SMV’er skal have et digitalt løft
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

SMV’er skal have et digitalt løft

Ane Buch, adm. direktør i interesseorganisationen SMV Danmark, er positiv over regeringens nye udspil til digital vækst. Hun håber bare, de store ambitioner også bliver ført ud i livet. Illustration: SMV Danmark

Der kan være rigtigt langt fra Struer til Silicon Valley. Derfor vil regeringen give Danmarks mange små og mellemstore virksomheder et tiltrængt digitalt løft som en del af det nye udspil til digital vækst, der blev præsenteret i mandags.

Det sker i form af SMV:Digital, en samlet programpakke, der ifølge regeringen selv skal understøtte virksomhedernes digitale omstilling frem mod 2025. Det skal ske via blandt andet tilskud til privat rådgivning, mentorordninger for virksomhedslederne samt etableringen af et e-handelscenter, der skal hjælpe den enkelte virksomhed med at få en bid af det voksende marked for e-handel.

I alt afsættes der 10 millioner kroner i 2018 og dernæst 20 millioner kroner årligt fra 2019 til 2021. Hertil kommer 35 millioner kroner til et kompetenceløft af ledere i SMV’erne.

»Sjældent med en ambition, der går i bredden«

Adskillige analyser og rundspørger har gennem de seneste par år dokumenteret, at digitaliseringen halter hos de mindre virksomheder. En IDA-rundspørge i 2016 viste en alvorlig mangel på viden om Industri 4.0, og en undersøgelse fra Teknologisk Institut i foråret 2017 bekræftede billedet: Her svarede halvdelen af de adspurgte SMV’er, at de ikke benyttede digitale teknologier i den daglige drift.

Derfor er det mere end tiltrængt, at regeringen nu bliver mere ambitiøs på SMV’ernes vegne, mener Ane Buch, administrerende direktør i interesseorganisationen SMV Danmark.

»Vi kan se fra vores egne undersøgelser af vores medlemmer, at der er mindst to grupper. Der er dem, som har investeret digitalt og er godt oppe at køre og nyder konkurrencefordele af det, og så er der en stor gruppe, som ikke har foretaget de nødvendige investeringer. Og hvis vi skal se den store samfundsmæssige effekt af det her, skal man også have fat i den brede gruppe af SMV’er.«

Og kan det her udspil så være nøglen til det?

»Hvis det bliver ført ud i livet, som ambitionerne ligger nu, så ja. Vi synes, det er sjældent med en strategi, hvor ambitionen også er at ramme i bredden. Der står i udspillet, at Danmark skal have flere frem i det forreste felt, men der står også, at vi skal bredere ud. Og det er der et markant behov for.«

Holder vejret indtil videre

Foruden SMV:Digital rummer regeringens digitale udspil blandt andet et forslag til en teknologipagt, etableringen af et offentligt-privatpartnerskab, Digital Hub Denmark, bedre adgang til data fra eksempelvis DMI samt et løft af it-sikkerheden i små og mellemstore virksomheder.

Ane Buch er glad for, at SMV’erne også tilgodeses i flere af de andre elementer i udspillet; eksempelvis når det gælder ambitionerne om at øge udbuddet af kompetent arbejdskraft via teknologipagten og styrke virksomhedernes it-sikkerhed.

»Jeg er egentlig meget imponeret af bredden i udspillet. For vi har hele paletten med, hvilket jeg synes, er en kæmpe styrke ved udspillet. Dér, hvor vi sidder og holder vejret lidt, er om det rent faktisk bliver ført ud i livet med de her meget ambitiøse planer. Men det håber og tror vi da på,« siger hun.

I alt vil regeringen spendere én milliard kroner frem mod 2025 på den digitale omstilling.

Hele udspillet kan læses her.

Jeg har svært ved at se at hvad digitaliseringen skal bruges til i mange små og mellemstore virksomheder.
I min branche findes der mange smedeværksteder. Det er ikke super IT kyndige folk der er der. Hvis der skal mere IT ind der skal ansættes nye folk til at hjælpe med at få det sat op, og det kan ende med at komme lige så hurtigt ud igen første gang det ikke virker, og produktionen står helt eller delvist stille.

  • 1
  • 0