Snyde-3D i Pyrus-julekalender
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Snyde-3D i Pyrus-julekalender

Et par briller til 15 kroner giver Pyrus-fans mulighed for at følge med i 3D, når den kække nisse tager på togt i eventyrland i dette års julekalender på TV2.

Men man kan spare de 15 kroner og i stedet bruge et par gamle solbriller, hvor det ene glas er blevet presset ud. Fornemmelsen af at se ind i en rumlig, tredimensionel nisseverden skyldes nemlig ikke ægte 3D, forklarer Ingeniør Svend B. Sørensen fra firmaet Colorcode 3-D.
Han kalder TV2s 3D for pseudo-3D.

  • Der er tale om snyde-stereoskopi optaget med blot et kamera, der hele tiden flytter sig for at optage motiverne fra forskellige vinkler, siger Svend B. Sørensen.

    For at der kan være tale om ægte steroskopi skal filmen være optaget med to forskellige kameraer. Et venstre-kamera til venstre øjes billede og et højre-kamera til højre øjes billede, som lægges sammen til et billede. Når vores hjerne opfatter det sammenlagte billede i stereo, skyldes det at der er en lille forskel i de to billeders perspektiv, forklarer Svend B. Sørensen.

Fik ideen på Cannes filmfestival

Falsk 3D eller ej - virkningen i Pyrus-kalenderen er dog ikke til at tage fejl af. Julekalenderens instruktør og manuskriptforfatter, Martin Miehe-Renard, fik sammen med TV 2's børne- og ungdomsredaktør Preben Vridtoft øje på teknikken på Cannes filmfestival i maj 1999. Martin Miehe Renard mente, at teknikken var god nok til at kunne overføres til danske forhold. Han beskriver teknikken som yderst enkel, men har ikke mulighed for at gå yderligere i dybden med hvordan det virker. Det har han lovet ophavsrethaveren Telcast 3-D System at lade være med. Men teknikken er ikke mere kompliceret end at den sagtens kan forklares.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har dyrket effekten af 3d pyrus:
Briller: et par mørke solbriller med kun et glas.
Der er kun 3d.effekt hvis der er bevægelse i billedet.På pause er det kun 2d.
Jeg er kommet frem til at det må være øjets tidskonstant der er hurtigere ved meget lys og omvendt ved lidt lys.Når forgrunden panorerer hurtigt forbi
skabes 2 forskudte billeder som giver effekten. Effektfuldt, men det er jo kun legetøj ;-)

  • 0
  • 0

Hmm..
Hvis kameraet "flytter sig" under optagelsen og det i det hele taget er simpelt lavet - jvf beskrivelsen ovenfor - så læser jeg det som om at et billede er lavet fra højre og næste fra venstre i det færdig produkt. Altså to kameraer optager fra hhv højre og venstre, herefter er det så klippet sammen frame for frame skiftevis fra højre og venstre kamera.

Så er det vel derfor du kun ser 3D når filmen ruller - sådan i store træk.
Jeg er ikke så meget inde i TV og film at jeg ved hvor mange frames der vises på et pause billede - men jeg går ud fra det kun er et enkelt hvilket vil sige enten et højre eller venstre 2D billede.
Sådan læser jeg det ihvertfald - om det er rigtigt ? - tja... det er et bud.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten