Socialdemokrater: Vi hænger på IC4-togene

Kort tid før offentliggørelsen af en kritisk analyse om fremtiden for IC4-projektet er der blevet lagt en væsentlig dæmper på Socialdemokraternes IC4-retorik. Det sker, samtidig med at Socialdemokraterne er blevet regeringsparti, Henrik Dam Kristensen har overtaget posten som trafikminister, og partiet har fået ny trafikordfører.

Sådan lød IC4-meldingen fra Socialdemokraternes daværende trafikordfører, Magnus Heunicke, få uger før det seneste folketingsvalg:

»Jeg synes ikke, vi skal vente et sekund længere. Vi skal droppe det projekt. Det er på tide, at DSB får at vide fra politisk hold, at nu er der ingen grund til at tro på det mere.«

Og sådan lyder det i dag fra partiets nye trafikpolitiske ordfører, Rasmus Prehn.

»Jeg tror ikke, at det realistisk at rive kontrakten i stykker og sende IC4-togsættene tilbage til Italien. Vi kan ikke bare droppe projektet, da DSB jo har indgået et juridisk bindende forlig med producenten Ansaldobreda i 2009. Aftalen betyder, at vi ikke kan slippe for at betale regningen.«

Rasmus Prehn understreger dog, at han endnu ikke har læst den længe ventede IC4-analyse fra rådgivervirksomheden Atkins og derfor endnu ikke har taget endelig stilling til spørgsmålet. Den uafhængige analyse skal give svar på, hvorvidt det kan lade sig gøre at opgradere IC4-togsættene til et velfungerende intercitytog, der kan bruges i sammenkoblet tilstand på de travle intercity-strækninger.

Men uanset hvad analysen vil indeholde, tror Rasmus Prehn, at det mest realistiske scenarium fortsat er temmelig jordnært:

»Eftersom vi nok ikke kan slippe for at betale for IC4-togsættene, er det nok mest realistisk at finde den bedst mulige måde at udnytte togsættene på. Det indebærer, at de måske skal køre på nogle andre strækninger end de travle intercity-strækninger. Samtidig kunne man tænke sig, at det nok vil blive nødvendigt at foretage nogle yderligere modifikationer på togsættene, hvor det jo især er sammenkoblingen, der har voldt problemer,« siger Rasmus Prehn.

Venstre skærper retorikken

Den modsatte udvikling er sket hos Venstre, hvor man allerede under den seneste valgkamp skruede betragteligt op for IC4-retorikken.
Og den nye rolle som oppositionsparti har tilsyneladende fået den trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at skærpe tonen yderligere.

I dag hælder Kristian Pihl Lorentzen således mest til at 'returnere IC4 til Italien og herefter fremskynde elektrificeringen'. Men også Pihl Lorentzen understreger, at han først tager endelig stilling til spørgsmålet, når han har læst den kommende Atkins-redegørelse.

»Men det er på høje tid, at vi politisk sørger for en afslutning på den endeløse og komplet utålelige IC4-farce,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han understreger dog, at der ikke er nogen let udgang på IC4-skandalen.

»Vi kan ikke acceptere at passagererne i de næste 30 år skal plages med fejlbehæftede og dieselslugende IC4-tog, men alternativet - at returnere IC4 til Italien - indebærer jo et deraf følgende retsligt og økonomisk efterspil. Derfor er det en meget vigtig beslutning, vi skal træffe i løbet af de kommende uger, hvor der én gang for alle ryddes op i IC4-skandalen. Nu skal der tages en beslutning, der afslutter dette forløb,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Den forhenværende transportminister, Hans Christian Schmidt (V), iværksatte tidligere på året - med støtte fra V, K, DF og LA - en uvildig ekspertvurdering af IC4-projektet. Herunder skulle det én gang for alle afdækkes, om IC4 nogensinde kommer til at kunne løse den oprindelige opgave som fjerntog.

En anden arbejdsgruppe blev sat i gang med at belyse alternative materielstrategier for jernbanen, så der kan iværksættes en nødplan, hvis det viser sig, at IC4 kører helt af sporet og aldrig kommer til at løse opgaven.

Samtidig har DSB analyseret mulighederne for - og konsekvenserne af - at bryde kontrakten med producenten, AnsaldoBreda.

Ingen af disse analyser er indtil videre blevet offentliggjort, selv om tidligere transportminister Hans Christian Schmidt lovede, at det ville ske i løbet af august.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når DSBs ledelse lige så stille slipper ud af bagdøren med deres gyldne håndtryk og Ansaldo lukker deres tog-forretning, så må bagmandspolitiet på sagen. Der er sandsynligvis foregået noget kriminelt i denne sag og det skal efterforskes.

  • 0
  • 0

Et er at være nødt til at modtage de 83 IC4 tog, et andet er at bruge dem. Det er spild at smide gode penge efter dårlige, især når de ikke kan komme til at virke efter hensigten.

  • 0
  • 0

Det er da ganske almindelig logik at hvis IC4 togene ikke lever op til de krav der er blevet stillet i kontrakten, så har AB heller ikke leveret de tog der er aftalt, og så er den ellers ikke længere.

Juridisk bindende må da gå begge veje

  • 0
  • 0

Før valget: VI VIL - HVORFOR GØR REGERINGEN IKKE - og bla bla bla Efter valget: Jammen, der er nogle realiteter som gør at bla bla bla....

Nå - men det vidste vi jo alle sammen godt.

Men at overveje - overhovedet overveje - at tage dem i brug i Danmark er da dødfødt!

1) Regningen er vist nok betalt - men men men - tager man i brug, så erkender man jo at de kan anvendes. 2) Togene er 10-15 år gammel teknologi og har så vidt jeg errindrer problemer med klima anlæg etc - udover sammenkoblingen. 3) Togene er vist ikke ordentligt rustbehandlet..... altså store udgifter for at klargøre til dansk klima

Ansaldo gav vist et togsæt til Gadaffi - så kunne man ikke slå en fornuftig handel af med Libyerne? Rust - intet problem. Olie - intet problem. Sammenkobling - måske problem, men det er mest kystbyer, så togsæt skal ikke skilles ad. Og som bonus - der er tættere fra Italien til Libyen end til Danmark (tror jeg).

Men - væk med IC4 - find en ny løsning. Tag gamle IC3 og opgrader moderniser og elektricificer så tognettet.

  • 0
  • 0

Er skandalen ikke, at DSB fik bemyndigelse til at indgå et forlig med Ansaldo i 2009, sammenholdt med at DSB har udvist en langmodighed over for Ansaldo ud over det acceptable i årene optil.

Forliget, som ikke kendes offentligt, har formodentlig stillet DSB meget dårlig i en evt. retsat, for DSB fik jo en prisnedslag mod selv af færdiggøre togene.

Det er formodtentlig vist sig senere, at Ansaldo produkt var af en dårligere kvalitiet end DSB ville være ved. Jeg mener et krav i forliget var sammenkoblet drift - men her næsten 3 år senere virker det ikke endnu. Så enten har Ansaldo snydt DSB ganske gevaldigt, eller også gik DSB med daværende direktør Søren Eriksen ind i forliget vel vidende at koblingsproblematikken ikke var løst, men med lidt udvikling kunne DSB selv ordne problemet.

Den daværende ledelse er siden hen udskifte flere gange - senest i dag - så noget ansvar bliver nok svært at pålægge, men en ting er sikkert - regningen havner ved DSB's brugere og skatteyderne generelt.

  • 0
  • 0

Hvorfor har dn gamle regering ikke gjort noget de sidste 10 år? hvorfor , hvorfor ....? tja børnehaver er der nok af også for voksene. Det ville være en lettelse hvis alle de her kloge hoveder i den her sag blev sendt et par år på en ø uden forbindelse til omverden og så lade mennesker der er mere fokuseret på at løse problemet med manglende tog materiel tage over. Send gerne alle de kloge afsted i deres fine IC4 tog. Ellers får de danske VVS folk kronede dage med at installere håndvaske der må slides op i utroligt tempo

  • 0
  • 0

Tænk jeg synes ikke at det er specielt nærværende at konkluderer på hverken højre- eller venstrefløjen. For mig at se at det mere indlysnede at konkluderer at den siddende regering er tilbageholdende, men opositionen kræver handling (og oftest højere jo længere de har været i oposition).

Det er vel også velbegrundet. En flertalsregering vil rent faktisk handle istedet for bare at kræve handling og opositionen har ikke samme adgang til information og embedsvældet som regeringen og jo længere der går jo mere har man glemt fagembedsfolkenes forbehold.

  • 0
  • 0

Den tidligere socialdemokratiske regering forudbetalte størstedelen af købsprisen på alle togsættene på en gang . Det svarer til det vi ser i TV-serien "klamphuggerne" hvor andre godtroende mennesker forudbetaler noget de ikke kender kvaliteten på .

  • 0
  • 0

Sådan går det når man sætter ingeniører til at lave real time systemer.

T. Pedersen Datalog

  • 0
  • 0

det var dog en underlig kommentar - så kunne man lige så godt sige at det er hvad der kommer ud af at lade dataloger lave rigtig kode :-)

  • 0
  • 0

Ja, nu har DSB jo dummet sig på samtlige områder, hvor det har været muligt at dumme sig. Selvfølgelig kan man ikke sende disse fornærmende elendigt konstruerede italiener-tog retur. Man har jo selv accepteret at får skramlet leveret mod en væsentlig nedsættelse af prisen.

MEN uanset hvad Rasmus Prehn og andre velmenende politikere mener, så er det simpelthen ikke muligt at få dette fejlkonstruerede skrammel til at fungere, medmindre man ofrer mere, en kvalitetstog fra f.eks. Siemens vil koste - vel at mærke nye (!).

Erkend det dog: Skrot det skrammel, ikke mindst for kundernes skyld.

Det kommer aldrig til at virke.

Og tag så i stedet fat på at elektrificere alle IC-strækninger, og de østdanske regionalstrækninger. Så kan man vælge og vrage blandt et stort (standard)udbud fra SERIØSE togproducenter som Bombardier, Siemens, Alstom, Hitache, Stadtler. m.fl.

Indtil da, kan man med kort varsel købe/lease 400 dobbeldækkervogne, ca. 50 diesellokomotiver og ca. 20 ellokomotiver. Alt er standardvarer, og passer til de korte danske perroner, og kan køre 160 km/t.

Med venlig hilsen Jens

  • 0
  • 0

Vi har i denne sag, som i mange andre, en katastrofal mangel på politisk lederskab. Alt imens man slider den ene DSB direktør op efter den anden (Sengløv døde oven i købet i tjenesten), vedtager politikerne en Femern forbindelse. Vel at mærke uden at have styr på færdiggørelse af elektrificering af jernbanestrækningerne i Danmark, uden at have taget ansvar i IC 4 skandalen og nu også med en nedslidt Storstrømsbro. Der er sgu ikke noget at sige til at det kører ad helvede til i Danmark.

  • 0
  • 0

Frem for at kaste med mudder, mellem politikere, embedsmænd og DSB, så burde vi måske se lidt på kendsgerningerne: Vi modtager en bunke IC4 tog som hverken helt eller halvt passer til danske forhold, og vi har grundet et juridisk forlig kun en spinkel chance for at få medhold i en erstatningssag ved en domstol. Vi er derfor stavnsbundet til "lortet" så hvilke muligheder har vi så? Dette burde være udgangspunktet for diskussionen, fremfor en meningsløs "din skyld/min skyld" debat (den får jo ikke tog til tiden i Danmark). Så hvad er klogest?

  • 0
  • 0

Enig. I dette tilfælde må vi undersøge om vi kan få pengene retur. Er dette ikke tilfældet, bør vi bide i det sure æble og indhente skrot prisen, for togsættene og skynde os, at afbestille IC2 sættene, der allerede er på vej herop. Så vi ikke skal tage tabet på dem.

Derefter vil jeg give Jens Andersen ret i at DSB bør have tilladelse til at købe 400 dobbeltdækkervogne med komfortable sæder i og til at leje de lokomotiver der er nødvendige indtil elektrificeringen af de danske strækninger kan være gennemført. Samtidig bør man bestille X antal elektriske lokomotiver til at overtage, som strækningerne bliver færdig elektrificeret.

Man bør i samme omgang fremskynde udskiftningen af signalerne så elektrificeringen kan følge lige bag signal udskiftningens arbejdere. Hvis det ikke er muligt at lave begge dele på samme tid!

  • 0
  • 0

Det er netop for at kunne tage denne diskussion, at det er så vigtigt at få de tre vurderinger nævnt i artiklen frem i lyset. Men uanset om vi tror på, at IC4 kan og bør sættes i drift som intercity eller regionaltog, så tyder alt på at vi får brug for mere materiel. Derfor bør Folketinget sikre, at vi får elektrificeret strækningen Esbjerg-Lunderskov, så forbindelsen Esbjerg-København kan betjenes med el-drevet materiel. Når det netop er den, der trækkes frem, er det foridden er immuniseret og derfor er der ikke grund til at afvente signaluskiftning på denne strækning. Så det er en kort strækning med stor betydning. Elektrificeringen skal ikke afvente en afslutning på IC4-sagen. Så kommer den igen for sent.

  • 0
  • 0

Det kan ikke passe, at ansvaret og pengene bare forsvinder ud i den blå luft... nogen må stå til ansvar for dette svineri og misbrug af skatteborgernes penge, og det er jo ikke små penge vi taler om! Hvis DSB ikke kan sende togene retur og lade være med at betale, så må det være fordi de har lavet en for dårlig kontrakt fra starten, jeg har i hele tiden haft på fornemmelsen, at der er noget vi ikke ved siden DSB ikke for længst har trukket i håndbremsen. Igen nogen må have ansvaret og burde dømmes og straffes, jeg har lyst til både at tude, skrige, slå og brækker mig snart over den uduelighed der udvises på, og fra, alle fronter i den her enorme og omfangsrige skandale sag!!!!

  • 0
  • 0

.. jeg har lyst til både at tude, skrige, slå og brækker mig snart over den uduelighed der udvises..

Ja, derfor betales SKAT fremover ikke med glæde, men af sorg. :-(

  • 0
  • 0

Det blev ikke forudbetalt noget som helst i denne sag.

Her er et citat fra rigsrevisionens udvidede notat fra 14. februatr 2005:

Citat start: "13. Det fremgår af regnskabet, at DSB har betalt ca. 1,5 mia. kr. ultimo september 2004 til AnsaldoBreda. Beløbet er faktureret i henhold til kontrakten, dvs. i takt med, at forskellige milepæle er nået i produktionsprocessen.

  1. Rigsrevisionen har gennemgået DSB’s kontrakt med AnsaldoBreda, Settlement Agreement af december 2002 og sammenholdt disse med oplysningerne i Akt 113.

Jeg finder på baggrund af Rigsrevisionens gennemgang, at prisen og betingelserne i kontrakten med ændringer er udarbejdet i overensstemmelse med betingelserne for givne tilladelser" citat slut.

Hele rigsrevisionens rapport kan læses her:

http://www.rigsrevisionen.dk/composite-39.htm

Lad denne debat om DSB, IC4 m.m. blive præget lidt mere af fakta end af mangel på samme.

  • 0
  • 0

I adskillige indlæg klandrer adskillige skribenter diverse regeringer for at have ”kvajet sig” ved indkøb af IC4 – togsættene. Men er det ok?

Det er DSB der ønsker ”Gode tog til Alle” i 1998/99. Det er DSBs eksperter der efter en udbudsrunde mener at AnsaldoBredo er den bedste leverandør ud fra en prækvalifikation som Ingeniøren citerede meget præcist den 24/12 1999 med følgende citat:

” Ordren er stor og attraktiv - budgettet på 6,8 milliarder kroner for samtlige 150 tog - og hele branchen er interesseret. Udover Alstom byder Adtranz, Ansaldo-Breda, Fiat, Siemens og Talbot, der er en del af Bombardier-koncernen, på den første, 2,7 mia. kr. store delordre”, citat slut.

Citatet kommer fra denne artikel fra Ingeniøren:

http://ing.dk/artikel/27699

At det er AnsaldoBreda der vinder er slagets gang i et EU hvor den laveste pris vinder hvis ellers kravene er opfyldt er jo ikke noget man kan pille ved. Det er DSBs fagfolk der vurderer at dette tilbud er det bedste.

Men skal regeringen eller folketinget efterfølgende så, med de kvalifikationer der sidder i folketinget/regeringen/udvalgene, så efterprøve DSBs fagfolks vurdering af DSBs valg?

Det er da helt hen i vejret. Hvordan skal en minister, en trafikpolitiker, et almindeligt folketingsmedlem selvstædigt kunne vurdere om AnsaldoBredas tilbud er ok? F.eks. er tragikminister Hans Christian Schmidt skolelærer af uddannelse (og det er helt ok), tragikminister Flemming Hansen solgte sko (også helt ok) og vores nuværende trafikminister er/var postbud (min post kommer stadig for sent). Og så sidder der en h……. masse cand. pol.’er i Folketinget. Kan de vurdere DSBs anbefaling af at købe IC4 hos AnsaldoBrada? Skulle regeringen nedsætte et udvalg, en kommission eller en spørgerunde hos læserne af Ingeniøren for at få den rette viden? Jeg ved ikke hvor mange ingeniører der sidder i folketinget, men det er vist ikke ret mange (det er en antagelse).

Bemærk at i udvælgelsesprocessen af AnsaldoBreda var Carl Bros industridivision taget med på råd. Her er et citat om dette emne:

” 30. DSB har oplyst, at det evalueringsværktøj, som lå til grund for DSB’s evaluering af de indkomne tilbud, var udarbejdet i samarbejde med et udviklingsteam under Carl Bros industridivision. De tilknyttede udviklere havde erfaring med jernbanesektoren. DSB vurderer derfor, at DSB har foretaget evalueringen på baggrund af et evalueringsværktøj, som på det tidspunkt var ”best practice” på markedet, og derved sikret sig det bedst tænkelige udgangspunkt for at vurdere realismen i AnsaldoBredas tidsplan”, citat slut. Alligevel gik det galt! Var der nogle ingeniører hos Carl Bro? Her er kilden til dette citat:

http://www.rigsrevisionen.dk/composite-124...

Og på et tidspunkt da hele projektet var skredet første eller anden gang bliver endnu et rådgivningsfirma involveret i IC4 forløbet. Det var/er Norske Veritas der bliver citeret for følgende citat (med eller uden ingeniører):

” DSB har oplyst, at DSB har aftalt med Det Norske Veritas, at Det Norske Veriatas skal udarbejde en ny kortlægning af projektets risikobillede samt den hertil knyttede analyse af forsinkelsesricisi”, citat slut. Alligevel gik det efterfølgende galt. Kilden er her:

http://www.rigsrevisionen.dk/composite-39.htm

Og sådan kan jeg blive ved. Al den rådgivning m.m. der har været i hele dette IC4 forløb har folketingsmedlemmer, ministre, udvalg m.m. lyttet til for at træffe de bedste beslutninger er truffet på grundlag af FAGFOLKS indstillinger. De er ikke truffet på grundlag af en høj faktuel viden hos folketingsmedlemmer, ministre, udvalg m.m.

Sluttelig vil jeg bede alle debatmedlemmer i denne debat om at læse disse to interessante rapporter fra rigsrevisionen:

http://www.rigsrevisionen.dk/composite-39.htm

http://www.rigsrevisionen.dk/composite-124...

Der er mange faktuelle oplysninger som måske kan bringe debatten op på et mere sagligt grundlag.

  • 0
  • 0

Der er faktisk togsæt der kan køre både med diesel og el. Ganske vist kan de kun køre 160 km/t Men det går vel nok i den periode hvor der bliver bygget kørestrøm på den manglende strækninger.

Bombardier har siden 2004 leveret ca. 500 togsæt af typen AGC til SNCF. Og SNCF vil have yderligere 100 togsæt i drift snarest. De fungerer særdeles godt på de franske jernbaner. Disse har det samme problem som i Danmark, nemlig at der er store dele af jernbanenettet der ikke er elektrificeret. Toget har både strømaftager til de to franske elsystemer samt dieselmotor til brug når der ikke er strøm i luften. Desværre kan dette velfungerende togsæt kun køre 160 km/t. Men det kan vel opgraderes?

http://www.bombardier.com/en/transportatio...

  • 0
  • 0

Jeg opfordrer igen til en "folkestorm" mod hovedkvarteret....forlang dog at alt tilgængelig information om IC4 togene bliver lagt ud på DSB's hjemmeside: alle tegninger, al kode, alle manualer....alt, alt, alt, så kan vi selv danne os en mening om hvorvidt det er pengene værd. Lige nu diskuteres der langt hen ad vejen ud i den blå luft, fordi der ikke er noget tilgængelig information. Så sandhed nu !

m.v.h.

Martin S.

  • 0
  • 0

Før valget: VI VIL - HVORFOR GØR REGERINGEN IKKE - og bla bla bla Efter valget: Jammen, der er nogle realiteter som gør at bla bla bla....

Før valget: Jammen, der er nogle realiteter som gør at bla bla bla....

Efter valget: VI VIL - HVORFOR GØR REGERINGEN IKKE - og bla bla bla

I rest my case ;-)

  • 0
  • 0

det var dog en underlig kommentar - så kunne man lige så godt sige at det er hvad der kommer ud af at lade dataloger lave rigtig kode :-)

Hvordan dog det? Mig bekendt har der ikke været dataloger involveret i programmeringen af real-time systemer til IC4, og de problemer jeg har set beskrevet er sådanne som typisk skyldes http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlock eller http://en.wikipedia.org/wiki/Race_condition , fænomener som programmerende ingeniører typisk ikke er opmærksomme på.

  • 0
  • 0

Der er faktisk togsæt der kan køre både med diesel og el. Ganske vist kan de kun køre 160 km/t Men det går vel nok i den periode hvor der bliver bygget kørestrøm på den manglende strækninger....

Jeg har endnu ikke fattet kravet med mere end 160 km/t, da mange forhold synes meget mere væsentligt - hyldevare, driftsikkerhed, økonomi, fleksibilitet mm. - overfor til de problemer 160 km/t kravet skaber.

Hvor pokker stammer den ønsketænkning fra ?

Med landes størrelse in mente så er krav om mere end 160 km/t vel mere en forventning om en fremtidig tænkt benyttelse ? (en udbygning som vi aldrig får råd til)

Der er kun begrænsede antal km. skinner, hvor der kan anvendes større hastighed, og 15-25 km/t ekstra på korte strækninger for evt. at indhente tabt tid kan ikke give mange minutter.

  • 0
  • 0

Det er nok mere sandsynligt, at de folk der har lavet det, simpelthen ikke har tilstrækkelig erfaring indenfor real-time systemer og slet ikke har haft åndsnærvær nok til at sige "nej" til at lave det i første omgang.

Så kan det være lige meget, om det er en flok skorstensfejere, ingeniører eller dataloger, der har kodet det.

  • 0
  • 0

Med landes størrelse in mente så er krav om mere end 160 km/t vel mere en forventning om en fremtidig tænkt benyttelse ?

Da togene skal starte og stoppe, må antallet af stop sænkes. Stationerne ligger for tæt på hinanden. Løsningen med at overspringe stationer, betyder at flere må køre flere km i bil for at komme med toget. Desuden har Tyskland også set problemet med hurtigtog, der må snegle afsted pga knudepunkter. Det er spild af penge at kunne køre hurtigere når banenettet i praksis sætter hastighedsgrænsen.

  • 0
  • 0

Sådan går det når man sætter ingeniører til at lave real time systemer.

T. Pedersen Datalog

Jeg ved ikke hvad du er, men datalog er du næppe. Jeg kender i hvert fald ingen dataloger der rammer så meget ved siden af bolden som du gør lige nu.

  • 0
  • 0

Jeg kender et stort dansk selskab som ikke modtog en krone for en forsinket leverance af et stort projekt. Den betingelse havde den amerikanske kunde sørget for at få ind i kontrakten. Så det er meget godt med vurderinger fra fagfolk osv., men når det så viser sig, at disse vurderinger ikke er korrekte, så skal der være en klausul i kontrakten, der tager højde for det. Det har der åbenbart ikke været. Det er manglende omhu og vel udtryk for en naiv dansk holdning.

  • 0
  • 0

Jamen, er det tidligere forlig ikke sprængt forlængst??? Så kan DSB da annullere alle indgåede aftaler. De tog er overhovedet ikke beregnet til danske forhold, så ud af kontrakten eller ryd skrogene og lad andre "fylde" dem med grej, der dur på AnsaldoBreda´s regning.

  • 0
  • 0

Hvortil der jo fint kan svares: Venstrefolk, så kender man dem igen

Før valget: Jammen, der er nogle realiteter som gør at bla bla bla.... Efter valget: VI VIL - HVORFOR GØR REGERINGEN IKKE - og bla bla bla

Nå - men det vidste vi jo alle sammen godt.

  • 0
  • 0

[quote]Sådan går det når man sætter ingeniører til at lave real time systemer.

T. Pedersen Datalog

Jeg ved ikke hvad du er, men datalog er du næppe. Jeg kender i hvert fald ingen dataloger der rammer så meget ved siden af bolden som du gør lige nu.[/quote] Jeg er cand. scient. i datalogi(hovedfag) og lingvistik fra 1982, så det er nogen år siden. Jeg går ud fra at du er ingeniør? Kan jeg få dig til at være konkret, fx. at kommentere nedenstående?

Mig bekendt har der ikke været dataloger involveret i programmeringen af real-time systemer til IC4, og de problemer jeg har set beskrevet er sådanne som typisk skyldes http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlock eller http://en.wikipedia.org/wiki/Race_condition , fænomener som programmerende ingeniører typisk ikke er opmærksomme på.

  • 0
  • 0

Sjovt nok var Kristian Pihl Lorentzen meget klar i mælet for 2½ år siden om at IC-4 togene SKULLE leveres og fungere, ellers var det retur til Italien. Det var som bekendt mens VKO havde flertal og regeringsmagten.

Af en eller anden grund skete returneringen ikke, men nu hvor rollerne er byttet om, er holdningerne det også, på begge sider.

Det kan læses på KPLs egen hjemmeside, bemærk næstsidste afsnit

http://kplorentzen.dk/DOCS/VK-kronik%20-%2...

  • 0
  • 0

DSB har accepteret et forlig, hvor vi hænger på skidtet. Der er altså kun tre muligheder - at skrotte for omkring 2,5-5 milliarder kr. og samtidig give de ansvarlige et gyldent håndtryk til yderligere nogle millioner for godt arbejde :-), at sælge dem (hvem vil købe?) eller at få skidtet til at virke.

"De ruster." Næppe det store problem med en vognkasse i aluminium.

"Vandtankene fryser om vinteren." Så isoler dem.

"De kan ikke sætte igang, fordi automatgearkassen skifter så snart hjulene blot drejer det mindste. Resultatet er ruskeri, og ofte skal der flere forsøg til." Så få dog den gearkasse til at virke. Det kunne man tidligere klare med ren mekanik, så hvor svært kan det være?

"Ventilationen virker ikke." Så ring til et ventilationsfirma.

"Dørkontakterne er upålidelige." Så ring til et firma, der handler med industrielle elektriske sikkerhedssystemer og få nogle ordentlige lågekontakter.

"De larmer ad h.. til - specielt når motorer eller andet går i "beat" med en stødfrekvens på omkring 1,5 Hz." Hvis det skyldes problemer med ligeløb at de to motorer, så sæt dog en almindelig ligeløbskobling på.

"De kan ikke koble sammen." Det virker rent mekanisk, så træk en multimaster feltbus, der benytter producer/consumer modellen og som ikke kræver termineringsmodstande (f.eks. Max-i) ned gennem toget og få alle systemer og togsæt til at kommunikere over den (start med styrepultene). Så kan man styre fra et vilkårligt sted og kan rette eller erstatte ét computersystem ad gangen.

Står det virkelig så dårligt til med den danske ingeniørstand, at man ikke kan få en gang forvokset lastbilteknik til at fungere?

  • 0
  • 0

DSB skal bruge mange penge på at få IC4 til at virke tilfredsstillende. Enten skal de oprette en stor teknisk afdeling med mange ingeniører og håndværkere, eller også skal de betale tredjepart for at gøre det.

Spørgsmålet er om man for de samme summer kan købe/leje togmateriel, der er bedre egnet. Hvis DSB selv får IC4 til at virke, kan AnsaldoBreda blære sig med at de har produceret de velfungerende IC4-tog, der kører i Danmark!

DSB kan i stedet for køre fejlkøbet ud på nogle rangerspor og indrette dem til hjemløse. De skal bare sørge for at navnet "AnsaldoBreda" er tydeligt påmalet. Denne dårlige reklame kan måske få AnsaldoBreda til at købe IC4 tilbage :-)

  • 0
  • 0

Står det virkelig så dårligt til med den danske ingeniørstand, at man ikke kan få en gang forvokset lastbilteknik til at fungere?

En del af at være dygtig består i at beskæftige sig med de rigtige ting; IC4 er et taberprojekt, konstellationen af DSB, Ansaldo samt Folketinget garanterer årtiers elendighed i form af underfinansiering, unødig kævl & trætte fra alle parter, kombineret med politiske indgreb baseret på eet eller andet rygte i Metro Express eller TV2.

Lad politikerne og DSB rode med det. Den tid der bruges på det reducerer forhåbentligt ressourcerne til at skrive elendig lovgivning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1948957&c...

  • 0
  • 0

Det er manglende omhu og vel udtryk for en naiv dansk holdning.

De kontrakter og kravspecifikationer jeg har set tyder snarere på det omvendte: Enorme dokumenter af forbløffende kompleksitet og detaljeringsgrad så ingen enkeltperson kan læse dem og overskue hvad der står - så de bliver ikke læst; de bliver læst af teams af jurister og rådgivere som hver læser "deres del" af det og producerer et resumé - som så er det man tror der står i kontrakten.

M.A.O.: - "Man" er så grundig med processen at man helt glemmer hvad det egentligt var man ville.

  • 0
  • 0

Vi har snart 4 F 16 der skal hjem, og tilfældigt passerer Ansaldo, ovenikøbet med trænede piloter og præcisionsbomber. Løsningen er snublende nær IK?

Du mener noget med en softwarefejl i sammenkoblings-systemet mellem to forsekllige systemer berengent til sammenkobling og afkobling i felten.. ;-)

  • 0
  • 0

tror en del af Ansaldo er stats eget. Så de x miliarder Danmark skal skyde i EU fonden til dårlige landes økonomi kan jo også have en klausul med hvor man ikke vil betale flere penge til Italien... Måske det ikke er helt juridisk korrekt, men kunne være en udvej.

  • 0
  • 0

det var dog en underlig kommentar - så kunne man lige så godt sige at det er hvad der kommer ud af at lade dataloger lave rigtig kode :-)

Og den første kommentar i denne blok er tilsvarende hvad der kommer ud af at lade en tekniker udtale sig om jura!

  • 0
  • 0

Vi har snart 4 F 16 der skal hjem, og tilfældigt passerer Ansaldo, ovenikøbet med trænede piloter og præcisionsbomber. Løsningen er snublende nær IK?

Hehe.. Skal det være tæppe-bombning eller enkelte fuldtræffere ? :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten