Sne og regn kan ikke længere stoppe selvkørende biler

Med lidar-teknologi kan en selvkørende prototype fra Ford finde vej gennem regn og sne - et af de problemer, der stadig plager de helt og delvist selvkørende biler på markedet.

Regn, der hamrer ned, og sne, der blæser hen over vejbanerne, er formentlig de færreste bilisters yndlingsvejr. Farten bliver sat ned, og vi kører forsigtigt videre. Men for selvkørende biler kan regn og sne sætte turen helt i stå.

Eksempelvis scanner nogle biler omgivelserne for at fastlægge vejens sider og vejstribernes placering. Men når sneen dækker vejen, kan bilen ikke længere fastslå egen position.

Læs også: Danske veje gøres klar til selvkørende biler

Desuden kan det være svært for bilernes sensorer at skelne mellem faste objekter og regndråber og snefnug.

Derfor advarer eksempelvis Tesla også om, at man skal være forsigtig med at bruge deres modellers selvkørende funktioner i snevejr.

Bilen husker ruten fra turen i godt vejr

I en nyligt offentliggjort video (se videoen i bunden af artiklen) viser Ford imidlertid en løsning. Skal en bil kunne navigere i regn og sne, kræver det, at bilen har gennemkørt ruten i godt vejr før. Fords testbil bruger laserscanning (lidar) på deres biler til at opbygge meget detaljerede 3D-modeller af vejen og dens omgivelser. Når bilen igen kører ruten i dårligt vejr, kan den fastslå sin egen position ved hjælp af den model, den allerede har af vejen.

Det løser den første udfordring. Den anden er, at bilen skal kunne opdage objekter på vejen, der ikke plejer at være der - andre trafikanter, væltede træer, etc.

For at løse den opgave har Ford sammen med forskere fra University of Michigan udviklet en algoritme, der kan filtrere regn og sne væk.

Læs også: Førerløse biler er som skabt til verdens aldrende befolkning

I en artikel på netmediet Quartz forklarer Jim McBride, der er teknisk leder af Fords afdeling for selvkørende biler, at teknologien fungerer ved at lytte efter reflektionerne fra de laserstråler, der er blevet afbøjet mod jorden efter at have ramt en vanddråbe eller et snefnug.

Scanner gennem dråberne

»Hvis du optager ikke bare den første ting, laseren rammer, men også de efterfølgende ting, kan du rekonstruere hele terrænplanet bag det, du ser, og derfra kan du slutte dig frem til, at det må være et snefnug.«

Desuden tjekker algoritmen, om et givent objekt nu også ‘er der’ ved den næste scanning. Hvis objektet er ‘væk’ i den efterfølgende scanning, er der formentlig tale om en regndråbe eller et snefnug.

Ifølge artiklen i Quartz har Ford kørt i situationer, hvor der er flere millimeter vand på vejen. Men hvor meget sne, systemet kan klare, vil Ford endnu ikke ud med.

Kommentarer (5)

Kunne man ikke bruge en lignende strategi til at finde vejside bomber måske med en endnu bedre scanner til dette formål. Har ofte tænkt at hvis man optager hvordan en rutes beskaffenhed er, kunne man sammenligne dem med næste gang man kørte en rute. F.eks hvis den første bil i en række var uden personer men med noget udstyr som kunne scanne vejen og sammenligne med data fra tidligere køre ture. Hvis der opstår noget som adskiller sig kunne det sende en advarsel om en sandsynlig fare til de biller der kommer bagefter.Springer bilen i luften var det kun udstyr og man skal ikke ud at samle nogle sårede personer op.

  • 5
  • 0

Lig mærke til at der ikke demonstreres noget af substans her.
Der er lallemusik og lallebegreber og lidt grafik for at snyde Jer til at tro at Ford har noget kompetent.
Illusioner af styrke for at reducere image-tabet til Tesla.
Standard løgnepraksis.
Samme tankegang ligger bag VWs 8 års løgne om at nu laver de elbiler og de har hele tiden være med på noderne. Det var faktisk dem der opfandt det hele for 100 år siden.

  • 0
  • 1

Hej Jesper,

Velodyne's LIDARs er ikke solid state, de er alle af den skannende type, også puck'en. Eller er der et nyt produkt undervejs, som jeg ikke har fundet på deres hjemmeside?

Mvh. Steen

  • 0
  • 0