Små OLED-skærme dræber VR-søsyge

Illustration: Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology

Har du prøvet at bruge virtual reality-briller til at spille computerspil, tage virtuel tour på museet eller en messe, så kender du sikkert også fornemmelsen af kvalme og søsyge, når du har haft VR-brillerne på i et stykke tid.

‘Søsygen’ opstår, når antallet af billeder, der vises per sekund, bliver mindre, end vi er vant til i virkeligheden, ligesom der kan opstå en slags flimren på grund af det afgrænsede synsfelt, som VR-briller giver.

Den kombination kan give fornemmelsen af at stå midt på et skibsdæk under en storm.

Bredere synsfelt

Nu har tyske forskere fra Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology, udviklet en ny type OLED mikro-displays med en størrelse på bare 2,5 cm, og en resolution på 1920 × 1200 pixels.

I den nye VR-brille er der i alt fire små OLED-skærme - to til hvert øje. Det giver en total opløsning på 4800 × 1920 pixels.

Det betyder, at forskere har kunnet øge opdateringsfrekvensen til 120 Hz.

Når den høje opløsning blandes med en hurtigere opdateringsfrekvens, skulle fornemmelsen af søsyge blive mindre, ligesom de fire separate skærme giver et bredere synsfelt på over 100°, hvilket modvirker den billedflimren, der også kan give associationer til at sejle i høj sø.

Læs også: Den seneste VR-trend: Fanger virkeligheden med volumetrisk video

Illustration: Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology

Kortere afstand mellem øje og skærm

Det er virksomheden Limbak, der har stået for at udviklet optikken sammen med Fraunhofer-instituttet, og deres kompakte optik betyder, at afstanden mellem brugerens øje og skærmen er reduceret til bare 37 mm.

Det er noget mindre end de eksisterende VR-briller på markedet, som typisk har en afstand på mellem 60-75 mm.

»For at kunne give en højere frame rate ved 120 Hz og derfor også en højere datahastighed. Derfor har vi udvidet den parallelle grænseflade på OLED-skærmene. Skærmen kan konfigureres fleksibelt fra en hold-tilstand til impuls-tilstand. Det sidste gør, at man kan fjerne de slørede og flimrende tilstande, der kan opstå med hurtige bevægelser, med en rullende tilstand,« siger Judith Baumgarten, systemdesignforsker ved Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology og fortsætter:

»Chippen giver mulighed for opslagstabeller til gamma-korrektion, så hver enkelt farvekanal (rød, grøn, blå og hvid, red.) kan kalibreres individuelt. Vi har opnået en rigtig god billedkvalitet med en høj kontrastratio på over 100.000:1 med et lavt energiforbrug.«

»Vi er meget tilfredse med de positive resultater fra vores skærme. I kombination med det ultra-kompakte Limbak-design til de optiske komponenter kan vi udvikle behagelige og lette VR-enheder med gode billedkvaliteter,« slutter hun.

Opløsningen er over det niveau, som de konventionelle TFT-baserede AMOLED-skærme i dag kan præstere. OLED-mikroskærmene er udviklet som en del af det europæiske forskningsprojekt LOMID.

Læs også: Slut med smadret mobilskærm: Samsungs nye OLED tåler fald fra 1,8 meter

Emner : Skærme
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er en meget kort afstand til øjet. Hvorledes tages der hensyn til / korrigeres for diverse synsfejl/bygningsfejl? Eller er det ikke for brillebrugere?

  • 0
  • 0

Min erfaring er, at "søsygen" har mere at gøre med det faktum at øjnene registrerer, at man bevæger sig i en virtuel verden, mens balancesystemet fortæller mig at jeg står still. Kroppen lader til ikke rigtig at kunne finde ud af den type dissonans.

Om der også er en sammenhæng med kvaliteten af det man ser i VR-brillen skal jeg dog ikke kunne sige.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten