Snart falder den første af Lynetteholmens dominobrikker
Byudvikling Næste skridt er anlægsloven
Planerne om en kunstig ø i Københavns Havn, Lynetteholmen, er rykket et skridt tættere på det startskud, som vil indlede det enorme anlægsprojekt. Et flertal af Københavns lokalpolitikere bakker i en delaftale op om projektet, og dermed mangler der kun en anlægslov, inden de første jernplader i perimeterkonstruktionen kan bankes i havbunden.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kan man finde den VVM rapport nogen steder, eller er den endnu ikke færdig? Man kan kun håbe på en langt simplere form for kystsikring.. uden dyre luksus lejligheder - dem bygges der rigeligt af i København. Kystsikring behøver ikke være en kunstig ø med fancy byggeri.
Såfremt der er nogen som ABSOLUT skal potensforlænges med en kunstig ø, så lav det for guds skyld UDELUKKENDE almene-, studie- og ældre boliger. Det ville klæde København!
Jeg synes vi skal starte med at bygge op der hvor vi har infrastrukturen til at understøtte grøn vækst uden store nyanlæg. Altså de største byer, primært København og fingrene, hvor vi allerede har det store netværk af nærbaner. Selv i midtbyen er der store underudnyttede arealer, med bl.a. kæmpe parcelhuskvarterer få minutters gang fra S-togsstationer. Vi bygger stadig primært mini-højhuse på maks. 5-6 etager, selv i de helt nye kvarterer, på trods af enorm boligmangel. Det nærmeste vi kommer en skyskraber er Herlev Hospital fra 1976, som vel at mærke først med letbanen kommer til at få adgang til højklasset offentlig transport.Enig! Men jeg ser det nu mere som en mangel i udflytningsplanerne at man ikke i dem besluttede hvilke regionale byer der skulle være modtagere af arbejdspladser. I stedet forsøgte man at sprede det for meget for at tækkes så mange lokale politiske interesser som muligt... Det havde været oplagt at fokusere på de byer der også huser de store superhospitaler - og så koncentrere byudviklingen der!
Selvfølgelig skal vi staten ikke tvangsovertage samtlige ejendomme på under tre etager i kommunen, eller bygge 100-etagers skyskrabere på Rådhuspladsen. Men vi skal altså heller ikke have store nye arbejdsplader, uden højklasset offentlig transport i gåafstand, eller bare marker(ikke parker) lige ved stationer inde i selv Københavns kommune, eller spritnye kvarterer hvor penthouse er ensbetydende med sjette etage. Der er masser af plads, den skal bare udnyttes ordentligt, så vi kan få banket boligpriserne ned.
Mht. landkommunerne, skal så få bo i dem som muligt, som har behov for at pendle. Det er det eneste fornuftige, hvis man ser på CO2-udledningen. Folk skal selvfølgelig ikke tvinges væk, og der skal være ordentlig adgang til essentielle ydelser som skole og læge, men omvendt skal vi heller ikke aktivt flytte arbejdspladser dertil. Det primære klientel bør være dem der kan arbejde hjemmefra, samt selvfølgelig pensionister. De store byer skal selvfølgelig skæppe til i kommunekassen, så det offentlige kan fungere lige godt alle steder.
Det er hårde ord, og gør mig næppe populær. Men hvis vi skal i mål med klimamålene, skal vi altså ikke skyde os selv unødigt i foden undervejs. Det går i forvejen alt for langsomt.
"Udkantsdanmark" er ikke nødvendigvis langt fra Københavns Rådhusplads. Det er mere Halsnæs og Stevns, end det er Herning og Aalborg. Der store provinsbyer skal nok klare sig.Enig! Men jeg ser det nu mere som en mangel i udflytningsplanerne at man ikke i dem besluttede hvilke regionale byer der skulle være modtagere af arbejdspladser. I stedet forsøgte man at sprede det for meget for at tækkes så mange lokale politiske interesser som muligt... Det havde været oplagt at fokusere på de byer der også huser de store superhospitaler - og så koncentrere byudviklingen der!
Man kunne så vedtage en plan om at centralisere alting, det er jo i praksis der man har gjort med "super"sygehuse, kommunal-, politi- og retsreform. Men det er der ingen politikkerer der vil indrømme.Så må man bare sørge for en kommunal udligning, der kompensere for fraflytningen.
Enig! Men jeg ser det nu mere som en mangel i udflytningsplanerne at man ikke i dem besluttede hvilke regionale byer der skulle være modtagere af arbejdspladser. I stedet forsøgte man at sprede det for meget for at tækkes så mange lokale politiske interesser som muligt... Det havde været oplagt at fokusere på de byer der også huser de store superhospitaler - og så koncentrere byudviklingen der!Det er langt mere effektivt at have beboelse og arbejdspladser koncentreret i de store byer, så transportbehovet kan dækkes med cykler og offentlig transport.
Øresundsmetro til Malmø, bør indtaenkes i disse planer, ellers bør staten ikke bidrage med penge.
Motorvejen og "den nye vej"ved lufthavnen bør vaere et fuldt motorvejs kryds.
Højvandssikring bør indtaenkes også langs Amager strandvej.
Projektet virker sub-optimeret.
En ting er udflytning af offentlige institutioner, en anden ting er hvor folk ønsker at bosætte sig, og hvor vidensvirksomheder placere deres arbejdspladser.Dernæst kan man se på den ønskede udflytning fra København, som staten med store fejl søger at udføre,
Storkøbenhavn kunne jo også vokte ved at man fortsatte med at indrage mere landbrugsjord til byudvikling, der forsøger man i Frederikssund kommune med den forløbigt strandede by Vinge.Det sagt, så er det da besynderligt, at der er så stort pres på at København skal blive større - også eksemplificeret af problemstillingerne i denne Corona tid. Så hvad er grunden til, at Storkøbenhavn fortsat skal vokse???
Derimod har Københavns kommune kun mulighed for at vokse ved fortsat at bygge tættere og ved at udbygge i Øresund. Nybyggeri og voksende befolkningstal er afgørende for kommunernes økonomi. Nybyggeri tiltrækker folk der tjener penge, og er netto skatteydere. Den store udflytning i 60'erne resulterede i en fattig kommune, det var typisk familie med fast arbejde der flyttede ud, mens pensionister og bistandsklienter blev boende.
Alle andre steder i Danmark gennemførte man kommunalreformen i 1970, ud fra princippet en by en kommune. Det gjorde man så effektivt at man kunne køre uden om de største provinsbyer ved kommunalreformen i 2007. Men Københavns kommunegrænser er ikke ændret væsentligt siden 1901. Ændrede man kommunegrænserne ville det også betyde et farvel til sikre socialdemokratiske borgmesterposter i København, Hvidover mm., mens de konservative må vinke farvel til Frederiksberg og Gentofte. Samtidigt ønsker der jyske parti ikke en stærk hovedstaskommune.
At København skal vokse er ikke det samme som, at landets befolkning skal gøre det.
Medmindre der er noget jeg ikke ved, har udflytningen altid været hul i hovedet klimamæssigt. Det er langt mere effektivt at have beboelse og arbejdspladser koncentreret i de store byer, så transportbehovet kan dækkes med cykler og offentlig transport. Nu hvor vi har en regering, der i hvert fald lader til at gå lidt op i at løse det problem, er det kun naturligt at fokus fjernes derfra igen.
Eller hvad? Er der noget jeg ikke ser?
Det med udflytning har ærligt talt altid lugtet langt væk af valgflæsk for min næse. Det er ikke populært at sige, at landboere i gennemsnit forurener væsentligt mere end byboere, og at deres transport- og opvarmningsbehov er en af de største udfordringer for den grønne omstilling. Som en der selv er vokset op på landet, hvor en tur ud at hande var ensbetydende med fem kilometers biltur, og man hver dag skulle køre med bus i næsten en time hver vej til både folkeskole og gymnasie, kan jeg i hvert fald ikke se at du skulle kunne forholde sig anderledes.
Første spørgsmål der skal tages stilling til er, om den danske befolkning overhovedet skal vokse???
Man kan globalt tage den lidt videre - skal jordens befolkning vokse og hvorfor???
Dernæst kan man se på den ønskede udflytning fra København, som staten med store fejl søger at udføre, så eksperter mangler og udløser store ekstraregninger - bare tag SKAT, som eksempel - men der er en erkendelse af, at Danmark er et lille land og at alt ikke behøves at ligge i København.
Det sagt, så er det da besynderligt, at der er så stort pres på at København skal blive større - også eksemplificeret af problemstillingerne i denne Corona tid. Så hvad er grunden til, at Storkøbenhavn fortsat skal vokse???