Software-filter fjerner sproglig gødning

Jo mere fup, der ligger bag, jo flottere bliver sproget, lyder filosofien bag et stykke software - et sprogligt filter - som konsulentfirmaet Deloitte, Touche og Tomatsu i New York tilbyder gratis fra firmaets hjemmeside.

Det er præcis samme budskab, der undervises i på Danmarks Journalisthøjskole. Sproglig pynt og fine fremmedord er unødvendige, hvis tekster har et reelt indhold.

Med parolen: Pil pynten af, øver kommende journalister sig derfor i at »oversætte« danske kommunale dokumenter til solidt dansk hverdagssprog - en pinligt afslørende proces.

Men tendensen til at skjule grimme detaljer og konflikter bag olieglatte, positive fraser findes altså ikke kun i den danske kommunale embedsstand; det er en verdensomspændende epidemi, både i forretningsliv og politik.

New York-konsulentfirmaets software behandler naturligvis det engelske sprog. Og her er lige så rige muligheder for plat. Læs engang:

»A value-added, leverageable global knowledge repository«

eller hvad med:

»A future-proof asset that seamlessly empowers your mission critical enterprise communications«

eller

»Repurposeable, leading edge thoughtware that delivers results-driven value«

Øresgas-bekæmper

Konsulentfirmaets software hedder Bullfighter - fordi øregas hedder Bull Shit på amerikansk. Men pæne mennesker siger ikke Bull Shit, kun Bull. Cut the Bull, please.

Bullfighter fungerer sammen med Microsoft Word og Powerpoint, hvor den markerer alle ord, der er kendt som mistænkeligt fup-sprog.

Den fungerer nogenlunde som de velkendte stavetjek, men kigger udelukkende på sprogbrug og læselighed. Det vil sige, at fraser som »value-based paradigmshift« bliver trukket frem.

Resultatet bliver, at tekster bliver gennemskuelige og budskaberne klare.

En stor, national avis som China Daily har derfor fremhævet Bullfighter programmet som noget, der kan hjælpe specielt det amerikanske forretningsliv.

Avisen nævner på sin hjemmeside, at for eksempel det skandaleramte Enron-selskabs dokumenter er blevet brugt som testmateriale. Bullfighter fandt teksterne mere og mere forløjede, jo længere man nærmede sig afsløringen i 2001.

Smarte forretningsfraser hedder derfor ikke længere buzzwords, men bullwords.