Små danske startups testes på stor tech-konference

Illustration: Bjørn Godske

Lissabon: Om dagen står de på en stand, der ikke er mere end godt en meter bred, eller går til møder med potentielle kunder eller investorer, og om aftenen er der netværksmøde på den danske ambassade. De danske startups, som har taget turen til årets Web Summit i Lissabon, bliver i den grad presset til at vise, hvad de kan.

For det er en ting at mødes med danske investorer i trygge danske omgivelser. Det er noget helt andet at skulle præstere på en konference, hvor hovedscenen præsenterer talere fra giganter som Google, Uber, Microsoft og Amazon.

Det er virksomheder som PRE.DO, som hjælper virksomheder med innovation, Viamap, som behandler og tilpasser kortdata, og Canecto, som bruger AI til at analysere trafikken på små virksomheders websites.

Startups skal kastes for løverne

Det er en af grundene til, at Lasse Sørensen fra Væksthus Hovedstaden i år har taget 12 startups med til Web Summit, det hele finansieret af Innovationsfonden under InnoFounder. De uerfarne virksomheder skal kastes for løverne:

»Det kan være ret skræmmende første gang, når folk kommer og spørger ind til deres produkt, eller hvis man skal op på en lille scene og lave en pitch. Men de er her blandt andet for at få erfaring,« forklarer Lasse Sørensen.

Og så er der selvfølgelig også konkurrenceaspektet. Sidste år løb den danske virksomhed Kubo og deres lille læringsrobot med førsteprisen og 750.000 kroner foran 6.000 konkurrerende startups.

Der er en klar forståelse blandt deltagerne af, at ingen skal forvente, at den store investor med dybe lommer kommer og tilbyder en pose penge:

»Men de skal heller ikke sælge en virksomhed; de skal sælge det første møde med en investor. Og hvis man som Kubo havde en strategi om at være til stede, når det var muligt, og hvis man fortæller, at man er virkelig dygtig, så er der også en chance for, at investorerne begynder at tro på det,« forklarer Lasse sørensen.

Selvom produktet måske ser simpelt ud, så er det en udfordring at få ideen ud til fremtidige kunder og investorer, og her er Web Summit et rigtig godt sted at begynde. Illustration: Peefence

Letvægtløsning til mandeproblem

Men alt på web Summit er ikke AI og robotter En af de danske virksomheder, der er hernede via InnoFounder, hedder Peefence og er noget så simpelt som et letvægtsurinal, der for eksempel kan hænges op på hegn på festivaler.

Men der er forskellige kulturelle regler for, hvor sådan et urinal kan hænges op, og det er noget af det, som partner og administrerende direktør Frederik Hansen håber at få med hjem fra Web Summit:

»Vi har et hardware-produkt, som vi gerne vil have ud i Europa, og her er Web Summit faktisk et godt sted. Der er en virkelig fed energi og en masse spændende teknologi,« forklarer han.