jeg stadig anvender min gamle XP computer til ting, som alle nye computere ikke er i stand til (noget med tilbagetrukne muligheder).

Hvad er worst case scenario? At en hacker på forunderlig vis skulle genopdage muligheden for at fifle med et gammel XP system, som næppe indeholder noget af hans interesse? Det værste der kan ske er at den pludselig ikke kan bruges mere.

  • skrevet på min nye(re) computer.
  • 0
  • 8

Mine biler er aldrig blevet opdateret fra fabrikantens side.

Du praler jo ellers med at købe brugte biler - hvordan ved du, hvad der er sket i perioden, før du købte dem? Masser af ting bliver opdateret løbende ved autoriseret service, især i begyndelsen af bilens levetid.

Men du har altså tjekket, at der intet er gjort ved dine biler, som måske endda er købt i udlandet. Køber du kun brugte biler, der aldrig har været til service hos forhandleren? Eller hvordan gør du det egentlig?

Troværdigheden i det minder jo lidt om dit tidligere udsagn om, at alle dem, du kender med hybridbil, gør rigtig meget for at køre så meget som muligt på el - sat overfor dit andet udsagn om, at du overhovedet ikke kender nogen, der kører på el.

Det lyder som noget, der bliver opfundet til lejligheden.

  • 11
  • 2

Hvorfor var alle disse forbedringer ikke installeret fra dag et? Det må jo være halvfabrikata som blev/bliver sendt på gaden.

Hvorfor har din 10 år gamle bil ikke fuldt selvkørende egenskaber ? Fordi de ting ikke er opfundet/ udviklet endnu og da slet ikke for 10 år siden.

Min Tesla Model 3 blev leveret med det bedste system der fandtes for 2 år siden. Den har stadig det bedste system fordi den bliver opdateret.

Min Golf GTE blev for 5 år siden leveret med et system der allerede der var aldrende og som nu er måske 7 år gammelt. Du kalder Golfens system for færdigt. Det kunne blive så meget sikre med ny software.

Ovenstående er mere end noget andet årsagen til at OTA bliver et lovkrav for nye biler.

HJN du giver udtryk for at du tror udviklingen står stille og at der ikke kan ske forbedringer i løbet af årene. At man kan udvikle det perfekte software som efterfølgende ikke kan forbedres, da en sådan forbedring er bevis for at det ikke var perfekt. Og ikke mindst at der er producenter der laver sådan perfekt software og kun sender biler ud med perfekt software. Hvilken verden lever du i?

  • 11
  • 0

Måske har Porsche centeret en bestemt mekaniker, som udfører ganske mange af disse opdateringer, så måske er han bedre til det end ejeren.

"Porsche centeret" er selvstændige dealerships, som Porsche ganske har autoriseret og understøtter, men de tager ikke ansvaret for hvad deres mekanikere laver.

Når Tesla opdaterer OTA, er det hverken ejeren eller en tilfældig automekaniker, der udfører opdateringen, og har ansvaret for at der ikke "går noget galt undervejs", men derimod Tesla selv.

Der er desuden hundredvis af dealerships, som hver kun har solgt én eller ganske få Porsche Taycan, så der er sjældent tale om folk med indgående rutine eller ekspertise i denne model.

Når man nu lovpriser Porsche's kundeservice, her i tråden, bliver jeg da lidt nysgerrig efter hvor mange af disse dealerships, der har kompetencer til at rode med drivlinjen (hardware såvel som software) i en Taycan.

Hvis man synes der er langt mellem service-stederne for en Tesla, kan jeg forestille mig der stadig er en del længere mellem dem, der kan servicere en Taycan, udover de helt simple/konventionelle serviceopgaver.

  • 7
  • 3

Der er desuden hundredvis af dealerships, som hver kun har solgt én eller ganske få Porsche Taycan, så der er sjældent tale om folk med indgående rutine eller ekspertise i denne model.

Når man nu lovpriser Porsche's kundeservice, her i tråden, bliver jeg da lidt nysgerrig efter hvor mange af disse dealerships, der har kompetencer til at rode med drivlinjen (hardware såvel som software) i en Taycan.

Hvis man synes der er langt mellem service-stederne for en Tesla, kan jeg forestille mig der stadig er en del længere mellem dem, der kan servicere en Taycan, udover de helt simple/konventionelle serviceopgaver.

Jeg syntes der bliver spekuleret en hel del i hvad Porsche kan og gør. I stedet for kun at spekulere kan jeg klart anbefale at besøge en af Porsche forhandler/service centrene, min erfaring er at det er ret flinke mennesker som også gerne svarer på spørgsmål efter bedste evne. Jeg ved at Porsche Center Århus har en teknikker som primært står for at softwareopdatere Taycan. Da der kun er to forhandlere i Danmark og Taycan sælger forholdsvis godt kan du være sikker på at de to centre har masser af erfaring med disse biler. Selvfølgelig er der mere avancerede opgaver deres mekanikere ikke får lov til at udføre på Taycan hvis de ikke er certificeret i dem, men præcis det samme gør sig gældende for deres modeller med forbrændingsmotorer. Jeg har en bekendt som havde en Cayenne til reparation med gearkasse problemer, og da teknikeren satte computeren til bilen kom der blot et stort rødt stop skilt frem på skærmen da gearkassen havde en fejl som krævede at den blev sendt til et specialiseret værksted. Dette er blot med til at sikre at opgaverne løses bedst muligt og at reparationer overholder de ønskede standarder.

  • 1
  • 1

Tesla har fikset en del hardware fejl med software opdateringer. Både på den gode og mindre gode måde. Et eksempel er den berygtede opdatering der får ældre Model S til at lade langsommere - til gengæld bryder de så ikke i brand ved lynladning.

Teslas opdateringer er 99% nye funktioner og opdateringer, eksempelvis til kortet i navigationen. Softwaren i min bil fejler ikke noget, men siden jeg fik den, har jeg fået mange nye funktioner. Jeg har fået diverse spil, youtube, bedre browser, bedre regnsensor. Og naturligvis hele tiden den nyeste udgave af autopilot.

En konsekvens af at alle Tesla biler har den nyeste sikkerhedssoftware er at bilparken løbende bliver mere sikker. Bedre til at nødbremse og undvige. Bedre til at rede bløde trafikkanter og undgå uheld. Der kører ikke nogen Tesla begrænset til software, som måske nok var state of the art i 2012 men som næppe er det i 2021. Det er klart at de ældste biler er begrænset af den hardware, som var tilgængelig på salgstidspunktet. Men blot et par år nyere software gør også en stor forskel.

Over the air softwareopdateringer er meget mere end simple opdateringer af bugs.

Jeg synes stadig at det lyder underligt at softwaren kommer langt senere end hardwaren, som er monteret fra starten af. Man må åbenbart have vidst hvad der var på vej, men ikke leveret varen ved salgsdatoen.

Imidlertid ville jeg da være ret selektiv med hvad bilen henter hjem, hvis jeg stod i situationen. Diverse spil, Youtube m.m. må være tidsfordriv kun til anvendelse når man venter ved ladestanderen, eller hur? Jeg ser i hvert fald ingen anvendelse for det i min benzinbil. Jeg har heller ingen behov for selvkørende funktioner. med den pris jeg har betalt for bilen vil jeg selvfølgelig kræve min ret til at køre den selv. At man ligefrem kan opdatere hardwaren over the air lyder dog interessant. Måske kunne man ændre støddæmpernes funktion afhængig af vejbelægningen, som jo ændres over tid. Eller hvad med SW styret skift af sommer/vinterhjul.

Selv hos Microsoft har man valget mellem automatiske opdateringer, eller selv at forholde sig til dem hver gang der kommern nyt. Gælder det også for nye biler?

  • 0
  • 7

Du praler jo ellers med at købe brugte biler - hvordan ved du, hvad der er sket i perioden, før du købte dem? Masser af ting bliver opdateret løbende ved autoriseret service, især i begyndelsen af bilens levetid.

Men du har altså tjekket, at der intet er gjort ved dine biler, som måske endda er købt i udlandet. Køber du kun brugte biler, der aldrig har været til service hos forhandleren? Eller hvordan gør du det egentlig?

Troværdigheden i det minder jo lidt om dit tidligere udsagn om, at alle dem, du kender med hybridbil, gør rigtig meget for at køre så meget som muligt på el - sat overfor dit andet udsagn om, at du overhovedet ikke kender nogen, der kører på el.

Det lyder som noget, der bliver opfundet til lejligheden.

Den må jeg da også korrigere lidt. For godt 20 år siden købte jeg en Citroën XM Prestige avec tout fra 1990. Det var da Svend Auken var miljøminister og jeg tænkte at det nu var sidste udkald hvis jeg skulle have en ordentlig slæde. Motoren var en 3-liters V6. Jeg lærte sidenhen at modellen havde haft problemer med stelforbindelser og knaster, som blev slidt for hurtigt. Disse ting enten gjalt ikke for min, eller også var de udført på garanti for tidligere ejer, for jeg oplevede ingen problemer. Måske kan sådan noget rettes i dag over the air 🙄 B.T.W. - mine biler købes altid brugt, og de oplever sikkert at komme forbi forhandlerens værksted før jeg køber dem. Herefter klarer jeg sagerne selv. Money y'know.

Jeg forbløffes undertiden over folks hukommelse over hvad andre skriver. Nu har jeg ikke interviewet folk med hybridbiler, men jeg ser da jævnligt nogle ved arbejdspladsen eller i byen. Fælles er at de stort set altid starter ud på eldelen, men jeg kan selvfølgelig ikke vide om de skifter når de er ude af syne. Men hvorfor skulle de dog ikke bruge strømmen først? Imidlertid må din hukommelse spille dig et lille puds for jeg kender en ven med en lille elMii, en lejebil på et værksted. Desuden bor der en x gange nabosnabo henne ad vejen med en KIA Niro. Kan ikke huske hvad han kører pr liter benzin, men tallet antyder at den hjælpes ret meget af strøm. Senest har en perifer arbejdskolega minsandten fået sig en Tesla3, og jeg har en fjern kusine som også har en. Så jo der er gang i den 😏

  • 1
  • 6

HJN du giver udtryk for at du tror udviklingen står stille og at der ikke kan ske forbedringer i løbet af årene. At man kan udvikle det perfekte software som efterfølgende ikke kan forbedres, da en sådan forbedring er bevis for at det ikke var perfekt. Og ikke mindst at der er producenter der laver sådan perfekt software og kun sender biler ud med perfekt software. Hvilken verden lever du i?

Jeg ser da gerne udvikling og forbedringer. Desværre fokuseres der ikke på de ting som jeg ønsker mig af min næste bil. I stedet sender fabrikanterne den ene ugly SUV efter den anden på markedet. Disse er samtidigt propet op med overkompliceret udstyr dog med halvt udviklede funktioner, som folk ikke anede at de havde brug for. Det meste af det er fokuseret på gadgets inde i kabinen, og folk fjerner sig mere og mere fra den rigtige køreoplevelse, som de åbenbart mest ønsker ikke at tage del i.

Denne verden lever jeg i Baldur.

  • 1
  • 9

Imidlertid må din hukommelse spille dig et lille puds for jeg kender en ven med en lille elMii, en lejebil på et værksted.

Og sådan skifter historierne igen og igen. Du skrev, at ingen i din bekendtskabskreds kørte elektrisk. Så det er nok nærmere din troværdighed, der er på spil.

Jeg forbløffes undertiden over folks hukommelse over hvad andre skriver

Virkeligt? Det er da ikke svært at huske, synes jeg. Slet ikke når man ved, hvordan visse debattører skifter forklaring alt efter, hvad der er opportunt. Men selvfølgelig, hvis man ikke læser andres indlæg seriøst, må der vel smutte noget. Dine indlæg tyder på det.

Fælles er at de stort set altid starter ud på eldelen,

Der er jo tit lidt opsparet bremseenergi at starte på. Men hvis de ikke sørger for tilstrækkelig opladning - og det er der mange, som ikke gør, fordi de kun har købt hybrid på grund af den lavere pris end en tilsvarende fossilbil - så er det jo ligegyldigt.

Du gav udtryk for, at alle dem du kendte med hybridbil, gjorde meget for at køre så meget på el som muligt. Men den trækker du jo så i land med udsagnet "men jeg kan selvfølgelig ikke vide om de skifter når de er ude af syne". Ro, ro, ro i land.

Money y'know.

Næ, det gør jeg ikke. Er du nærig, eller hvad mener du?

  • 6
  • 3

du har jo også ved flere lejligheder givet udtryk for at du ikke forstår hvorfor du får alle de nedadvendte år efter år, så du kan da have fat i noget der

Kan du da forklare nedadvendte tomler min tekst; "Tsk tsk, i den landsdel jeg bor i er det ret almindeligt at optimere det man kan få for sine penge. Her er penge normalt ikke en ubegrænset ressource." ?

Tror ellers at det opfattes som en faktuel kendsgerning blandt 99 komma nogen procent blandt den danske befolkning, men 2 af resten færdes åbenbart her.

  • 1
  • 6

Kan du da forklare nedadvendte tomler min tekst; "Tsk tsk, i den landsdel jeg bor i er det ret almindeligt at optimere det man kan få for sine penge. Her er penge normalt ikke en ubegrænset ressource." ?

Måske din attitude.

Måske Dunning-Kruger.

Måske deres tålmodighed efterhånden er tyndslidt, eftersom du kører rundt i debatterne, uden at bidrage med noget nyt, brugbart eller fremadrettet.

Der kan være mange grunde, måske de selv orker at forklare sig.

God ☀️dag

  • 9
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten