Socialdemokrater: Regeringen sylter elektrificering
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Socialdemokrater: Regeringen sylter elektrificering

Selv oppositionen i Folketinget har opgivet at skaffe miljørigtige eltog til danskerne i løbet af en kort årrække.

Det skyldes en analyse fra Niras, som for nylig slog fast, at det bedst kan betale sig at udskyde elektrificeringen af jernbanenettet til ca. 2020.

Til gengæld beskylder oppositionen regeringen for smøl og passivitet i processen med at skabe en endelig og ambitiøs tidsplan for eltog på alle de danske skinner.

»Vi frygter, at regeringen er i gang med at sylte elektrificeringen til langt ud i 2020'erne på et tyndt grundlag,« siger socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

Den politiske diskussion om elektrificeringen er dermed gået over til at handle om, hvorvidt elektrificeringen skal komme samtidig med - eller helt bagefter - det såkaldte signalprojekt, der mellem 2018 og 2021 skal udskifte samtlige signaler langs de danske skinner.

Transportminister Lars Barfoed (K) erklærede for kort tid siden, at elektrificeringen først bør gå i gang efter signalprojektet i 2021.

Ministerens konklusion bygger på Niras-analysen, som vurderer de tekniske og økonomiske konsekvenser ved elektrificeringen. Den anbefaler, at elektrificeringen først går i gang, når signalprojektet har været forbi en given jernbanestrækning. Det vil sikre signalerne mod støj fra kørestrømmen. Ellers skal sikringsanlæggene først immuniseres i forbindelse med signalprojektet og herefter helt udskiftes med signalprojektet få år senere.

For uambitiøst

Men det er for uambitiøst, hvis regeringen bruger denne rapport som alibi for at udsætte elektrificeringen længere end absolut nødvendigt. Det mener Socialdemokraterne og de øvrige partier i oppositionen.

»Regeringen har med sin investeringsplan lovet danskerne en lang række nye infrastruktur-projekter, som alle sammen er rasende dyre, og man kan få den mistanke, at elektrificeringen vil blive udskudt for at spare penge,« siger Magnus Heunicke.

Han mener derfor, at der er gode argumenter for at lade elektrificering og signaludskiftning ske i et samtidigt forløb.

»Der er ingen tvivl om, at der er god fornuft i at lægge elektrificeringen i direkte forlængelse af signalprojektet, idet det jo vil give nogle muligheder for, at en given sporstrækning kun skal afspærres én gang, mens begge arbejder bliver udført. Det vil vi kæmpe for,« siger Magnus Heunicke.

Transportminister: Lad os nu få de rigtige analyser

Transportminister Lars Barfoed (K) maner til besindighed og understreger, at han ikke har lagt sig fast på en given tidsplan for elektrificeringen, men blot afventer yderligere analyser for den mest hensigtsmæssige udrulning af elektrificeringen.

»Det her skal gøres ordentligt, og jeg har ikke meget til overs for hurtige og letkøbte udmeldinger om, hvordan og hvor hurtigt elektrificeringen skal forløbe,« siger Lars Barfoed.

Han understreger, at han ønsker, at elektrificeringen skal finde sted så hurtigt som muligt.

»Men der er mange ting, der skal koordineres, når vi taler elektrificering: Den skal både koordineres med DSB's materielindkøb og med signalprojektet, samtidig med at elektrificeringen skal prioriteres i forhold til de andre store infrastrukturprojekter, som er skitseret i regeringens investeringsplan for infrastrukturen,« siger Lars Bafoed.

»Danskerne får elektriske tog på fjernbanen senest i 2030, men forhåbentlig før,« siger han.

Dokumentation

Læs Niras-konsulenternes screeningsundersøgelse her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor er visionerne for jernbanerne? Nabolandene har eller satser på højhastighedstog også over grænserne, mens her kan gamle lavhastighedstog ikke engang blive elektricificeret.

  • 0
  • 0

Hvor er visionerne for jernbanerne?

Jeg mener at visionen består i at staten har lavet en rimeligt god model over hvilken fordeling af trafikken mellem forskellige trafikformer (og brændselskilder) der giver den højeste indtjening til staten ...

  • og at det er den man vælger.
  • 0
  • 0

Hvor er visionerne for jernbanerne? Nabolandene har eller satser på højhastighedstog også over grænserne, mens her kan gamle lavhastighedstog ikke engang blive elektricificeret.

Højhastighedstog i Danmark vil kun kunne få en station: København, og sådanne tog vil gå mellem Oslo-Göteborg/Stockhom og Hamburg.

  • 0
  • 0

Nu tror jeg ikke at det avr den debat der var blevet lagt op til, men der er intet til hinder for at anlægge endnu en station midt på Sjælland (Ringsted). TGV netværket har også stationer der ligger 50 km fra hinanden.

  • 0
  • 0

Nu tror jeg ikke at det avr den debat der var blevet lagt op til, men der er intet til hinder for at anlægge endnu en station midt på Sjælland (Ringsted). TGV netværket har også stationer der ligger 50 km fra hinanden.

At føre en højhastighedsforbindelse fra København til Hamburg over Ringsted ville da om noget være en omvej. Næh, en sådan forbindelse skal da føres direkte mod Fehmern fra Køge.

  • 0
  • 0

Ja. hvis man ikke finder værdi i at standse i Ringsted eller lægge det langs med (den til den tid) eksisterende elektrificerede hovedbane (75 km) i forhold til helt at nyanlægge en jernbanestrækning (50 km)

  • 0
  • 0

Hvis bare vi får renoveret skinnerne, signalerne og elektrificeret jernbanen, er jeg tilfreds.
Så er der også brugt 23 milliarder!!

Hvis det bliver 50% dyre end nutidige priser som er i beregnet i de 23 milliarder!!

  • 0
  • 0

Ligesom i masser af andre sammenhænge er regeringens vision ganske klar : Danmark skal ligne USA så meget som det nu kan lade sig gøre uden at miste et for stort tab af stemmer.

Og herunder passer diseltog på sparsomt trafikerede jernbaner jo ganske fint...

  • 0
  • 0

Tja så burde vi have gods på jernbanen med noget der ligner 65% og gods tog der køre med en gennemsnitshasstighed på 5 Km/t og kun 4-10% af de nuværende passagertal sammenlignet med USA!!!

  • 0
  • 0

Højhastighedstog i Danmark vil kun kunne få en station: København, og sådanne tog vil gå mellem Oslo-Göteborg/Stockhom og Hamburg.

Eller -København-Berlin via en ny højhastighedsjernbanetunnel Gedser-Tyskland.

MM

  • 0
  • 0

Højhastighedstog i Danmark vil kun kunne få en station: København, og sådanne tog vil gå mellem Oslo-Göteborg/Stockhom og Hamburg.

Eller -København-Berlin via en ny højhastighedsjernbanetunnel Gedser-Tyskland.

MM

Men så skal vi vist se 50 år ude i fremtiden - mindst.

  • 0
  • 0

Fra artiklen.

»Danskerne får elektriske tog på fjernbanen senest i 2030, men forhåbentlig før,« siger han.

Og til den tid er det kun nødvendigt at elektricificere udvalgte strækninger, hvis toget kan lynlade sine batterier/caps på 10 km, og derefter klare sig selv de næste 20 km.

Signalanlæget kan også udvikles elektronisk, og tavler langs banenettet erstattes af tilsvarende der projekteres op på frontruden, med intilligente sensorer kan vi have et bud på om det er en presenning en ræv eller en hest der krydser skinnerne ude i horisonten.

  • 0
  • 0

At føre en højhastighedsforbindelse fra København til Hamburg over Ringsted ville da om noget være en omvej. Næh, en sådan forbindelse skal da føres direkte mod Fehmern fra Køge.

Der skal nok komme et krav om en bane langs motorvejsnettet fra Køge, det kommer lige så snart borgmestrene ved de små trinbrætter i Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster opdager at internationale tog ikke standser, til gængæld rumler der et 750 meter langt godstog gennem midtbyen 2 gange i timen hver vej, reelt hver kvarter.

Skal vi gætte på at det kommer på ønskesedlen indenfor 2 år efter broens åbning.

  • 0
  • 0

hvad med at få støm på de strækning der ER imuniseret, har man også opgivet det?
Lunderskov-Esbjerg er klar til støm..
Det meste af Odense-svendborg er også

  • 0
  • 0

hvad med at få støm på de strækning der ER imuniseret, har man også opgivet det?
Lunderskov-Esbjerg er klar til støm..
Det meste af Odense-svendborg er også

Hvad er idéen?
Skal der 2 lokomotiver på alle tog så du kan køre på el-lokomotivet på strækninger med strøm , og så diesel på resten af vejen, eller har vi allerede lokomotiver med batteripakke?

  • 0
  • 0

Esbjerg havn er en af Danmarks største fragt havne og mangler desperat, at få lastbiler væk fra midt byen med gods til havnen.
Det kan løses ved at elektrificerer fra Lunderskov til Esbjerg.

Derudover vil det også gøre at ER4 kan kører fra Hovedstaden til Esbjerg eller fra Fredericia til Esbjerg. Da man derved kan spare 2 sammenkoblede MR tog væk som regionaltog. Det vil også være med til at give et miljø mæssigt skub i den rigtige retning.

  • 0
  • 0

Esbjerg havn er en af Danmarks største fragt havne og mangler desperat, at få lastbiler væk fra midt byen med gods til havnen.
Det kan løses ved at elektrificerer fra Lunderskov til Esbjerg.

Hvorfor vil en elektrificering af den strækning flytte gods fra lastvogn til bane ?

M

  • 0
  • 0

hvad med at få støm på de strækning der ER imuniseret, har man også opgivet det?
Lunderskov-Esbjerg er klar til støm..
Det meste af Odense-svendborg er også

Odense-Svendborg er overset, men bør overvejes ligesom Kalundborg-Roskilde.

Pt. kører der Siemens Desiro-diesel og MR-tog på Odense-Svendborg og Odense-Fredericia. Især det sidste er fælt. Det er en betjening med små regionaltog mellem endestationerne Odense og Fredericia. Banen har haft kørestrømsanlæg i over ti år, men der benyttes dieseltog til trafikken. Siemens Desiro er som bekendt født og tænkt som eltog og dieseludgaven er en variant. Eltogenes hurtigere acceleration vil være til gavn på en linje med mange stop såsom Vestfyn.

En ide kunne være, at beslutte at elektrificere Odense-Svendborg og i et udbud af den fynske regionaltrafik (som DSB har mulighed for at vinde) stille krav om at trafikken skal ske med elmateriel, hvor der eksisterer europæisk driftserfaring.

  • 0
  • 0

Muligt, men hvor stor en andel af gods ekspederet via Esbjerg er potentielt serviceret af DB ? Størstedelen er vel dansk, så der sker vel ikke meget ved en elektrificering.

M

  • 0
  • 0

Muligt, men hvor stor en andel af gods ekspederet via Esbjerg er potentielt serviceret af DB ? Størstedelen er vel dansk, så der sker vel ikke meget ved en elektrificering.

M

I og med at DB Schenker Scandinavia driver kombiterminalerne i Taulov og Høje Tåstrup og har opkøbt det tidligere Railion, er det dem der står for at befordre 95 % af det danske jernbanegods. Også store dele af det indenlandske gods. Derfor, og fordi de tidligere under navnet Railion, har betjent Esbjerg vil de givetvis gøre det igen hvis de kan bruge deres nyeste og mest drifts-sikre og -økonomiske lokomotiver som er ellokomotiver. Når DB Schenker køber nye lokomotiver køber de kun el-loks, og dermed afskærer vi os på længere sigt fuldstændigt fra at køre godstog til Århus, Nordjylland og Esbjerg hvis vi ikke snart får elektrificeret.

MM

  • 0
  • 0

En ide kunne være, at beslutte at elektrificere Odense-Svendborg og i et udbud af den fynske regionaltrafik (som DSB har mulighed for at vinde) stille krav om at trafikken skal ske med elmateriel, hvor der eksisterer europæisk driftserfaring.

Med de driftstop der har været på svendborgbanen vil endnu en anlægsperiode nok ikke skræmme ret mange kunder væk!! For det er godt nok utroligt som den bane konstant er lukket for forbedringer!!

  • 0
  • 0

Alle der taler om elificering er miljøsyndere og/eller økonomiske amatører.
Med vort nuværende brændstofmix giver eltog mere eller i bedste fald samme CO2 som dieseltog .Desuden vil eltog, da der kører flest tog om dagen, belaste hvor elsystemet iøvrigt har nok at gøre og al yderligere power må hentes fra gasturbiner,decentral,dyr svensk kærne etc.Længe sidde vor regering;det kan nemt blive værre.

  • 0
  • 0

Per Erik Rønne:

Højhastighedstog i Danmark vil kun kunne få en station: København, og sådanne tog vil gå mellem Oslo-Göteborg/Stockhom og Hamburg.

Jeg kan dog forestille mig 3 til højhastighedsruter: København - Odense - Esbjerg
København - Odense - Århus - Ålborg
Ålborg - Århus - Hamborg

  • 0
  • 0

Jeg undrer mig over denne udtalelse fra ministeren:
.. skal både koordineres med DSB’s materielindkøb...

Der er da andre udbydere end DSB på BaneDanmarks skinner!
Disse kunne måske se nogle muligheder i at køre de elektrificerede strækninger med eltog.

  • 0
  • 0

Enig.
I dag er der DSB, DB, DJ, SJ, IKEA, Henschel og 3 selskaber der har søgt om lov til at kører transit igennem Danmark, men som har fået afslag.

DB vil MEGET gerne til Esbjerg så vidt jeg kan forstå på deres hjemmeside. DJ kan ikke klare den efterspørgelse der er i Esbjerg og DB kører kun med el tog. Derfor er der ingen godskørsel på skinner til/fra Esbjerg i dag.

  • 0
  • 0