Smart sikkerhedssele skal forhindre bilister i at falde i søvn

Kilometer efter kilometer på en lang, lige landevej kan få mange bilister til at kæmpe med tunge øjenlåg. Træthed blandt bilister bliver på den måde en del af en kedelig statistik, der relaterer sig til otte procent af alle trafikulykker i EU.

Men den tendens håber spanske ingeniører at stoppe inden længe, når deres opfindelse, som overvåger chaufførens træthed, er klar til at komme på landevejen. Det skriver avisen The Telegraph.

Ingeniørerne har opfundet et sensorsystem, der er indlejret i sædebetrækket på chaufførens sæde og i sikkerhedsselen. Sensorerne måler hjerterytme og respirationsrate, som kan indikere, om chaufføren er ved at blive døsig bag rattet.

Instituto de Biomecánica de Valencia (IBV), Eesti Innovatsiooni Instituut og University of Manchester håber med Harken-projektet at spare menneskeliv på de europæiske landeveje. Illustration: IBV

Vejrtrækning og hjerterytme falder, jo mere søvnig man bliver. Systemet er designet til kun at måle disse og ignorere rystelser fra bilen i øvrigt. På den måde vil systemet kunne give chaufføren besked, når det er tid til at finde en rasteplads og strække benene.

Projektet går under navnet Harken og er finansieret af EU’s 7. rammeprogram. Systemet er udviklet i et samarbejde mellem industrien, universiteter og teknologicentre i konsortiet. Det er blevet testet på lukkede vejbaner og er nu klar til at stå den endelige test i fuld trafik.

Jose Solaz fra Biomechanics Institute i Valencia håber, at opfindelsen snart kan bidrage til at spare tusindvis af menneskeliv. På EU-plan er træthed på landevejen skyld i hele 20-35 procent af de trafikulykker, som har dødelig udgang.

Det skyldes, at døsighed nedsætter chaufførens reaktionsevne og koncentration. Ifølge The Telegraph sker de fleste søvnrelaterede ulykker på lange ture på lige veje såsom motorveje og oftest mellem klokken to om natten til seks om morgenen eller mellem klokken 14 og 16 om eftermiddagen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bør kobles sammen med at bilen ikke kan startes hvis der ikke registreres en chauffør. Derved sikre vi også, at der bruges sikkerhedssele.

  • 0
  • 0

Det er jo den helt forkerte måde at gribe trafiksikkerhed an på. Istedet bør bilisterne uddannes til det sikkerhedsmæssige ansvar det er, at fremføre et motorkøretøj. Jeg vil mene, at den der sidder bag rettet, er den bedste sensor for, hvornår man er for træt, aggresiv, uopmærksom eller på anden vise i en tilstand der gør det umuligt at fremføre et motorkøretøj forsvarligt. Vi skal så bare ha træet folk i, at tage disse "signaler" alvorligt. Hvis ikke bilisterne forstår deres ansvar, så kan man kaste nok så meget teknik efter problemet, men, det vil kun være symptombehandling.

  • 0
  • 0

Der er næppe en billist i landet, der ikke ved at det er farligt at sove bag rattet. Alligevel siger statestikken, at det er det er et alvorligt problem. Hvad foreslår du helt konkret, at man kan gøre anderledes i uddannelse/træning af billisterne?

Jeg er enig i at tekniske hjælpemidler ikke skal stå i stedet for at folk tager ansvar, men hvis man kan lave en sikkerhedsmekanisme, der forhindrer en katastrofe når folk begår fejl, skal vi da tage imod det med kyshånd.

  • 0
  • 0

Desværrer tror jeg der er mange bilister her i landet, som ikke forstår deres ansvar. Ikke kun mht træthed bag rattet, men, også f.eks. mht orientering og vigepligt ved vognbaneskift, afstand til forankørende, vurdering af fornuftig hastighed i villakvarter og på parkeringspladser. Vurdering af "overskud" til at udføre ikke sikkerhedsrelaterede ting bag rattet. Derudover, dem jeg kender, der er vågnet op i en grøft, eller i midterrabatten, pegende den modsatte vej, de har efterfølgende fortalt at de godt vidste at de var for trætte, men, de ville gerne hjem. Netop det er det faretegn, man bør reagere på, og det bør være det folk skal trænes i at være opmærksomme på.

  • 0
  • 0

Rasmus Arndal Ja, folk skal bare tage sig sammen! (Sarkasme kan forekomme)

Du udtrykker udpræget manglende forståelse for hvad mennesket er. Et følelses styret væsen der kun kan prøve at være rationel i få velafbalancerede situationer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten