Snart er det slut med fysiske sim-kort til telefonen

Slut med bøvl og knækkede negle, når de fysiske sim-kort bliver erstattet af den virtuelle slags. Illustration: Bigstock/Batechenkoff

Inden længe er det slut med at lirke sim-kort lavet af plast og chips på plads i mobiltelefonen. Det såkaldte ‘subscriber identity module’, der identificerer forbindelsen over for det trådløse telefonnetværk, vil i fremtiden være en lille chip inden i udstyret.

Den nye teknologi kommer ikke kun telefoner og deres ejere til gavn. Den vil i høj grad også være rettet mod IoT-udstyr, hvor manuel konfiguration bliver for bøvlet. I stedet skal konfigurationen klares fra et fjernt sted og på automatisk vis.

Telenors danske markedsdirektør, Lars Thomsen, uddyber således over for Ingeniøren:

»Med den digitalisering, vi oplever i øjeblikket, kommer vi inden for ganske få år til at opleve en ren eksplosion af IoT-forbundne enheder. Det er derfor uhyre vigtigt, at disse IoT-enheder nemt kan forbindes til internettet – og her spiller E-sim en væsentlig faktor. For at understøtte IoT arbejder vi desuden aktivt med nye radioteknologier i 4G-nettet.«

Det betyder også, at det bliver slut med at vente på sim-kortet i posten. I fremtiden kan kundens telefon være konfigureret i samme øjeblik, abonnementet er gennemført. Google nye telefoner, Pixel 2 og Pixel 2 XL, er de første enheder, der understøtter teknologien.

Flere enheder på samme sim

Telenors norske selskab bliver den første operatør i verden, der bliver certificeret til at udrulle e-sim, som teknologien kaldes.

»Der er meget strenge sikkerhedskrav til certificeringen. Indtil nu er kun fire selskaber certificeret globalt set,« siger Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, til digi.no. De tre øvrige firmaer er ikke operatører ligesom Telenor.

Det er GSM Association, som står bag de trådløse telestandarder, der også klarer certificeringen af operatørerne

Hvor der i dag er en begrænsning på antal sim-kort pr. kunde, vil den nye standard give mulighed for, at kunderne kan have et ubegrænset antal enheder på telefonnettet.

Inde i enhederne placeres den nødvendige information i en chip med form faktor SON-8. Chippen kan konfigureres med kommunikationsstandarden M2M (machine to machine) eller Remote SIM provisioning. M2M tænkes anvendt til IoT-formål i biler, intelligente strømmålere og alarmsystemer.

Telenor Danmark forventer at være klar til at understøtte teknologien i løbet af 2018.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men jeg har svært ved at se fordelene for forbrugeren, udover ikke at skulle vent 2-3.dage på at modtage simkortet til at starte med.

Derimod har jeg ikke tal på hvor mange gange jeg har flyttet mit simkort mellem telefoner, eller mit datadelingskort mellem computer og mini-routere. Eller mit mobil bredbånds-simkort mellem div. LTE routere for at prøve at fejlsøge problemer eller tage det med på ferie.

Alt dette er slut med E-sim, og jeg ville skulle kontakte mit teleselskab hver gang jeg ønskede en ændring.

Eller har jeg misforstået noget...?

  • 26
  • 0

Simkortet er rent arkitektonisk "teleselskabets computer" og selvom det er upraktisk med simkort, ikke mindst i forhold til vandtæthed, er det en klar og tydelig demarkeringslinie imellem forbruger og teleselskab[1].

Selve teknologien i SIM kortet er faktisk en lillebitte java-applet-kørende "Trusted Computing Platform" og det betyder at det er kryptografisk problematisk at give enhedsejeren en "Slet alt" funktion på enheder med E-Sim.

Alternativet er at det er det "afgående" teleselskab der skal downloade den "indkommende" teleselskabs trust-vector og lave et kryptografisk hand-over.

Taget i betragtning hvor meget grus mobilselskaber med markedsmagt historisk har smidt i maskinen der skulle sikre nemt og smertefrit valg af mobiludbyder kommer det helt sikkert ikke til at virke ret godt i praksis.

Jeg vil faktisk godt vædde på at den slags virksomheder vil insistere på at enheder med E-Sim skal bringes ind i en "telebutik" for at de kan lave skiftet.

I praksis vil det derfor blive således at kun store virksomheder med tusindevis af E-sims kan skifte udbyder på existerende enheder (tænk gadelamper, vandmålere, tyverialarmer osv), mens det for små virksomheder og forbrugere vil betyde at E-sim enhederne skal udskiftes.

Den eneste kryptografiske måde at undgå denne situation, er ved at skubbe en neutral CA ind imellem E-Sim og mobiludbyderen, således at man ved at henvende sig til "SIM-kontoret" i den statslige "Mobil-Styrelse" kan få dem til at fjerne den uønskede og indlægge den ønskede mobiludbyder på i E-sim trust modulet.

Det er E-sim ikke designet til og det bliver det heller ikke, for det er telegiganterne og de store enhedsproducenter der skriver teksten.

[1] I teorien, i praksis har teleselskaberne gået langt over stregen med SIM-låste telefoner og preinstalleret spy- og cripple-ware, men i teorien altså...

  • 17
  • 2

nej da, det er ikke NYT, det er udbyderne der ikke har gidet at udnytte det før nu.

Samsung Gear S2 3g(2015), og samsung gear S3 LTe(2016), er begge lavet med Esim, og sælges i flere lande, dog ikke i danmark fordi vores teleudbydere ikke har travlt med det der nymodens noget..

  • 2
  • 0

Men jeg har svært ved at se fordelene for forbrugeren ...

Poul-Henning er inde på fordelene, dvs. at forbrugeren (eller en af forbrugeren udpeget 3. part), vil kunne skifte SIM kortet "over-the-air".

En neutral CA, vil kunne skifte SIM-kortet lynhurtigt. Forestil dig, at en sådan udbyder f.eks. sælger et produkt, hvor han automatisk, og uden at du mærker det, skifter SIM-kort så du altid benytter det billigste tilbud (inden for landet eller roamet når man er på farten).

Den løsning vil selvfølgelig betyde, at din telefon sifter telefonnummer, så hvis man vil have det samme nummer altid, skal der skydes en tjeneste ind imellem. Da de fleste kunder godt kan klare sig med en hurtig og billig bredbåndsløsning alene er telefonnummeret næppe noget der vil forhindre den løsning.

Om sådanne 3. parter så får lov at komme til, er et godt spørgsmål. Teleindustrien har lobbyet i årevis for, at de "ejer" kunden og at ingen andre må pille ved det.

Som jeg ser det komme industrien til at acceptere, at 3. part kan skifte SIM-kort. Og jeg har også et bud på hvem disse 3. parter kan tænkes at blive: Telefonproducenterne, dvs. Apple, Samsung Motorola ... osv.

Hvis Apple beslutter sig for at sætte trumf på, så gad jeg godt se det teleselskab som siger til kunderne: Hos os kan du ikke købe en iPhone, fordi vi vil stavnsbinde dig til dit SIM-kort.

  • 2
  • 0

... er det "afgående" teleselskab der skal downloade den "indkommende" teleselskabs trust-vector og lave et kryptografisk hand-over.

Taget i betragtning hvor meget grus mobilselskaber med markedsmagt historisk har smidt i maskinen der skulle sikre nemt og smertefrit valg af mobiludbyder kommer det helt sikkert ikke til at virke ret godt i praksis.

Jeg vil faktisk godt vædde på at den slags virksomheder vil insistere på at enheder med E-Sim skal bringes ind i en "telebutik" for at de kan lave skiftet.

Enig, netop operatør-skift-scenariet vil blive smerteligt. Dette åbner porten for udbredt vendor-lockin og det er vel de færreste som synes det er sjovt at være frataget den frihed at kunne skifte udbyder. Skal vi kigge på den positive side af sagen er der den fordel i eSIM, at et firma som har - say - en million små dingenoter i felten, allesammen koblet op via udbyder A, kan flytte dem til udbyder B UDEN at skulle ud og besøge hele bestanden og skifte små plastkort. Samme fordel vi fik da vi gik fra devices med ROM-baseret kode i fysiske DIL-kredse til devices opgraderbare OTA. Den store hurdle er at få vredet armen rundt på provideren, få de rette klausuler ind i kontrakten og en passant sikre sig at eSIMmerne understøtter funktionaliteten. Basalt set at de ikke er 'ROM'-versioner... At SIMmen er en kreds loddet på printet gør ikke i sig selv enheden modificerbar. 'Modificerbar' koster ekstra. Altså højere trafikpris - leverandøren går jo glip af sin lock-in og skal kompensere for risikoen. Hvilket bringer os tilbage til dine ord.

Joeh, det skal nok blive sjovt

  • 4
  • 0

Mig bekendt er alle IMEI numre unikke; hvorfor er det ikke tilstrækkeligt til at identificere min telefon i netværket? TDC's og 3's netværk kan sige "kender ikke, væk", medens Telenor's kan sige "hej +4522334455". Jeg kunne vel også blot gå på min udbyders hjemmeside og oplyse IMEI nummeret, hvorefter de uploader deres esim?

Det ville også være godt for os, der aldrig kunne finde på at hoppe på selskabets tilbud om at købe den nyeste super duper telefon til næsten ingen penge i kun 96 måneder, og i stedet altid køber ulåste telefoner og andet udstyr uden abonnement og uden SIM.

/Bjørn.

  • 6
  • 0

Sidst jeg læste om E-Sim var det planen at der skulle ligge 500 simkort i enheden. Så er der ingen grund til at skifte noget, man aktiverer blot det kort man ønsker. Tricket er så at teleselskabet skal have kryptografi informationerne på "kortet".

  • 2
  • 0

Det skyldes også at netudbyderen ikke gider at bruge tid på at verificere at IMEI nummeret er unikt på nettet. Det ville jo kræve de skulle sende en request afsted til alle udbydere for at høre om det IMEI nummer som nu er koblet på kunne tænkes at eksistere i forvejen. Og eksisterer det, skal der så afgøres hvilket af dem som er det falske. Det kan blive bøvlet. Men teoretisk kunne det vel lade sig gøre ??

Med SIM behøver de kun at sende en request af sted til det net som skal betale regningen for at verificere at de kan få deres penge.

  • 1
  • 0

Hvis vi antager at simkort ikke kan klones i modsætning til IMEI, så burde man kunne nøjes med at købe et simkort en gang for alle.

Der er alligevel et register, der for et givent telefonnr holder styr på hvilket net telefonen er for tiden, så opkald kan ledes det rigtige sted hen.

Dette register skal så holde øje med hvilken udbyder simkortet hører til.

  • 0
  • 0

Der er alligevel et register, der for et givent telefonnr holder styr på hvilket net telefonen er for tiden, så opkald kan ledes det rigtige sted hen.

Dette register skal så holde øje med hvilken udbyder simkortet hører til.

Det er princielt sådan roaming virker. Der er intet til hinder for at Telenor lukker et TDC simkort ind på sit net, og sender regningen direkte til kunden. Kunden og Telenor skal blot stole på hinanden.

Der ligger i dag en unik og signeret operatørkode i SIM kortet, og den kan selskaberne bruge til at se hvem en roaming regning skal sendes til. Derfor vil roaming ikke være muligt med et migreret sim kort. Men det samme problem vil dog opstå for E-SIM kort.

  • 1
  • 0

At sige "Snart er det slut" er nok at vinkle det lovligt skarpt.

Det er nok mere korrekt at sige "Snart er det muligt"

Der er nok mange, der beholder en telefon, router eller iot-ting, der bruger simkort i lang tid, og næppe alle telefoner hopper på e-sim lige de første par år.

  • 1
  • 0

"På f.eks https://freecarrierlookup.com kan jeg se hvilken udbyder, der har hvilket telefonnr."

Dén service har jeg godt nok efterlyst! Tusind tak for det link.

Godt nok virker den ikke med Firefox, men fint på IE.

Og så mener den åbenbart at CBB hedder 'PQZ', men de andre numre jeg har testet med fungerer fint.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten