Snyd med bilers brændstofforbrug stiger markant
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Snyd med bilers brændstofforbrug stiger markant

En dugfrisk rapport fra den grønne interesseorganisation Transport and Environment (T&E) afslører, at forskellen mellem, hvor langt bilerne i EU rent faktisk kører på literen og det forbrug, som bilproducenterne opgiver, er vokset markant de seneste tre år.

I 2012 viste en opgørelse, at bilerne i gennemsnit brugte 28 procent mere brændstof ved kørsel under virkelige forhold, end hvad de officielle laboratorietests viste. Den nye rapport fra T&E afslører, at det tal på bare tre år er vokset til i 2015 at være på 42 procent.

Læs også: Specialister rokker ved ministers argument: Vi kan sagtens afsløre NOx-snyd

I takt med at EU har indført strengere og strengere krav til bilproducenterne om at nedbringe bilernes miljøpåvirkning, er afstanden mellem forbruget i de officielle tests og det reelle forbrug på landevejen altså vokset tilsvarende.

»Der har ikke været nogen forbedring i den gennemsnitlige effektivitet på nye biler i fire år, fordi bilproducenterne manipulerer med tests for at nå deres CO2-mål i stedet for at designe bilerne til at være effektive på vejen,« udtaler direktør i T&E, Greg Archer.

Blandt de 16 bilmærker, som indgår i undersøgelsen, bruger alle markant mere brændstof, end hvad der er angivet i de officielle tests, hvilket ifølge T&E betyder, at det kun er på papiret, at bilerne i dag kører længere på literen, end de gjorde for fire år side.

Mercedes bruger 54 procent mere brændstof

Forskellen i forbruget er størst hos Mercedes og Audi, mens Fiat klare sig bedst og 'kun' bruger 35 procent mere brændstof end angivet.

Mercedes topper listen med et merforbrug på 54 procent stærkt efterfulgt af Audi og Smart, der hver sluger 49 procent mere brændstof på autobahnen end i testlaboratoriet. Værst ser det ud for Mercedes' A- og E-klasse, der begge bruger 56 procent mere brændstof end, hvad der står i salgsbrochuren.

Over for Financial Times forsvarer Daimler forbrug hos Mercedes og Smart med, ‘at der altid vil være forskel mellem laboratorietests og kørsel i virkeligheden’. Og hos Audi er forklaringen stort set den samme.‘Vi følger reglerne, og bruger kun godkendte målemetoder,’ fastslår Audi.

De tyske bilgiganter er stærkt forfulgt af svensk-kinesiske Volvo, der med et merforbrug på næsten 47 procent indtager bronzepladsen i rapporten.

Test forværrer problemet

Den største årsag til den stigende forskel mellem testresultater og faktiske forbrug på landevejen skyldes ifølge T&E, at bilproducenterne har fået større fokus på at klare sig godt i de opstillede laboratorietests end på landevejen.

‘Det er producenternes øgede evne til at klare sig godt i test, som har ført til den voksende kløft,’ skriver T&E i rapporten.

Fordi producenterne kender de testcyklusser, som deres biler skal gennemgå i laboratoriet, er de begyndt at designe bilernes styresystemer således, at bilerne klarer sig bedre i tests end under rigtig kørsel, mener T&E.

Læs også: Benzinbiler skal have partikelfilter fra 2018

Som et resultat heraf er producenterne begyndt at implementer teknologier i bilerne, der under de velkendte testforhold reducerer udledningen af emissioner og slukker for hjælpeudstyr såsom klimaanlæg og ABS.

Udnyttelse af huller og fleksibilitet i de opstillede tests bidrager således til den voksende forskel mellem det faktiske forbrug og laboratorieresultaterne med 11 procentpoint og er den dominerende årsag til den voksende forskel, fastslår rapporten.

Samtidig peger nye afsløringer i kølvandet af dieselgate på, at nogle biler har udstyr, der kan opdage testcyklus og sætte bilen i et lavt emissions-mode og på den måde snyde testen.

Ekstraregning på 4.000 kroner

De misvisende brændstofangivelser betyder, at den gennemsnitlige bilejer i dag bruger rundt regnet 4.000 kroner mere om året på at tanke bilen, end bilejeren er blevet lovet af bilproducenterne. Samtidig betyder det skjulte brændstofforbrug, at bilerne også forurener mere end antaget.

»Biler, der brænder 50 procent mere brændstof af end annonceret, bedrager forbrugerne og snyder miljøreglerne,« fastslår Greg Archer.

Læs også: VW risikerer ny milliardbøde

I dag er biler ansvarlige for 15 procent af Europas samlede CO2-udledning og er den største kilde til udledning af emissioner i transportsektoren. EU's klimamål betyder, at bilproducenternes samlede bilpark maksimalt må udlede 130 gram CO2 pr. km i 2015, og 95 gram CO2 pr. km 2021. Et krav, som kun 4 ud af 12 producenter på det europæiske bilmarked ifølge en ny undersøgelse ser ud til at kunne efterleve.

For ti år siden lå forskellen mellem bilernes faktiske brændstofforbrug og det forbrug, som producenterne opgav, på 14 procent. Forskellen er altså steget med 300 procent på ti år.

Man bliver i tvivl om motorerne overhovedet er blevet mere miljørigtige de sidste 10-15 år eller om de forbedringer vi har fået bare er på baggrund af snyd

  • 16
  • 1

Der er ikke sket noget i de sidste 10 år.
Min benzin Mondeo 2004 V6 kører jeg 9,5 til 13 km/L. Den kører længere km/L end jeg betaler grøn afgift af!. Men skat er ligeglad....
Størrere nye biler med miniput turbo motor ,
Har i praksis svært ved at være økonomiske. Men de er billige i grøn afgift

  • 3
  • 1

Bilerne er naturligvis meget mere miljørigtige med katalysator og partikelfiltre - men det koster også energi , og så er det op til bilisten hvordan der køres. Jeg kan sagtens komme væsentlig over 20 km/l - forskellen på økonomisk kørsel og utålmodig kørsel kan sagtens være 30 %. Jeg mener at forbrændingsmotorerne stort set har nået grænsen for hvad der kan opnås med Euro 5. Hvis man skal bruge tilsætningsstoffer og køreprogrammer så får man ikke bilisterne med på det - mange vil snyde med det.
Hvis det ikke er godt nok så tag skridtet fuldt ud og afskaf benzin og diesel helt

  • 8
  • 1