Snyd igen-igen: Audi skal tilbagekalde 127.000 biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Snyd igen-igen: Audi skal tilbagekalde 127.000 biler

Illustration: Audi

Tysklands føderale transportmyndighed KBA, Kraftfahrt-Bundesamt, har under en gennemgang af Audis nyeste dieselbiler, der skal leve op til de såkaldte Euro 6-emissionsnormer, afsløret software, som kan manipulere med motorernes emissionsdata. Det skriver flere medier, herunder nyhedsbureauet Reuters og svenske Ny Teknik, efter at historien først blev bragt i den tyske tabloidavis Bild am Sonntag i weekenden.

Læs også: VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«

Softwaren virker efter alt at dømme efter samme princip som i en række kendte sager med både Audi og andre bilproducenter, efter at Audis moderselskab Volkswagen i 2015 blev afsløret i emissionssvindel i den såkaldte Dieselgate-sag: Softwaren registrerer, når bilen bliver udsat for laboratoriets og slår bilens emissionsbegrænsningssystem til, mens systemet bliver slået fra igen, når bilen kører i almindelig vejtrafik.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Derfor har KBA nu beordret Audi til at tilbagekalde 127.000 køretøjer, som omfatter modellerne A4, A5, A6, A7 og A8, Q5 og Q7.

Audi skriver i en pressemeddelelse, at de pågældende modeller også indgik, da selskabet tilbage i juli frivilligt tilbagekaldte 850.000 køretøjer med V6 og V8 TDi-motorer.

Selskabet har ifølge meddelelsen brugt de seneste måneder på at samarbejde med KBA om at undersøge dieselbilerne for potentielle afvigelser.

Sikke en overraskelse, eller noget.
Og endnu engang vil vi kunne se til mens bilindustrien skider højt og flot på borgeres helbred. Og hvorfor skulle de ikke det? For der vil heller ikke denne gang være konsekvenser for den slags svindel i EU - Det sørger Merkel og Co. for.
Klip pladerne og forlang at fabrikanten tilbagekøber deres skidt. Bilerne er jo tydeligvis solgt på et forkert grundlag.

  • 32
  • 2

Jeg har undret mig lidt over at man efter de sidste års skandaler ikke har hørt meget om hvad bilfabrikanterne konkret har foretaget sig for fremover at kunne overholde reglerne. Det kunne være at montere/aktivere SCR o.s.v. Kan et virkelig passe at de rent faktisk ikke rigtig har ændret noget? Det ville da være helt vildt og temmelig risikabelt skulle man synes nu hvor der er opmærksomhed på problemet.

  • 11
  • 0

Sikke en overraskelse, eller noget.

Tjaeh, hvis dette passer:

Audi skriver i en pressemeddelelse, at de pågældende modeller også indgik, da selskabet tilbage i juli frivilligt tilbagekaldte 850.000 køretøjer med V6 og V8 TDi-motorer.

så er der intet "nyt" da de allerede har indrømmet at der er snyde-software i bilerne. Dvs. "nyheden" er at KBA er enig med Volkswagen i at Audierne også har snyde-software.

  • 4
  • 4