Snestorm får Banedanmark til at fyre op under sporskifter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Snestorm får Banedanmark til at fyre op under sporskifter

Der kommer mere strøm til varmelegemerne på Banedanmarks sporskifter i løbet af dagen. Banedanmark håber på denne måde at kunne undgå is i sporskifterne, der kan betyde, at sporskifterne ikke fungerer.

»Men det kan jo ikke udelukkes, at der vil kunne opstå problemer, når vi taler om meget store mængder sne, men vi har jo et beredskab i den slags situationer, og som jeg har forstået også tilpasset køreplanerne i forhold til vejrsituationen,« siger teamleder i Banedanmarks stærkstrømsafdeling Ken Larsen.

Mens sne normalt er en udfordring for det danske skinnenet, så er der som bekendt ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Den megen sne har nemlig givet Banedanmark mulighed for at få testet deres nye system med målrettede isoleringssystem for elopvarmede skiftespor.

»Vi har fået rigtig gode erfaringer med vores isolerede sporskifter, men det er endnu for tidligt at sige noget om, vi skal have dem implementeret yderligere,« siger Ken Larsen.

Efter hans vurdering giver den målrettede isolering ud over god afvisning af is og sne også en energibesparelse på omkring 15 procent i forhold til de ikke-isolerede sporskifter.

Banedanmark oplyser, at de har omkring 400 gasopvarmede sporskifter, og 1000 sporskifter der er opvarmet med el, men af en ældre model, der ikke indeholder automatik og mulighed for fjernstyring og så 1100 sporskifter af typen System 2000, der både kan fjernestyres og er udstyret med følere, der blandt andet kan registrere temperaturen og selv sætte gang i opvarmningen, når det er nødvendigt.

Når det trods avanceret teknologi stadig giver problemer for sporskifterne, skyldes det, i følge Ken Larsen, at de særlige sneforhold i Danmark betyder, at togene opsamler en masse hårdt presset sne og is omkring hjulene, der ofte falder af, netop når toget passerer et sporskifte.

Når en isklump havner i et sporskifte, kan det være meget svært for det lokale varmeanlæg at få bugt med skossen, hvorfor det i givne tilfælde er nødvendigt at få en sporvagt ud og feje sporskiftet rent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja det er rigtigt nok på grund af stødene fra hjulpassagen af hjertestykket, men når man svinger skiftet nogle gange bliver der også samlet sne sammen , som trykkes hårdt til is og kræver megen varme for at smelte. Tænk bare på hjulspor på gaden.

  • 0
  • 0

Den går desværre ikke før man ændrer teknikken. Det vil i løbet af kort tid give besat spor pga kortslutning mellem skinnerne. De fleste spor er stadig forsynet med isolationer, der er baseret på en svag strøm i skinnerne.

  • 0
  • 0

I fremtiden bruger man en opfindelse, som er meget effektiv: nyrestensknuser/ultralydskanon.
Altså i stor skala. :-)

  • 0
  • 0

Ja, sne opfører sig faktisk forskelligt fra land til land.
Det tyske firma Müller Industrie-Elektronik har for år tilbage udviklet og patenteret en vejrstation til netop dette formål. Stationen måler ud over temperatur og luftfugtighed også forskellige karakteristika ved nedbøren (tæthed, størrelse) og kan deraf beregne hvorvidt der er tale om sne, isslag, slud eller regn. Den er oprindeligt udviklet til brug i Alpelandene, men er sidenhen også leveret til Finland. Ved introduktionen i Finland, blev samme SW i som til Alpelandene anvendt, men desværre blev der ikke tændt for varmen i Finland, når sneopbygningen fandt sted. Det var derfor nødvendigt at udvikle en SW, der tog højde for Finsk sne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten