Sønderjyder: Giv os en timemodel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sønderjyder: Giv os en timemodel

Illustration: Robert Attermann

Udvid timemodellen til at omfatte Sønderjylland, så både Trekant­området og grænselandet får glæde af de planlagte kæmpeinvesteringer i den danske jernbane. Sådan lyder visionen fra Region Syddanmark, som i en kommende regional banestrategi foreslår en udvidelse af timemodellen, så det bliver muligt at komme fra Odense til den dansk-­tyske grænse på én time.

»Vi har hele tiden haft som en prioritet, at den her timemodel ikke kun skulle gå til Esbjerg, men også til grænsen. Jeg mener, det er helt tosset at indføre en timemodel, som ikke også omfatter strækningen ned til grænsen og ned mod Sønderjylland,« siger Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling.

To tog i timen

Hun tilføjer, at regionens strategi helt overordnet både skal styrke togforbindelserne over den dansk-tyske grænse og forbedre frekvensen af tog på de stationer, der ikke umiddelbart er omfattet af timemodellen. Derfor lægger regionen op til, at timemodellen desuden skal udvides mod vest i form af timedrift mellem Odense og Herning, og at der indflettes yderligere fire forbindelser – blandt andet IC-tog mellem Aarhus og Flensborg – i køreplanen.

Samlet set vil de tiltag ifølge et referat fra udvalgets møde 18. maj udmønte sig i to tog i timen på næsten samtlige syddanske stationer, S-togs-lignende drift i Trekant­området med fire afgange i timen og en bedre betjening af Aarhus-­Hamborg-korridoren.

Mangler dobbeltspor til Padborg

Regionen har fået Atkins til at udarbejde en teknisk rapport om potentialet i en udvidelse af timemodellen. Rapporten er ikke blevet frigivet endnu, og Atkins kan derfor ikke kommentere den, men ifølge Stephanie Lose peger rapporten på, at visionen om flere timemodeller er et ‘realistisk scenarie’.

»Det her er et spørgsmål om trafikering. Det forudsætter ikke en stor investering i nye skinner. Der vil være nogle kapacitetsproblemer på strækningen Vejle-Billund, men derudover skal der ikke lægges nye skinner,« lyder det fra Stephanie Lose, som dog ikke vil kommentere, hvad prisen på opgraderingen vil blive.

Om timedriften fra Odense i givet fald skal være til Sønderborg, Tinglev eller Padborg, er ifølge Stephanie Lose endnu ikke fastlagt. Det afhænger blandt andet af de igangværende planer for at etablere en dansk-tysk grænsebanegård.

Men skal man som togpassager kunne komme fra Odense til grænsen på én time, vil det kræve, at den enkeltsporede strækning mellem Tinglev og Padborg bliver dobbeltsporet. En investering, der ikke blev fundet penge til i Togfonden.

Også tyske forbedringer

Per Homann Jespersen, trafikforsker på Roskilde Universitet, kan i princippet godt lide ideen om en kortere rejsetid mellem Aarhus og Hamborg. Men før det giver mening med en investering i Tinglev-Padborg-strækningen, skal der tilsvarende investeres i banenettet syd for grænsen, påpeger han.

»For at det skulle være relevant med en times køretid mellem Odense og grænsen, skulle man have nogle væsentlige forbedringer i samspillet mellem den tyske og den danske side. Hvis man forestillede sig, man kunne køre rigtig hurtigt til grænsen, skal det jo flugte med, hvad der sker på den anden side, og det projekt er, så vidt jeg ved, ikke blevet løst,« siger Per Homann Jespersen, som tilføjer, at blandt andet den nuværende jernbaneforbindelse over Kielerkanalen er en væsentlig flaskehals.

Tyskerne mere lydhøre

Aabenraa, Sønderborg og Flensborg undersøger p.t. mulighederne for at etablere en ny dansk-tysk grænsebanegård. Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa Kommune og en af dem, der har plæderet mest for timedrift mellem Hamborg og grænsen, anerkender, at de danske intentioner og investeringer nødvendigvis skal følges op af tilsvarende tyske.

»Men mit umiddelbare indtryk er, at de tyske lokalpolitikere er mere lydhøre end tidligere. De har samme udfordringer i Flensborg som os, nemlig at vores respektive regeringers fokus ligger i andre regioner end vores. Men det er en udfordring, at det tyske politiske system er anderledes skruet sammen end vores, så det kan være vanskeligt at finde nogle forpligtende samarbejdspartnere,« siger Thomas Andresen.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I dag tager togturen Kolding-Hamborg mindst 4 timer fordelt på hver 2 timer nord og syd for Flensborg. Med et fremtidigt højhastighedtog kan turen gøres på en time.

En ny grænsebanegård ved Flensborg vil spare tid ved at undgå sløjfen rundt I byen til den gamle banegård.

Der har været dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev, som blev fjernet I 1938 på grund af den militære trussel sydfra. Traceen har plads til det andet spor, så det undrer at der er budgetteret med hele 700 m.kr.

Kielerkanalen er en barrier I dag med den aktikverede bro. En tunnel ville gøre underværker.

  • 4
  • 0

Det syntes ikke at være et problem at tyskerne ikke udvider togforbindelsen ved Femeren forbindelsen, måske er det nok at de bare har lovet at gøre det og man så i det stille ved at tunnelen bliver så forsinket at det kommer til at passe sammen.
Eller så skyldes det at Sønderjylland ligger så langt væk fra hovedstaden at det er uden for syns og høre vide af politikere og eksperter.

  • 1
  • 1

Vi kender jo godt til Københavneri....så det gider vi ikke snakke om.

Men det er stadig dybt underligt at der ikke er bare 1 politikker der ser potentiale i at man udvikler på det sønderjydske område, som et eksport område....man kunne have mange storer virksomheder hernede som arbejder med eksport, da det ligger klods op ad vores største marked....Tyksland....sammentidigt er der ikke langt til en kæmpe container hanv....Hamborg....kom dog igang med at få langt minimum dobbelt spor til grænsen, og fokuser den vej ned med vores eksport, hvor svært kan det være.

  • 1
  • 1

marked....Tyksland....sammentidigt er der ikke langt til en kæmpe container hanv....Hamborg....kom dog igang med at få langt minimum dobbelt spor til grænsen,

Dennis - det giver IKKE mening at udvide en et-sporet bane, der har kapacitet tilbage. Når de få IC-tog til Sønderborg er drejet af i Tinglev, er der masser af plads til godstog og få enkelte regionale tog på den en-sporede bane til grænsen.

Godstogs-flaskehalsen er andre steder på de danske jernbaner, og Padborg har tonsvis af ubenyttet grej for container håndtering fra/ tog fra lastbil.

  • 0
  • 3

Når de få IC-tog til Sønderborg er drejet af i Tinglev, er der masser af plads til godstog og få enkelte regionale tog på den en-sporede bane til grænsen.

Det ene tog hver anden time til og fra Sønderborg letter ikke særlig meget på trafikken mellem Tinglev og Padborg.
Hvis alle tog kørte i samme retning ville der være masser af kapacitet på strækningen, -problemet opstår når man skal holde og vente på modkørende langsomme godstog.
Min følelse som pendler på strækningen er, at til hverdag næsten hvert andet passagertog bliver nødt til at vente nogle minutter på et eller andet godstog.

I forhold til passagermængderne på Sjælland, er det måske mindre vigtigt om folk når deres Hamborg-forbindelse i Flensborg - der kører jo ét 2 timer senere - men i lyset af af Fehmernforbindelsen bliver nærmest et årti (?) forsinket, synes jeg godt man kunne regne på om det lille jernbanestykke ikke dog burde udbygges.
Der har ligget doppeltspor engang og broern over div. åer er bygget i doppeltsporsbredde og ser ud til at være stabile nok.
Det må være meget, meget billigere at genetablere dét spor end fx. at bygge nyt andetsteds.

Jeg kan ikke forstå at man i analyserne kommer op på så store anlægssummer, men jeg tror der er en del politik i det - hvis man får det gennem folketinget, så satser man samtidig på liiige at få et par rosiner med i købet.. Og derved løber man risikoen for at projektet slet ikke bliver vedtaget.
Keep it simpel - mindre er i sidste ende ofte mere.

  • 3
  • 0

Brian - det er lidt svært at se på Google/ Krak maps om det ene spor ligger midt i eller ude i siden. Desuden er el-masterne vel kun lavet til det ene spor?

Ja, helt sikkert - kørestrømsanlæg skal etableres. Der skal sikkert også ændres på sporplaceringen, selvom det gamle tracé ser ud til gennemgående at ligge øst for det nuværende.
Jeg må også korrigere mig selv -- Broerne er ikke doppeltsporet, men fundamentet af broerne ser ud til at være det.
Det kræver noget anlægsarbejde, men synes det må være billigere end mange andre projekter - også på den sparede ekspropriation.

  • 1
  • 0

En lokal selvbestaltet nyhedsformidler med egne snæversynede interesser, lagde det ud på et medie i dag

"
Transportminister Hans Chr. Schmidt, V., garanterer, iflg. JV. 25/7, at der i denne regeringstid bliver sat gang i videreførelsen af det dobbelte jernbanespor fra Tnglev til Padborg. k. mener det er et meget positivt og et meget godt løfte fra tranportministeren. Vi må så samtidig håbe at Venstre mindretalsregeringen, får lov til at sidde så længe, at planerne kan gennemføres."

Set AOS.DK.

  • 2
  • 0