Snu pirater får rederier til at gå amok i indkøb af vandkanoner og pigtråd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Snu pirater får rederier til at gå amok i indkøb af vandkanoner og pigtråd

289 angreb og 39 kaprede skibe. En dræbt, 27 sårede og 773 gidseltagne besætningsmedlemmer. Sådan lyder de foruroligende tal fra International Maritime Bureau, der i en aktuel rapport beskriver pirataktiviteter de første ni måneder af 2010.

Ifølge eksperterne er antallet af kapringer det højeste inden for de seneste fem år. For nylig blev også en dansk tanker, Tina Teresa, overfaldet ud for Nigerias kyst.

Internationale krigsskibe kan ikke yde beskyttelse overalt på samme tid. Derfor investerer stadig flere rederier i tekniske tiltag, der kan stoppe eller bremse piraterne, indtil hjælpen når frem. Desuden bliver der skudt penge i forebyggende strategier og forbedrede sikkerhedsprocedurer.

Læs også: Rederier og pirater i våbenkapløb

Danske Risk Intelligence er blandt de førende firmaer, der rådgiver rederier om, hvordan de bedst ruster sig mod pirater. Sikkerhedskonsulent Dirk Steffen fortæller:

»Vi anbefaler aldrig tekniske løsninger til at starte med. Dels kan de give en falsk følelse af sikkerhed, dels kan kunderne opnå gode resultater ved at ændre deres operative tilgang, sikkerhedsprocedurer og træning af mandskabet,« siger han.

Pigtråd er en god og billig løsning

Teknologiske tiltag kommer tidligst i spil, når rederierne skal minimere risikoen for overfald - f.eks. i form af nye, internetbaserede systemer, der giver topaktuelle informationer om pirataktiviteter - og således gør det muligt for skibe at styre sig fri af overfald.

Som en sidste bastion mod pirater kan rederierne montere forsvarsmekanismer på og omkring deres skibe.

»Vi anbefaler at implementere sikkerhedsteknik allerede i skibes designfase - f.eks. forstærkede yderdøre og forbedrede låse, stålskodder og armerede vinduer på broen,« forklarer Dirk Steffen.

Vil man højne sikkerheden på eksisterende skibe, er pigtråd og barrierer gode og billige løsninger, der gør det til en kamp at kravle op over rælingen. I visse tilfælde kan det også betale sig at forstærke skibsoverbygninger eller etablere såkaldte safe havens eller citadeller - skjulte og armerede beskyttelsesrum, hvor besætningen kan gemme sig, indtil hjælpen når frem.

En række nye systemer på markedet stiler mod et mere aktivt forsvar:

»Tiltag der implementerer vand og skibes brandslukningssystemer tegner til at give de bedste resultater for pengene,« vurderer Dirk Steffen.

»Det være sig skum eller substanser, der irriterer angriberne - eller får dem til at glide, når man blander dem med vand og sprøjter dem over skibets dæk og sider. En anden mulighed er roterende eller pulserende vandkanoner - selvom de nok vil kræve kraftigere brandpumper end dem, der befinder sig på de fleste skibe,« siger han.

Højst 5 procent af forsvaret skal være teknologi

Nogle sikkerhedsfirmaer anbefaler mere avancerede - ja, ofte højteknologiske forsvarssystemer. De fleste af dem har eksperten fra Risk Intelligence imidlertid forbehold overfor.

»LRAD (Long Range Acoustic Device, red.) virker ikke efter hensigten, pirater vil hurtigt lære at tage høreværn på. Propeller arresters ser fine ud i teorien, men har ingen effekt, hvis blot piraterne sætter et bur rundt om deres skibsskrue. Nattesyn er for dårligt på afstand. De såkaldte dazzle guns kan blænde modstandere på lang afstand. Men handelsskibenes kaptajner har ofte svært ved at skelne mellem pirater og almindelige fiskere, så den teknologi rummer nogle juridiske og etiske problemer,« siger Dirk Steffen.

Han understreger, at det er vigtigt at være bevidst om relationen mellem prisen på en teknisk løsning og piraternes evne til at tilpasse sig og overvinde den. Derfor betaler de avancerede forsvarssystemer sig sjældent.

»Vi fortæller desuden vores kunder, at kun 5 procent af forholdsreglerne mod pirater er af teknisk art. Og at teknikken kun hjælper, hvis de 95 procent øvrige tiltag - altså sikkerhedsprocedurer, træning, etc. - allerede fungerer. Ellers har de ingen virkning.«

Mulige barrierer mod pirater:

  • Vandkanoner - roterende og pulserende vandkanoner spuler angribere ud over rælingen
  • Skum og flydende substanser - får angribere til at glide eller irriterer deres sanser
  • Pigtråd, barrierer og elektriske hegn - forhindrer pirater i at komme op på dækket
  • Forstærkede døre og forbedrede låse - stopper eller bremser indtrængende angribere
  • Stålskodder og armeringer - forhindrer angreb gennem vinduer, f.eks. på broen
  • Safe havens / citadeller - besætningen kan søge i sikkerhed i skjulte beskyttelsesrum
  • Nattesyn / termosyn - gør det muligt at spotte angribende pirater om natten
  • LRAD - lydkanoner udsender kraftige akustiske signaler, der smerter i ørerne
  • Propeller Arresters - mekanisme, der lægger en ring af tove om skibet, og som piraternes skibsskruer bliver hængende i
  • Røgslør - gør det svært for piratbåde at spotte skibet på afstand
  • Detektion - forbedret teknologi skal gøre det muligt at registrere angribende både på større afstand
  • MaRisk - internetbaseret varslingssystem, der giver topaktuelle informationer om pirataktiviteter, så skibe spontant kan vælge mere sikre sejlruter.
Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Somalierne - de kloge af dem - hævder, et, at udenlandske fiskere fanger alle fiskene i de somaliske farvande derfor er der ingen fisk, hvilket er muligt, de glemmer dog at der er blevet mange mange flere somaliske fiskere på grund af den meget store befolkningstilvækst i landet! 2, at de ikke har andre muligheder.

Man kan jo spørge sig selv, hvor får de brændstoffet til de hurtigtgående både fra, hvis de ingen penge har? Jeg har ingen muligheder; men kan stadig få råd til en dyr påhængsmotor og brændstof.

Vi tror altså på somalierne, de er nogle stakler. Ergo, vi taler her om hovedsageligt unge, somaliske mænd, som gennem deres opvækst ikke har fået den tilstrækkelige mængde protein i kosten. Det være sig af animalsk herkomst (fiskene bliver fanget af de onde japanere, koreanere, taiwanere, vælg selv - gederne er døde i tørkerne) eller af vegetabilsk herkomst.

Folk som ikke har fået den rigtige kost, udvikler sig ikke ifølge deres biologiske potentiale, det kan man vistnok stadig sige uden at få skudt alt muligt i skoene, i gennemsnit burde de derfor ikke alle være så godt kørende.

Tilbage til emnet, kan man gå amok i indkøb af lavteknologisk, billigt materiale såsom nato-pigtråd og specielle dyser til vandslangerne, som allerede er ombord på skibene? Lavteknologiske emner er som regel billige. Man køber hvad der er brug for.

  • 0
  • 0

Rederierne skal have ret til at forsvare deres skibe med bevæbnede vagter. Det udryddede pirateriet for 200 år siden og det kan udrydde det i dag.

  • 0
  • 0

En 12-7ér i stævn, hæk styrbord og bagbord kan rydde gevaldigt op i sagerne! Kræver 4 mand på et par dages kursus!

  • 0
  • 0

I artiklen står bl.a.:

"Internationale krigsskibe kan ikke yde beskyttelse overalt på samme tid".

Det er naturligvis noget sludder.

Havde der stået "Der er ikke vilje til at lade internationale krigsskibe yde beskyttelse overalt på samme tid" ville vi nok være nærmere sandheden.

Sagen er jo, at ingen vil tage et ansvar - specielt ikke når der er udgifter forbundet med at gøre det.

Man har gentagne gange i historien set konvojer med bevæbnet eskorte så selvfølgelig kan det lade sig gøre igen. Masser af lande har krigsskibe liggende, der i forhold til "normal" krigsførelse er forældede, men som udmærket kan sende piratfartøjer til bunds.

  • 0
  • 0

I
Man har gentagne gange i historien set konvojer med bevæbnet eskorte så selvfølgelig kan det lade sig gøre igen. Masser af lande har krigsskibe liggende, der i forhold til "normal" krigsførelse er forældede, men som udmærket kan sende piratfartøjer til bunds.

Der er konvojer i Adenbugten allerede i dag fra flere forskellige lande. Søværnet her i Danmark har også sejlet konvoj enkelte gange mens Absalon og nu Esbern Snare har været dernede. Det er desværre slet ikke nok med al den trafik dernede.

  • 0
  • 0

En 12-7ér i stævn, hæk styrbord og bagbord kan rydde gevaldigt op i sagerne! Kræver 4 mand på et par dages kursus!

Troede en 12'-7'er var en Fiat 127...

  • 0
  • 0

Hvorfor er det off topic at man faktisk kan forsvare et helt skib med lavteknologiske midler mange almindelige mennesker har derhjemme? Jeg foreslog jagtriffel og cykel, og jeg mener stadigvæk at det er ligeså on topic som e.g. 'Røgslør' som foreslået i artiklen. De fleste vil kunne ramme en stor jolle på 400m, og piraterne ville kunne vende snuden hjemad efter det første eller det 10. skud, alt efter hvor utæt en båd de har lyst til at sejle hjem i.

  • 0
  • 0

[quote]En 12-7ér i stævn, hæk styrbord og bagbord kan rydde gevaldigt op i sagerne! Kræver 4 mand på et par dages kursus!

Troede en 12'-7'er var en Fiat 127...[/quote]

En tolv-syver er et maskingevær der skyder med kaliber 0,50" eller 12,7mm projektiler. Da Fiat 127 var aktuel var det meget sjovt at kalde den set samme som maskingeværet.

http://www.inetres.com/gp/military/infantr...

Skal vi blive i bilverdenen er styrkeforholdet mellem dagens militære standardriffel kaliber 5.56 × 45 mm og en 12-7'er kaliber 12,7 x 99 mm som en ellert og en Mercedes 600 AMG

Mundingsenergien er hhv. 1800 og 15000 joule, og den effektive rækkevidde er hhv. 550 meter og knap 2 km (total rækkevidde 6 km for 12,7)

  • 0
  • 0

Hvad ved jeg? Jeg kommer fra Vestjylland hvor 12-7'erne især hærgede!

Kunne godt regne ud det var noget andet Per mente (http://world.guns.ru/machine/mg02-e.htm), men da jeg endte i "bad standing" ved at foreslå Barrett m.m., så turde jeg ikke kommentere i samme stil men valgte en tangent. I øvrigt har jeg lovet at holde lav profil (for at beholde den) og smutter igen.

  • 0
  • 0

Som vi nu har hørt flere gange i den danske presse, har de danske soldater i området stoppet en piratbåd, sænket deres speedbåd og sejlet dem til vandkanten så de kunne gå i land.
Hvordan stopper det nogensinde pirateri?
Det første de gør at at hente nogle af de mange millioner de har fået i løsepenge og købe en ny båd.
Så længe disse pirater ikke føres for en domstol hvor de vil tilbringe en anseelig tid bag tremmer fortsætter det bare.
Vi kan ikke udlevere dem til nogle af de nærliggen de lande forde de har dødsstraf for pirateri, altså må de sættes i land.
Denne blødsødenhed virker bare ikke. Enten må vi bringe dem til det land hvor skibet de angreb kommer fra og der retsforfølge dem, eller også må vi genindføre den gamle lovgivning hvor pirateri var forbundet med hængning.
Når man tænker på hvad man kan blive henrettet for i denne del af verden (mellemøsten) virker pirateri jo ikke ligefrem som en lille forseelse.

  • 0
  • 0

I -92 sejlede jeg i det syd vestlige caribien med 2 mands besaetning og vi blev her opmaerksomme paa en motorbaad som 200 NM fra land havde kurs direkte imod os. I kikkerten kunne vi se flere personer som forsvandt under raelingen og tydelige automatvaaben som blev forsoegt holdt skjult. Vi hentede jagtriffel, haglgevaer, macheter og hvad der ellers kunne goere sig ud for vaaben og gjorde klar. Over radioen gjorde vi opmaersomme paa at vi ikke ville acceptere at de kom taettere end 300 meter paa os og da de overskred 300 meter graensen satte jeg en kugle 3 meter fra deres styrbord side. Det virkede og de svingede til en parallel kurs og kom nu paa radioen: foerst for at bede om hjaelp da de ikke havde mere mad ombord og da det ikke virkede for at saelge billige cigaretter (!!??).
Vi holdt haardt paa at vi ikke oenskede dem naermere og holdt dem i kikkerten paa riflen. De fortrak uden yderligere forsoeg.

Gi mig en fragt damper og en budget til en 12-15 mands besaetning i et par aar og jeg kan stoppe pirateriet helt i omraadet syd for aden bugten.
Et hold skarpskytter skjult ombord, farverige fotos af resultaterne og disse fotos slaaet op i alle smaa havnebyer langs kysten.

Fejlen er at man leger psykoanalyse med folk der skriger af grin over vores metoder.... Jeg mener.. gi dem mad og braendstof naar man har stoppet dem...???

  • 0
  • 0

Det er måske gjort tidligere. Kan ikke huske de akkurate detaljer så historien kan være usand, men historien går på en amerikansk guvernør der havde problemer med muslimske pirater. Han fangede 50 af dem. Slog halvdelen ihjel og tvang de resterende til at spise svinekød. Derefter var der ro i området i meget meget lang tid.

Jeg er helt enige i at disse personer behandles forkert. De er ikke akademikere og skal have andre voldsomme "boller på suppen" for at begynde at tænke. De fleste håber endda at komme til et europæisk land for at blive retsforfulgt (jvf. historie fra Absalon)

  • 0
  • 0

I . Vi hentede jagtriffel, haglgevaer, macheter og hvad der ellers kunne goere sig ud for vaaben og gjorde klar. Over radioen gjorde vi opmaersomme paa at vi ikke ville acceptere at de kom taettere end 300 meter paa os og da de overskred 300 meter graensen satte jeg en kugle 3 meter fra deres styrbord side.

Hej Boris

Var der aldrig problemer med toldvæsen og sådan med en jagtriffel ombord?
Det var ikke mit indtryk at Du havde midler eller sindelag til at bestikke Dig fra alting.

  • 0
  • 0

Nae . det er fuldt tilladt med et lang og et kort loebet vaaben ombord.Enkelte lande skal man deponere vaabenet medens man er i landet, men 12 NM ude kan man bryde forseglingen igen. Har endda vaeret ude for en admiral som kom ombord i Equador og ville vide om jeg havde vaaben ombord. Da han fik et ja anbefalede han at jeg holdt det skarpladt !
Det skal saa tilfoejes at efter en flaske rom ville han proeve riflen og vi stod saa stangstive paa daekket og skoed til maals efter indsejlings boejen - han med min riffel og mig med hans service pistol :D Foerst kom nogle vagter loebende, men da de saa det var admiralen loeb de rundt og fik folk af vejen...
MHT bestikkelse var den flaske rom jeg delte med ham nok til at faa alle papirer stemplet paa rekordtid og han udstedte et 8 dages visa til Galapagos oven i :P

PS Har forresten kigget efter den rapport om busser men har ikke fundet den endnu - gir lyd hvis den dukker op.

  • 0
  • 0

Nae . det er fuldt tilladt med et lang og et kort loebet vaaben ombord.Enkelte lande skal man deponere vaabenet medens man er i landet, men 12 NM ude kan man bryde forseglingen igen. Har endda vaeret ude for en admiral som kom ombord i Equador og ville vide om jeg havde vaaben ombord. Da han fik et ja anbefalede han at jeg holdt det skarpladt !
Det skal saa tilfoejes at efter en flaske rom ville han proeve riflen og vi stod saa stangstive paa daekket og skoed til maals efter indsejlings boejen - han med min riffel og mig med hans service pistol :D Foerst kom nogle vagter loebende, men da de saa det var admiralen loeb de rundt og fik folk af vejen...
MHT bestikkelse var den flaske rom jeg delte med ham nok til at faa alle papirer stemplet paa rekordtid og han udstedte et 8 dages visa til Galapagos oven i :P

PS Har forresten kigget efter den rapport om busser men har ikke fundet den endnu - gir lyd hvis den dukker op.

En sjov historie, sand eller ej :-)

Det var vel ikke et dansk skib i sejlede med der i 92? Hvordan er det egentlig med lovgivningen på det område? Jeg gætter på at skibets flagstats love gælder på international farvand? Og så træder våbenloven vel i kraft? (med et dansk skib som eksempel).

  • 0
  • 0

@Henrik Jeg har ogsaa hoert denne historie, men i flere variationer. Svaert at sige . Personligt mener jeg dog min variant af loesningen er bedre - hvorfor fornaerme halvdelen af piraterne doedeligt og saa lade dem gaa? Desuden bryder jeg mig ikke om at bringe religion ind i loesningen... dem jeg moedte var sandsynligvis katolikker og hvad saa - la dem spise sorte vokslys :D
Men uvist hvorfor dele af debatten tidligere er slettet tror jeg vi her naermer os graensen og jeg vil ikke foelge denne del videre.

  • 0
  • 0

du kan se mit gamle skib her http://www.nvalentin.dk/Bifrost.html og jo registreret i dansk skibsregister og jo med danske vaabentilladelser.
Kan ikke se hvorfor sandheden skulle betvivles - har trods alt kun givet en synoptisk version uden de vildere detaljer :-)

www.nvalentin.dk/Bifrost.html

Jeg tvivlede nu heller ikke, og med et vikingeskib giver det også meget mere mening :)

Har kigget lidt rundt på din hjemmeside, kan se at du har haft en eventyrligt liv, respekt!

  • 0
  • 0

@Boris: I historien er religionen essentiel da straffen bl.a. var at spise urent svinekød, noget der jo ikke ligefrem var [i]kosher[/i] for de stakkels pirater. Din løsning er kun en smule mere civiliseret idet grundelementet stadig er at aflive pirater og bruge det til skræk og advarsel.

... men jeg er bange for det er hvad der skal til.

  • 0
  • 0

@Boris: Det er der ingen der gør, heller ikke jeg! Det har jeg allerede forsøgt at forklare. For historien jeg fortalte var det dog essentielt. Jeg er græsk-katolsk ligeglad da jeg mener al religion er selvbedrag; det er nogle bæster der skal stoppes men, og nu gentager jeg mig selv - historien duede ikke hvis ikke man vidste de var muslimer.

Det må være dig der antager, at jeg antager alle pirater er muslimer :-)

Har du en kopi af RS1? Sejt! Flot båd, men den stikker da ret dybt til danske forhold.

  • 0
  • 0

Boris Nordstrøm Valentin:

"assumption is the mother of all fuckups"

En anden har sagt:

"Forstaaelse kan alene loese alle vore problemer." (citat Bruce Lee)

Henrik Carlsen:

"og skal have andre voldsomme "boller på suppen" for at begynde at tænke.",

dvs. du "assumtionerer", at piraterne ikke taenker, det er da antagelse, er det ikke? Jeg mener, hvis blot en lille breddegrad er forkert, saa vil vejen til Rom blive meget lang, eftersom alle veje foerer til Rom. Det vil med andre ord tage mange mill. km at komme til Rom, hvis blot en lille afvigelse finder sted i bestemmelse af ruten og man fortsaetter ud af den retning man tror paa foerer til Rom, hvilket alle goer, blot nogle laengere end andre. Det er med andre ord bedre ikke at vide, end det er at vide forkert. Hvis man ikke er sikker paa at vejen, der er en breddegrad forkert er den sikre vej til Rom, saa kan man soege aendring. Hvis man tror det er den sikre vej til Rom, saa er man villedt af sin egen tro! Dette kan kaldes vantro....

Antagelser er sandsynligvis aarsagen til behovet for store bureaukratiske bestemmelsesprocesser i feks. tilgangen til bekaempelse af pirater, da man oensker ikke at falde i de samme fejlantagelser man tidl. har set, har foraarsaget store og alvorlige konsekvenser tidl. Man laerer af evolutionen, ogsaa el. spec. i de store int. organisationer, og forebyggelse af idioti/antagelser kan goeres ved, at udelukke at disses udvikling tillades, altsaa at de imoedegaa at de sker.

  • 0
  • 0

Gi mig en fragt damper og en budget til en 12-15 mands besaetning i et par aar og jeg kan stoppe pirateriet helt i omraadet syd for aden bugten.

Et gæt er, at pirater har haft så megen succes, at krigsherrer har valgt at indblande sig i baggrunden som organisatorer, måske at ligne med Danmarks opførsel for kun nogle få århundreder siden, ikke let at ændre på. I gamle dage hjalp det først imod Danmarks kriminalitet, da briter bombede og invaderede, og sidenhen tyskere.

Hvad var årsagen til dengang, at Danmark opførte sig som en pirat? Det var delvist på grund af plyndringernes værdi, men også på grund af fremmede skibes ødelæggelser af Danmark via sygdomme og tyverier ved at fiske i danske farvande, og fremmedes konkurrence ved at ville sælge billige varer i danske havne. Moderne tiders pirater er måske drevet således også, delvist for at ville røve, og delvist for at forsvare kyster imod fremmedes forurening og rovfiskeri og prisdumpede varer, fx fra EU. Man kan sige, at piraterne har moralen og etikken på deres side i konflikten, men ikke loven, fordi piraterne ikke repræsenterer en nationalstat, fordi lokalområdets politiske system er sammenbrudt. Det dur derfor ikke, at krigsskibe fra EU sænker alle pirater, ganske vist med lov i hånd, men ikke med ret.

Vi har et tidligere eksempel, da Island med vold kæmpede imod at Storbritannien rovfiskede i nærheden af Island, en lovlig konflikt, fordi det var to nationalstaters kamp imod hinanden. Den gang var konflikten moralsk mudret, fordi briterne havde ofret al velværd i sin kamp imod nazisterne og kommunisterne på hele Europas vegne, også på Islands vegne, briternes behov for at få kompensation hvor det var muligt.

  • 0
  • 0

Skal vi nu til det igen? Nåe ja, hvad er 3/4 år i denne sammenhæng; tråden lever endnu. Jeg assumptionerer rigtignok, at piraterne måske ikke tænker i samme baner som jeg og andre i dette fora. Der sker noget med tankeevnen når uddannelse kommer til (medmindre du er undtagelsen der bekræfter reglen, må du give mig ret).

Jeg vil gerne til Rom men det kan være turen til Herning er nok, og løser opgaven. I alt fald ser jeg meget gerne, at piraternes bagmænd kryber tilbage i deres huler (og det var altså metaforisk). Hvad nu hvis evolutionen lærer os, at at kaste fløjlshandskerne? At pladderhumanisme ikke dur? At sætte hårdt mod hårdt og punktere en piratjolle (øhh) eller to eller ... Du kan ikke sige at det ikke er en løsning før det er afprøvet. Det er i alt fald ikke en løsning at beværte tilfangetagne pirater fyrsteligt og derefter sætte dem i land. Dén løsning dur ikke. Jeg tror heller ikke de fyre, når nu de er snuppet, synes det er videre surt at blive anbragt i et vestligt kontrolleret fængsel hvor de får 3 gode måltider hver dag.
Et eller andet sted skal man vise dem, at vi synes de gør noget forkert og der tror jeg afgjort på den konsekvente handling fremfor den bureaukratiske.

... i øvrigt har jeg slet ikke lyst til at tage tråden op. Det var det prætentiøse "assumptionerer" der triggede mig. Medmindre det bliver rigtig rabiat er det derfor min sidste kommentar her.

  • 0
  • 0

for at begynde at tænke

Dvs. du antager at de endnu ikke er begyndt at taenke. Der er intet der indikerer at du mener, at de ikke taenker i samme baner, du synes derimod at mene, at de ikke taenker overhovedet, hvilket reelt er en mulighed?! Faktisk synes det at kunne vaere korrekt, da den stoerste frihed synes at vaere frihed for taenkning som, at meditation er blot en vej til saadan at naa. Hvis man vil have nogle goder uden at skulle taenke, inkl. taenkning paa at bevaege kroppen koordinerende i arb. situationer, saa maa man stjaele!

Rom, du fordrejer situationen og ender ikke ved det maal du oenskede, er pigen droemmepigen eller blot et hul i jorden?

Der burde hoejspaendingsledning omkring skibene, foreslaar en el-faglaerer af hoej karat jeg kender, dette ville stoppe al aktivitet udenfor denne traad!

  • 0
  • 0