Snak med lyskrydsene lader nye Audi'er surfe på grønne bølger

Mirakelfølelsen, der rammer bilister, når de på magisk vis har passeret tre lyskryds, der alle var grønne, kan blive meget mere udbredt. For nu begynder Audi at rulle en teknologi ud i USA, som gør det lettere for bilisterne at ramme de grønne bølger. Det skriver den tyske bilfabriks amerikanske organisation på sin hjemmeside.

Læs også: Danske veje gøres klar til selvkørende biler

Audi har nemlig lavet en aftale med virksomheden Trafic Techology Services, Inc, som indsamler konstant opdaterede data om trafiklysene i en række større amerikanske byer - blandt andet i Washington - og leverer dem til de bilfabrikanter og kunder, der abonnerer på virksomhedens Personal Signal Assistant.

Når man er på vej mod et lyskryds, viser bilen, hvilken hastighed man skal vælge for at ramme det grønne lys. Og holder man for rødt, kan det vise, hvor lang tid, der går indtil lyset skifter. Få sekunder før det bliver grønt, stopper nedtællingen imidlertid for at være sikre på, at føreren kigger op, før han sætter bilen i gang. Illustration: Audi AG

Sådan rammer du den grønne bølge

Oplysningerne bliver i Audis biler brugt til at vise, hvor lang tid, der er til det næste lyskryds skifter til grønt, og hvilken hastighed, føreren skal vælge for at ramme den grønne bølge.

Teknologien er udviklet over de seneste ti års tid. Audi har blandt andet testet løsningen i hjembyen Ingolstadt i projektet Travolution, som desuden havde som mål at give byens trafikplanlæggere endnu bedre data til at optimere trafikstrømmene.

Læs også: Kursen er lagt for de selvkørende biler

Efterfølgende er der lavet en større test i projektet SimTD, som var baseret på en platform som muliggjorde udveksling af data mellem biler og infrastruktur og direkte mellem biler. Her var Audi blot én blandt flere bilproducenter, som deltog. De øvrige var BMW/Mini, Daimler, Ford, Opel og Volkswagen, mens underleverandørerne Bosch og Continental også bidrog til projektet.

Ifølge Audis hjemmeside viste testene, at det er muligt at skære op til 15 procent af bilernes brændstofforbrug ved at bruge teknologien i sin nuværende form.

Læs også: Din bil bliver det nye 4G-hotspot

Audi-køberne skal betale for servicen, som ifølge it-mediet Recode kommer til at koste mellem 165 og 218 kroner om måneden. Så inkluderer servicen imidlertid også en række andre ting, der er baseret på den nødvendige mobildataforbindelse - eksempelvis streaming af musik til bilens anlæg.

Lyskrydsdata kan give dig den hurtigste vej gennem byen

Audi ser store muligheder i teknologien, forklarer Pom Malhotra, general manager for Connected Vehicles, i pressemeddelelsen fra Audi USA.

»Vi forestiller os, at denne teknologi i fremtiden bliver integreret med bilens navigationssystemer, start/stop-systemet og den kan endda bruges til optimere trafikstrømmen i de forskellige byer. Det kan give bedre overordnet effektivitet og hurtigere pendling.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I slut-70'erne var der på Roskildevej i København en "service", så man ved hvert kryds kunne se hvilken hastighed man skulle vælge for at nå grønt lys ved næste kryds. Hastigheden blev løbende opdateret afhængig af, hvornår man passerede det enkelte lyskryds. Er der andre der kan huske systemet eller har nogen oplysninger om det? Det var altså elektroniske displays som viste f.eks. 60 km/t og så blev den anbefalede hastighed ellers løbende sat op, inden den blev sat helt ned igen, hvis man ikke mere kunne nå grønt uden at overtræde hastighedsgrænsen.

  • 2
  • 0

Det virker det svære ikke i praksis...jo når jeg har byen for mig selv, eller køre bagerst i rækken, så holder jeg sjældent stille. Dem der køre bagved får jo stres når jeg triller frem mod rødt lys. Det kommer til at fungere med selvkørende biler.

  • 2
  • 1

Og når man så har givet 200 kr for at få at vide man skal køre 37 km/t så overhaler alle de andre, der ikke gider betale for sådan noget og så holder de henne i krydset for rødt, så man ikke kan komme over med 37 km/t alligevel.

Forøvrigt skifter de fleste lys i dag når der kommer en bil.

Med lidt øvelse kan man sagtens holde bilen rullende ved de fleste kryds, indtil det bliver grønt, særligt på ens daglige kørestrækning, hvor man hurtigt lærer lysskift rækkefølgen.

  • 3
  • 4

Herhjemme gør de alt for at skabe røde bølger, det giver så dejligt meget forurening og højere brændstofforbrug.

Forureningen er let klaret, det er bare en afgift så er det i orden.

  • 3
  • 2

Teknologi som denne er endnu mere relevant for cyklister, da disse har langt større følsomhed over for stop. Der kan spares 100% brændstof hver gang en bilist tager cyklen hvis man kan komme let og ubesværet gennem byen uden at holde for rødt.

  • 2
  • 0

Poul,

Jeg forstår ikke hvorfor du har fået 3 tomler ned..? For du har fuldstændig ret.

Og apropos dine pointer, så har jeg oplevet mange gange at en grøn-bølge filosofi bryder helt sammen, når ingen kan køre over for grønt uden at stoppe, fordi der holder tilstrækkelig mange og venter. Og her er problemet, at i de fleste grønne bølger er der implicit indbygget rød bølge også, dvs. at dem der har holdt for rødt umuligt (pånær Porsche og Lamborghini) kan nå næste kryds inden det skifter til rødt igen. Og så falder kapaciteten helt vildt, fordi man skal holde for rødt ved alle kryds.

Så i meget tæt trafik, burde krydsene indstilles efter - hvis det er muligt - at den gruppe af biler, der lige er kommet afsted fra et kryds, kan køre over næste kryds. Så kan de måske ikke komme længere, men så han man da i det mindste kun holdt for rødt ved hvert andet kryds. Vi skal huske, at biler der holder stille sænker kapaciteten af vejene drastisk.

På Manhattan har man lavet det sådan, at alle kryds skifter på samme tid. På en ensrettet vej skifter alle kryds til grønt på samme tid. Så kan man nå 2-4 blocks frem inden man skal holde igen. Det smarte er også, at indtil en vis trafiktæthed, så er bilerne fra det næste kryds kommet i gang og er kørt væk, inden man når derhen.

  • 0
  • 0

Det er da alt for bøvlet

I vores by behøver de 8 lyssignaler der er over en strækning på 2 kilometer ikke snakke med bilerne for at lave en rød bølge der sørger for at man skal holde ved hvert signal.

Mange gange er det hurtigere bare at tage den gennem byen end at køre til denne større vej.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten