Software til F-35 forsinkes op til et år og bliver tre gange så dyr
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Software til F-35 forsinkes op til et år og bliver tre gange så dyr

Den amerikanske rigsrevision, Goverment Accountability Office (GAO), er ude med dårligt nyt i forhold til de kommende F-35-fly, som Danmark har bestilt.

Testen af softwaren til F-35 kommer angiveligt til at tage dobbelt så lang tid og koste tre gange mere end forventet. Det fremgår af den årlige F-35-statusrapport, som nytkampfly.dk har gennemgået.

Softwaren til F-35-flyene skulle allerede have været færdigudviklet og klar til at blive testet tilbage i februar 2016. Men for at US Air Force kunne erklære F-35 delvist operativ, var man været nødsaget til at bruge ressourcer på udbedre en række fejl på den tidligere software; Block 3i. Det har ført til, at den nye software, Block 3F, først kunne bruges knap 10 måneder senere end planlagt - i november 2016.

Tests først færdige i 2018

På programkontoret for F-35 forventer man kun, at projektet vil blive 5 måneder forsinket, og de derfor vil være færdige med at teste softwaren allerede i oktober 2017 og ikke i maj som planlagt.

Men spørger man GAO, er de noget mere skeptiske. Her regner man med et års forsinkelse, og derfor vil man først være færdig med at teste i maj 2018.

Hos GAO har de ikke tiltro til, at F-35-programmet ud af det blå kan teste softwaren hurtigere end tidligere.

Nytkampfly.dk bemærker, at der i statusrapporten står, at hvis de skal blive færdige til oktober med at teste, så kræver det, at de udfører 384 missionstests om måneden, hvilket de ikke tidligere har opnået. I rapporten fremgår det, at gennemsnittet indtil nu har været 220 tests om måneden.

Bliver tre gange så dyrt

Derudover tror rigsrevisionen heller ikke på økonomien i testprogrammet. F-35-programmet har estimeret 3,6 milliarder danske kroner til test af systemerne, men her peger rigsrevisionen på, at en mere sandsynlig pris ligger i nærheden af 11,5 milliarder danske kroner.

Det skal blandt andet ses i lyset af, at 3F-softwaren indeholder en lang række fejl, der ikke er blevet fikset, og derfor vil testfasen formentlig blive kompliceret af, at softwaren stadig udvikles.

Når testen af softwaren er færdig, vil man kunne påbegynde de operative tests samt evalueringsfasen. Hvis F-35-programmets egne udsagn holder stik, vil man derfor kunne starte de operative tests i februar 2018, hvorimod GAO forventer, at de operative tests først vil kunne udføres noget senere.

Og GAO's noget mere dystre forudsigelser bliver bakket op af Pentagons enhed for kontrol af udviklingsprojekter; Director of Test and Evaluation (DOT&E), der mener, at de operative tests først kan udføres sidst i 2018 eller i starten af 2019.

Målet er, at der skal sættes gang i fuld produktion af flyene i 2019, men det vil næppe ske, hvis de operative tests ikke er færdige på det tidspunkt, hvilket i sidste ende får betydning for de danske fly, der først er planlagt til at blive produceret, når alle tests er færdigudviklet.

Som nytkampfly.dk bemærker, så bliver spørgsmålet, om Danmark skal revurdere sin plan, fordi vi kan risikere at stå uden fly til internationale missioner i længere tid, end der på nuværende tidspunkt er kalkuleret med.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med næsten forudsigelig præcision. Forstætter folketingets beslutning om at satse på et softwareprojekt, der gentagende gange har bevist er meget usikkert. At komme med nye problemer.
Lad os gætte - bliver det sidste gang ?
Måske vi ligefrem kan forudsige - det vil ske igen ?

Det mest skræmmende, er den selvpåførte skandale folketinget bevist har besluttet sig for. Med lige så stor sandsynlighed, ikke vil få nogen som helst politiske eller personlige konsekvenser. Dertil er den danske vælger alt for eftergivende og passiv.

  • 21
  • 2

Når software møder virkeligheden, er det altid virkeligheden der har ret.
Mennesker kan åbenbart ikke overskue problemerne, så kan de ikke lave noget kunstig intelligens til at designe en løsning.
Kunstig intelligens er blevet tidens svar på al udvikling.

  • 0
  • 3

Hvis der lige var nogle der gad bruge 60 sekunder på at læse nøgletallene igennem for rapporten vil man se at udviklingsomkostninger er faldet svagt siden 2012 (0,15%) og programprisen er faldet 4,5%

så alle tallene for projektet totalt set holder. Og som ethvert andet projekt kan der i visse tilfælde ske budgetoverskridelser i et segment mens der spares midler i et andet. Så intet ny under solen siden 2012 men nyheder skal jo sælges som "skandale"

  • At der er tale om endnu en forsinkelse af software er selvfølgelig kritisk, men det er efterhånden reglen for alle kampfly projekter. Eurofighter projektet er skræmmeeksemplet på forsinkelser og senest er Gripen NG´s. testflyvning udsat mindst 6 måneder pga. softwaren.

  • At kampfly generelt set er blev for de få lande er et andet eksempel.

Rusland erstatter sine kampfly i forholdet 1:3 (udfaser 3 gamle kampfly for hvert nyt fly)

Brasilien har med verdens 12. største militærbudget knap råd til at finanserne 36 Gripen NG

Canada (verden 14. største militærbudget) vrider hænder på 10. år for indkøb af 65 stk. F-35.

  • 6
  • 1

Det er jo flot at programprisen er faldet 4,5% efter at være steget med 99% for 5 år siden. Myndighederne tvivler så på at det holder. Send flere penge.
Forsinkelser er normen i softwarebranchen, samtidig med at det skal være vores fremtid.

  • 3
  • 2

Ja det er flot Henning Kjær

Du gad så ikke bruge 60 sekunder på at læse nøgletallene , for der står tydeligt i rapporten, budgettet er siden 2001 steget fra 233 milliarder(2001 kr.) til nu 379 milliarder(2015 kr) og indregnet 2% giver det en samlet fordyrelse siden projektstart på 21 %

Så dine påstande om 100% holder desværre ikke.

Sammenholdt med programmer som F-22, V22, F-18, Eurofighter m.m. er det under mens Gripen klarede sig bedre i sin tid(A/B model) Men den svenske stat er heller ikke så rundhåndet med midlerne.

Hilsen en F-35 kritiker.

  • 5
  • 1

Det mere kritiske er at de fleste af de eksisterende fly er ved at være slidt op, rent strukturelt. I forvejen er de begyndt at tage F-18 fly ud af "mølposen" for at have noget at flyve med. USA har også for længst taget sine første F-16 fly ud af drift. Mange af de personer der kunne vedligeholde / reparere flyene er ved at være gået på pension.
Så kan man sige, hvad skal vi bruge de fly til? Men så skal man måske lige se på hvordan russerne f.eks. opfører sig på? Man skal nok tænke sig lidt om. Ja, vi bor jo heldigvis ikke i Ukraine.

  • 0
  • 0

Så det er ikke kun i DK vi har en KMD :-)

Utroligt at de F35 ikke er kastet af h.t. for længe siden.

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten