Snart kan også tog køre på asfalt - måske

Snart kan også tog køre på asfalt - måske

Det er besværligt at rense og udskifte de skærver, der holder togsveller på plads. Ny rapport kommer med løsningsforslag.

Når tonstunge tog buldrer over skærverne, der holder svellerne på plads, trykkes skærverne langsomt ned i underlaget og blandes med jord og sand.

Det skaber en uønsket forskydning af skinnerne, som efterfølgende skal rettes ud. og passagerer på den pågældende strækning vil sandsynligvis skulle høre på, at ‘togene kører efter en særlig køreplan på grund af sporarbejde.’

Men lige netop den form for sporarbejde kan der blive mindre af i fremtiden. Ikke mindst på grund af den økonomiske fordel:

»Da vi gik i gang, var vi ikke klar over, at brugen af asfalt kunne spare så mange penge, at det i amerikanske undersøgelser opvejede anlægsomkostningerne over blot syv år,« siger en af forfatterne af rapporten Martin Schwartz, som er afdelingschef hos rådgivningsvirksomheden Atkins.

Rapporten foreslår to løsninger, som er illustreret herunder. Nummer 2 læner sig mest op af den nuværende måde at stabilisere skinnerne på, og er derfor nemmere at implementere i Danmark.

Metode 1. Brugen af asfalt umiddelbart under svellerne er udbredt i Tyskland
Metode 2. Metoden læner sig op ad den nuværende løsning med ballastskærver under og omkring svellerne og kræver derfor ikke en komplet omvæltning

Banedanmark tøver

Ifølge teamleder hos Banedanmark Pernille Jøndrup er rapporten interessant, men efterlader også en række nye spørgsmål.

»Vi vurderer, som rapporten, at der er et potentiale. Der er flere af de konklusioner som rapporten drager, der skal kigges nærmere på,« siger Pernille Jøndrup.

Ifølge hende kan der derfor gå flere år før den første jernbane opføres med den nye type underlag. Bliver den en succes, vil der derudover gå op til ti år før man kan indføre det som en ny standard.

Læs også: Højesteret slår fast: S-togsulykke var lokoførerens og Banedanmarks skyld

Martin Schwartz erkender, at der skal en mere dybdegående rapport til, men mener alligevel at Banedanmark bør overveje at fremskynde processen.

»Ti år lyder som meget lang tid. Også set i forhold til, at man snakker meget om at ville minimere vedligeholdelsesomkostningerne,« siger Martin Schwartz.

Mange ubekendte

Det er især uvisheden om, hvordan eventuel asfalt under skinnerne vil blive påvirket af det danske vejr, der sår tvivl om metodens effektivitet.

I Tyskland har man favnet metode et med stor succes. Men vil man se eksempler på brugen af metode to, skal man se helt til Italien, der har betydeligt anderledes vejrforhold end de danske.

»Det har heller ikke været muligt at undersøge, om der opstår såkaldte differenssætninger, for eksempel en varm sommerdag,« siger Martin Schwartz og forklarer, at det netop er disse forskydninger mellem skinnerne, asfalt skal hjælpe til at undgå.

Derfor foreslår rapporten også, at der oprettes en teststrækning.

Pernille Jøndrup forklarer desuden, at Banedanmark allerede er i gang med et forskningsprojekt i selskab med blandt andre DTU og DTI, hvor man vil undersøge, hvordan asfalt kan bruges i jernbaneregi.

Der ser ud til at være lidt tøven i holdningen til asfalt under skinnerne. Spørgsmål til læserne: Tror du, at den oliebaserede asfaltbeton har en fremtid under de danske jernbaner?

Kommentarer (11)

Fra artiklen: "I Tyskland har man favnet metode et med stor succes. Men vil man se eksempler på brugen af metode to, skal man se helt til Italien"!
+ Billedteksten under første illustration!

  • 3
  • 1